Gå til innhold

frimerker

Fremhevede innlegg

Skrevet

går det ann å bruke frimerker flere ganger? Fikk en pakke med frimerker på tilsammen 40kr, kan jeg bruke de til jeg skal sende en annen pakke? de er jo ikke stemplet så;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Akkurat slik som du ikke behøver å betale for alt som butikkpersonalet ikke ser at du tar.

:ironi:

Skrevet
Selvfølgelig kan du det. Akkurat slik som du ikke behøver å betale for alt som butikkpersonalet ikke ser at du tar.

:ironi:

For en idiotisk sammenligning!

Klart du kan bruke ustemplede frimerker om igjen. Legg de i vann, så de løsner, de tørker fort og så er det bare å ta lim bak til ny frankering.

Skrevet

Klart du kan bruke ustemplede frimerker om igjen. Legg de i vann, så de løsner, de tørker fort og så er det bare å ta lim bak til ny frankering.

Kan man kopiere pengesedler også , bare en 50- lapp kanskje ??

Gjest Infralove
Skrevet

Man skal eigentleg ikkje det. Men eg har gjort det mange ganger.

Så lenge dei ikkje er stempla, så vil jo ikkje posten vite at dei er brukte.

Skrevet

..og hvis det er frimerker som er klistremerker, så lirker du dem bare forsiktig av, tar på nytt lim og sender på nytt! Litt tykkere blir det jo, men ingen som merker det.

Funker som fy :sminkedokke:

Gjest Infralove
Skrevet

Eg har berre brukt vanleg tape og tapea over. Brevet kom fram likevel. :)

Skrevet

Klart du skal bruke ustemplede frimerker omigjen!

Jeg pleier å dampe dem av med kokende vann fra en kjele f.eks. Deretter er det bare å ta nytt lim på og smelle dem på en ny konvolutt. Og vipps... :)

Skrevet
Klart du skal bruke ustemplede frimerker omigjen!

Ja, man MÅ jo utnytte alle smutthull!!! Ærlighet er tull!!!!

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Hvorfor var det en idiotisk sammenlikning? I begge tilfeller så stjeler du en tjeneste.

Men jeg kan gjerne ta en annen sammenliknelse. Det er som å betale for én tyggispakke og stjele den andre. Frimerker og tyggis koster vel omtrent det samme også.

Skrevet

Hadde det stått så dårlig til med meg at jeg ikke hadde hatt råd til å sende et brev, tror jeg at jeg heller hadde latt det være enn å gjøre meg til tjuv for noen få kroner. Selv om det helt sikkert er mulig..

Skrevet

Strengt tatt trenger man ikke bruke frimerke i det hele tatt - ufrankerte brev kommer også stort sett fram.

Skrevet
går det ann å bruke frimerker flere ganger? Fikk en pakke med frimerker på tilsammen 40kr, kan jeg bruke de til jeg skal sende en annen pakke? de er jo ikke stemplet så;)

Ja, ufrankerte frimerker kan alltid benyttes uansett om de kommer på et brev eller du kjøper dem. Det er postverkets ansvar å stemple frimerker på brev og pakker. Det er deres kvittering til deg på at du har sendt ditt brev. Tidligere tider ble stemplingen gjort for hånd og alle frimerker fikk sitt stempel. Nå gjøres stemplingen ofte av maskiner og resultatet blir at noen ganger stemples frimerket, andre ganger ikke.

I tråden pekes det på at det er uærlig å benytte ustemplede frimerker som følger brev flere ganger. Det er en misforstått argumentasjon, for som nevnt: ustemplede frimerker kan benyttes helt til de blir stemplet. Og det er postverkets ansvar å stemple. Ikke den som sender brevet.

Dessuten kan man også argumentere at det er mer miljøvennlig å resirulere frimerker :fnise:

Gjest Vimsevas
Skrevet

Hører "gjerrigknark" i hodet mitt når jeg leser det her..

Ikke noe jeg har tenkt på selv men det er jo litt sant, man kan jo faktisk spare endel når tyngre pakker ikke blir stemplet;) Hahaha kanskje jeg skal begynne med det selv, mohaha:D

Gjest Dallandra
Skrevet

Er det rart portoprisene stiger sier jeg bare. :roll:

Skrevet
Hører "gjerrigknark" i hodet mitt når jeg leser det her..

Ikke noe jeg har tenkt på selv men det er jo litt sant, man kan jo faktisk spare endel når tyngre pakker ikke blir stemplet;) Hahaha kanskje jeg skal begynne med det selv, mohaha:D

Det kan være et sykdomstegn at du begynner å høre stemmer når du leser et innlegg.

Skrevet
Er det rart portoprisene stiger sier jeg bare. :roll:

Ja, det er temmelig rart hvis du tror det er en sammenheng mellom gjenbruk av ustemplede frimerker og portopriser. Temmelig rart, faktisk.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Det er ikke mange mennesker jeg synes er patetiske, men jeg gjør et unntak for posestjelere og nå frimerkestjelere.

Men følelsen er sikkert gjensidig :ler:

Skrevet
Det er ikke mange mennesker jeg synes er patetiske, men jeg gjør et unntak for posestjelere og nå frimerkestjelere.

Men følelsen er sikkert gjensidig :ler:

Nei, ikke for mitt vedkommende. Jeg nøyer meg med å konstantere at du er i stand til å oppfatte oss som gjenbruker frimerker som patetiske.

Skrevet

I praksis pleier jeg å ta vare på konvolutter med ustemplede frimerker, særlig om det er 20, 50 osv krs frimerker. Men det har vel egentlig nesten aldri hendt at jeg har orket å ta meg jobben med å få av frimerket og bruke det :sjenert: Sånn i forhold til å være gnien og tyvaktig synes jeg det å bruke et ustemplet frimerke om igjen er mer sammenliknbart med å finne en tier på gata, enn å stjele sjokolade i butikken...

Og nei, jeg stjeler ikke poser eller prøver å få dem lurt til meg gratis (men det hender jeg tar med pose hjemmefra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...