Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #21 Skrevet 14. juli 2008 Jeg synes det blir helt feil å stenge katter inne på økonomiforumet
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #22 Skrevet 14. juli 2008 Jeg synes det blir helt feil å stenge katter inne på økonomiforumet Det er opprørende og forkastelig.
Tabris Skrevet 14. juli 2008 #23 Skrevet 14. juli 2008 En katt er ikke en hund, nei , men det er et dyr som ikke har samme behov som et menneske. På hvilken måte er dette helt feil, og mener du at dyrebeskyttelsen eller et dyrepensjonat som holder alle kattene inne gjør urett mot katten? Nei, selvsagt har ikke en katt det samme behovet som et menneske, det har jeg da heller aldri påstått. Men en katt har behov som en katt. De er mye mer selvstendige og mye mindre flokkorienterte enn en hund. Mens en hund som regel trives best når den får være i flokkens nærhet 24/7, så vil en katt patruljere, jakte, spise og sove alene. Noe den ikke får om den er inne/i bånd. Ja, jeg mener at man begår en urett mot katten om man holder dem inne. Mener du det er dyreplageri å ha innekatt/ katt i bånd? Det grenser i det minste svært tett opptil dyreplageri synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #24 Skrevet 4. oktober 2009 hei har en kattunge som har vokst opp ute de først månedene av livet sitt. Men merklig nok liker ikke denne katten å være ute, så hvis jeg skal ha henne ute må hun gå i bånd eller løpe streng. hu går faktisk ganske pent i bånd når jeg går tur,men er ltt redd for folk dessverre.
Mayapapaya Skrevet 17. november 2009 #25 Skrevet 17. november 2009 Katten vår elsker å gå i bånd! Bare han ser det, løper han til døra og sitter pent til vi har satt det på (: Vi velger å ha han i bånd fordi vi leier, og huseieren vil ikke at han skal være utekatt siden det allerede er mange og ganske så store katter i gata vår. Og det er greit for oss, siden vi vil være sikre på at han er trygg når han er ute. Ulf storkoser seg ute på tur i bånd, så det kommer vi til å fortsette med
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #26 Skrevet 17. november 2009 Nei, selvsagt har ikke en katt det samme behovet som et menneske, det har jeg da heller aldri påstått. Men en katt har behov som en katt. De er mye mer selvstendige og mye mindre flokkorienterte enn en hund. Mens en hund som regel trives best når den får være i flokkens nærhet 24/7, så vil en katt patruljere, jakte, spise og sove alene. Noe den ikke får om den er inne/i bånd. Ja, jeg mener at man begår en urett mot katten om man holder dem inne. Det grenser i det minste svært tett opptil dyreplageri synes jeg. Har du noengang hatt katt? Ikke alle har like stor interesse av å jakte, og langt ifra alle liker å være mye alene. Det ville isåfall være undelig at katten min, av egen fri vilje hopper opp på sofaen og hviler middag sammen med meg hver dag. Katter er individuelle, og mange liker faktisk best å være inne. De stikker snuten såvidt utenfor døra før de tusler inn i varmen igjen. Å kaste dem ut med makt vil være dyremishandling.
Mir Skrevet 17. november 2009 #27 Skrevet 17. november 2009 Jeg er heller ikke for katter i bånd, men jeg skjønner at i noen situasjoner kan det være en løsning for noen. Jeg har innekatter, det har de vært siden de var små, og har aldri stukket nesen utenfor ytterdøren selv om de har hatt sjangsen til det. Det kommer alltid til å være en diskusjon om hva som er greit og ugreit, og slike diskusjoner kan man finne mye av her i arkivet. Jeg tror man bare får gjøre det man synes selv er riktig, og man ser an på katten/e om de ser deprimerte eller livsløse ut. Å ta en katt som har vært mye ute og plassere den inne er kanskje ikke et sjakktrekk vil jeg si. Jeg kunne aldri gjort det mot mine katter. Man blir nok aldri enige om dette har likevel stor respekte for noen brukere her inne som jeg har skjønt har god peiling på katt, men som har andre oppfatninger enn meg. Det må man bare leve med =)
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #28 Skrevet 17. november 2009 Jeg har en katt som liker å være ute flere ganger om dagen. Men slik har det ikke alltid vært. Det første året var hun nesten bare inne, fordi hun var redd for å gå ut. Men jeg "tvang" henne til å gå ut av og til. Så på et tidspunkt forsvant redselen, og hun begynte å elske å være ute. Så dere som har innekatter og sier at kattene ikke vil ut selv om dere åpner døra for dem: Det er fordi kattene er redde for det ukjente. De vet ikke om det som er der ute når de aldri har erfart det. Bare det å gå ute i et ubegrenset fritt rom er skremmende, når man hele tiden har levd under et tak og fire vegger. Katten min la seg ned langs bakken når hun gikk ute før, fordi hun var så vant med å være inne.Hvis katten selv fikk bestemme ville den alltid valgt friheten til å gå ute.
Gjest Shock Skrevet 17. november 2009 #29 Skrevet 17. november 2009 En katt er ingen hund, og jeg syntes det er helt feil å både gå "tur" med en katt, eller ha den kun inne. Nakenkatter godtas, men andre katter som holdes inne og som ikke har en grunn til at de ikke kan gå ut syntes jeg synd på.
Gjest Katteeier Skrevet 17. november 2009 #30 Skrevet 17. november 2009 Jeg har en katt som liker å være ute flere ganger om dagen. Men slik har det ikke alltid vært. Det første året var hun nesten bare inne, fordi hun var redd for å gå ut. Men jeg "tvang" henne til å gå ut av og til. Så på et tidspunkt forsvant redselen, og hun begynte å elske å være ute. Så dere som har innekatter og sier at kattene ikke vil ut selv om dere åpner døra for dem: Det er fordi kattene er redde for det ukjente. De vet ikke om det som er der ute når de aldri har erfart det. Bare det å gå ute i et ubegrenset fritt rom er skremmende, når man hele tiden har levd under et tak og fire vegger. Katten min la seg ned langs bakken når hun gikk ute før, fordi hun var så vant med å være inne.Hvis katten selv fikk bestemme ville den alltid valgt friheten til å gå ute. Ikke nødvendigvis. Jeg har en katt som er adoptert via Dyrebeskyttelsen. Han har slitt ute i mange år i allslags vær, og streifet mye rundt. Han nyter nå tilværelsen inne - av egen fri vilje. Han liker å solbade seg på altanen når det er fint vær, men går sjelden ned i hagen. Han er tydeligvis glad for å kunne være inne siden han aldri har hatt den muligheten før. Han har gjort seg selv til en innekatt, med andre ord, og jeg lar ham selvfølgelig velge det selv.
CeeCee Skrevet 18. november 2009 #31 Skrevet 18. november 2009 Jeg mener en bør la en katt være katt. Hvis ikke an man skaffe seg en miniatyrhund å ha i bånd...
Gjest Gjest_Runa_* Skrevet 28. november 2009 #32 Skrevet 28. november 2009 hei! syns det er helt feil å si de er dyreplageri asso.jeg har hatt katten min i bånd siden vi fikk han,da han ca var 4 uker eller noe sånt. katten min blir kjempeglad når han ser bånde sitt. han er redd høge lyder og er ganske hissig av og til når han ser mennesker. men han blir også redd. jeg syns de ikke er dyreplageri.
Gjest Gjest_Bjarne_* Skrevet 29. november 2009 #33 Skrevet 29. november 2009 Jeg er hundemenneske selv, men har også stor sans for katter. Det som irriterer meg er katteeierne som bare forsvarer dyret sitt når de åpenbart skaper problemer for omgivelsene. I nabolaget hadde vi f eks en usedvanlig stor katt som angrep flere hunder i bånd. Eierne fikk klager fra hundeeiere med skadede dyr, men bare flirte av episodene. Den angrepe alt fra eldre damers små sofahunder til store Schäfere og min mellomstore jakthund. Erfarinene til katten var at hundene ble skremt og ikke tok igjen. Å ha katten i bånd var helt utenkelig for disse menneskene! Så en dag var det en Riesenschnauzer som fikk en hjørnetann fra katten godt inn i nesen så blodet sprutet. Den svarte umiddelbart og kattens liv var over på noen sekunder. Da kom selvfølgelig katteeierne på banen med krav om avliving, men de forsto tilslutt at de hadde en dårlig sak.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #34 Skrevet 29. november 2009 Jeg er hundemenneske selv, men har også stor sans for katter. Det som irriterer meg er katteeierne som bare forsvarer dyret sitt når de åpenbart skaper problemer for omgivelsene. I nabolaget hadde vi f eks en usedvanlig stor katt som angrep flere hunder i bånd. Eierne fikk klager fra hundeeiere med skadede dyr, men bare flirte av episodene. Den angrepe alt fra eldre damers små sofahunder til store Schäfere og min mellomstore jakthund. Erfarinene til katten var at hundene ble skremt og ikke tok igjen. Å ha katten i bånd var helt utenkelig for disse menneskene! Så en dag var det en Riesenschnauzer som fikk en hjørnetann fra katten godt inn i nesen så blodet sprutet. Den svarte umiddelbart og kattens liv var over på noen sekunder. Da kom selvfølgelig katteeierne på banen med krav om avliving, men de forsto tilslutt at de hadde en dårlig sak. Jeg er enig med deg i at akkurat denne katten ikke burde gått løs i områder med hunder i bånd. Men nå hører det til sjeldenhetene at katter angriper hunder uprovosert til stadighet. Det er oftest hunden som løper etter katten.
Gjest x Skrevet 30. november 2009 #35 Skrevet 30. november 2009 For mange katter vil bånd være på grensen til dyreplageri. For andre individer kan det funke greit. Riesenschnauzer drepte katt...mange eksemplarer av denne rasen kan være meget skarpe og farlige, ikke bare for katter. Men de ser ikke ut som en kamphund, så da så
Gjest Shock Skrevet 30. november 2009 #36 Skrevet 30. november 2009 For mange katter vil bånd være på grensen til dyreplageri. For andre individer kan det funke greit. Riesenschnauzer drepte katt...mange eksemplarer av denne rasen kan være meget skarpe og farlige, ikke bare for katter. Men de ser ikke ut som en kamphund, så da så Nå er ikke riesenschnauzer en hvem som helst rase heller. Man skaffer ikke seg en riesen uten å vite hva man driver på med..
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #37 Skrevet 28. desember 2009 Synes ikke man kan sammenligne katter og hunder når man diskuterer hvorvidt katter bør gå i bånd eller ikke. Dette er to vidt forskjellige dyr, med svært forskjellige behov og instinkter, derfor bør sammenligninger med hunden ikke trekkes inn i slike debatter. Mange som ikke har katt selv har også en tendens til å mene en del ting om katter. Personlig tror jeg ikke at man kan utvikle en god forståelse for dette dyret uten selv og virkelig kjenne en katt, enten fordi man har vokst opp med katter, eier katter eller omgås/jobber med dem. Jeg ble katteeier for omlag 2 år siden og trodde jeg kunne mye om katter. Jeg leste mange bøker på forhånd og følte meg godt forberedt. Deretter lånte vi en katt av rasen Bengal i 2 uker. Dette er en ganske krevende rase når det gjelder aktivitetsnivå, og det viste seg at den ikke passet min livsstil eller min leigligeht. Den var noen år gammel og noe dårlig oppdratt. Den var derimot godt vandt med å gå i bånd og dette var virkelig høydepunktet på dagen, når vi skulle ut på tur. Hun elsket det. Jeg vet ikke hvorvidt hun ville vært egnet som selvstendig utekatt derimot, og dette har ikke bare med det faktum at den koster en 7-8000 kr. Heller ikke at den var redd for ting, snarere tvert imot - det at den ikke var så redd for mange ting. Bengaler anbefales som regel og være innekatter, men de anbefales også å ha tilgang på luftegård! Jeg kan se uendelig mange forskjeller på min nåværende utekatt og Bengalen. Min utekatt er redd for mennesker, hunder og biler og egner seg derfor godt som utekatt - hun passer seg og minimerer defor risikoen for at det skal skje henne noe, som for eksempel at hun skal bli påkjørt. Bengalen reagerte sjeldent på bilene, og det er vanskelig og vite om hun ville at stor nok respekt for dem hvis jeg ikke hadde holdt henne igjen eller løftet henne vekk når biler parkerte eller passerte. Jeg følte aldri at jeg drev med dyreplageri når jeg gikk med Bengalen i bånd og jeg synes det er teit og lite gjennomtenkt at folk vil stemple dette som dyreplager, for det er det virkelig ikke. MEN, hvorvidt bånd er tingen for katter må alltid alltid vurderes utifra den ENKELTE katt. Min nåværende katt kommer fra Foreningen for omplassering av dyr, var 7 mnd da jeg fikk henne og jeg vet ingen ting om fortiden hennes eller rase, men vi finner ingen spesielle kjennetegn og går derfor utifra at hun er en alminnelig huskatt eller krysning. Siden jeg bor i et strøk der katter kan gå ute fritt synes jeg det var vel verdt å gi henne mulighet til å bestemme selv om hun ville være inne eller ute. Selv om hun sprang rett inn igjen de føste gangene vi tok hun med ut ble hun fort nyskjerrig på omgivelsene og er i dag en utekatt som aldri kunne vært holdt bare inne. I de første ukene gikk hun i bånd og var fornøyd med dette, men nå som hun er vandt til å være foruten liker hun det ikke, hun finner seg i det de få gangene det har vært nødvendig, men blir lett irritert og sur, for ekseempel når hun ikke kan gå på plasser der jeg ikke kan følge etter. Selv om jeg ikke føler meg som en dyreplager når jeg har luftet henne i bånd, føler jeg heller ikke at det er noe hun trives med. Jeg kunne derfor aldri ha "innført båndtvang" på henne permanent nå, hvis det skulle komme en lov i nabolaget som krevde dette. Da måtte jeg rett og slett heller flytte eller omplassere henne. Hun vil være fri og selvstendig og det fortjener hun. Det jeg mener å få frem er at for å ha forståelse for hvordan katter bør behandles og leve må man vurdere den ENKELTE katt hver for seg. Jeg tror ikke det kan lages en generell norm som gjelder alle katter. Kattens behov kommer helt an på hva den er vant med fra den er liten og hva den tilvennes etterhvert. Jeg mener derfor at det i utgangspunktet ikke er dyreplageri å holde katt i bånd eller permanent innendørs så lenge forholdene er lagt til rette for dette og å kalle dette for dyreplageri er ikke spesiellt gjennomtenkt. Det skal derimot nevnes at det er lettere å tivenne en katt noe enn det er å avenne den med noe. Utekatter vil sjelden trives om de skal omskoleres til innekatt, eller båndkatt, når de først er fortrolig med friheten ( med mindre de da kanskje har vært hjemløs tidligere) - omvendt kan det gå noe enklere, men ikke alle innekatter vil nødvendigvis egne seg som utekatt heller. Det er viktig å ha forståelse for hvert enkelt individ. Så ikke sleng utav dere at bånd på katter er dyreplageri, eller at alle katter burde gå i bånd for den del. (Når det gjelder den nevnte katten som uprovosert angrep hunder hadde denne tydeligvis et adferdsproblem. Slike katter burde gå i bånd, men KUN hvis de trives med det! Dersom de skulle hate det kan jeg igrunnen heller se for meg at katten heller burde vært avlivet, eller om eierene evt hadde investert i en adferdsterapaut for å få bukt med problemet. Katter bør ikke få gå fritt til enhver pris, og en skal også huske at et dyr med et adferdsproblem er et dyr som egentlig ikke har det så bra.) Hilsen stolt katteeier
tøydokka Skrevet 28. desember 2009 #38 Skrevet 28. desember 2009 (endret) Min katt måtte ha på sele og bånd frem til han ble kastrert. Dette var det to grunner til. For det første ønsket jeg ikke at han skulle bidra til flere kattunger.(er for mange hjemløse katter her allerede). I tillegg var jeg redd for at han skulle rote seg bort. Katter har ikke ferdig utviklet stedssans før de er 6-9 måneder. Jeg gjorde ikke noe poeng av å lære han å gå "fint" som en hund i båndet, men lot han gå der han ville, og utforske nærområdet rundt boligen. Det virket ikke som om han ble særlig plaget av det, og motsatte seg aldri å få på selen. Men for min del medførte det mye styr å skulle snurre båndet løst hver gang han sprang rundt en busk eller lignende Forøvrig er jeg livredd for at han skal bli påkjørt, men har bestemt meg for at jeg ikke vil la min egen frykt innskrenke hans livsutfoldelse som katt. Nå er han voksen, og trives med å være ute i perioder når han selv vil. Dersom det er dårlig vær foretrekker han å være inne, og da er det kjekt å ha diverse katteleker og litt ekstra oppmerksomhet slik at han slipper å kjede seg. Ellers kan det gå utover innventaret, he he. Noen julekuler har definitivt tatt kvelden i det siste. Ellers synes jeg det virker irrelevant å sammenligne to forskjellige dyrearter som hund og katt når det kommer til det å gå i bånd, men også oppdragelse og lydighet generelt. En hund er fra naturens side et flokkdyr, som vil tilstrebe å innordne seg flokkens regler. De vil trives med å være lydig under en trygg leder(som i husdyrrollen blir dens menneske). En katt har ikke dette behovet for å være lydig og å innordne seg. Derfor er det vanskelig å få en katt til å gå i bånd som en hund. Det har ingenting å gjøre med at den er mindre intelligent. Den er sin egen herre. Endret 28. desember 2009 av tøydokka
Mons Skrevet 29. desember 2009 #39 Skrevet 29. desember 2009 Ja, hunder og katter kan ikke sammenlignes. Det kan heller ikke eierne. For en stund tilbake sneik naboens katt seg inn i gangen min. Den bet da jeg ville ha den ut igjen og traff leddet i tommelen med hjørnetannen. Kjenner det enda et halvt år etterpå. Tror dere katteeierne tilbød seg å avlive katten eller så alvorlig på episoden? Nei, det var selvfølgelig min feil siden jeg ikke hadde peil på katter!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #40 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har en Bengal katt på litt over 1år. Har hatt han siden han var liten og jeg bodde i en leilighet midt i byen og jeg fikk streng beskjed av opptretteren av at jeg ikke kunne sleppe han ut og måtte gå i bånd osv. Jeg har vært veldig nøye med å skifte på kattedoen flere ganger om dagen og tatt han med ut i parken. Jeg vet at Bengaler er svært aktive katter og det merkes. Jeg flyttet tilbake til mor og far i en leilighet under og jeg klarte ikke mer. Syntes så synd på å stenge han inne og bare høre han mjaue etter meg når jeg dro på jobb. Ikke noe morro i det hele tatt. Jeg følte det ble helt feil. Jeg begynte bare å slippe han ut på gressplenen og han løp rundt og rundt, hoppet i trær og var helt i hundre. Han koste seg så utrolig mye og han har blitt en mye bedre katt og mye lydigere faktisk. Han er ute flere ganger om dagen og i flere timer. Det er helt utrolig at en katt kan faktisk forandre seg ved at man stenger den inne til at den blir en utekatt. Han kommer alltid tilbake og hvis jeg skal noen steder liker jeg å ha med bånd, men jeg har bare brukt det en gang. Han holder seg til meg på nye steder og løper aldri sin vei. Og han mjauer ikke lengre heller når jeg drar på jobb og han har en dør han går ut og inn av seg selv og han er aldri på doen inne lengre heller og har blitt kjempe flott og får klatre i busker og trær. Når jeg tenker på tilbake hvor "overbeskyttende" jeg var så får jeg helt vondt inni meg. Jeg har absolutt lært av det og håper kanskje andre lærer av det også. Jeg syntes absolutt at rasekatter må få lov til å være ute og frese litt av seg, uansett hvor mye dem koster (så lenge man ikke har et flott og stort utebur som jeg har sett mange har også) men ikke steng katten inne stakkars.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå