Gå til innhold

Så var det igang..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Så har jeg fått det sparket bak jeg trengte; fikk en bil gratis, og beskjed om at "nå MÅ du ta bilsertifikatet" ;)

Jeg har ikke mopedlappen, og må derfor ta et kurs for å kunne øvelseskjøre. Men hva skjer etter dette kurset, begynner en bare med kjøretimer? Og hvor mange er obligatoriske?

Noen som kan fortelle meg sånn "trinn-for-trinn" hva som skjer på veien mot sertifikatet? Kan svært lite om dette, har aldri brydd meg tidligere, da jeg alltid har vært svært redd for å kjøre og ikke har villet ta lappen. Men nå ser jeg jo hvor praktisk det hadde vært..

Hvor mye vil dette koste tilslutt ca?

Huff, mange spørsmål, men blir nervøs bare av tanken på det..!

-setter veldig pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det trafikalt grunnkurs du må ta? Du må ihvertfall ha dette for å kunne øvelseskjøre.

Tror kurset koster 4000, men dette varierer veldig.

Da jeg tok det gikk kurset over 5 dager. Det var ca 3 timer hver dag og først var det teori 3 dager, 4 dagen førstehjelp og dagen møtte man opp for å være med på mørkekjøring.

Teorien er slik at man sitter og hører på kjørelæreren undervise, han stiller spm, men man behøver ikke delta og svare. Førstehjelp biten er også undervisning men vi lærte også hvordan vi skulle legge i stabilt sideleie og hvordan man skulle ta av hjelm på skadete motorsyklister.

Mørkekjørings dagen møtte vi opp, så en film som varte i ca 30 minutter. Deretter fordelte elevene seg i biler med forskjellige lærere, vi kjørte ca 15 minutter til ett øvelsessted for mørkekjøring, hvor vi lærte om hvor lang tid det tar og se noen uten refleks, vi satt på i bilen og skulle si ifra når vi så diverse menneske "dukker" som satt i veikanten.

Deretter tar det ca 1 uke før du får bevis for at du kan øvelseskjøre i posten, noe du alltid må ha med deg sammen med gyldig legitimasjon som feks er bankkort!

Håper dette hjalp litt hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er 2 obligatoriske kjøretimer med lærer man må ha, men jeg lærte mye fortere da jeg hadde ett par kjøretimer med en gang fordi da fikk jeg lært alt "riktig" og det gikk også fortere ifølge min kjørelærer.

Etter du har kjørt masse og føler deg trygg nok, så kan du kjøre opp. Først må du ha veiledningstime med lærer for at han/hun kan sjekke at du kan nok til å kjøre opp.

Du må også ta langkjøring, tror det er ca 4 timer kjøring i strekk.

Teoriprøven kan du ta når som helst, mange lærere anbefaler og ta dette tidlig, for når teorien sitter så er man en bedre sjåfør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kan øvelsekjøre så må du ha trafikalt grunnkurs, dette er på tilsammen 13 timer nå på "sommeren". Så nå slipper du mørkekjøring, men den må du ta igjen seinere. Dette kurset MÅ du ha før du har lov til å kjøre, enten hjemme eller på skolen.

Om du tar all opplæring på skole;

Så begynner du med den kjøretekninske kjøringen. Dvs; gass, clutch, brems, gir, speil, sving osv osv. Til du er helt trygg på den kjøretekninske kjøringen din, da har du din første obligatoriske time som er en veiledningstime. En slags nivåvurderingstime. Går det bra i denne timen så går du videre til neste trinn.

Der kommer alt det trafikale; vikeplikt, rundkjøring, lyskryss, motorvei, enveiskjøring osv osv. Her kommer også glattkjøring inn som er obligatorisk. Og på slutten av dette trinnet skal du ha en ny veiledningstime som også er obligatorisk. Går det bra i denne så er det siste trinnet igjen som er en omfattende landeveiskjøring som gjerne går over to dager. Denne er på tilsammen 13 timer hvorav 4/5 timer er teori. Så er det førerprøven. Teoriprøven må man ta ett sted på veien.

Så det du MÅ ha er;

Trafikalt grunnkurs

veiledningstime på første trinnet

glattkjøring

veiledningtime andre trinnet

landeveiskjøring

MEN du må også være flink nok til å gjennomføre de forskjellige obligatoriske timene, og hvor mye du kjører hjemme og hvor flink du er spiller jo inn her. Så her kan du bruke alt fra 2 timer til 300timer.. Så å si hvor mye dette vil koste for deg er nesten umulig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fått det sparket bak jeg trengte; fikk en bil gratis, og beskjed om at "nå MÅ du ta bilsertifikatet" ;)

Jeg har ikke mopedlappen, og må derfor ta et kurs for å kunne øvelseskjøre. Men hva skjer etter dette kurset, begynner en bare med kjøretimer? Og hvor mange er obligatoriske?

Noen som kan fortelle meg sånn "trinn-for-trinn" hva som skjer på veien mot sertifikatet? Kan svært lite om dette, har aldri brydd meg tidligere, da jeg alltid har vært svært redd for å kjøre og ikke har villet ta lappen. Men nå ser jeg jo hvor praktisk det hadde vært..

Hvor mye vil dette koste tilslutt ca?

Huff, mange spørsmål, men blir nervøs bare av tanken på det..!

-setter veldig pris på svar :)

Jeg begynner å sånn trafikalt grunnkurs om 3 dager, det koster med 1500 kroner for kurset, og 250 kr per bok (en oppgavebok, og en lese-bok)..

så, 2000 kroner da.

du burde lete litt før du bestemmer deg for hvilken kjøreskole du skal bruke, for noen er veldig dyre, og noen er veldig billige -og har høy strykprosent.. finn den i midten, så går det nok bra :D

hvor mange timer man MÅ ha, det vet jeg ikke. men etter første kjøretime så kommer kjørelærer til å fortelle deg hvor mange han tror du må ha før du kan kjøre opp :D

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

bare et lite tips. det mest effektive skal være å kjøre ca annen hver dag. men ikke uvanlig å måtte nøye seg med et par timer i mnd! det er jo helt forferdelig blir mange flere timer av det og tar en evighet å ta lappen. kjøre skolene vil jo være så sikre som mulig på å få kjørt alle timene sine og tar derfor for mange elever samtidig! så krev å få satt opp MANGE timer annenhver dag fra du begynner. du må uansett ikke betale for de timene du ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...