Gå til innhold

Er nordmenn latere enn utlendinger?

I'm persian - meaow

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heller motsatt. Utlendinger er latere.

hvordan da?

Jeg kan ikke se at en halv million nordmenn har bosatt seg i warsawa eller karachi, og bedriver tyngre arbeid i form av renhold, snekring, håndtverk osv 24 timer i døgnet, selv om de får "dårlig" betalt?

det jeg prøver å si er at den befolkningen i norge som ikke er av etnisk opprinnelse jobber som regel mye mer enn nordmenn. helger, fridager, osv.

er du ikke enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegenerasjons innvandrere (de med "drømmen om et bedre liv") arbeider ofte mye hardere enn befolkningen i det landet de flytter til.

Men denne effekten varer sjelden lenger en første generasjon. Annen generasjon- de som er født og oppvokst i landet- tar etter sine omgivelser mer enn sine foreldre.

Derav kan man vel slutte at nordmenn er latere enn ferske utlendinger, og omtrent like late som barna deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førstegenerasjons innvandrere (de med "drømmen om et bedre liv") arbeider ofte mye hardere enn befolkningen i det landet de flytter til.

Men denne effekten varer sjelden lenger en første generasjon. Annen generasjon- de som er født og oppvokst i landet- tar etter sine omgivelser mer enn sine foreldre.

Derav kan man vel slutte at nordmenn er latere enn ferske utlendinger, og omtrent like late som barna deres ;)

der traff du spikern på hodet.

da konkluderer jeg herved med at 1. generasjonsinnvandrere er sunt for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er nordmen latere enn utlendinger, Har jobbet sammen med forskjellige utlendinger og nordmen i 15 år. Utlendingene jobber mye meir, kan jobbe hver dag i 10-12 timer, sier aldri nei til en ekstra vakt, tar mindre pauser enn nordmen, omtrent aldri sykmelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med utlendinger tenker jeg på ikke-etniske nordmenn.

Ja, jeg tror nordmenn generelt over er mer late enn de fleste andre ift. studier og arbeid. Samtidig scorer nordmenn høyt på livskvalitet, fritid, gode velferdsordninger og pappa/mamma-permisjoner (blir mer og mer vanlig at begge tar permisjon etter barnefødsler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med utlendinger tenker jeg på ikke-etniske nordmenn.

I første omgang vil ikke en utlending være lat , mange av dem kommer her til landet for å jobbe og den største drivkraften er penger de kan sende ned til langtvekkistan. De ser seg ikke råd til å være late da vettu.

Hva mener du selv , er nordmenn latere en utlendinger - og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Sverige, de er latere, men klager mindre over jobben.

Mens jeg bodde der fikk jeg hele tiden kommentarer om at jeg ikke måtte jobbe så hardt, fordi jeg kom til å slite meg ut, -selv fra sjefene mine!?

..og nei, det var ikke ironisk ment fra deres side, de hadde lengre småpauser utenom lunch enn vi har og var tregere til å komme igang, så jeg som holdt det tempoet og pausenivået jeg var vant til, fortonte meg antagelig som litt av et arbeidsjern.

..for svensker er jo også utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madre Mia

Det kan vel være så ymse. Men har inntrykk av at nordmenn er litt fin på det og synes det er bedre å gå på trygd enn å jobbe i et serviceyrke. Det er ganske umulig å finne en nordmann til å jobbe i en kafé, men spør en tyrker eller finnlender feks. De har en helt annen innstilling og yrkesmoral enn nordmenn.

Men når det er sagt, kunne jeg ikke tenke meg å kjøpe noe på en kebabsjappe. Mattilsynet har avdekket mye svinere, ulovlig importert kjøtt og snuskeri på disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt, kunne jeg ikke tenke meg å kjøpe noe på en kebabsjappe. Mattilsynet har avdekket mye svinere, ulovlig importert kjøtt og snuskeri på disse stedene.

Ikke jeg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I første omgang vil ikke en utlending være lat , mange av dem kommer her til landet for å jobbe og den største drivkraften er penger de kan sende ned til langtvekkistan. De ser seg ikke råd til å være late da vettu.

Hva mener du selv , er nordmenn latere en utlendinger - og hvorfor?

Det var pakkisser som bygde opp det landet her, og nå er det polakkene som fortsetter arbeidet.

Hadde vi tatt vekk alle utlendinga her i landet og bare latt det være igjen etniske nordmenn, så hadde befolkningstallet falt drastisk, tror jeg.

Da hadde du plutselig hatt èn kasse ledig på KIWI, skitne togseter, skitne kontorlokaler, problemer med bygging av infrastruktur, bygninger b.la. Håndtverkerne og de i servicebransjen her i landet hadde tatt blodpriser, og pga så stor pågang så hadde vel hele Norge gått konk, for å få frem poenget?

Og nå har jeg vel svart på spørsmålet ditt og. nesten. hvorfor vet jeg kanskje ikke.

muligens fordi mange nordmenn ikke er oppdratt til å glede seg over de små tingene. I det hele tatt muligheten til å jobbe?

utlendinger sender til langtvekkistan? gammel myte spør du meg. utlendinger samarbeider og bygger hverandre opp.

etterpå blir vi kalt doplangere.

Endret av I'm persian - meaow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pakkisser som bygde opp det landet her, og nå er det polakkene som fortsetter arbeidet.

Hadde vi tatt vekk alle utlendinga her i landet og bare latt det være igjen etniske nordmenn, så hadde befolkningstallet falt drastisk, tror jeg.

Da hadde du plutselig hatt èn kasse ledig på KIWI, skitne togseter, skitne kontorlokaler, problemer med bygging av infrastruktur, bygninger b.la. Håndtverkerne og de i servicebransjen her i landet hadde tatt blodpriser, og pga så stor pågang så hadde vel hele Norge gått konk, for å få frem poenget?

Og nå har jeg vel svart på spørsmålet ditt og. nesten. hvorfor vet jeg kanskje ikke.

muligens fordi mange nordmenn ikke er oppdratt til å glede seg over de små tingene?

utlendinger sender til langtvekkistan? gammel myte spør du meg. utlendinger samarbeider og bygger hverandre opp.

etterpå blir vi kalt doplangere.

Makan til historieløshet skal man lete lenge etter , gjør deg selv en tjeneste å les en bok! Dette er det dummeste jeg har lest på lenge!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nordmenn er latere, men at nordmenn setter mer pris på fritiden, familien og andre verdier. Jobb er bare ikke så viktig, men jeg tror ikke det har bare med lathet å gjøre. Tror nordmenn kanskje mangler litt ambisjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Makan til historieløshet skal man lete lenge etter , gjør deg selv en tjeneste å les en bok! Dette er det dummeste jeg har lest på lenge!!!

Det er jo fakta.

så du mener at hvis vi drar oss ut av landet her, så blir det bedre?

og du kan holde deg saklig vel?

hvilken del av historien skal jeg lese da? norge har ikke så veldig mange år med historie for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nordmenn er latere, men at nordmenn setter mer pris på fritiden, familien og andre verdier. Jobb er bare ikke så viktig, men jeg tror ikke det har bare med lathet å gjøre. Tror nordmenn kanskje mangler litt ambisjon ;)

kjedelig og ikke ha ambisjoner da.

rart at man ikke vil eller klarer sikte høyt samtidig som man kombinerer familie og fritid.

jeg gjør det :)

sikkert ikke bare med lathet, mye med utakknemlighet å gjøre også.

og ja. for det er vi utlendinger som putter mødrene våre på gamlehjem? apropos det med familieverdier og sånn.

Endret av I'm persian - meaow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Hvor uopplyst går det an å bli.

Norge har vel ikke det i forhold til andre land? Ja, vi har historie, men hvis du setter det i perspektiv så...?

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...