Gå til innhold

fiskeboller


skruf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha fiskeboller i hvit saus til middag idag...

Lager sausen på kraften som fiskebollene ligger i, samt melk. Serverer de med kokt potet og råkostsalat. Og karri ved siden av.

Meeen; er så lei av denne kjedelige utgaven (barna elsker det da..)

Noen som har en spennende variant til deling og inspirasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en enkel og litt annerledes variant til deg:

FISKEBOLLEGRATENG MED KARRISAUS

2-3 porsjoner

1 boks fiskeboller i lake (375g)

1/2 fennikel, tynt skivet

1 banan i skiver

1/2 dl mandelflak

Saus:

1/2 løk finhakket

1 ts smør/olje

1 ts karri

1/2 ts honning

1 dl av fiskebollelaken

2 1/2 dl melk

3 ss jevning (jeg bruker Maizena)

salt, pepper

Tilbehør: ris, råkost e.l.

225 grader i ovn

Fiskebollene rennes av (OBS! Husk å spare buljongen til sausen!). Forvell pastinakk i litt vann på en skål i mikro ca 2 min på full effekt. Hell av vannet og legg kålen og bollene i bunnen av en smurt ovnsikker form, fordel bananskivene over.

Fres løk i en kaserolle med litt olje eller smør + karri til den mykner. Tilsett honning, laken fra bollene, melk og jevningen. Kok opp under omrøring, og la småkoke ca 3 min. Smak til med salt og pepper.

Hell sausen over fiskebollene i formen. Strø over mandelflak og gratinere ca 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ha karri og dill i sauen, og servere med makaroni i tillegg til kokte gulrøtter. Jeg begynner dog å bli veldig lei det også...

I går prøvde jeg en oppskrift som ligger på dinmat.no, fiskeboller i tomatsaus. Den falt ikke i smak hos meg, men du kan jo se om det er noe du kan like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland oppskjærte fiskeboller, gulrøtter og erter i hvitsausen og server i sånne butterdeigskjell med et dryss karri over. Knallgodt og litt annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bytt ut fiskebollene med kyllingboller! :fnise:

Sorry, den ble for fristende, hehe.

Men lag karrisaus, da vel?

Kvart-halv hakket løk blankes i godt smør med en halv-en teskje karri i. Kok inn kraften til det halve (eller mer) og sleng oppi en grønnsaksbuljongterning (eller fiskebuljong, men grønnsaksversjonen er bedre for barneganer.

Du kan koke ris, istedenfor poteter (mens du likevel koker inn kraft), og du kan servere hele ruklet i ei gryte. - Saus, ris, boller. Kok krafta til saus med melk, som du pleier(og ei fløteskvett, om du våger) med meljevning eller tilsvarende.

Lag en krans av reven råkost i tallerken, og det fuktige i midten. Finrevent eple(med noen sitrondråper), gulrot og kålrabi. Kålstrimler og kanskje litt finhakket paprika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI pleier av og til å ha bacon sammen med fiskebollene, litt salt og godt sammen med all hvitsausen. Og, dette har jeg fått høre at jeg er sær for, men spiser det gjerne sammen med friske grønne erter. NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VI pleier av og til å ha bacon sammen med fiskebollene, litt salt og godt sammen med all hvitsausen.

Helt enig, bacon og f.eks. rødbeter kan være godt til fiskeboller i en lettere tykk hvit hjemmelaget saus, med karri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

me too! Lager vanlig hvit saus med karri i sausen og har kokte gulrøtter og potet til. På toppen drysser gylden-stekte baconbiter på krydret med litt salt og pepper under steking -nyyydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Hva med å ha reker sammen med fskebollene og karrisaus og ris? Bland sammen og du får en gryte med fiskeboller, reker, ris med karrisaus :)

Ellers kan du ha fiskeboller og wokgrønnsaker. Ris som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for mange gode svar!!

Ble til at jeg tok dagens middag igår, spennende risotto med masse godt i, og skal ha fiskeboller idag....er virkelig lei av det!

Skal prøve baconvarianten tenkte jeg, for jeg har bacon i fryseren.

Ukehandler, så jeg orker ikke på butikken..

Glemte forresten å si at jeg har skalldyrallergi, så det kan jeg ikke bruke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk variant;

Lag hvit saus som vanlig, tøm saus i en ildfastform og tilsett romstempererte fiskeboller. Bland inn finkuttet purreløk og 1/2 ts chilikrydder. Strø over ost og gratiner i ovnen på 200 grader til osten er gylden (ca 15 min)

Server med potet eller makaroni, rå gulrøtter og litt bacondryss....

Deilige fiskeboller!

Ellers er jeg fan av stekte fiskeboller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekte fiskeboller på brødskiva, med litt ketchup.

Stekte fiskeboller med Pasta de Parma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på skiva er det digg med fiskepudding, eller boller. Jeg steiker pudding, og lager det ellers som rekesmørbrød med salat og sitron, og enten majones eller majonesbasert salat til (italiensk, reke...)

Men jeg synes ikke bokseboller er noe særlig gode til dette. Kjølediskfanget er bedre.

Edit: Gratengmodellen hørtes digg ut, men tror jeg ville blanda pasta og gulrot i, og droppet poteter og ekstra kokekar. Og aller helst skifta ut purren med orn'tlig blanket løk ;)

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan steker man fiskeboller? Steker man de hele eller skjærer man de i biter? Sist jeg prøvde ble det så mislykket, så tenkte høre om noen hadde noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker de hele. Må la dem ligge en stund sånn at ikke stekeskorpen faller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

hva med fiskebolle-menn? Sett sammen to fiskeboller med en tannpirker, del en fiskebolle og sett på som hode med tannpirker, slik at du får to hele som kropp og en halv som hode. Tegn på munn og øyne med ketshup.

Eventuelt kan du bruke en fiskebolle som kropp og "sette inn" aspargisk eller grønne lange bønner som ben og armer.

Det må jo være artig for barna og få en fiskebolle-mann til middag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en enkel og litt annerledes variant til deg:

FISKEBOLLEGRATENG MED KARRISAUS

2-3 porsjoner

1 boks fiskeboller i lake (375g)

1/2 fennikel, tynt skivet

1 banan i skiver

1/2 dl mandelflak

Saus:

1/2 løk finhakket

1 ts smør/olje

1 ts karri

1/2 ts honning

1 dl av fiskebollelaken

2 1/2 dl melk

3 ss jevning (jeg bruker Maizena)

salt, pepper

Tilbehør: ris, råkost e.l.

225 grader i ovn

Fiskebollene rennes av (OBS! Husk å spare buljongen til sausen!). Forvell pastinakk i litt vann på en skål i mikro ca 2 min på full effekt. Hell av vannet og legg kålen og bollene i bunnen av en smurt ovnsikker form, fordel bananskivene over.

Fres løk i en kaserolle med litt olje eller smør + karri til den mykner. Tilsett honning, laken fra bollene, melk og jevningen. Kok opp under omrøring, og la småkoke ca 3 min. Smak til med salt og pepper.

Hell sausen over fiskebollene i formen. Strø over mandelflak og gratinere ca 10 min.

Jeg laget dette til middag i går, og det var fantastisk godt :D Tusen takk for oppskriften, Nullhull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har fiskeboller jeg har lyst til å steke til middag. Har en halv boks, for resten hadde vi til tradisjonell fiskeboller i hvit saus her om dagen.

Men hvordan servere stekte fiskeboller til middag? Med hva ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg steker fiskeboller så har jeg dem på brødskiva, ellers så har jeg pasta di parma til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...