siebaeo Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 (endret) Jeg har blitt forferdelig solbrent i ansiktet. Er veldig rød og litt hoven men har ingen blemmer. Men det brenner og svir og er ikke noe behagelig.. Ser ikke særlig bra ut heller. Nå har jeg vært sånn i to dager. Jeg har kjøpt hydrokortison og en mild ansiktskrem fra Avene. I tillegg har jeg tatt flere runder med naturell yoghurt (deilig når det påføres! Men svir når det størkner..), Aloe vera (svir jo sånn når det tørker!! Og blir kjempestiv i ansiktet!) og kjøler med en sånn gelefylt ansiktsmaske. Kan det stemme at aloe veraen stimulerer blodsirkulasjonen eller noe? Føles som jeg blir enda varmere i ansiktet av den etter en stund.. Og da lurer jeg jo på om jeg reagerer negativt eller positivt på den.. Har ikke opplevd å reagere sånn før. Vil ikke ha det sånn lenger!!! Noen som vet om jeg gjør noe feil..? Vet at jeg bare må ta tiden til hjelp men det hadde vært greit å vite at jeg ikke gjorde vondt verre.. edit: skrivefeil Endret 21. april 2008 av siebaeo
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Pøs på med fet fuktighetskrem f.eks Spenol. Skaden har allerede oppstått, så du kan bare gjøre ting for at det ikke skal bli værre.
siebaeo Skrevet 21. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2008 Takk for tipset. Jeg smører og smører. Flere ganger i timen. Eller, klapper det forsiktig på er vel riktigere... Men tror du at aloe og yoghurt er nytteløst nå da? At det bare er fukt som hjelper? (I tillegg har jeg dyttet innpå med sink og c-vitaminer..)
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Synes ikke du skal bruke ting som svir. Sikkert ubehagelig nok som det er.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Yoghurt...smør det i ansiktet...tjukt lag...la det sitte på ca 20-30 min...(det stivner ....og er litt ekkelt) men det tar bort sviinga og det vonde...med du er likevel rød altså. Jeg har gjort det mange ganger og det virkelig funker
siebaeo Skrevet 21. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. april 2008 (endret) Yoghurt...smør det i ansiktet...tjukt lag...la det sitte på ca 20-30 min...(det stivner ....og er litt ekkelt) men det tar bort sviinga og det vonde...med du er likevel rød altså. Jeg har gjort det mange ganger og det virkelig funker Ja jeg har gjort dette flere omganger. Det er vel enda for tidlig å se om det hjelper noe..? Jeg syntes nesten det ble litt verre når det stivnet.. Begynte å svi igjen mener jeg. Har det skjedd med deg? Det minst smertefulle er til nå å smøre MASSE med mild fuktighetskrem. Og ibux.. Men er mindre hoven nå! Nå er ikke panna så "sprengt" lenger og jeg kan se grublerynker igjen. hehe, trodde aldri jeg skulle bli glad fpr akkurat DET.. Tror jeg har en ganske bra 1. grads forbrenning.. Og ser at det er noen flekker som er ganske brente. Ingen blemmer som sagt. Heldigvis.. :S Leste på nett et sted at man alltid skulle kontakte lege ved forbrenninger i ansiktet. Men når er det man kategoriseres som brannskadet og ikke solbrent..? Solbrenthet er jo en form for 1 gradforbrenning har jeg forstått. Pappa mente at legen egentlig ikke kunne gjøre å mye mer enn det jeg gjør selv. Endret 21. april 2008 av siebaeo
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Send din far på apoteket og kjøp en tube med Flamazine. Det brukes ved brannskader, ogdet har også en lindrende og kjølende effekt. Smør på et skikkelig tykt lag.
siebaeo Skrevet 21. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2008 Send din far på apoteket og kjøp en tube med Flamazine. Det brukes ved brannskader, ogdet har også en lindrende og kjølende effekt. Smør på et skikkelig tykt lag. Skulle gjerne gjort det men han bor laaaangt unna Men når sola går ned kan jeg ta meg en tur på apoteket! Takk for tipset! Skjønner ikke helt hvorfor de ikke foreslo det i går da jeg var der..
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Skulle gjerne gjort det men han bor laaaangt unna Men når sola går ned kan jeg ta meg en tur på apoteket! Takk for tipset! Skjønner ikke helt hvorfor de ikke foreslo det i går da jeg var der.. Det hjelper skikkelig bra. Har brukt det selv når jeg har brent meg på varmt vann /varme gryter o.l. Det har en umiddelbar effekt og føles godt med den kjølende virkningen.
Ginen Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Når du har begynt å få blemmer og galskap kommer det vel under 2. gradsforebrenning om jeg ikke tar helt feil. Så må jo si du har vært temmelig uheldig, stakkar! Høy solfaktor neste gang, da, kjære
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Hvordan går det med deg? Har du vært på apoteket ennå?
siebaeo Skrevet 21. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. april 2008 Når du har begynt å få blemmer og galskap kommer det vel under 2. gradsforebrenning om jeg ikke tar helt feil. Så må jo si du har vært temmelig uheldig, stakkar! Høy solfaktor neste gang, da, kjære Jeg har heldigvis ikke fått blemmer. Men hovnet litt opp. :rødme: (trekk fra hjertene og du har meg) Etter ca en million søk på nettet ang solbrenthet osv i dag har jeg funnet ut at 1. grads er rød, tørr, irritert og noen ganger hoven hud. Men var nok ikke så mye soleksponering unna neste nivå.. huff.. Jeg ble lurt av en apotekdame i utlandet og trodde jeg brukte dobbelt så høy faktor som jeg gjorde! Så den er kastet i søpla!! Og sendte noen ikke helt fine tanker til damen på apoteket.. Nå er det faktor til en hver tid uansett. Ble skikkelig redd for huden min..
siebaeo Skrevet 21. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 21. april 2008 Hvordan går det med deg? Har du vært på apoteket ennå? Det går faktisk bittelitt bedre. Jeg smører som en helt og har sikkert brukt omtrent to ukers rasjon med fuktighetskrem til nå. Tror jeg må legge ett TYKT lag på når jeg legger meg og ha med tuben i senga.. Flamazin var på resept sa de på apoteket.. Jeg ringte dit og fikk denne beskjeden.. Og det var vistnok egentlig for når det var blitt sår, spesielt når det væsket. Men jeg skal jammen be legen om en sånn en neste gang jeg er der. Kan tenke me den er fin å ha om uhellet skulle være ute en gang til. Jeg kommer til å bli brutalt brun.. For så å bli utrolig flassete! Huff... så flott! Spesielt siden jeg har DET brilleskillet!! Men guri som jeg gleder meg til det er over.. Håper det er sluttet å svi helt i morra.. Takk for svarene!!
siebaeo Skrevet 22. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. april 2008 Ok. Ny og spennende utvikling i saken.. Først og fremst; det gjør ikke vondt lenger!! :D Men huden begynner å se seriøst læraktig ut på de verste områdene. OG så til rosinen i pølsa.. Hevelsen som var i panna er nå helt borte. Eller, det er vel ikke helt sant. Den har flyttet seg! Til øynene!! Virker som væsken eller hva det er som skaper hevelse har sunket ned og lagt seg fint over øyelokkene og neserota. Så nå sitter jeg med gelemaske og håper jeg en vakker dag skal se normal ut igjen.. Gode tips mot hevelse i øyepartiet folkens..? Ahhhh!! Herreguuuud jeg gleder meg til normalt utseende igjen..
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Hevelsen må bare å over av seg selv. For å lindre ved øyepartiet, kan du legge på agurkskiver. Og for all del, ikke plukk!!
siebaeo Skrevet 22. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 22. april 2008 Hevelsen må bare å over av seg selv. For å lindre ved øyepartiet, kan du legge på agurkskiver. Og for all del, ikke plukk!! Hm.. det var det godt du sa. Neste fase, dvs hamskiftet holder på å starte i kinnene. Og det er utrolig vanskelig å holde fingrene av fatet! Men heldigvis er øyepartiet ikke brent i det hele tatt. Der hadde jeg jo briller. Så den tynneste huden har heldigvis blitt spart! Og nå har hevelsen lagt seg litt heldigvis. Det så IKKE bra ut! Bryternese og bittebittesmå øyne. Viste ikke om eg skulle le eller gråte da jeg så meg i speilet. Det var liksom omtrent eneste stedet i ansiktet som hadde sett bra ut fram til nå. Men det går framover!! hurra!! Hilsen pappfjeset.
Leanne Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 et tips til neste gang du skal på tur, kjøp solkrem hjemme før du reiser. Er ikke alle butikker i utlandet som er like flinke til å kaste solkrem etter at de har stått fremme et år.. Og da er jo solfaktoren halvert.. har ingen nye råd til deg, bare fortsett å smør på med masse fuktighetskrem.. du kan jo kjøpe en sånn aftersunkrem, men tror vanlig fuktighetskrem har samme effekt..
Noldus Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 (endret) baby olje hjelper også godt!!! Den tilfører mye fuktighet og er mild mot huden!!! Endret 22. april 2008 av Noldus
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Vet ikke hvilken "fase" du er i av solbrentheten din. Men olje er med på å brenne videre, så det ville jeg ventet med om solbrentheten er ny. 1
siebaeo Skrevet 22. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 22. april 2008 Jeg ble brent på lørdag men er fortsatt ganske rød. Eller rød/mørkebrun i panna og på kinnet som er verst. Det andre kinnet er ganske fint og brunt nå med glatt hud. Så det har nok gått ganske bra. Men det andre kinnet har begynt å få skorpelignende (tynne tynne) brunrøde flekker nå som "grunnrødfargen" har lagt seg. Rett og slett som på brannsår.. Panna er på det veste stedet omtrent helt ulastisk. Og ser at det begynner å "krakelere" når jeg hever øyenbrynene. Og ganske så snart flasser den nok av. Uten å tenke meg om pilte jeg litt på den tørre flassete huden under nesetippen. IKKE LURT! Ble jo et lite sår der.. Så da lærte vi det Tror kanskje jeg kan være klar for babyolje.. Har snart brukt en hel tube Avene ansiktskrem! Så lenge og utforskende på olivenolja på kjøkkenet for litt siden må jeg innrømme..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå