Gjest Gjest-Utlending Skrevet 21. april 2008 #21 Del Skrevet 21. april 2008 Det er jo fakta. så du mener at hvis vi drar oss ut av landet her, så blir det bedre? og du kan holde deg saklig vel? hvilken del av historien skal jeg lese da? norge har ikke så veldig mange år med historie for å si det sånn. Du skal lese den delen av norgeshistorien som omhandler den første tiden etter andre verdenskrig,da gjenreisningen av landet pågikk for fullt.Dette var pensum på ungdomskolen.Men du er kanskje ikke kommet dit enda,siden du kjenner den norske historien såpass dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #22 Del Skrevet 21. april 2008 Norge har vel ikke det i forhold til andre land? Ja, vi har historie, men hvis du setter det i perspektiv så...? ........hva? Kan ofte være greit å skrive fullstendige setninger hvis du ønsker å gjøre deg selv forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phew Skrevet 21. april 2008 #23 Del Skrevet 21. april 2008 Norge har vel ikke det i forhold til andre land? Ja, vi har historie, men hvis du setter det i perspektiv så...? Det har bodd mennesker i Norge i minst 11 000 år, så jeg vil nok hevde at det har skjedd ganske mye her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. april 2008 #24 Del Skrevet 21. april 2008 hvordan da? Jeg kan ikke se at en halv million nordmenn har bosatt seg i warsawa eller karachi, og bedriver tyngre arbeid i form av renhold, snekring, håndtverk osv 24 timer i døgnet, selv om de får "dårlig" betalt? det jeg prøver å si er at den befolkningen i norge som ikke er av etnisk opprinnelse jobber som regel mye mer enn nordmenn. helger, fridager, osv. er du ikke enig? Men en svært stor andel av dem er visstnok uføretrygdet eller på arbeidsledighetstrygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. april 2008 #25 Del Skrevet 21. april 2008 Det var pakkisser som bygde opp det landet her, og nå er det polakkene som fortsetter arbeidet. Hadde vi tatt vekk alle utlendinga her i landet og bare latt det være igjen etniske nordmenn, så hadde befolkningstallet falt drastisk, tror jeg. Da hadde du plutselig hatt èn kasse ledig på KIWI, skitne togseter, skitne kontorlokaler, problemer med bygging av infrastruktur, bygninger b.la. Håndtverkerne og de i servicebransjen her i landet hadde tatt blodpriser, og pga så stor pågang så hadde vel hele Norge gått konk, for å få frem poenget? Og nå har jeg vel svart på spørsmålet ditt og. nesten. hvorfor vet jeg kanskje ikke. muligens fordi mange nordmenn ikke er oppdratt til å glede seg over de små tingene. I det hele tatt muligheten til å jobbe? utlendinger sender til langtvekkistan? gammel myte spør du meg. utlendinger samarbeider og bygger hverandre opp. etterpå blir vi kalt doplangere. Jeg tror ikke det hadde vært noen katastrofe, egentlig. Det er ingen grunn til å føle seg uunnværlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I'm persian - meaow Skrevet 21. april 2008 Forfatter #26 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Jeg tror ikke det hadde vært noen katastrofe, egentlig. Det er ingen grunn til å føle seg uunnværlig. Jeg vet ikke helt hvor du vil hen egentlig? Nei jorda hadde ikke falt i sammen men det hadde blitt kaos på sikt. skjønner du egentlig hva jeg mener? Endret 21. april 2008 av I'm persian - meaow Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I'm persian - meaow Skrevet 21. april 2008 Forfatter #27 Del Skrevet 21. april 2008 (endret) Men en svært stor andel av dem er visstnok uføretrygdet eller på arbeidsledighetstrygd. Ja? Det er også en måte å se det på. Visste du at det er lov å jobbe inntil et visst antall timer når man er uføretrygded? Nei jeg er ikke ufør selv, men vet. Er utlending vettu. Det er en del nordmenn som er i samme båt har jeg hørt. jeg lurer igjen på hvor du vil hen? Endret 21. april 2008 av I'm persian - meaow Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I'm persian - meaow Skrevet 21. april 2008 Forfatter #28 Del Skrevet 21. april 2008 Du skal lese den delen av norgeshistorien som omhandler den første tiden etter andre verdenskrig,da gjenreisningen av landet pågikk for fullt.Dette var pensum på ungdomskolen.Men du er kanskje ikke kommet dit enda,siden du kjenner den norske historien såpass dårlig. nei jeg gjør faktisk ikke bare det, men jeg kaller det fortsatt ikke historie i forhold til historien i resten av verden. Det må jeg vel ha lov til? les bare om Frankrike, Persia, i forhold til Norge (Vikingtiden), eller Sverige. Hva med at du kommer med noen bedre historiske elementer, noe du tydeligvis kan? Og hvorfor føler du for å gå til personangrep? er du bitter? NB. wikipedia er egentlig ikke godt nok som dokumentasjon men det holder når det kommer til årstallet i dette svaret. man får en grei pekepinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 21. april 2008 #29 Del Skrevet 21. april 2008 nei jeg gjør faktisk ikke bare det, men jeg kaller det fortsatt ikke historie i forhold til historien i resten av verden. Det må jeg vel ha lov til? les bare om Frankrike, Persia, i forhold til Norge (Vikingtiden), eller Sverige. Hva med at du kommer med noen bedre historiske elementer, noe du tydeligvis kan? Og hvorfor føler du for å gå til personangrep? er du bitter? NB. wikipedia er egentlig ikke godt nok som dokumentasjon men det holder når det kommer til årstallet i dette svaret. man får en grei pekepinn. Vet du ikke at nordmenn utvandret til andre land og tok samme jobber som innvandret arbeidskraft gjør her i dag, da det var nød her til lands? "Gjør her" var forresten litt overdrevet, siden den eneste yrkesgruppen der det er gjestearbeidere her jeg bor er en gjeng polakker som jobber innen "jern og metall". Det er selvfølgelig også folk fra andre land, men ikke noen som utmerker seg innen forskjellige yrkesgrupper. Det riktige ville vært å si "gjør i de større byene". Greia er at arbeiderutveksling, skjer når det er lønnsomt for de som kommer fra det landet der det er hardest å leve, å flytte til et annet land. De som flytter til et annet land for å jobbe, ersom oftest veldig innstilt på å jobbe for å tjene penger,når de først har dratt dit. Folk er stort sett like bra rundt hele verden, selv om de har forskjellige tradisjoner og væremåte, det er bare tidene som forandrer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 22. april 2008 #30 Del Skrevet 22. april 2008 Ja? Det er også en måte å se det på. Visste du at det er lov å jobbe inntil et visst antall timer når man er uføretrygded? Nei jeg er ikke ufør selv, men vet. Er utlending vettu. Det er en del nordmenn som er i samme båt har jeg hørt. jeg lurer igjen på hvor du vil hen? Du åpnet tråden med en hentydning til at nordmenn er latere enn utlendinger (backet med en henvisning til en dansk professor som mente at Norge burde jobbe mer for å utvikle sin produksjon, altså at næringslivet vårt hviler på oljeinntektene i litt for stor grad, og en link til en undersøkelse om fysisk aktivitet i forskjellige nasjoner, der Norge skårer dårlig), og har siden vridd diskusjonen over til å bli en diskusjon om normenns og innvandreres arbeidsinnsats. Da syns jeg det er på sin plass å poengtere at blant innvandrere, så er forekomsten av uføretrygda og arbeidsledige langt høyere enn i befolkningen ellers. Det var egentlig bare litt apropos til din påstand om at landet er bygd av pakistanske innvandrere. Morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #31 Del Skrevet 22. april 2008 hvordan da? Jeg