Gå til innhold

Gutt som lager lyder


Gjest Kråka

Anbefalte innlegg

Gjest Kråka

Sønnen min lager lyder hele tiden, nesten uansett hva han holder på med. Det er uling, hvining, brøling, nynning/synging i ekstremt høyt toneleie, og det er fryktelig slitsomt å høre på han.

Eneste gangene han holder munn er når han sover, eller når han ser noe skikkelig interessant på barnetv. Er det dødtid under barnetv blir det lyder med en gang.

Jeg ser ingen andre unger som er så ekstreme med lydene sine. Jeg syntes ikke det var så rart da han var mindre, men nå er han snart sju år, og han blir ikkebedre!

Er det mye lyd i ungene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk.Uhåndterlig

Barnet ditt har kanskje såkalte tics!

Dette er ufrivillige rykninger og/eller ufrivillige lyder!

Det hjelper ikke med å fokussere på det eller be barnet skjerpe seg. Sannsynligvis vil det bare forsterke de tics, noe som dere sikkert har opplevd.

Hvis dette ikke gir i løpet av et halvt år (eller før) ville jeg bedt fastlegen henvise gutten til en barnenevrolog på en barnepoliklinikk for å få undersøkt og diskutert dette.

Søk på nettet om tics og Tourette syndrom. Hører ofte sammen!

Sønnen min hadde tics men dette gikk over! Både vokalt og fysisk!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråka

Han har holdt på med dette så lenge jeg kan huske. Han har også mye bevegelse i kroppen, hopper, hinker, går på tærne osv istedenfor å gå vanlig. Greier sjelden å sitte helt rolig, men vrir seg, fikler med noe, osv. Har mye uro i kroppen og vanskelig for å konsentrere seg.

Er ikke Tourette mer ord/gjerne ord som helst ikke skal sies? Dette er for det meste bare mye lyd, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel heller ikke mistenkt tourette akkurat.. Jeg synes det er mer fornuftig å anta at det er normalt til det motsatte er bevist..i stedet for å se etter tegn som bekrefter lidelse x.

Er han slik på skolen også? Forstyrrer det læring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråka
Jeg ville vel heller ikke mistenkt tourette akkurat.. Jeg synes det er mer fornuftig å anta at det er normalt til det motsatte er bevist..i stedet for å se etter tegn som bekrefter lidelse x.

Er han slik på skolen også? Forstyrrer det læring?

Ja, han er sånn hele tiden. Læreren har tatt det opp på foreldresamtaler. Hans bekymring er at det med tiden blir verre, i steden for bedre, som vi hadde regnet med/håpet på.

Er ikke ute etter noen diagnose, bare for å ha sagt det. Jeg bare lurer på om dette er særlig normal blant unger flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig
Han har holdt på med dette så lenge jeg kan huske. Han har også mye bevegelse i kroppen, hopper, hinker, går på tærne osv istedenfor å gå vanlig. Greier sjelden å sitte helt rolig, men vrir seg, fikler med noe, osv. Har mye uro i kroppen og vanskelig for å konsentrere seg.

Er ikke Tourette mer ord/gjerne ord som helst ikke skal sies? Dette er for det meste bare mye lyd, liksom.

Du har rett i at Touretts er stygge ord som "plopper" ut av den som er rammet!

Det er gjerne om du har den "harde" formen for Touretts men utfra det du skriver så kan det være såkalte tics som nevnt og kanskje en mild form for touretts! (eller bare tics)

Det du beskriver i ditt innlegg nå mener jeg du bør undersøke hos legen som igjen kan henvise barnet ditt til nevrolog!Sønnen min gikk også på tå slik du beskriver! Han hadde også litt "tvangstanker" om at dette måtte han gjøre!

Samme gjorde han ved å "måtte" blåse på hånda mens han lagde lyd o.l.

Dette har han vokst av seg for mange år siden - i dag er han 17 år og har ingenting av dette!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, han er sånn hele tiden. Læreren har tatt det opp på foreldresamtaler. Hans bekymring er at det med tiden blir verre, i steden for bedre, som vi hadde regnet med/håpet på.

Er ikke ute etter noen diagnose, bare for å ha sagt det. Jeg bare lurer på om dette er særlig normal blant unger flest.

Hvis læreren er bekymret for ham, er vel det godt nok svar på om dette er normalt blant unger flest. Hvis han har et eller annet syndrom, er det faktisk viktig at han får diagnose så tidlig som mulig mht hjelpeapparat, evt stønader og ekstratimer på skolen (hvis han trenger det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er sånn hele tiden. Læreren har tatt det opp på foreldresamtaler. Hans bekymring er at det med tiden blir verre, i steden for bedre, som vi hadde regnet med/håpet på.

Er ikke ute etter noen diagnose, bare for å ha sagt det. Jeg bare lurer på om dette er særlig normal blant unger flest.

Da ville jeg vurdert en henvisning til PPT eller BUP. Snakk med fastlegen om hva hun eller han synes er mest fornuftig. Nevrolog er kanskje ikke det første en skyter spurvene med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig
Ja, han er sånn hele tiden. Læreren har tatt det opp på foreldresamtaler. Hans bekymring er at det med tiden blir verre, i steden for bedre, som vi hadde regnet med/håpet på.

Er ikke ute etter noen diagnose, bare for å ha sagt det. Jeg bare lurer på om dette er særlig normal blant unger flest.

Men dersom jeg mener at barnet ditt kanskje har ticks så er det faktisk noe du bør ta til etteretning. Slik du beskriver det kan det minne om det!

Ikke ute etter diagnose sier du! NEI, JEG kan ikke stille noen diagnose, MEN hør på det jeg skriver! Det er ditt barn som lider av det! Jeg tror barnet ditt har en form for tics!Jeg kjenner det jo igjen skriver jeg jo!

Mennesker med tics har det ikke så greit skal jeg si deg og "hemmer" mye i hverdagen uansett om det bare er verbalt eller vokalt eller begge deler!

Jeg har jo som nevnt personlig erfaring med dette og kjenner igjen det du skriver!

Når også læreren er bekymret bør du vel ta tak i dette og ta imot råd vedr tics!

Nevrolog er kanskje ikke det første en skyter spurvene med..

Venus: Det er ingen "krise" å få henvisning til nevrolog! Hva mente du med det i ditt innlegg - det du skrev om nevrolog?

-----

Fra linken: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1035

Motoriske tics er plutselige, gjentatte, hurtige, formålsløse og ufrivillige bevegelser som kan likne normal atferd. De er vanligvis av kort varighet (1 sekund). Vanlige motoriske tics er blunking, kast med hodet, skuldertrekning og ansiktsgrimasering. Vanlige vokale tics er kremting, hosting og snufsing. Komplekse motoriske tics omfatter hopping, løping eller det å slå seg selv. Komplekse vokale tics kan bestå i å gjenta spesielle, noen ganger sosialt uakseptable, ofte obskøne ord eller gjentakelse av lyder eller ord.

Tics kan undertrykkes eller minskes ved sterk konsentrasjon. Under stress øker forekomsten av tics.

Som nevnt i første innlegg - søk på tics og touretts.

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

Om dette er normalt blandt unger flest, kan man ganske enkelt svare på. Nei, det er det ikke.

Slik du beskriver han, med mye uro i kroppen og lager lyd hele tiden, så vil jeg anbefale deg å sjekke ut dette nærmere.

Du har fått mange gode råd her, så ta kontakt med PP-tjenesten i din kommune, og fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun som skriver at det kan være tics.Søker du på nettet om ufrivillige lyder kommer både tics og touretts syndrom fram.

Vet at mange barn lider av dette.Tenk deg selv hvordan det er å sitte på bussen eller i klasserommet.Det er helt stille og barnet ditt kommer med en ufrivillig høy lyd!

Ta tak i dette. En nevrolog er den beste til å sette en diagnose og komme med råd og medisin.

http://www.google.no/search?hl=no&rlz=...+TICS&meta=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom jeg mener at barnet ditt kanskje har ticks så er det faktisk noe du bør ta til etteretning. Slik du beskriver det kan det minne om det!

Ikke ute etter diagnose sier du! NEI, JEG kan ikke stille noen diagnose, MEN hør på det jeg skriver! Det er ditt barn som lider av det! Jeg tror barnet ditt har en form for tics!Jeg kjenner det jo igjen skriver jeg jo!

Mennesker med tics har det ikke så greit skal jeg si deg og "hemmer" mye i hverdagen uansett om det bare er verbalt eller vokalt eller begge deler!

Jeg har jo som nevnt personlig erfaring med dette og kjenner igjen det du skriver!

Når også læreren er bekymret bør du vel ta tak i dette og ta imot råd vedr tics!

Venus: Det er ingen "krise" å få henvisning til nevrolog! Hva mente du med det i ditt innlegg - det du skrev om nevrolog?

-----

Fra linken: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1035

Som nevnt i første innlegg - søk på tics og touretts.

Jeg synes du er altfor bombastisk. Jada, det gutten gjør kan være tourettes eller tics. Men det kan vitterlig være MYE annet også.. Jeg vil ikke nevne diagnoser, men det er mange andre lidelser som også gir akkurat samme kjennetegn. For å ikke snakke om at det kanskje ikke er noen lidelse i det hele tatt.

Jeg synes det er horribelt av deg å bare anta at gutten har tourettes/tics, utifra 40 linjer. Du vil sikkert bare hjelpe, men du driver kansje med unødvendig skremselspropaganda. Du kjenner kanskje igjen symptomer på tics, men har du kunnskap nok til å diffrensialdiagnotisere også...?

Det jeg mente med at man ikke kontakter nevrolog med engang, er at fagfolk først undersøker hva det er, FØR de tenker på diagnoser. Også er det kjempeviktig å være klar over at det ikke behøver å være noe diagnose!!

Endret av venus*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Uhåndterlig
Jeg synes du er altfor bombastisk. Jada, det gutten gjør kan være tourettes eller tics. Men det kan vitterlig være MYE annet også.. Jeg vil ikke nevne diagnoser, men det er mange andre lidelser som også gir akkurat samme kjennetegn. For å ikke snakke om at det kanskje ikke er noen lidelse i det hele tatt.

Jeg synes det er horribelt av deg å bare anta at gutten har tourettes/tics, utifra 40 linjer. Du vil sikkert bare hjelpe, men du driver kansje med unødvendig skremselspropaganda. Du kjenner kanskje igjen symptomer på tics, men har du kunnskap nok til å diffrensialdiagnotisere også...?

Det jeg mente med at man ikke kontakter nevrolog med engang, er at fagfolk først undersøker hva det er, FØR de tenker på diagnoser. Også er det kjempeviktig å være klar over at det ikke behøver å være noe diagnose!!

Det er ikke horibelt av meg å nevne at det kan være tics når det kan være det! Nei, det er det virkelig ikke!

Jeg sier ikke at det er det det er, men at det kan være det!

Det skader ikke å sjekke det opp!

Nevrolog er jo fagfolk på dette området!

Ja, jeg mener det godt og kommer med antagelser om hva det kan være!

Jeg kunne jo sagt: Nei, dette er ikke normalt, men jeg tror jeg vet hva det er, men jeg sier ikke hva det er......" Hvorfor skal jeg det?

Jeg tror at det er tics og det skader ikke trådstarter å undersøke dette! Hva kan gå galt da!? Jeg har da ikke stilt noen diagnose, men sagt hva jeg tror det kanskje kan være og gitt råd om hvem man skal kontakte! Fastlegen i første omgang som igjen henviser til nevrolog!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråka
Men dersom jeg mener at barnet ditt kanskje har ticks så er det faktisk noe du bør ta til etteretning. Slik du beskriver det kan det minne om det!

Ikke ute etter diagnose sier du! NEI, JEG kan ikke stille noen diagnose, MEN hør på det jeg skriver! Det er ditt barn som lider av det! Jeg tror barnet ditt har en form for tics!Jeg kjenner det jo igjen skriver jeg jo!

Mennesker med tics har det ikke så greit skal jeg si deg og "hemmer" mye i hverdagen uansett om det bare er verbalt eller vokalt eller begge deler!

Jeg har jo som nevnt personlig erfaring med dette og kjenner igjen det du skriver!

Når også læreren er bekymret bør du vel ta tak i dette og ta imot råd vedr tics!

Venus: Det er ingen "krise" å få henvisning til nevrolog! Hva mente du med det i ditt innlegg - det du skrev om nevrolog?

-----

Fra linken: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1035

Som nevnt i første innlegg - søk på tics og touretts.

Slapp av litt, da - jeg svarte jo bare Venus der, og ikke deg... Og grunnen til at jeg svarte henne som jeg gjorde, er at jeg vet at mange foreldre er litt vel ivrige etter å få satt en diagnose på barna sine så fort det "er noe", og den typen er ikke jeg. Jeg velger heller å se det hele litt an, også spør jeg og undersøker litt, sånn at jeg har et bredere grunnlag for det jeg evt. foretar meg rundt dette etter hvert.

Takk for tips, råd og linker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråka
Har to tantebarn som er på samme måten. Er han ukonsentrert også, og litt "tøysete"?

Ja, veldig ukonsentrert. Ved lekser må han ha absolutt stillhet rundt seg, enda er det oftest veldig vanskelig for han å samle seg om det han skal gjøre.

Tøysete er han stort sett hele tiden. Alt er liksom morsomt, og han gjør veldig ofte stikk motsatt av det han vet han skal gjøre, bare for å ha det artig, liksom. Ingenting går på skinner. Hvis det ligger epler og bananer i fruktbollen og du spør hva han vil ha, svarer han garantert appelsin.... Også kverulerer han om absolutt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, veldig ukonsentrert. Ved lekser må han ha absolutt stillhet rundt seg, enda er det oftest veldig vanskelig for han å samle seg om det han skal gjøre.

Tøysete er han stort sett hele tiden. Alt er liksom morsomt, og han gjør veldig ofte stikk motsatt av det han vet han skal gjøre, bare for å ha det artig, liksom. Ingenting går på skinner. Hvis det ligger epler og bananer i fruktbollen og du spør hva han vil ha, svarer han garantert appelsin.... Også kverulerer han om absolutt alt.

Mine tantebarn har diagnosen ADHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at du ikke søker hjelp av fagfolk isteden for å spørre om det er normalt her. Hvis gutten er 7 år og læreren er bekymret bør du virkelig ta tak i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråka
Jeg synes det er litt merkelig at du ikke søker hjelp av fagfolk isteden for å spørre om det er normalt her. Hvis gutten er 7 år og læreren er bekymret bør du virkelig ta tak i dette.

Ja, ja, det er på trappene, men han er ikke den eneste i klassen, det er et par andre gutter som også bekymrer læreren. Derfor spør jeg om det er flere som opplever det samme med sine barn. Det er jo ikke bestandig sånn at det nødvendigvis er noe biologisk galt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en del voldsomme "diagnoser" i denne tråden... Vil bare si at min lillebror var klin lik det du beskriver, og vi var til tider ganske bekymret for hva i all verden det skulle bli av den gutten, men plutselig hadde han vokst det av seg - han brukte bare litt lenger tid på det enn mange andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...