Gå til innhold

Jeg forbanner ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til han som ikke visste at det var buekorps i byen.

Hva slags beskyttet del av Norge kommer du fra, da?

ALLE har hørt om Bergens buekorps, vel?

Men det slår ikke feil. Hver vår klager innflyttede østlendinger over buekorpsene, så vi må gjenta til det kjedsommmelige: BUEKORPSENE HØRER TIL I BERGEN! Og de tre månedene de er oppe og går, må du reise ut av byen hvis du ikke tåler dem!

Intet er så liflig å høre som når trommingen begynner i februar. Da vet vi at våren er kommet, det er det sikreste vårtegnet av dem alle!

Vi er glade i, og stolte, av denne tradisjonen, og den skal fortsette i hundrevis av år enda. Så slutt og klag!

Skrevet

Er det virkelig ingen bergensere her som er like lut lei av buekorpsene som innflytterne???

Jeg skjønner det bare ikke, det subber en gjeng rundt i gatene, noen trommer og noen bare går(Vet at de maskjerer, men det ser jaggu ikke sånn ut).

Skrevet

Frk Doodad; samboeren min er bergenser og han er drit lei alt som har med buekorps å gjøre.....så ja, det er noen bergensere som ikke liker dette. Mine bergenske venner er heller ikke så utrolig begeistret over dette bråket. Det finnes altså noe motstandere fra Bergen...

Selv er jeg ikke bergenser, så jeg har vel ikke "lov" å utale meg....?

Men jeg fatter og bergriper ikke vitsen med disse guttene som bare lager bråk i gatene. (Min store sorg er at lillebror er buekorpsgutt....sukk)

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva slags beskyttet del av Norge kommer du fra, da?

ALLE har hørt om Bergens buekorps, vel?

Faktisk ikke. Regner meg selv for å være rimelig oppegående, men hadde ikke hørt om buekorps før jeg ble kjent med en bergenser. Det finnes nok en masse lokale spesialiteter rundt om i landet som ikke du har hørt om heller :blunke:

Skrevet

Kjære Lottemor m.fl.

Dersom alle tradisjoner skulle blitt holdt i hevd, ville kvinnene fremdeles vært i hjemmet.

Tradisjonelt var bare menn ledere

Tradisjonelt var menn forsørgere

Tradisjonelt måtte man gifte seg for å bo under samme tak

Tradisjonelt kunne ikke jenter spille fotball

etc.etc.

Hva er det med smågutters penis som gjør dem bedre egnet til å dælje løs på skarptrommer på vårparten? De kliner da ikke til trommene med den kroppsdelen eller?

Jeg står på barrikadene og skriker:

Nei til at bergenser-barn skal lære at gutter er bedre enn jenter!!!

(blir litt hes, siden jeg er i Oslo. Hører dere meg? :ler: )

Forøvrig trodde også jeg at alle hadde hørt om buekorps. Jeg hørte om dem første gang da de utestengte jentene.....

Skrevet

Jeg tror ikke jeg er fra noen beskyttet del av norge, men det er mulig jeg bare er rett ut dum altså :( ...... for jeg hadde heller ikke hørt om (ihvertfall ikke som jeg kan huske) Buekorpsene i Bergen!

Har nok for min del mer å gjøre med at jeg ikke har noen spesiell interesse for Bergen, og har en stygg tendens til å la totalt uinteressant informasjon gå inn ene øret og like fort ut igjen det andre!!

Og selv om det høres utrolig ut for mange at ikke alle interesserer seg for Bergen og bergens spesialiteter så er det altså sant! ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er mer skremt over hodningene til enkelte enn til buekorps.

Må si jeg er forbauset over lottemors utspill om at pga av tradisjoner skal ikke jenter gå i buekorps.

Hvilke holdninger er det å sende videre til barna?

Før var det ikke vanlig at jenter tok utdannelse heller det betyr ikke at de er dårligere studenter enn gutter bare fordi de er jenter.

Selv om det fra gammelt var " tradisjon" at bare gutter studerte.

Noen tradisjoner bør vi drite i.

Vil vi virkelig at våre jenter skal vokse opp i et samfunn der de får høre at siden du er jente kan du ikke gjøre det eller det.

Da kan vi jo likegodt lenke jentene til kjøkkenbenken når de er nyfødt.

Synes buekorps er helt greit så lenge de som vil får være med.

Selv om de er i sin fulle rett, til å nekte jenter i korpset, det kommer under samme regler som for mannskor ol., så syns jeg det er feil siden buekorps er for barn.

Skrevet

Tradisjoner à la kvinner på kjøkkenet og mannen som styreleder er måter å leve på som er universelle og ikke spesielle. Slike tradisjoner vil alltid være i endring på en naturlig måte, bla. fordi de underpriviligerte kjemper det fram.

Tradisjonen med buekorps er spesiell. Faktisk er Bergen aleine om å ha den i hele verden, selv om det tidligere visstnok har vært noe lignende i andre byer i Norge.

Buekorps eller ikke, er én diskusjon. Jenter i buekorps er en annen.

Så lenge det er guttene selv som bestemmer er det vanskelig å få jenter inn i korpsene. Voksne kan ikke blande seg inn her. Korpsene er helt selvstyrt av småguttene, og alle vet at ingen er så konservative og intolerante som gutter i tenårene! Dessuten godtok til og med Likestillingsombudet at de er unntatt fra Likestillingsloven!

Likevel er jentene på full fart inn. Det er nå to reine jentekorps i byen, og et blandingskorps (Løvstakkens Jægerkorps- de fylte 100 år på søndag) mens det er 12 reine guttekorps.

Det er helt sikkert bare et spørsmål om tid før det ene korpset etter det andre tar etter Løvstakken, men vi må huske på at de fleste korpsene er rundt 150 år gamle. Man snur ikke så lett på slike gamle "menn"!

For ordens skyld: Jeg er helt uenig med Lotte- jeg vil ha jentene inn i buekorpsene!

Skrevet

Så til spørsmålet om alle bergensere liker buekorps.

Nei, selvsagt ikke. Det er 230 000 innbyggere i byen , og masse bergensere spredd rundt om kring i tillegg. De har aldri vært en enkel homogen (ensartet) masse, og er ofte og gjerne høylydt uenig med hverandre. Det ville vært et under hvis de her var enige!

Men la oss si det sånn: Hvis en av byens politikere hadde dristet seg til å skjelle ut buekorpsene før et valg, så ville han ikke bare fått LITT problemer!

Samboeren det er snakk om i innlegget lenger oppe er nok bare en skapbergenser. Dem finnes det dessverre en del av. De støtter ikke en gang Brann!

Ikke hørt om buekorps? Det er det verste jeg har hørt! Men når jeg tenker meg om, så husker jeg at jeg har lest en gang i avisen at nordmenn er det eneste folkeslaget i verden som er stolt over å skryte av sin uvitenhet.

Skrevet

ja, jeg liker å skryte av at jeg er uvitende fordi jeg ikke gidder lagre eller høre etter info om en by jeg ikke interesserer meg nevneverdig for... :roll:

typisk bergensere!! :ler:

Skrevet

Det gåt bra det, Aline.

Bergenserne er vant med å bli skjelt ut av misunnelige landsmenn...

Skrevet

*skjeller og smeller* :ler: misunn misunn :ler:

sier bare igjen jeg: typisk Bergensere!! :wink::ler:

(men dersom mitt innlegg ble oppfattet som å skjelle på... da er bergenserne sartere en jeg har oppfattet dem!!) :wink:

Skrevet
Jeg skjønner faktisk IKKE at du er forbanna!

Du visste da du begynte å studere her i Bergen at buekorpsene opererer fra feb/mars og i tre måneder framover. TRE måneder i året! Og da ruler de gatene og alt annet omtrent!

Dette MÅ du ha visst før du slo deg ned her.

Slik er det, og slik skal det være!

Hvis du ikke tolererer det, så foreslår jeg at du finner en annen og kjedeligere by å studere i!

Det er ikke alltid så lett å bare velge studiested på grunnlag av hvor mye bråk som foregår utenfor lesesalen da...

Og dessuten forstår jeg godt at hun er frustrert og trenger få det ut selv om det kanskje ikke er så mye å gjøre med det :)

Det er virkelig plagsomt med det aller meste akkurat i den mest stressa eksamenstiden. Og da går studenter fra å bli mennesker til å bli noen intolerante skapninger som det nesten ikke går å omgås. Hehe

Det blir i hvert fall jeg.

Og jeg sier det bare - irriter deg så mye du vil - det er helt i orden. Håper du får lest det du skal likevel... Lykke til :)

Vil ellers legge til at jeg bor ikke særlig langt fra Bergen selv, men har likevel ikke hørt om buekorpsene - i hvert fall ikke slik at jeg husker det som et symbol på Bergen by. Hvorfor i all verden tror dere at alle er så opptatt av hva som skjer i Bergen. Et korps??? Hallooooo! Det interesserer vel ikke hele resten av verden om dere har et korps gående der og tromme halve døgnet! Men at det er en tradisjon dere setter pris på står det respekt av - men at dere forventer at resten av landet skal ha samme holdninger til deres tradisjoner som dere har selv - det tyder på et alt for stort ego sier nå jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dere ta helt feil dersom dere tror at buekorp er et særpreget bergensfenomen. Denne korpsvarianten har vært utbredt over store deler av landet, og således en del av nasjonal historie. Så - selv om dere ikke er fra Bergen, burde ikke buekorps være helt ukjent... Kanskje på tide å friske opp litt historiekunnskap??

http://buekorps.museum.no/sider/innhold/ut...enforbergen.htm

Forøvrig er jeg enig i at det kan være ganske så plagsomt å forstyrres i eksamenstiden, men som gode studenter, bør det ikke være noe større problem. Bare ta en telefon til bataljonen i ditt område og sjekk når de øver - studenter i Bergen har tilgang på flere lesesaler, det finnes nok 1 eller 2 der man sitter litt mer skjermet...

Gjest Lottemor
Skrevet

http://www.bt.no/multimedia/archive/00096/...ps-3_96034a.jpg

http://www.bt.no/multimedia/archive/00096/...ps-8_96041a.jpg

http://www.bt.no/multimedia/archive/00095/...37-4_95031a.jpg

http://www.bt.no/multimedia/archive/00086/...orps_86228a.jpg

her har dere noen bilder av buekorps de som ikke hadde hört om eller sett dette "fenomenet" för........

Det er en tradisjon som har värt i 150 år....lenge det skal jeg sie dere....

og som nevndt i andre innleg så er det ikke bare Bergen fenomen...men vi har vel tatt vare på den bedre enn andre.....

Vil dele en sang ,med dere også slik at dere ser at det ikke er bare jente buekorps som blir sett ned på...det er nemmelig en intern krig om hvem som er best og höres best og hvem som er störst i dette Miljöet.

Bare en liten vise som jeg lärte meg da jeg var liten :

_Når skutevikens bauekorps skal ut å gå

da tar de med seg fanen med skuta hovet på

og mannen er en slaur og fannnen er en staur

og hele batalionen er pissemaur _

jaja og debatten om jenter skal få väre med på bauekorps tradisjonen er jeg ikke enig med dere...på lik linje som at jeg ikke sytes at en kvinne har noe med kriks aktiviterer å gjöre og ja dette kommer jeg og brinnge videre til min datter....

Gjest gjest1
Skrevet

jaja og debatten om jenter skal få väre med på bauekorps tradisjonen er jeg ikke enig med dere...på lik linje som at jeg ikke sytes at en kvinne har noe med kriks aktiviterer å gjöre og ja dette kommer jeg og brinnge videre til min datter....

Da syns jeg synd på din datter.

Forsvaret kan nemlig tilby mange fine og gode utdanningsmuligheter også for jenter.

Gjest onyx, ikke innlogget
Skrevet

sorry, meg som var gjest ovenfor. Prøver igjen.

hva betyr kriks???

Gjest Lottemor
Skrevet

jaja så tok jeg en k i steden for g krigs....litt innspill fra den stadig mer overmannete dysleksien....

Var det noe mer ?!

Gjest Anonymous
Skrevet
Vil dele en sang ,med dere også slik at dere ser at det ikke er bare jente buekorps som blir sett ned på...det er nemmelig en intern krig om hvem som er best og höres best og hvem som er störst i dette Miljöet.

Intern konkurranse om hvem som er best er helt naturlig og kan overhode ikke sammenlignes med diskriminering på grunnlag av kjønn!

Det er jo ikke slik at de dårligste buekorpsene ikke får være med å feire buekorpsenes dag! Det er bare jentene som blir utestengt, og det ene og alene fordi de er jenter!

Bare lær din datter å godta slike holdninger, men du bør være klar over at en dag vil det slå kraftig tilbake på deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...