Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger lagt merke til at det er nærmers fy-fy å sortere bøker i en bokhylle etter farge.

Hvorfor det egentlig?

Har lagt merke til dette her inne, men også i interiørblader. Når noen en sjelden gang har organisert bøkene etter farge bemerkes dette spesielt, litt som om "ja her har vi brutt en regel, men...".

Jeg forstår selvsagt at hvis man har massevis av bøker som man stadig bruker så er det et dårlig system, men hvis man som meg har en bokhylle eller to med hovedsaklig skjønnlitteratur, så har man vel ikke det helt store behovet for å finne en bok på veldig kort tid, og uansett så tar det ikke så lang tid å skumme igjennom bokhyllen for å finne den rette.

Jeg er bare nysgjerrig altså, har selv bøkene stående etter prinsippet "der det er plass stapper vi neste bok inn", men jeg lurer altså på hva det er som gjør at mange nærmest fnyser av dem som sorterer etter farge? (alt man lurer på en fredag ettermiddag :fnise: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri vurdert å sortere etter farge, da finner jeg jo garantert aldri igjen noen ting! Her står skjønnlitteraturen sånn rimelig alfabetisk på forfatter, norsk i en hylle ,utenlandsk i en annen. Fagbøker er sortert i hyller etter emne.Men visste ikke at det var en regel om at man ikke skal sortere etter farger.

*lærte noe nytt i dag å...*

Skrevet

...virker bare kunstig, og vitner ikke om ekte bokglede.

Skrevet

Det er mange som bare har bøker til pynt og sorterer etter farge, mange av disse går gjerne og kjøper hele serier med bøker i riktig farge som de kan bruke som dekor i stua.... Greit nok, men alle skjønner jo at det er pyntebøker og at eieren neppe har åpnet en eneste en (og har sannsynligvis heller ingen planer om det).

Så om du i det minste vil fremstå som litteraturinteressert så IKKE sorter bøkene etter farge. ;)

Skrevet

Som barn av en bibliotekar så må jeg nok si at det er en rar måte å sortere bøkene sine på, men jeg tror nok at grunnen til at folk rynker på nesen av dette er for å virke smarte.

Altså, man generaliserer folk som velger denne løsningen, vi tror at de er dumme, at de kun har bøkene fremme for at det skal se "bra" ut og at de aldri har bladd i en bok siden 3. klasse på barneskolen.

Men altså... Jeg kjenner faktisk en som kun kjøpte bøker med hvitt omslag for at det skulle ta seg bra ut i bokhyllen... :fnise:

Skrevet

jeg har bøkene sortert etter forfatters etternavn, men jeg syns det er stilig når de sorteres etter farge.

At det kun er mennesker som ikke leser som gjør akkurat det er noe tull, det vet jeg, jeg kjenner nemlig lesehester som sorterer bøkene slik, fordi det passer dem!

Skrevet

For meg blir det direkte snålt at bøkene sorteres etter farge. I tillegg synes jeg at en bokhylle skal bære preg av "kontrollert kaos" og jevnlig bruk.

Skrevet
Jeg har flere ganger lagt merke til at det er nærmers fy-fy å sortere bøker i en bokhylle etter farge.

Hvorfor det egentlig?

Har lagt merke til dette her inne, men også i interiørblader. Når noen en sjelden gang har organisert bøkene etter farge bemerkes dette spesielt, litt som om "ja her har vi brutt en regel, men...".

Jeg forstår selvsagt at hvis man har massevis av bøker som man stadig bruker så er det et dårlig system, men hvis man som meg har en bokhylle eller to med hovedsaklig skjønnlitteratur, så har man vel ikke det helt store behovet for å finne en bok på veldig kort tid, og uansett så tar det ikke så lang tid å skumme igjennom bokhyllen for å finne den rette.

Jeg er bare nysgjerrig altså, har selv bøkene stående etter prinsippet "der det er plass stapper vi neste bok inn", men jeg lurer altså på hva det er som gjør at mange nærmest fnyser av dem som sorterer etter farge? (alt man lurer på en fredag ettermiddag :fnise: )

Boklesere gjør ikke det. Nå er det slik at noen har bokskap/hyller med bøker , for man er jo nærmest DUM om man ikke har slikt i hus,men måten de settes opp på er meget avslørende.

Skrevet

Jeg tror også det kommer av at man antar at de som sorterer bøker etter farge ikke leser dem, men hovedsaklig har dem til pynt. Det tydeligste eksemplet er jo slike bokserier hvor ryggene har samme farge. For meg virker det også som et ulogisk system hvor det blir vanskelig å finne igjen bøker - det taler også i mot at bøkene blir lest. Men herlighet, jeg "tenker ikke mitt" om noen har sortert bøkene slik, selv om jeg til en viss grad prøver å tolke noe om eieren ved å se på _hvilke_ bøker som er i hylla :) For noen er det sikkert viktigere at bokryggene ser ryddige ut enn at det skal ta to sekunder å dra fram en omtalt bok - det betyr ikke at førstnevnte er dummere enn sistnevnte.

Skrevet

Nå fikk jeg i hvert fall bekreftet antagelsene mine om at "slikt gjør man bare ikke". :fnise:

Altså, hvis man sorterer etter farge så er det å signalisere at man ikke bryr seg om hva som er inni bøkene, men bruker dem som en slags stæsj i hjemmet.

Jeg forstår godt at dette ikke er et bra system hvis man har stor boksamling og vil kunne finne bøkene enkelt, men at fargesortering er dummere enn vilkårlig plassering forstår jeg altså fremdeles ikke.

Egentlig så syntes jeg at dette er en litt snobbete fordom, jeg kan ikke riktig tro at det er slik at måten man organiserer bøkene på sier så mye om interessen for litteratur. Eller dvs, hvis man har veldig mye bøker organisert etter bibliotekprinsippet så signaliserer jo det en stor interesse for bøker, men jeg tenker altså helst på oss med litt mindre boksamlinger.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det må da gå an å ha to tanker i hodet samtidig? Jeg er opptatt av farger, og har seriøst vurdert å sortere cdene etter farge, fordi jeg tror det vil gi meg ro i sjela. :ler: Om noen tror jeg er uinteressert i musikk eller bøker, så får de bare tro det og se om jeg bryr meg.

Selv om jeg også liker å sortere etter forfatter/artist også. Det er i grunnen gøy å sortere og kategorisere, og jeg liker å bytte system en gang i blant. I "High fidelity" sorterte hovedpersonen kronologisk ut fra livet sitt, og det hørtes også morsomt ut.

Skrevet
Det må da gå an å ha to tanker i hodet samtidig? Jeg er opptatt av farger, og har seriøst vurdert å sortere cdene etter farge, fordi jeg tror det vil gi meg ro i sjela. :ler: Om noen tror jeg er uinteressert i musikk eller bøker, så får de bare tro det og se om jeg bryr meg.

:tommelsmil: Ja! Dette gir mening for meg.

Skrevet

Jeg har sortert CDene og DVDene etter farger og det tar seg virkelig lekkert ut! Men jeg tror jeg må gå tilbake til et annet system på CDene for det har blitt så vanskelig å finne frem i de.

Dette på grunn av at mange av CDene har en annen farge på ryggen enn fronten (oftest hvit eller sort). Da blir det surr. Jeg er et farge-menneske og husker Meluah Piece by Piece som hvit, men ikke at den har sort rygg..

Hva folk måtte tro om min musikk-interesse ut fra hvordan jeg sorterer CDene bryr meg egentlig mindre :)

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på at det var en mulighet å sortere bøkene etter farge før, og jeg synes egentlig at det er en god idé. ;) Akkurat nå er de fleste bøkene mine sortert i kasser, og resten i en stappfull bokylle på arbeidsrommet. Så jeg regner med vi ser ganske dumme ut da, som nesten ikke har bøker framme, pga plassmangel.

Når vi flytter til et hus har vi allerede planlagt å ha alle bøkene frammepå samme rom, synes det er veldig stilig. De fleste som gjør det som jeg har sett har vel tilfeldig rekkefølge, men med forfattere stående på samme sted, slik som jeg også har brukt å gjøre før. Så veldig mye vanskeligere å finne fram når det er organisert etter farger kan det vel umulig være, og jeg vil tro det ser stilig ut. Så den eneste grunnen til å la være må jo da være at folk kommer og mener at vi er dumme. Det kan jeg sikkert leve med.

Skrevet

Jeg ville gjerne sortert bøker etter farge! Synes det ser ryddig og pent ut. Jeg vet jo hvordan bøkenes omslag ser ut, så ville lett ha funnet frem til den jeg ville lese etter fargen.

Og det er vel ingen motsetning i å like å lese bøker og å ha det fint i bokhyllen?

Skrevet
Og det er vel ingen motsetning i å like å lese bøker og å ha det fint i bokhyllen?

Jeg syntes ikke det. Og hva man syntes er pent er jo så ymse. :)

Skrevet

Jeg har vel aldri tenkt at boksortering sier noen om eiernes intelligens akkurat..

Men synes at fargesortering av bøker ser litt vel matchy match ut. Litt for organisert etter min smak, ser ut som om man prøver for hardt. Havner vel i samme kategori som pyntehåndkler.

Skrevet
Nå fikk jeg i hvert fall bekreftet antagelsene mine om at "slikt gjør man bare ikke". :fnise:

Altså, hvis man sorterer etter farge så er det å signalisere at man ikke bryr seg om hva som er inni bøkene, men bruker dem som en slags stæsj i hjemmet.

Jeg forstår godt at dette ikke er et bra system hvis man har stor boksamling og vil kunne finne bøkene enkelt, men at fargesortering er dummere enn vilkårlig plassering forstår jeg altså fremdeles ikke.

Egentlig så syntes jeg at dette er en litt snobbete fordom, jeg kan ikke riktig tro at det er slik at måten man organiserer bøkene på sier så mye om interessen for litteratur. Eller dvs, hvis man har veldig mye bøker organisert etter bibliotekprinsippet så signaliserer jo det en stor interesse for bøker, men jeg tenker altså helst på oss med litt mindre boksamlinger.

Jeg kan godt stå fram som snobb ;)

Jeg er ekstremt litteraturinteressert, jeg jobber med bøker og leser mye på fritiden. Litteratur er en stor del av livet mitt rett og slett, og boksamlingen er deretter. Fordi jeg ennå er såpass ung er ikke leiligheten min full, men det hoper seg godt opp for å si det slik.

Jeg er ellers interiørinteressert, og forstår godt at det er fristende å sortere på farge. Men jeg er i mot det fordi

-Det er upraktisk. Systemet blir uholdbart. Hva hvis én og samme forfatter har utgitt flere bøker i forskjellige farger? Da ville ikke bøkene til samme forfatter stå samlet (men det kan jo hende ikke alle ser på det som et problem ;)). Og som en annen her nevner, så er det vanskelig å huske farge på bokrygger, og dermed enda verre å finne fram.

-Jeg er uenig i at bøker må fargesorteres for å være estetiske. Jeg synes en passe kaotisk boksamling er supersjarmerende og et pluss for ethvert hjem.

-Hvis man mener at bøker må fargesorteres for å være estetiske, vitner det kanskje om at bøkenes egenverdi ikke er like viktig. Og da har bøker blitt pynt, og innholdet i dem nedvurdert. Litt usikker på om jeg uttrykker meg presist nok her.

Men for all del, TS, du vet jo selv best hva som passer for deg, så jeg synes du skal ha det som du selv ønsker hjemme :)

Skrevet (endret)
Men altså... Jeg kjenner faktisk en som kun kjøpte bøker med hvitt omslag for at det skulle ta seg bra ut i bokhyllen... :fnise:

Det finnes fler :ler: Jeg kjenner faktisk en som lagde nye omslag på alle bøkene sine (og det er ikke få) i machende farger og mønstere!

Endret av Scarletleaf
Skrevet (endret)
Men for all del, TS, du vet jo selv best hva som passer for deg, så jeg synes du skal ha det som du selv ønsker hjemme :)

Jeg har ikke sortert bøkene mine etter farge, de står for det meste tilfeldig, men bøker av samme forfatter står stort sett sammen. Dessuten er mange av bøkene flerfarget i ryggen, så jeg vet ikke helt hvor stilrent det hadde blitt å skulle sortere etter farge heller. Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg har merket meg disse holdningene før og i en annen tråd her inne så jeg dette nevnt senest i dag

Jeg undrer meg altså over hvorfor hulter-til-bulter-"sortering" er mer akseptert enn fargesortering. At ingen av delene fungerer hvis man har mange bøker og vil har system det forstår jeg.

At det er like pent med en kaotisk bokhylle som en fargesortert bokylle er jeg også helt enig i, men smaken er jo som baken.

Endret av Sari

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...