Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 30. mars 2009 #21 Skrevet 30. mars 2009 Som etablert par midt i tyveårene pleier vi å gi 500 kr som par da søskenbarn av oss konfirmerer seg. Mine/hans foreldre gir som tankter/onkler 1000 kroner. Nå har jeg ca 16 søskenbarn, og han ca 10, og vi er eldst så vi har stort sett gitt til alle. Dersom det hadde vært færre hadde vi nok gitt mer. Hva som er normalt aner jeg ikke, men søskenbarna våre har i alle fall vært takknemlig for dette=)
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #22 Skrevet 30. mars 2009 Jeg var konfirmant i 1998. Da fikk jeg 1000 kr av de fleste tanter/onkler og 2000 av et par. Den minste enkeltsummen jeg fikk var da 400 kr, og det var fra en nabo. Mulig dette varierer fra omgangskrets til omgangskrets, men jeg kommer ikke fra en spesielt rik familie og bor ikke akkurat fra oslos vestkant eller noe i den dur... Om jeg var invitert i konfirmasjon til nevøer/nieser ville jeg minimum ha gitt 1000 kr fra oss. Burde vel strengt tatt gitt mer tatt i betraktning at 1000 kr for 11 år siden er mer i dag, men... Om en ikke har råd til å gi så mye ville jeg heller kjøpt en gave. Da er ikke prisen så synlig.
camilla* Skrevet 30. mars 2009 #23 Skrevet 30. mars 2009 Vi gir 500 kr til søskenbarn. Tanter og onkler gir 1000 kr. Til venninnes barn som en spør om her - vi ville vel gitt 500 om de var nære. 1000 kr er mere - veldig nær familie gave hos oss. Til naboer/kjente gir vi 200 kr.
Tanna Skrevet 31. mars 2009 #24 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Skal i konfirmasjon til tvillinger - de er mine søskenbarn. Har ikke sett dem siden min egen konfirmasjon og før det så jeg dem i dåpen deres. Jeg konfirmerte meg for 10 år siden og husker ikke hvor mye som er vanlig å gi til "ukjente" søskenbarn - jeg har noen flere av dem, vi er ca. 20 stk på min far sin side. Det er jeg og samboeren min som skal i konfirmasjonen. Jeg tenker at 300 per tvilling høres ganske mye ut (jeg er student og har lite penger) fra meg og samboeren. Hadde det bare vært én så hadde det jo vært greit, men to... syns ikke samboeren min skal gi noe, jeg gir ikke noe i hans kusiners konfirmasjon. 200 per tvilling høres kjipt ut, det hører jeg også. Kanskje 250? 500 kr er mye penger for meg - jeg må jo gi gave enten jeg går i konfirmasjonen eller ikke. Endret 31. mars 2009 av Tanna
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mars 2009 #25 Skrevet 31. mars 2009 må si jeg syns 300kr ikke høres så veldig mye ut..Men man gir selvfølgelig ette rhva man har.
Gjest Largo Skrevet 1. april 2009 #26 Skrevet 1. april 2009 Man gir jo etter det man kan! For noen merkes det godt å gi bort 300, for andre er dette småpenger. Skulle vi gått i konfirmasjon akkurat nå, hadde det definitivt ikke blitt mer enn 300 til et søskenbarn, kanskje så mye som 500 til barnet av nære venner. Økonomien er litt skral for tiden. Når økonomien vår er mer normal ville vi kanskje gitt et par hundre mer i hver situasjon.
Antoinette Skrevet 1. april 2009 #27 Skrevet 1. april 2009 Jeg hentet fram igjen denne tråden i stedet for å lage en ny. Har i dag fått invitasjon til konfirmasjon og konfirmanten ønsker seg bare penger i gave. Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg bør gi? Guttens mamma er ei veldig god venninne av meg (ikke familie dette altså) og det er gutten selv som ønsker meg i konfirmasjonen. Vi har hatt veldig mye og god kontakt gjennom hele guttens oppvekst, så jeg kjenner gutten veldig godt. Jeg blir ellers den eneste gjesten utenom familien hans. Kunne godt tenke meg å gi en plass mellom 500 - 1000 kroner. Men er litt redd for å gi både for lite og for mye penger. Huff, skal ikke være lett dette. Kan noen hjelpe meg? Når du har en såpass nær relasjon til konfirmanten så ville jeg gitt en tusenlapp.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #28 Skrevet 24. april 2010 Da jeg var konfirmant, litt mer enn 10 år siden nå, så fikk jeg 1000 kr av alle tanter og onkler i allefall. Det er ikke så mye penger.Noen får mer enn det. Da fikk du 2000 kr til sammen. :rødme:
Caramello Skrevet 24. april 2010 #29 Skrevet 24. april 2010 I min familie var det vanlig å gi 1000 kr til søskenbarn i konfirmasjonsgave, men jeg er den yngste av de alle, og det er 10 år siden jeg selv ble konfirmert. Til naboer bruker vi å gi 150 - 200 kr, til barn jeg har vært fast passer til når de var små har jeg gitt 300 - 400 kr. -- Men for å svare på spørsmålet ditt...: Skulle jeg deltatt i konfirmasjonen ville jeg kanskje gitt 1000 kr, hvis ikke, 400-500 kr, hadde det vært nærmere slekt (tantebarn eller ligndene) ville jeg gitt mer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. april 2010 #30 Skrevet 24. april 2010 I min familie var det vanlig å gi 1000 kr til søskenbarn i konfirmasjonsgave, men jeg er den yngste av de alle, og det er 10 år siden jeg selv ble konfirmert. I noen tilfeller er det ikke så vanlig å gi 1000kr. Det er lite penger.
Harlekin Skrevet 24. april 2010 #31 Skrevet 24. april 2010 I noen tilfeller er det ikke så vanlig å gi 1000kr. Det er lite penger. Det er ikke spesielt lite hvis du har lite. Vi som par kan ikke gi så mye penger, for vi har ikke så god råd. Vi gir 500 kr til mannens kusine nå i mai. Jeg synes man må slutte å tenke på hva som er "vanlig" å gi, og heller gi etter sin egen lommebok. Men, det er selvsagt greit med en viss peiling.
Gjest svenn ove Skrevet 7. mai 2010 #32 Skrevet 7. mai 2010 jeg pleier å gi 20 000 men er fra en rikmansfamilie
crazyforgum Skrevet 7. mai 2010 #33 Skrevet 7. mai 2010 jeg pleier å gi 20 000 men er fra en rikmansfamilie Samme her, men gir minimum 40 000
Arkana Skrevet 7. mai 2010 #34 Skrevet 7. mai 2010 Vi var nettopp i konfirmasjon til nevøen vår (på mannens side). Har ikke så veldig mye kontakt, sees en eller maks to ganger i året. Vi gav 1500.
Gjest loveli Skrevet 7. mai 2010 #35 Skrevet 7. mai 2010 Samme her, men gir minimum 40 000 Jeg gir vel rundt millionen, en villa på Holmenkollen, hytte på Norefjell, Merce i garasjen, en chiuaua om jente, en dyr klokke hvis gutt, så kommer det ann på.., men noen liker jo også å ha en jævelig svær fest, så jeg pleier vel å holde en fest for alle vennene til søskenbarnet mitt. Da er det som regel 20.000 "gjester", Telenor Arena og vi hyrer inn Kid Rock eller Cristina Aguilera, alt ettersom hva poden liker! :D
Miss Puddel Skrevet 8. mai 2010 #37 Skrevet 8. mai 2010 vi har ikke særlig god råd, men her ute er det vanlig å gi 200 i bursdagpresang til klassekompiser i "storskolen", så da vil 300 være rimelig kjipt i konfirmasjonsgave til andre enn naboer og folk i veldig fjern relasjon. I fjor ble sønnen til fetteren min konfirmert, da ga vi 500. neste år blir den første av tantebarna mine konfirmert jeg regner med at vi må bla opp 1000 kroner da.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2010 #38 Skrevet 9. mai 2010 Vi bruker å gi 500 til tante/onkel barna våre og om vi er fadder på noen av dei så gir vi 700,- Dette er avtalt innad i min familie. Da er det ingen som trenger å føle at dei må gi mer i gave en dem har råd til. Vi har foreksempel i år 5 stk vi er tanter og onkler til et fadderbarn uten om familien og er også inviteret i konfirmasjonen til noen venner. Så vi må ut med 3500 kroner nå i Mai i gaver til konfirmanter, så vi har gravd godt i lommene for å komme rundt. Hadde aldri hadt råd til dyrere gaver. Og takk og lov for at vi ikke har konfirmant selv i år. Om to år så har vi nesten like mange konfirmasjoner, 3 vi er tante og onkel til der min mann er fadder på den ene + vår egen sønn og da skal klassekamerater av konfirmanten også ha gaver.
Gjest Milka Skrevet 11. juni 2010 #39 Skrevet 11. juni 2010 I noen tilfeller er det ikke så vanlig å gi 1000kr. Det er lite penger. Det er ikke spesielt lite hvis du har lite. Vi som par kan ikke gi så mye penger, for vi har ikke så god råd. Vi gir 500 kr til mannens kusine nå i mai. Jeg synes man må slutte å tenke på hva som er "vanlig" å gi, og heller gi etter sin egen lommebok. Men, det er selvsagt greit med en viss peiling. ÅH, Jeg visste ikke at du tenkte slik. Det er mange måter på hva som er mye penger. Det er lite penger fra lommeboka. Så det er forskjell fra hva man tenker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #40 Skrevet 11. juni 2010 Man gir etter lommeboka. Så enkelt og greit. Skulle jeg ha gitt 1000 kr til en niese så måtte jeg ha skåret ned på mat mm. Det er jeg faktisk ikke villig til. Dersom det er forventet med så dyre gaver så foretrekker jeg heller å si nei takk til invitasjon og heller sende en oppmerksomhet. Synes dette gavehysteriet går over stokk og stein.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå