Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Er det slik det er i Barnevernet? Jeg trodde de kom inn i familier for å hjelpe dem og å legge forholdene til rette for dem, ikke for å bombastisk bestemme seg for omsorgsovertakelse og så tilpasse dokumentasjonen deretter. Tragisk hvis det er slik at de lyver og trenerer bare fordi de forutinntatt har bestemt seg for at familien ikke skal hjelpes, men splittes. At de plasserte ungene i Steigen, 70 mil unna, kan vel ikke ha vært tilfeldig heller... http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article3485155.ece http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article3485154.ece http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article3485157.ece
Saeria Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Er det slik det er? I noen saker, ja. Desverre. Dessuten hører en sjelden om de sakene hvor barnet har fått det bedre etter barnevernet kom inn i bildet, så barnevernet gjør mye bra også.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Hvorfor straffes ikke barnevernsansatte som begår slike overgrep? Dette høres ut som en politisak.De burde blitt anmeldt, dømt og fengslet. Det høres ut som om de har bedrevet dokumentforfalskning i tjenesten. Helt klart skremmende.Få de vekk ifra samfunnet.
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Hvorfor straffes ikke barnevernsansatte som begår slike overgrep? Dette høres ut som en politisak.De burde blitt anmeldt, dømt og fengslet. Det høres ut som om de har bedrevet dokumentforfalskning i tjenesten. Helt klart skremmende.Få de vekk ifra samfunnet. Det høres ut som, ja. Men vi kan ikke vite hva som egentlig har skjedd her. Familien vil uansett ha sin versjon, som kan stemme eller ikke stemme. Slike vurderinger blir også fort subjektive, så de ansatte trenger ikke å ha forfalsket eller løyet for å ta det noen mener er gal beslutning. Vurdering av omsorg er ikke noe man kan slå opp i en fasit. Dessverre. Det er selvfølgelig fælt for familier som opplever dette. Men jeg vil samtidig si at jeg syns det er enda verre med de barna som aldri blir oppdaget og/eller fjernet fra hjemmet, fordi det biologiske prinsippet står så sterkt.
Gjest Tigress Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Det er vel mykje som tyder på at all dokumentasjonen ikkje nett er kommen fram i avisa då... Eg trur det er mykje fleire tilfeller av at ungar får vere hos foreldre men burde vore fjerna, enn at det motsette er tilfelle...
Far til 2 Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Hele saken synes å være en tragedie som i første rekke går ut over barna og foreldrene. Jeg sitter med tårer i øynene når jeg igjen ser hvilke overgrep som aksepteres av et uegnet "barnevern". Problemet synes igjen å være mangel på kontroll rutiner fra en uavhengig og objektiv 3.part. At "barnevernet" motsetter seg slike kontrollrutiner viser bare at de ønsker å fremstille seg selv som maktmennesker som ønsker presseomtale. Altfor mange ansatte i denne etaten synes å tro at det å få flere til å bli redde for etaten gir de ansatte makt og respekt. Barnevernet gjør, som også Saeria sier, en del bra, men når det aksepteres overgrep av denne typen fordi "fagfolk" mener det er riktig, kan en også spørre seg om rettsikkerheten fungerer tilfredstillende. Dommerene tar som kjent VELDIG stort hensyn til hva fagfolkene sier, og når disse "fagfolkene" ikke viser ansvar kan det skje tragedier som dette. La oss håpe at myndighetene innser at dagens ordning ikke fungerer optimalt og at mange barn sansynligvis kunne fått en bedre oppvekst med bedre kontrollrutiner og OBJEKTIVE vurderinger. Barnevernet har allerede mistet tillit hos store deler av befoklkningen, og årsaken er de arbeidsmetoder, hemmelighold, mangel på repekt og manglende interesse for en åpen dialog med folk flest (dvs manglende informasjonsmøter i barnehager, skoler og andre steder hvor barn og foreldre ferdes) som gjøres. Tiden er overmoden for at barnevernet gjør noen enkle tiltak om ikke deres rykte skal bli enda mer frynsete.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Jeg tror vi skal la dem gjøre jobben sin jeg. Selvfølgelig kan de også ta feil, men hvilken interesse skal barnevarnet ha hatt for å fjerne barn fra en familie som er grei for barnet å vokse opp i? Det er jo dyrt å ta hele den prosessen også, så jeg føler skepsis i forhold til det som har kommet ut i avisen. Og som sagt før her så tror jeg det er oftere at barnevernet gjør for lite, enn at de gjør for mye....
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Det er ikke alt som kommer frem i media.
Gjest Gjest-M- Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 I mitt yrke samarbeider jeg tett med barnevernet, og har gjort det i mange år. Tro meg, barnevernet fjerner ikke barn fra hjemmet uten at det er sterke grunner til det. Det er jo en skrikende mangel på beredskaps-og fosterhjem, så hvorfor skulle de ønske å fjerne barn uten grunn? Jeg har sett utallige eksempler hvor barnevernet burde grepet inn, men ikke gjør det, og det syns jeg er mye verre å være vitne til. I mange tilfeller tenker jeg at det er foreldrevern de bedriver, og ikke barnevern. Det er viktig å huske på at medieframstillingen blir ensidig, all den tid barnevernet har taushetsplikt, og kan ikke begrunne sine vedtak i all offentlighet. Hvilke foreldre innrømmer for seg selv og andre at de er dårlige foreldre? Ikke veldig mange.
Tiit Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 De som danner seg en bastant oppfatning om hva som har skjedd i denne saken ut fra det som presenteres i media, er i beste fall naive.... Det som står der er ensidig informasjon, mangelfull informasjon og mye feil i forhold til realiteter. Barneverntjenesten kan ikke kommentere saken på innholdsplan, og dermed vil ikke allmennheten få kjennskap til hva som var sakens innhold. Vi får håpe bygda fortsatt stiller opp for BARNA i familien slik at de får gode betingelser for utvikling.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 I mitt yrke samarbeider jeg tett med barnevernet, og har gjort det i mange år. Tro meg, barnevernet fjerner ikke barn fra hjemmet uten at det er sterke grunner til det. Det er jo en skrikende mangel på beredskaps-og fosterhjem, så hvorfor skulle de ønske å fjerne barn uten grunn? Jeg har sett utallige eksempler hvor barnevernet burde grepet inn, men ikke gjør det, og det syns jeg er mye verre å være vitne til. I mange tilfeller tenker jeg at det er foreldrevern de bedriver, og ikke barnevern. Det er viktig å huske på at medieframstillingen blir ensidig, all den tid barnevernet har taushetsplikt, og kan ikke begrunne sine vedtak i all offentlighet. Hvilke foreldre innrømmer for seg selv og andre at de er dårlige foreldre? Ikke veldig mange. De fjerner barn uten grunn for å få økte bevillgninger.Når de bruker opp midlene sine for å trakkasere og forfølge uskyldige foreldre så vil de barna som virkelig lider overlast hjemme bli enda mere synlige og situasjonen vil bli tydelig for naboer og lokalmiljø.Da roper bv etter mere midler og viser til hvor fæl situasjonen er for disse barna.De villleder da befolkningen ved å få de til å tro at de barna som i realiteten er tatt på falskt grunnlag må ha hatt det enda verre hjemme ettersom de har blitt førsteprioritet i barnevernssystemet.Jeg skjønner godt at du støtter bv,du samarbeider jo tett med dem og har sikkert brukt stygge metoder selv som du vil skjule.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 De fjerner barn uten grunn for å få økte bevillgninger.Når de bruker opp midlene sine for å trakkasere og forfølge uskyldige foreldre så vil de barna som virkelig lider overlast hjemme bli enda mere synlige og situasjonen vil bli tydelig for naboer og lokalmiljø.Da roper bv etter mere midler og viser til hvor fæl situasjonen er for disse barna.De villleder da befolkningen ved å få de til å tro at de barna som i realiteten er tatt på falskt grunnlag må ha hatt det enda verre hjemme ettersom de har blitt førsteprioritet i barnevernssystemet.Jeg skjønner godt at du støtter bv,du samarbeider jo tett med dem og har sikkert brukt stygge metoder selv som du vil skjule. Dette er en kraftig påstand. Har du noen dokumentasjon som underbygger det du sier?