kan ikke se at en halv million nordmenn har bosatt seg i warsawa eller karachi, og bedriver tyngre arbeid i form av renhold, snekring, håndtverk osv 24 timer i døgnet, selv om de får "dårlig" betalt? det jeg prøver å si er at den befolkningen i norge som ikke er av etnisk opprinnelse jobber som regel mye mer enn nordmenn. helger, fridager, osv. er du ikke enig? signerer...!...Det vi kalller for skit jobb tar utlendingene med glede..for det gir mat på bordet og betalt regninger i det dyre landet de bor i..!.. Men til syvende å sist må jo jobben gjøres av noen.....og har dte ikke vært for de som jobber på bunnen med lengre vakter enn de som jobber normal arb.dag så har ikke en bedrift nådd så veldig langt. Og det triste er at de som ikke tar skit jobbene ikke ser det... Nordmenn er utakknemlige og krever mer for lite jobb..Jeg har mer tro på at utlendinger jobber flere dobbeltskift hvis de har muligheten enn det nordmenn ville ha gjort...latsekka de fleste av dem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #32 Del Skrevet 22. april 2008 Er nordmenn latere enn utlendinger? med utlendinger tenker jeg på ikke-etniske nordmenn. hva mener folket? http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/08/448689.html http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=505515 Utlendinger = ikke etniske nordmenn er litt vel generelt. Det er store forskjeller på arbeismoral alt etter hvilket land/kultur man kommer fra ! Vil vel tro somaliere er omtrent de lateste ? Mens for eksempel indere er i den andre enden av skalaen. Vil vel tro det er endel forskjeller innad i Norge også (tenker på etniske nordmenn). Tror folk fra landet gjennomgående er mer arbeidssomme enn "byfolk", ihvertfall når det gjelder fysisk krevende arbeid/lavstatusjobber. Har inntrykk av at byfolk er mer kresne og sytete.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-Utlending Skrevet 22. april 2008 #33 Del Skrevet 22. april 2008 nei jeg gjør faktisk ikke bare det, men jeg kaller det fortsatt ikke historie i forhold til historien i resten av verden. Det må jeg vel ha lov til? les bare om Frankrike, Persia, i forhold til Norge (Vikingtiden), eller Sverige. Hva med at du kommer med noen bedre historiske elementer, noe du tydeligvis kan? Og hvorfor føler du for å gå til personangrep? er du bitter? NB. wikipedia er egentlig ikke godt nok som dokumentasjon men det holder når det kommer til årstallet i dette svaret. man får en grei pekepinn. Du misforstod tydeligvis poenget mitt.Jeg siktet til delen hvor du hevder at Norge er bygget opp av pakistanere,eller "pakkiser" som du selv kaller det. Dette stemmer ikke, fordi det like etter slutten på andre verdenskrig ble startet en omfattende korttidsplan for gjenoppbygging av landet.Det var full sysselsetting på denne tiden,og slagordet var "Hele folket i arbeid".Dette ble en periode med stor byggeaktivitet og økonomisk vekst.Det var på denne tiden man bygget opp Norge,og la grunnlaget for mye av den fremgangen som senere skulle komme alle her i landet til gode.All ære til pakistanere,tyrkere og andre arbeidsinnvandrere.Men de kom først og fremst til Norge senere,fra 1960-tallet og utover.Men Norge har mye å takke også dem for:De tok mange jobber som andre ikke ville ha,bodde ofte dårlig og måtte sikkert tåle mye dritt fra dumme nordmenn.Men du kan ikke gi dem HELE æren av å ha "bygget opp det landet her",slik du skriver.Jeg tror at du enten er veldig ung,lite interessert i historie,eller at du kanskje bare ønsker å provosere etnisk norske nordmenn fordi du selv har mindreverdighetskomplekser for å komme fra en del av verden hvor folk stort sett aldri klarer å løse en konflikt uten å starte væpnede konflikter eller ta livet av hverandre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 22. april 2008 #34 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg tror det ville være opplysende for dere å ta dere jobb i industri, anlegg eller servicenæring. For dere prater som om det ikke fantes nordmenn i slike jobber. Jeg har jobba på verksted i industri, jeg har vært på anlegg og i konstruksjon, for det meste som sveiser og platearbeider, og jeg jobbet i helsevesenet som vikar mens jeg studerte. Skjønner ikke helt hva det er dere prater om når dere mener at det er så mange innvandrere i de lavere lønnskategoriene. Altså det dere så poetisk kaller "drittjobbene", noe som tyder på en ganske tvilsom holdning til både dritten, jobben og folka som gjør arbeidet. Jeg så stort sett bare nordmenn, og når man kommer ut av Oslogryta, så er det fortsatt det som er realiteten. OG det som også var realiteten, var at jeg traff ikke en eneste en som skammet seg over "drittjobben" sin. Jeg ser heller ikke på min erfaring med hverken helsevesenet eller industrien som noe negativt, selv om det er enkelte som mener at lavtlønnsarbeidet er dritt. Det eneste som er negativt med det, er at lønna knapt er til å leve av. Forøvrig er det bare en jobb. Man trenger ikke late som man er en jævla helt bare fordi man reier opp senger på Grand eller mekker kebab. Det er bare jobb. Jeg må si jeg syns synd på dem som omtaler arbeidet sitt som dritt. Det er masse innleide polakker o.l, men sånn har det alltid vært, det eneste som skifter, er nasjonaliteten på leiearbeiderne. Lenge var det mye finner og svensker på byggeplasser og verft, og nå er det mye polakker. Men de er her bare for å jobbe, og så reiser de hjem. Den primære grunnen til at de er her, er at det er billigere å leie en utlending av et firma, enn det er å ansette en nordmann fast, pga av arbeidsgiveravgift og sosiale utgifter. Jeg har faktisk også vært utleid arbeidskraft i en periode, og det lønte seg også, selv om jeg fikk meget godt betalt. Så det henger mer sammen med hva som lønner seg for bedrifter, enn hva nordmenn er villig til å ta av jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_adams mamma_* Skrevet 22. april 2008 #35 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg tror det ville være opplysende for dere å ta dere jobb i industri, anlegg eller servicenæring. For dere prater som om det ikke fantes nordmenn i slike jobber. Jeg har jobba på verksted i industri, jeg har vært på anlegg og i konstruksjon, for det meste som sveiser og platearbeider, og jeg jobbet i helsevesenet som vikar mens jeg studerte. Skjønner ikke helt hva det er dere prater om når dere mener at det er så mange innvandrere i de lavere lønnskategoriene. Altså det dere så poetisk kaller "drittjobbene", noe som tyder på en ganske tvilsom holdning til både dritten, jobben og folka som gjør arbeidet. Jeg så stort sett bare nordmenn, og når man kommer ut av Oslogryta, så er det fortsatt det som er realiteten. OG det som også var realiteten, var at jeg traff ikke en eneste en som skammet seg over "drittjobben" sin. Jeg ser heller ikke på min erfaring med hverken helsevesenet eller industrien som noe negativt, selv om det er enkelte som mener at lavtlønnsarbeidet er dritt. Det eneste som er negativt med det, er at lønna knapt er til å leve av. Forøvrig er det bare en jobb. Man trenger ikke late som man er en jævla helt bare fordi man reier opp senger på Grand eller mekker kebab. Det er bare jobb. Jeg må si jeg syns synd på dem som omtaler arbeidet sitt som dritt. Det er masse innleide polakker o.l, men sånn har det alltid vært, det eneste som skifter, er nasjonaliteten på leiearbeiderne. Lenge var det mye finner og svensker på byggeplasser og verft, og nå er det mye polakker. Men de er her bare for å jobbe, og så reiser de hjem. Den primære grunnen til at de er her, er at det er billigere å leie en utlending av et firma, enn det er å ansette en nordmann fast, pga av arbeidsgiveravgift og sosiale utgifter. Jeg har faktisk også vært utleid arbeidskraft i en periode, og det lønte seg også, selv om jeg fikk meget godt betalt. Så det henger mer sammen med hva som lønner seg for bedrifter, enn hva nordmenn er villig til å ta av jobb. Jeg har en jobb som mange vil kalle for "dritt"i dems øyne..men for meg er det blitt en plikt...for som jeg skrev..noen må jo gjøre det...jeg har tom tatt fagbrevet for å nå høyere opp i lønn...for jeg vil ha det jeg fortjener av det jeg gjør... Men nå tenker jeg på nåtidens ungdom...som er mer kresne i hva de får og får de en jobb de ikke egentlig liker så gjør de en dårlig jobb også..de tenker bare på pengene..ikke på det de skal gjøre riktig...dette er min erfaring ihvertfall på min arbeidsplass.. jeg har også litt tro på det at folk fra landsbygda er mer arbeidsomme enn de fra byen... jeg vil også tro at det spiller en stor rolle i hvordan folk har vokst opp.Har en fått det beste servert fra ung av så har man lett for å ikke ta hva som helst av jobber..men derimot de som har vokst opp med tørt brød og foreldre med to jobber bare for å klare seg så har de derimot mer glede av d å ha fått en jobb i det hele tatt..uansett hva de må gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #36 Del Skrevet 7. mai 2008 Ha-ha. Så folkegruppen "utlendinger" er naturligvis helt ensartet? Ja, de kommer jo fra "Ut-landet" så noe må de jo ha felles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nød Skrevet 7. mai 2008 #37 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg tror ikke nordmenn er latere, men at nordmenn setter mer pris på fritiden, familien og andre verdier. Jobb er bare ikke så viktig, men jeg tror ikke det har bare med lathet å gjøre. Tror nordmenn kanskje mangler litt ambisjon Nordmenn trenger ikke jobbe seg ihjel for å overleve. I mange land mangler de sosiale velferdsgodene vi tar som en selvfølge. Hvis vi måtte jobbe 14 timer i døgnet for å klare å fø familien vår så hadde vi gjort det, men vi trenger ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 7. mai 2008 #38 Del Skrevet 7. mai 2008 Nordmenn trenger ikke jobbe seg ihjel for å overleve. I mange land mangler de sosiale velferdsgodene vi tar som en selvfølge. Hvis vi måtte jobbe 14 timer i døgnet for å klare å fø familien vår så hadde vi gjort det, men vi trenger ikke det. Utlendinger trenger jo heller ikke det i dette landet her nå for tiden... Skjønte ikke helt hvor du ville med det her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #39 Del Skrevet 7. mai 2008 Utlendinger trenger jo heller ikke det i dette landet her nå for tiden... Skjønte ikke helt hvor du ville med det her? Nei, og andregenerasjonsinnvandrere er jo også like "late" som nordmenn, det er vel det som er poenget. Man tar selvfølgelig med seg arbeidsiveren hvis man er vant til at man må jobbe seg fordervet; men det gjelder bare den første generasjonen. Personlig vil jeg heller ha mye fritid og tjene litt mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nød Skrevet 8. mai 2008 #40 Del Skrevet 8. mai 2008 Nei, og andregenerasjonsinnvandrere er jo også like "late" som nordmenn, det er vel det som er poenget. Man tar selvfølgelig med seg arbeidsiveren hvis man er vant til at man må jobbe seg fordervet; men det gjelder bare den første generasjonen. Personlig vil jeg heller ha mye fritid og tjene litt mindre. Ja, vi kan være late fordi vi ikke trenger å jobbe oss fordervet lenger. Og det syns jeg vi skal nyte og være glad for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå