La Guapa Skrevet 22. april 2008 #21 Skrevet 22. april 2008 Det er greit nok å være stolt av henne fordi hun står for sine overbevisninger, men hvorfor rakke ned på de som faktisk konfirmerer seg? Tror du ikke de står for sin overbevisning, og har sine grunner til å konfirmere seg? Jeg har en konfirmant i år som ønsket å konfirmere seg, men ikke ønsket selskap... hvorfor tror du h*n konfirmerer seg? Et lite hint: h*n har meldt seg som leder til neste års konfirmantundervisning... Flott at du har et barn som gjør dette for noe annet enn penger. Det er vel bare jeg som ikke har vært så heldig å støte på en eneste ungdom som på spørsmål om hvorfor de konfirmerer seg svarer noe annet enn: -jeg vet ikke - for gavene Min mor har vært leder for konfirmasjonsundervisning i noen år....og var også under inntrykk av at det var SVÆRT få som hadde tenkt igjennom hva det var de ønsket å markere utover det å få mest mulig penger.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #22 Skrevet 22. april 2008 Noen sier at man gjør som saueflokken når man konfirmerer seg. Her jeg bor skal man være ganske tøff for å tørre å velge kirkelig konfirmasjon. Man blir sett på som en raring og ledd litt av. Ikke kult i hele tatt å antyde at det kanskje finnes noe å tro på. Skal man henge med i gjengen velger man enten borgelig eller lar vær å konfirmere seg. Og hvem vil vel ikke være kul når man er 15?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #23 Skrevet 22. april 2008 Som jeg skrev i den andre tråden: Dette blir som å invitere til bryllupsfest uten å gifte seg. Jeg hadde ikke gått i et slik selskap eller bidratt til det på noen annen måte. Da hadde jeg heller oppmuntret tenåringen til å holde en overgangsfest når hun var ferdig med ungdomsskolen, eller en kjempefest på 18-årsdagen. De som konfirmerer seg har jo selskapet fordi de feirer at de har gjennomgått et ritual. Det har ikke de som velger bort konfirmasjon. Helt enig med deg Wadjet.
:-) anna Skrevet 22. april 2008 #24 Skrevet 22. april 2008 Som jeg skrev i den andre tråden: Dette blir som å invitere til bryllupsfest uten å gifte seg. Jeg hadde ikke gått i et slik selskap eller bidratt til det på noen annen måte. Nei det blir jo ikke det samme. Å gifte seg er en veldig konkret handling som er juridisk bindende. Det er ikke en konfirmasjon. Men om jeg i teorien hadde hatt et vennepar som av en eller annen grunn ikke ønsket å gifte seg. Eventuelt hadde giftet seg uten fest for mange år siden, og etterhvert ønsket å samle de de var glad i for å ha en markering av sin kjærlighet. Ja da hadde jeg stilt med kjole og kave og hele røkla. Men strengt tatt... Om man er invitert til fest, og sitter på forhånd og surer seg om at man a) ikke synes grunnen til festen er god nok b) ting skulle vært gjort på en annen måte c) ikke har lyst til å bruke penger på gave eller reise når det ikke ble slik en selv hadde tenkt... Ja da er det kanskje best for alle parter at man holder seg hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #25 Skrevet 22. april 2008 Men strengt tatt... Om man er invitert til fest, og sitter på forhånd og surer seg om at man a) ikke synes grunnen til festen er god nok b) ting skulle vært gjort på en annen måte c) ikke har lyst til å bruke penger på gave eller reise når det ikke ble slik en selv hadde tenkt... Ja da er det kanskje best for alle parter at man holder seg hjemme. Ja i teorien burde man gjøre det. Men i praksis tar man på seg et falsk smil, stiller med pakke og later som om man er helt med.
cili81 Skrevet 2. mai 2008 #26 Skrevet 2. mai 2008 Helt enig! Støtt stedatteren din du! Hvorfor skal ikke hun få en markering selv om hun ikke vil følge saueflokken som de fleste andre? Jeg konfirmerte meg ikke....og fikk ingen fest...for meg var det riktig å velge selv og jeg hadde foreldre som oppfordret meg til å tenke selv! Dette var i 1987 og HELT uavnlig. Tror jeg var den eneste på min skole...om ikke i mitt årskull. Det hadde vært stas å få ha en markering allikevel...men sånn ble det ikke for meg da. Stedatteren din tar en modig og voksent valg. Hun får ikke delta på turer gjennom konfirmasjonsundervisningen som de andre får.Det er ikke mange 15- åringer som velger bort dette fordi de ønsker å være ærlige mot sin innerste overbevisning! Jeg ville vært stolt av henne hadde dette vært min stedatter! Enig med denne.. Vårt "kristne" samfunn har dåp, konfirmasjon og bryllup som sine religiøse sermonier.... da syns jeg det er hyklerisk å gjennomføre disse dersom man ikke er religiøs selv.. syns det står respekt av en 15 åring som står for egne valg og tenker selv. Dersom en tar vekk det religiøse er både dåp og konfirmasjon rett og slett bare en feiring av at et barn er kommet til verden, og at barnet begynner å bli voksent-- færre og færre bryr seg om den religiøse biten - så hvorfor da gjennomføre den religøse sermonien? Veldig bra av jenta å tenke selv... sikkert velvitende om at mange naboer og andre kjente ikke kommer til å stille opp med like mye og store gaver som dersom hun hyklet seg gjennom en kristen konfirmasjon...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå