Gå til innhold

Egoist?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gudlabarnet

Min mann og jeg sliter litt økonomisk for tiden,det er jeg som holder orden på økonomien (vet hva vi har å betale og slikt), han sjekker kontoen "aha, der er det penger"

Han vil ut på byen (aleine med kompiser) jeg sier at jeg synes ikke vi ikke har råd.

Da kommer kommentaren "hvis jeg vil ut, så går jeg ut!"

Er det egoistisk av han eller er jeg for streng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gudlabarnet

Men nå er han 36 år og vi har vært gift i 11 år.

Blir han ikke snart voksen? Eller er det noen som aldri blir voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudlabarnet

Ja dessverre, men nå begynner jeg å bli bra lei. Har blitt mye mer sikker på meg selv de siste årene. Men synes det er vanskelig å si noe for alt blir vridd slik at alt er min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har det trangt økonomisk så kan de lønne seg å ha pengene som ikke kan brukes på en konto hvor dere ikke har kort.

Hvis det er slik at han alltid går ut og bruker penger som dere egentlig burde spare og at du derfor aldri har råd til å kjøpe deg et nytt plagg, kose deg osv, så tyder det på at han er veldig umoden.

Lag et budsjett over inntekter/utgifter og med en pott til uforutsette utgifter og se hva som blir igjen. Hvis det i det hele tatt blir noe igjen, del dette på to og vis det til mannen din. Virker som om det må bankes økonomisk vett inn i skallen hans.

Det beste hadde nesten vært å la han være den økonimisk ansvarlige den neste måneden og se åssen det hadde gått. Men skjønner jo at du ikke ville tørt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det Veslejenta sier høres lurt ut: Sett opp inntekter og utgifter og la han se hva som er til overs! - OG minn han på at det som er til overs skal deles på to!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

I perioder har mange det trangt økonomisk - da må man vel forvente at den andre bidrar til å holde budsjettet nede...

Hva med å ha hver sin pott (det som blir til overs minus det dere må legge av til strøm og kommunale avgifter, tv-lisens, mat osv.) - hver sin pott som dere kan bruke til hva dere vil? Er ofte eneste måten å gjøre det på.

Skjønner at dere ikke har en slik pott i dag - men masse regninger. Da får du si ta en prat med ham - si at dere får si opp f.eks telefonen, selge tven osv. - kanskje han skjønner poenget?

Er det absolutt ingenting dere kan kutte ned på? (Slik at det blir råd til en kveld på byen for dere begge... abonementer, bokklubb, osv.) Er han kanskje bitter - om du f.eks har kjøpt nye møbler og tatt opp dyrt forbrukslån som han ikke var helt enig med - at det er der det stikker? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudlabarnet

Det er ikke jeg som tar opp lån, men han. Satt på spissen : han bestemmer hva som skal kjøpes (utenom mat, det er mitt felt) jeg prøver å få pengene til å strekke til. Jeg samtykker jo i kjøpene, men foreslår alltid at vi skal prøve å spare før vi kjøper noe men det når aldri fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samtykker jo i kjøpene, men foreslår alltid at vi skal prøve å spare før vi kjøper noe men det når aldri fram.

Hvis du egentlig ikke er enig i disse kjøpene (med lånte penger) bør du prøve å manne deg opp til å si nei. Skjønner at det kan være vanskelig hvis mannen din er dominerende og du har/hadde liten selvtillit. Om han likevel låner og kjøper har du i hvert fall sagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kreve hver sin økonomi..? Del regninger i to, betal hver deres del, legg av til mat, og styr hver deres privatøkonomi...

Tror jeg ville blitt spik spenna gærn dersom gubben foretok seg ting over hodet på meg - her i huset snakker vi om hva vi skal prioritere, og noen ganger er det trangt. Men da oppnår vi ting vi begge har glede av på lengre sikt.

Høres ut som han har null økonomisk kontroll. Hva med å autogirere et beløp til regninger og mat fra hans konto på lønningsdag - til din konto - så får han bruke resten til hva han vil.

En ting er at det er et herk å skulle ha ansvaret for å betale regninger, noe annet er at han bruker opp sin del av pengene. Han burde være sjeleglad du har tatt jobben som økonomisjef, fy fillern, - noe som gjør meg i dårlig humør, er å sitte og taste og regne hver måned og legge faktura ut på nettbank. Som regel jeg som gjør det - men jeg får i alle fall penger til regningene og vel så det. Hadde gubben vært knipen og sur, hadde jeg kastet regningsbunken etter ham!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...