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Dette er en kraftig påstand. Har du noen dokumentasjon som underbygger det du sier? Det er dokumenterte justismord i forbindelse med bv i fleng.Adele saken som vant fram i menneskerettighetsdomstolen i Strausburg(bv ble dømt),barnevernets egne bøker hvor metodikken er å konstruere fram falske bevis ved hjelp av påstander om sosial arv,blikkkontaktanalyser osv...alle incestskandalene som har vært i media hvor foreldre har vært feilaktig mistenkt for incest,Maya-saken hvor foreldrene ble urettmessig beskyldt for mishandling osv...alle barnehjemsskandalene,steriliseringspolitikken så sent som på 60 tallet... Du får google litt da vet du... Har du noen dokumentasjon som beviser det motsatte bortsett fra bvs egenproduserte dokumentasjon og statistikk?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #14 Skrevet 20. april 2008 Tydeligvis mange uvvitende sjeler rundt omkring som absolutt må uttale seg... Barnevernet kan ikke fjerne barn fra hjemmet, det må være et vedtak fra Fylkesnemnd om omsorgsoverakelse først (snakker ikke om akutt plasseringer), dette er en prosess der det er involvert en rekke fagpersoner, ikke "fagpersoner" som tar avgjørelser basert på hva som er til det beste for barnet! ikke det beste for mor, far, tante, venninne osv. Angående det at barnevernet blir beskyldt for ikke å ta affære i saker der det skulle vært gjort noe, så mener jeg at det offentlige som feks. skoler, barmehager, samt private personer i barnets miljø bør ta mer ansvar for å faktisk tørre å videreformidle bekymringer til rette instans!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. april 2008 #15 Skrevet 20. april 2008 alle barnehjemsskandalene,steriliseringspolitikken så sent som på 60 tallet... Har du noen dokumentasjon som beviser det motsatte bortsett fra bvs egenproduserte dokumentasjon og statistikk? Håper virkleig ting har utviklet seg etter 60-tallet. Litt vanskelig for meg å komme med dokumentasjon om ting som ikke skjer, eller finnes da. (Vet det kan skje enkeltsaker, men barneverner er her for barna. De som utdanner seg til barnevernspedagoger gjør da ikke det for å ødelegge for flest mulige familier....)
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #16 Skrevet 20. april 2008 Tydeligvis mange uvvitende sjeler rundt omkring som absolutt må uttale seg... Barnevernet kan ikke fjerne barn fra hjemmet, det må være et vedtak fra Fylkesnemnd om omsorgsoverakelse først (snakker ikke om akutt plasseringer), dette er en prosess der det er involvert en rekke fagpersoner, ikke "fagpersoner" som tar avgjørelser basert på hva som er til det beste for barnet! ikke det beste for mor, far, tante, venninne osv. Angående det at barnevernet blir beskyldt for ikke å ta affære i saker der det skulle vært gjort noe, så mener jeg at det offentlige som feks. skoler, barmehager, samt private personer i barnets miljø bør ta mer ansvar for å faktisk tørre å videreformidle bekymringer til rette instans! I Fylkesnemda sitter det fagkyndige som også har vært utredere for bv (det vil si at bv utgjør levebrødet deres til daglig) Korrupsjon med andre ord. Dette er derfor en særdomstol hvor det sitter personer som til daglig samarbeider tett med bv og som er avhengige av bv som en del av sin inntektskilde.Det er derfor endel foreldre faktisk får barna tilbake når de prøver saken sin for retten.Kanskje det er du som er uvitende....John Sandstrøm f.eks som ble fratatt sin lisens pga korrupsjon var psykolog med tilknytning til bv systemet.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #17 Skrevet 20. april 2008 Håper virkleig ting har utviklet seg etter 60-tallet. Litt vanskelig for meg å komme med dokumentasjon om ting som ikke skjer, eller finnes da. (Vet det kan skje enkeltsaker, men barneverner er her for barna. De som utdanner seg til barnevernspedagoger gjør da ikke det for å ødelegge for flest mulige familier....) Maya-saken er bare litt under to år gammel.Adele saken skjedde på 80 tallet. Barnehjemskandalene strekker seg til sent 80 tall hvor ofrene som nå er voksne snakker ut.Nyere barnehjemsskandaler med vold og overgrep har det vært flust av i avisene også på 90 tallet og etter år 2000.. Dokumentasjonen er så ufattelig lang at man nesten mister oversikten. Det jobber MANGE overgripere i dette systemet.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #18 Skrevet 20. april 2008 Jeg trodde viskelig ikke at folk var så paranoide og sneversynte, for ikke å snakke om kunnskapsløse, et de tror barnevernet sitter og gnir hendene sammen mens de planlegger hvilken familie de skal ødelegge i neste omgang? Jeg håper virkelig barna til disse jeg snakker om har det bra der de vokser opp slik at de slipper å ha noe med barneverdet å gjøre pga holdningen til foreldrene...
Far til 2 Skrevet 20. april 2008 #19 Skrevet 20. april 2008 Jeg har stor forståelse for synspunkt til gjest ovenfor mht koorupsjon. Jeg sier ikke med det at det ER korrupsjon, men at det er åpnet for det. Dermed blir det som å sette bukken til å passe havresekken, og er med på å sette barnevernet i et dårlig lys. At "barnevernet" synes å motarbeide bedre kontrollrutiner (ihvertfall i en del enkeltsaker) gjør ikke ryktet til "barnevernet" bedre. Problemet er ikke om "barnevernet" gjør for mye eller for lite, men at de gjør feil. Disse feilene hadde sansynligvis ikke skjedd om det hadde eksistert bedre kontrollmuligheter. Jeg vet ikke hvor mange ansatte rundt om i de forskjellige barnevernsetatene som har fått sparken de siste 10 årene, men jeg ser ingen grunn til at det skal være færre uegnede barnevernsansatte enn det er uegnede maktmennesker i private bedrifter. En fellesnevner for de fleste sakene som fremkommer i barnevernsaker som dette er at de ansatte har gjort feil, ikke fått gjort en objektiv vurdering, eller hatt mangelfull kompetanse. Disse 3 punktene (og evt andre årsaker som har vært tilstede der det er gjort feil) bør være mulig å rette opp. Jeg antar at det er ganske få saker som ender med omsorgsovertagelse, versus saker hvor barna får bli boende. Dette indikerer at det sansynligvis gjøres enda flere feil der omsorgsovertagelse skulle skjedd. Og det er skremmende. Hvor mange feil som gjøres der omsorgsovertagelse burde vært gjennomført er det ingen som har tall på fordi disse sakene ikke kommer frem i mediene. Det er likevel et tankekors at det kan gjøres grove feil uten at noen krever bedre kontroll rutiner. Inntil videre får vi bare håpe at myndighetene gjør noe ganske raskt med de elendige kontrollrutinene som eksisterer idag.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #20 Skrevet 20. april 2008 Jeg trodde viskelig ikke at folk var så paranoide og sneversynte, for ikke å snakke om kunnskapsløse, et de tror barnevernet sitter og gnir hendene sammen mens de planlegger hvilken familie de skal ødelegge i neste omgang? Jeg håper virkelig barna til disse jeg snakker om har det bra der de vokser opp slik at de slipper å ha noe med barneverdet å gjøre pga holdningen til foreldrene... Det var da en underlig holdning...å spekulere i om barn ikke har det bra hos foreldrene sine bare fordi foreldrene med god grunn er skeptiske til barnevernet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå