Gå til innhold

Katt i bånd?

Anbefalte innlegg

Gjest Starya
Skrevet

Leste litt på en amerikansk diskusjon. Der var det mange som mente at katter skulle gå i bånd på samme måte som hunder. Eller enda bedre: holdes inne hele tiden. Og, og en katt klorte/bet en person burde det gi samme konsekvenser for eieren som om det hadde vært en hund.

Meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke at katter skulle være inne hele tiden.

Selv om jeg er et "hunde-menneske", så synes jeg at katter er kjempesøte og flotte.

Vet om en del som har kattene sine i bånd. Helt greit, så lenge katten finner seg i det og ikke plages det.

Men det finnes katter som gjør hverdagen litt vanskelig.

Jeg tør aldri å la hunden stå ute alene i mer enn 5 minutter (den står i et laangt bånd ute i hagen som ikke grenser til annet enn en nabohage). vi har nemlig en ganske så hissig katte-frøken i nabolaget. Hunden har hatt den hengende i nesa et par ganger nå. Det skal ikke mye til før klærne havner inni øyet hennes...

Hvis en katt angriper mennesker flere ganger (biter og er hissig), så synes jeg at den skal behandles på samme måte som en hund som angriper.

Gjest Kinga
Skrevet

Med tanke på bl.a. rabiessmitte så kan jeg forstå de amerikanske meningene.

I Norge stiller ting seg annerledes.

Katter i bånd = ok, en tilvenning, men ikke noe en katt skal.

Katter som holdes inne = helt ok, men heller ikke noe en katt skal.

Katter som klorer og biter: umulig å ta stilling til da det er så mange faktorer som spiller inn; synes overhode ikke at det skal være en hovedregel at alle katter som klorer og biter skal behandles som en hund som biter; det er to fundamentalt forskjellige skapninger hva omgang med mennesker og andre dyr angår.

Vibeke

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har katt selv, en katt som godt kan finne på å bite / frese til fremmede. Katten min klorer aldri. Men katten min biter kun dersom de fremmede prøver å ta henne, altså løfte henne e.l. Pus prøver egentlig å holde seg unna fremmede, så oppfordringen må være å la ukjente dyr være i fred, hvis de ikke helt klart signaliserer at de ønsker å bli kost med.

Min katt er vant til å gå ute selv, og jeg kunne aldri bestemt nå at hun skal begynne å gå i bånd eller bare være inne. Tror at kattene i såfall må vennes til dette fra de er liten. Noen venner av meg bor like ved en trafikkert vei, den forrige katten deres ble overkjørt. De har skaffet seg ny katt og denne har løpebånd i hagen. Katten ser ut til å trives med det, men så har den heller aldri vært vant til noe annet.

Katter og hunder er helt forskjellige av natur og gemytt, derfor går det etter min mening ikke ann å behandle disse likt.

Skrevet

:cry: Nei, jeg liker ikka katt i bånd :x

Gjest gjest1
Skrevet

har faktisk tenkt å lære katten min å gå i bånd! Men bare fordi det vil være praktisk på reiser og fremmede steder. Ellers tror jeg kanskje kattegård er et bedre alternativ forde som ikke vil slippe katten løs ute pga trafikk etc. Da får katten beveget seg fritt og det ingen fare for at den skal surre seg fast i båndet.

Gjest sexysadie
Skrevet

Katt i bånd utgår så kraftig!!!!

Skrevet

Katter burde ikke være i bånd.

Liker heller ikke at katter skal bare være inne.Meen raser er forskjellige.

Det er stor forskjell på katter og hunder, ergo ikke samme konsekvens om en katt klorer/biter.

Men,jeg brukte sele med bånd da pusen min skulle lære seg å være ute..

Hønemor,jada... :lol:

Og han likte det ikke!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Bøllepusen må snart i bånd igjen. Når vi flytter, må hun først være inne en 14 dager, og så er det turer ut - i bånd.

Hun liker det absolutt ikke, så enten vil hun sette kursen mot nærmeste tre, eller så vil hun legge seg flat med klørne godt plantet i bakken.

Katter KAN være innekatter, dersom de lærer det fra de er små, og de kan gå i bånd, men er har det vel best når de kan komme og gå når de vil. Ser at naboer kan synes det er lite trivelig med katter som tidder på matter og legger fra seg i blomsterbed og sandkasser.

Synes ikke man kan behandle katter og hunder likt vedr. biting. Hunder kan gjøre mye større skade enn en katt bl.a.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å ha en katt i bånd.

Hvorfor ikke?

Det er jo like "unaturlig" for en hund å gå i bånd, som det er for en katt....

Men at en skal ha katten inne hele tiden, det liker jeg ikke (det samme med hunder) - de bør få muligheten til å kunne løpe "fritt" ute - uten bånd.

En luftehage er da veldig lurt 8så lenge det er plass til det da)

Skrevet

Jeg hadde en perser da jeg var liten, og den hadde jeg i bånd når vi var på ferie og lignende. Katten synes det var helt greit, men var jo vant til det fra den var liten. Hjemme gikk den uten.

Gjest Poirot
Skrevet

Aldri høørt om noen som er blitt drept av en katt i Norge.... Biting kan jo stille seg annerledes i land med rabies.

Bånd og inne/ute kommer jo mye ann på hvor man bor by/land.

Gjest Anonymous
Skrevet

Katten min er en innekatt som jeg går tur med i bånd. Hun har vært innekatt siden hun var liten, og har aldri hatt noe i mot halsbånd eller sele(når vi går tur). Hun begynner faktisk å male når vi setter på henne selen. Hun liker ikke å være ute uten at vi er nærheten eller at hun går bånd. Hun oppfører seg som en hund.... Vi går tur med henne min. 1 gang om dagen, som oftest på kvelden før vi legger oss. Hun trives best ute om kvelden.

Jeg tror ikke katter tar skade av å være innekatter, men dette er noe som må tilvennes fra de er små, og man må aktivisere dem mye mer enn en utekatt(leke). Katter apksepterer/liker å gå i bånd, men dette er noe som oxo må tilvennes.

Skrevet

Katter er dyr som fremdeles har litt av villskapen i seg. De har ikke blitt temmet på samme måte som hunder. De jakter og kan klare seg selv om de må. De kattene som blir frarøvet denne villskapen totalt synes jeg synd på. Katter som lever inne dagen lang og tisser i kattesand, er ikke sånt som jeg kjenner til.

De kattene jeg har vokst opp med har alltid vært ute om natten. Kommer inn om morningen og får mat. Ut igjen når folk går på skole og jobb. Inn når noen kommer hjem. Ut når natten kommer. Men det skal jo også sies at jeg har vokst opp i et område der dette er mulig.

Rasekatter til flere tusen: skjønner at folk holder dem inne osv. Men synes fremdeles det er trist at kattene blir frarøvet litt av sin natur.

Katter i bånd? Hmmm har du en innekatt som ikke kjenner til sine omgivelser i naturen kan jeg skjønne noen velger å ha i bånd. Men jeg ser ikke behov for å ha alle katter i bånd på lik linje som hunder.

Katter er fremdeles ville dyr, som velger å bo sammen med mennesker fordi det er familien. La katten få leve sitt liv - ikke la den bli en stuegris.

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg ser det er enkelte som har kattene sine i bånd. Personlig synes jeg ikke det ser så veldig smart ut. Synes heller ikke det er rettferdig å holde en katt inne hele tiden. Den må jo få lov til å gå ut og leke, jakte og ha det gøy. Tror dessuten ikke en katt trives med å være inne hele livet heller. Altså, har katten aldri vært ute før så vet den vel ikke bedre, men det kan vel ikke akkurat være helt sunt for katter å være inne hele tiden heller?

Gjest Poirot
Skrevet

Det er jo forskjell på en katt i et villastrøk og en katt i 3. etage i Ullevålsveien midt i Oslo. Tror ikke så mange ønsker at den skal ut og leke på egenhånd...... (vrooom, vrooom)

• 5 år senere...
Gjest Gjest_cathy_*
Skrevet

:nei: Katter kan da ikke bli stuegriser. Kan til nød bli stuekatt... Driti ut å si så feil. Sjekk hvilken som helst ordbok, og du får spise ordene i deg. Og boka.

P.S. Jeg vet om flere som har blitt alvorlig skadd av katter. Kanskje ikke drept, men det var ikke langt ifra. Senest i forrige uke ble gamle-Pedrsen angrepet på vei til søppelkassa. Så det så. :popcorn:

Skrevet
Jeg har ingen problemer med å ha en katt i bånd.

Hvorfor ikke?

Det er jo like "unaturlig" for en hund å gå i bånd, som det er for en katt....

Mitt inntrykk er at hunder er litt mer temmet enn katter, og at det derfor blir mer unaturlig å ha en katt i bånd enn en hund. Man kan sikkert lære katter til å bli vant med det om man begynner tidlig, men jeg vet at min katt hadde blitt helt krakilsk. Hunder kan man jo kle på og greier og de enser det ikke, mens katter ofte bare vil prøve å rive av seg det man tar på dem, eller sette seg i et hjørne og deppe. Derfor føler jeg det er litt dyreplageri å ha pusekatter i bånd.

Katter angriper heller ikke mennesker på samme måte som hunder, og hvis de gjør det så er det langt i fra like farlig. De er også flinkere til å begrave dritten sin, kan ikke huske at jeg har tråkka i kattebæsj noen gang eller funnet det i hagen. Hundebæsj derimot..

Eneste grunn jeg ser til å ha katt i bånd, er hvis man bor i et trafikkert område og er livredd for at den skal bli påkjørt.

Skrevet (endret)

Jeg synes det blir helt feil med katt i bånd eller innekatthold. En katt er ikke en hund og skal ikke behandles som en hund. Bor man et sted som er svært trafikkert, så passer det ikke å ha en katt der.

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det blir helt feil med katt i bånd eller innekatthold. En katt er ikke en hund og skal ikke behandles som en hund. Bor man et sted som er svært trafikkert, så passer det ikke å ha en katt der.

En katt er ikke en hund, nei , men det er et dyr som ikke har samme behov som et menneske.

På hvilken måte er dette helt feil, og mener du at dyrebeskyttelsen eller et dyrepensjonat som holder alle kattene inne gjør urett mot katten?

Mener du det er dyreplageri å ha innekatt/ katt i bånd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...