Bomull Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Hvor mye er vanlig å gi til en konfirmant i pengegave når man er søskenbarn og har lite kontakt? (Vi er invitert, men har ikke anledning til å dra).
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Er dere foreldrenes søskenbarn, eller konfirmantens? Jeg ville sagt rundt 300 siden dere ikke har kontakt.
Bomull Skrevet 14. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2008 Konfirmantens. Mener du 300 per par, eller per person?
Bomull Skrevet 14. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2008 La jentene diskutere seg frem til en sum! Hva snakker du om?
liv Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Leste bare overskriften som var lik en annen som jeg ikke rakk å svare på tidligere i dag det det var snakk om konfirmantens medkonfirmanter. Er dere en, to, tre, fire osv som skal gi gave da? Ville sagt 400 kr om dere er et par, 500 om det er en liten familie.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 La jentene diskutere seg frem til en sum! Hvorfor er det bare jenter som skal diskutere? Ser jo at du har forklart hvorfor du svarer som du gjør, men er det ikke ganske frekt å svare i en tråd uten å ha lest den først?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 Leste bare overskriften som var lik en annen som jeg ikke rakk å svare på tidligere i dag det det var snakk om konfirmantens medkonfirmanter. Er dere en, to, tre, fire osv som skal gi gave da? Ville sagt 400 kr om dere er et par, 500 om det er en liten familie. Det er vel ikke så viktig hvor mange som skal gi gaven? :klø: Og hva er forskjellen på par og liten familie? Til TS. Jeg ville gått for 200-250 kr pr pers, hvis dere alle kjenner konfirmanten godt. Ellers ville jeg gitt rundt 150 kr fra de som ikke kjenner h*n så godt.
tjadama Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Jeg er skikkelig dårlig på summer og slik, men for 2 min. siden fortalte min samboer meg at vi skal gi 1000kr i hans fetter sin konfirmasjon. men det er fra 3 pers. . og vi skal gå... Vanskeligt det der, men 500kr syntes jeg er maks!! og 300kr høres egentlig fornuftig ut-prøvde på en antydning, men forstår om det bare ble klussete å lese.
sommerglede Skrevet 15. april 2008 #10 Skrevet 15. april 2008 vi gir altid som en familie.. vi består av en mor. far og 3 barn...så har ingen behov for å gi for hver person.. her er vi en familie og gir som en familie. ville ha gått for 300 kr til et søskenbanr som man har lite kontakt med......
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Vi har alltid gitt 1000kr til konfirmanten; søskenbarn, tremening og lignende..Tror det er det mest vanlige også.
Gjest Gjest-M- Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Vi har alltid gitt 1000kr til konfirmanten; søskenbarn, tremening og lignende..Tror det er det mest vanlige også. Om dette er vanlig i din omgangskrets/familie, er godt mulig. I min familie har vi aldri gitt 1000 kroner til søskenbarn, tremenninger eller liknende(hva er det, forresten?). Jeg kjenner 2 av mine over 100 tremenninger, og var ikke invitert i konfirmasjonen deres, ga dem heller ikke gave. Jeg ga 500,- til mine nieser og søskenbarn til deres konfirmasjon.
liv Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 Da jeg var konfirmant, litt mer enn 10 år siden nå, så fikk jeg 1000 kr av alle tanter og onkler i allefall.
Gjest syskjenbonnet Skrevet 9. mai 2008 #15 Skrevet 9. mai 2008 Hvor mye er vanlig å gi til en konfirmant i pengegave når man er søskenbarn og har lite kontakt? (Vi er invitert, men har ikke anledning til å dra). Jeg ga 400 til mitt søskenbarn som jeg har lite kontakt med.
Gjest smotti Skrevet 9. mai 2008 #16 Skrevet 9. mai 2008 Vi skal i konfirmasjon nå til helgen hos ett søskenbarn av min tilkommende mann. Vi gir 300kr. Jeg har sett henne en gang på tilsammen snart 6 år, og det samme har min kjære.(dette er da 3 år siden) og før det hadde han ikke sett henne siden hun var 4. Så jeg føler 300 er greit å gi. Vi prater ikke med henne ellers heller.
Gjest Stjernedryss Skrevet 9. mai 2008 #17 Skrevet 9. mai 2008 Jeg gir ikke egen gave til mine fettere og kusinder. Mamma og pappa gir gave fra hele familien tilsammen.
rugrat Skrevet 9. mai 2008 #18 Skrevet 9. mai 2008 Vi gir 600 til nevøen vår. Jeg ville sagt 300 til et søskenbarn dere ikke har kontakt med.
Gjest regine ii Skrevet 9. mai 2008 #19 Skrevet 9. mai 2008 Vi ga nylig 200 kr. til sønnen av et vennepar, hvor det egentlig var mine foreldre som var invitert til konfirmasjonen. Jeg/vi kjenner også familien, men er langt fra omgangsvenner. Når det etterhvert har blitt sånn at en nærmest ikke kan gi mindre enn 100 kr i venne-bursdager (for barn) så blir det etter min mening en slags "minstesats" å gi 200 til en konfirmant. Tross alt litt mer å bli konfirmert enn å fylle år. Dersom jeg var invitert i konfirmasjonen, ville jeg nok lagt meg i selen for å finne en gave, både fordi det er mer personlig, og fordi man kan "slippe unna" med lavere beløp enn om man gir penger. Og da hadde det i grunn ikke spilt så stor rolle om dette var noen jeg traff ofte eller ikke.
Gjest trenger litt hjelp Skrevet 30. mars 2009 #20 Skrevet 30. mars 2009 Jeg hentet fram igjen denne tråden i stedet for å lage en ny. Har i dag fått invitasjon til konfirmasjon og konfirmanten ønsker seg bare penger i gave. Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg bør gi? Guttens mamma er ei veldig god venninne av meg (ikke familie dette altså) og det er gutten selv som ønsker meg i konfirmasjonen. Vi har hatt veldig mye og god kontakt gjennom hele guttens oppvekst, så jeg kjenner gutten veldig godt. Jeg blir ellers den eneste gjesten utenom familien hans. Kunne godt tenke meg å gi en plass mellom 500 - 1000 kroner. Men er litt redd for å gi både for lite og for mye penger. Huff, skal ikke være lett dette. Kan noen hjelpe meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå