Gå til innhold

Vitnesbyrd fra israelske soldater

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var nettopp inne og leste, og måtte se om noen hadde lagt en link her inne.

Jeg vet ikke hvor mye vits det er å kommentere, jeg blir som regel beskyldt for å være jødehater når jeg uttaler meg her inne, men dette er så graverende at det er på tide det kommer frem. Det eneste jeg ikke helt forstår er at noen ser ut til å tro at det er annerledes.

Jeg syns det er flott at noen fra isralesk side setter søkelys på dette, så får kanskje de som mener at israelerene alene har sitt på det tørre i denne konflikten et litt mer nyansert syn på tingene.

Skrevet

Det blir spennende å se hva de svarer, disse halvtomsingene som i trådene hittil har sagt at de stoler fullt og fast på de israelske soldatene.

Skrevet (endret)

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor noen velger å høre på alt Israelerene sier. For å ikke snakke om at som undskylder okkupasjonen..

Endret av Shade
Skrevet

Jeg for min del synes at det er utrolig at noen tror at israelerne er så dumme at de går ut i media og forteller hele verden om hvor grusomme de selv er.

Dette tror jeg er, som i de aller fleste tilfeller ellers, israelhatere som har oppdaget hvor lettlurte folk er når det gjelder denne konflikten.

De har tydeligvis sett at de kan skrive hva som helst, uten at noen reagerer.

Jeg har sett nok av de som har sterke meninger om temaet her på KG, men som tydeligvis ikke har peiling på hva som skjer i virkeligheten.

Skrevet
Jeg har sett nok av de som har sterke meninger om temaet her på KG, men som tydeligvis ikke har peiling på hva som skjer i virkeligheten.

Men hva er det som gjør deg mer kvalifisert til å avgjøre hva som er sant og hva som ikke er sant enn for eksempel meg?

:forvirret:

Skrevet

Og hvis det ikke er sant at noen israelske soldater oppfører seg usømmelig, hvorfor har da israelske, jødiske, kvinner/bestemødre dannet en organisasjon som drar til grenseovergangene for å passe på/prøve å forhindre at soldatene ikke gjør noe gale?

Gjest nobilian
Skrevet
Og hvis det ikke er sant at noen israelske soldater oppfører seg usømmelig, hvorfor har da israelske, jødiske, kvinner/bestemødre dannet en organisasjon som drar til grenseovergangene for å passe på/prøve å forhindre at soldatene ikke gjør noe gale?

Selvsagt oppfører noen israelske soldater seg usømmelig, umenneskelig og i strid med alle menneskerettigheter.

Jeg kjenner og har tjenestegjort med norske soldater som har gjort det samme i lavrisikoområder. Norsk ungdom som har brukt batong mot sigøynere (inkludert barn) under matutdeling, som har brukt pepperspray under arrestasjon uten at vedkommede satte seg til motverge, som har gått sammen om å banke sivile.

Det er utenkelig at det samme og verre ikke forekommer i områder med så høyt spenningsnivå som de har der nede.

Likevel, at det skjer, er ikke det samme som at det skjer i regi av Israel.

Skrevet
Men hva er det som gjør deg mer kvalifisert til å avgjøre hva som er sant og hva som ikke er sant enn for eksempel meg?

:forvirret:

Dette er selvsagt et spørsmål om hvor du får din informasjon fra.

For mitt eget vedkommende så leser jeg flere forskjellige tidsskrifter av journalister som tidvis lever i konfliktområdet, og noen bor der.

Jeg har sett intervjuer av jøder og arabere, som er venner, som har uttalt seg om konflikten.

Arabere som er blitt kristne har uttalt seg om hva de har vært med på, og angret i ettertid.

Jeg har vært på mange møter og lyttet til uttalelser fra de som lever der nede, også flere ambassadører.

Jeg leser Aftenposten, VG, oa. og jeg ser nyheter på NRK, Tv 2, og jeg får også med meg såpass av engelske og amerikanske nyheter, at jeg ofte kan se variasjone i måten hendelser i konflikten legges fram på.

NRK er nok de som henter det meste av nyhetsstoffet sitt hos araberne i denne konflikten, en konflikt som araberne kan stoppe akkurat når de måtte ønske det.

I tillegg til dette så har jeg lest bøker om konflikten, både av nordmenn som ofte er der nede, og andre, og ikke minst, to bøker av en araber, tidligere professor i islamsk historie vel Al-Azbar universitet i Kairo i Egypt.

Hvor får du din informasjon fra?

Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet

Tøffe fiender krever tøffe metoder. Slik er det bare.

Når araberne aksepterer den grensen som er trukket opp og slutter å skyte

Kassamraketter inn i Israel så får de fred.

Skrevet
Dette er selvsagt et spørsmål om hvor du får din informasjon fra.

For mitt eget vedkommende så leser jeg flere forskjellige tidsskrifter av journalister som tidvis lever i konfliktområdet, og noen bor der.

Jeg har sett intervjuer av jøder og arabere, som er venner, som har uttalt seg om konflikten.

Arabere som er blitt kristne har uttalt seg om hva de har vært med på, og angret i ettertid.

Jeg har vært på mange møter og lyttet til uttalelser fra de som lever der nede, også flere ambassadører.

Jeg leser Aftenposten, VG, oa. og jeg ser nyheter på NRK, Tv 2, og jeg får også med meg såpass av engelske og amerikanske nyheter, at jeg ofte kan se variasjone i måten hendelser i konflikten legges fram på.

NRK er nok de som henter det meste av nyhetsstoffet sitt hos araberne i denne konflikten, en konflikt som araberne kan stoppe akkurat når de måtte ønske det.

I tillegg til dette så har jeg lest bøker om konflikten, både av nordmenn som ofte er der nede, og andre, og ikke minst, to bøker av en araber, tidligere professor i islamsk historie vel Al-Azbar universitet i Kairo i Egypt.

Hvor får du din informasjon fra?

Vel, jeg har bodd i Israel og mener dermed at jeg kan uttale meg nogenlunde troverdig, selv om alle de som tror og mener mangt om alt, sikkert vet mye mye bedre enn meg.

Ja, det er overhodet ikke tvil om at endel soldater og offiserer innen IDF oppfører seg skammelig og helt utilgivelig mot sivile palestinere, inkludert de israelske araberne som det finnes over en million av inne i Israel. Men samtidig er det også ekstreme palistinske grupperinger som står for utrolig mye jævelskap. Det rare er at majoriteten av både israelerne og palistinerne faktisk bare vil leve i fred og er drita lei hele konflikten. Det aller tristeste er at hver gang partene kommer til enighet om fred er det en palistinsk eller israelsk ekstremistgruppe som ved hjelp av terror greier å få en av partene til å forkaste avtalen som "gjengjeldelse" fra sin side.

Men de som hevder at ikke IDF står for mange overgrep vet overhodet ikke hva de snakker om og de har heller neppe vært til stede og sett.......

:kaffe:

Skrevet
Jeg for min del synes at det er utrolig at noen tror at israelerne er så dumme at de går ut i media og forteller hele verden om hvor grusomme de selv er.

Dette tror jeg er, som i de aller fleste tilfeller ellers, israelhatere som har oppdaget hvor lettlurte folk er når det gjelder denne konflikten.

De har tydeligvis sett at de kan skrive hva som helst, uten at noen reagerer.

Syns du virkelig at det er så utrolig?

Det dreier seg i dette tilfellet om soldater som har vanskelig for å leve med de overgrep de selv har vært med på, og som derfor tar bladet fra munnen og forteller om sine egne opplevelser, for å prøve å fremtvinge en forandring. Og vekke opinionen i sitt eget land.

Jeg syns det høres veldig plausibelt ut.

Skrevet
Tøffe fiender krever tøffe metoder. Slik er det bare.

Når araberne aksepterer den grensen som er trukket opp og slutter å skyte

Kassamraketter inn i Israel så får de fred.

Det kjedelige med denslags argumentasjon, er at den fungerer akkurat like godt (eller dårlig) den andre veien, noe som bare kan bidra til å trekke voldsspiralen til enda tetter. Jo mer partene i en konflikt tenker på den måten, jo større sannsynlighet for at konflikten eskaleres.

Skrevet
Syns du virkelig at det er så utrolig?

Det dreier seg i dette tilfellet om soldater som har vanskelig for å leve med de overgrep de selv har vært med på, og som derfor tar bladet fra munnen og forteller om sine egne opplevelser, for å prøve å fremtvinge en forandring. Og vekke opinionen i sitt eget land.

Jeg syns det høres veldig plausibelt ut.

At soldater kan ha problemer med å leve godt med hendelser de har vært med på, er sikkert riktig.

Men å tro at disse tror at de vil få det bedre med å gå til verdenspressen med dette, høres temmelig sykt ut. Spesielt når det gjelder denne konflikten.

Skrevet
At soldater kan ha problemer med å leve godt med hendelser de har vært med på, er sikkert riktig.

Men å tro at disse tror at de vil få det bedre med å gå til verdenspressen med dette, høres temmelig sykt ut. Spesielt når det gjelder denne konflikten.

Det er ikke "hendelser" de har vansker med, det er handlinger de har begått selv, og det er handlinger som de har begått under ordre fra sine overordnede, som de finner moralsk forkastelige, og som de ønsker skal opphøre. Om jeg har forstått hensikten med denne israelske soldat-organisasjonen rett. De vil påvirke den israelske politikken overfor palestinerne, og bærer vitnesbyrd om de ting de selv har sett og vært med på, for gjøre det tydelig for israelsk opinion at det foregår tvilsomme ting på grenseovergangene og i de okkuperte områdene.

Så de vil ikke "ha det bedre" eller "snakke om det", eller "lette seg" eller "dele problemene". De vil at dritten skal opphøre.

Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet
Det kjedelige med denslags argumentasjon, er at den fungerer akkurat like godt (eller dårlig) den andre veien, noe som bare kan bidra til å trekke voldsspiralen til enda tetter. Jo mer partene i en konflikt tenker på den måten, jo større sannsynlighet for at konflikten eskaleres.

Om den eskalerer så er IDF fullt ut kapable til å eskalere i takt med araberne. Det er til syvende og sist deres valg.

De kan velge å akseptere den grensen som er trukket opp eller fortsette sin meningsløse motstand. Til slutt vil de uansett måtte gi seg og akseptere de villkårene de får. Slik er det bare. :)

Skrevet
Om den eskalerer så er IDF fullt ut kapable til å eskalere i takt med araberne. Det er til syvende og sist deres valg.

De kan velge å akseptere den grensen som er trukket opp eller fortsette sin meningsløse motstand. Til slutt vil de uansett måtte gi seg og akseptere de villkårene de får. Slik er det bare. :)

Jeg elsker det når dere berter skriver noe så utrolig kynisk og rått og avslutter det med en liten smiley. Og særlig når du ikke skjønte hva det var jeg sa.

Den slags argumentasjon og virkelighetsoppfatning fører bare til at situasjonen forverres. En eskalering av en voldelig konflikt, medfører selvsagt flere dødsfall og lemlestelser på begge sider. Har du en smiley til den også?

Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet
Jeg elsker det når dere berter skriver noe så utrolig kynisk og rått og avslutter det med en liten smiley. Og særlig når du ikke skjønte hva det var jeg sa.

Den slags argumentasjon og virkelighetsoppfatning fører bare til at situasjonen forverres. En eskalering av en voldelig konflikt, medfører selvsagt flere dødsfall og lemlestelser på begge sider. Har du en smiley til den også?

Situasjonen vil ikke forverres. Når sikkerhetsgjerdet er komplett så vil det ta unna for de verste angrepene. Om kassamangrepene fortsetter så kan IDF sitt artilleri om nødvendig opprette og beherske en buffersone inne på arabisk side av gjerdet som effektivt setter en stopper for slike angrep. Ellers kan IDF fly jevnlige sortier over arabisk territorium for å ta ut evt. motstandsreder og kjente eksplosivfabrikker.

Araberne vil selvsagt ennå være et hår i suppen, men ikke verre enn at man har full kontroll.

Det er en meningsløs og bortkastet kamp de driver. Jo før de innser dette, jo før får de fred. Ballen er hos araberne. Hva som videre skjer er helt og holdent opp til dem.

Du kan selvsagt mene hva du vil om det, men israelsk politikk styres ikke av norsk

venstreopinion. De fleste israelere har ikke engang hørt om landet og bryr seg enda mindre om hva folk her mener. :)

Skrevet

Ehm, det er vel strengt tatt Israel som ikke respekterer grensen som er trukket opp... Du er vel klar over at de har forsynt seg med ganske mye land som ikke tilhørte de..?

:filer:

Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet
Ehm, det er vel strengt tatt Israel som ikke respekterer grensen som er trukket opp... Du er vel klar over at de har forsynt seg med ganske mye land som ikke tilhørte de..?

:filer:

Nei. Israel har ikke noensinne i løpet av sin historie startet en krig. Når landet har blitt angrepet av sine naboland så er arabiske landområder blitt okkupert og senere annektert av Israel.

Israels fremtidige og endelige grenser vil i all hovedsak gå der sikkerhetsgjerdet går nå. Dette er hva araberne må forholde seg til. Endel små justeringer vil det nok bli som følge av forhandlinger, men dette er det nok allerede tatt høyde for i planleggingen. Uansett, så lenge gjerdet er effektivt så kan forhandlinger vente til araberne innser hvilken situasjon de befinner seg i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...