Gå til innhold

skal slankeopereres (gastric bypass)


pussikatt

Anbefalte innlegg

jeg skal slankeopereres om noen uker og lurer på om det er noen her inne som har vært igjennom det eller skal snart?

hva gjorde dere før operasjonen? pulver eller mat? hva synes du var best? Flytende mat etter operasjonen- hvordan ordnet du med det? hva smaker greit? når du skulle spise mosamat kjøpte du babymat på glass eller moste du selv? kan man spise babygrøt?

ikke minst hvordan gikk overgangen til vanlig mat? er det noe dere ikke tåler etterpå?

angrer dere? hvordan har resultatet vært? hvor fort kan man begynne og trene igjen etter operasjonen? smerter?

håper noen kan svare meg for er litt nervøs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b

Jeg har ikke peiling, men jeg ville bare si lykke til (det høres ut som du er litt nervøs).

Det går sikkert fint :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Hei.

Jeg har ikke blitt slankeoperert, men min svigerinne har nettopp blitt det.

Har du ikke fått noe informasjon i forkant? Hun har gått på kurs på sykehuset jevnlig i 2 år før hun ble operert hun. Men det er kanskje ikke likt over hele landet.

Iallefall: Hun gikk på pulver og rett i koppen i 3 uker før oprasjonen. Så 2 uker med en diett som hun fikk på sykehuset.

Etter oprasjonen har hun gått en stund på flytende, og nå(det er 3 uker siden) må hun mose maten hun spiser. Og det er ikke alt hun kan spise.

Vitaminer må hun ta. Men jeg har ikke fulgt så godt med, så noe mer vet jeg ikke om det.

Men jeg vet iallefall at hun får oppfølging lenge etterpå, med informasjon om hva hun kan spise og ikke spise. Kosten må jo legges om for resten av livet.

Dette er utrolig vikitg, så jeg skjønner ikke at du ikke har fått noe kurs eller noe på forhånd. Snakk iallefall med legen din

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest

Hei.

Jeg skal opereres gastric bypass om tre uker... Har gått på diett i to måneder(spist små måltider 6 ganger pr. døgn),trimmer hver dag i ca. en time, og skal nå starte på pulverkur som jeg skal gå på frem til operasjonen.

Har hatt tett samarbeid med sykehuset (adipositasteamet) i denne perioden, og skal i neste uke på to dagers lærings-og mestringskurs. Har ikke du vært på et slikt kurs siden det er så mye du lurer på?

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er slankeoperert... i 2006.. :vinke:

Har gått ned 50 kg på det meste... :)

Men har lagt på meg 12 kg etter minste vekttap... :cry: delvis pga at etter 2 år kan du spise som før, bare litt mindre mengder og også fordi jeg fikk noen piller mot psykiske plager som gjorde at jeg la på meg.. :vekt:

Før min Gastric Bypass operasjon, så gikk jeg på Modifast. Den flytende kuren var faktisk god. Desverre får man visst bare tak i den i Sverige nå tror jeg.. mulig på nettet også.

I flytende perioden, så var det viktig å tilsette proteiner i suppa... som parmesan, egg ol.

Man kan også lage Smoothies...

I mosa perioden spiste jeg babyglass mat, babygrøt, men også middager som var godt most med tennene.. ;) Det viktigste i begynnelsen er å ikke spise noen form for trårik mat, som kan sette seg i skjøtene der man har operert..

Jeg synes det var hardt den første tiden etter jeg ble operert. :tunge1: De fleste sprudler av energi, :hoppe: men jeg ble omvendt. Den underernæringsfasen tok hardt på. Mistet masse hår og ble slapp, energiløs.. :sove: Strevde med maten også. Da jeg fikk dumping. Jeg fikk veldig mye dumping i begynnelsen. Jeg har dumping nå også, men ikke på langt nær som i den graden der. Ikke alle får dumping selvom de er operert. Stilte også kl på ringing, slik at jeg husket på å spise hver 3 time.

Man går også å små drikker hele tiden i begynnelsen. Man kan ikke lenger *glugge* nedpå...

Jeg valgte å være åpen om min operasjon. Jeg fikk en enorm respons fra venner, naboer, kollegaer osv. følte jeg gikk *hakk i plata* når jeg svarte på det samme hele tiden. Men det går over etterhvert.. :klemmer:

Det tok på psykisk... vanskelig for hodet å henge med alle kiloene som man går ned...

Jeg overspiste på søtt før jeg ble operert. Og det er min store last ennå.. nå håper jeg på å få hjelp til å klare å holde vekta mi stabil. Ikke alle klarer det etter to år... noen går opp flere kilo...

Jeg vil anbefale deg å gå inn på http://vektoperasjon.no/phpBB2/index.php og snakke med andre i samme situasjon. Hente masse info...

Jeg har også laget en hjemmeside dedikert til min slankeop. http://www.123hjemmeside.dk/slankeoperasjon/

Husk at det var bare en histore blandt mange som er operert.. finnes liksom ikke helt fasitsvar på hva en kan forvente seg.. men man får en pekepinn da..

Lykke til!!

Mvh

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest milana

Hei!

Ser at tråden er noen måneder gammel, men svarer allikevel.... Jeg tok gastric bypass for ett år siden, og er kjempefornøyd! Mangler ett kilo på å ha gått ned 60 kilo, og er nå normalvektig. Jeg kan spise alt, har ingen reaksjoner. Mistet ikke noe hår, og føler at jeg har fått et nytt liv. Skulle gjort dette for lenge siden! Håper alt går bra med deg, og hører gjerne hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_ELI_*
Hei!

Ser at tråden er noen måneder gammel, men svarer allikevel.... Jeg tok gastric bypass for ett år siden, og er kjempefornøyd! Mangler ett kilo på å ha gått ned 60 kilo, og er nå normalvektig. Jeg kan spise alt, har ingen reaksjoner. Mistet ikke noe hår, og føler at jeg har fått et nytt liv. Skulle gjort dette for lenge siden! Håper alt går bra med deg, og hører gjerne hvordan det går!

Hei!

Jeg vurderer gastric bypass, jeg er anbefalt å ta operasjonen fra lege på Rikshospitalet grunnet fedmerelatert sykdom.

Jeg synes operasjonen virker skummel, jeg er redd for hvordan livet blir etterpå.

Har du noen gode råd? Kunne du tenke deg å dele dine erfaringer med meg?

Jeg er i "tenkeboksen" skal/skal ikke. Jeg har faktisk takket nei en gang. Trodde nok en gang at jeg selv skulle klare å gå ned de nødvendige kiloene men du vet, det går jo rett og slett ikke. Jeg har slanket meg i 20 år og har nå klart å bli syk p g a dette.......

Håper jeg hører fra deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
Hei, jeg er slankeoperert... i 2006.. :vinke:

Jeg har også laget en hjemmeside dedikert til min slankeop. http://www.123hjemmeside.dk/slankeoperasjon/

Husk at det var bare en histore blandt mange som er operert.. finnes liksom ikke helt fasitsvar på hva en kan forvente seg.. men man får en pekepinn da..

Lykke til!!

Mvh

Mette

Bare ramla tilfeldig innom denne tråden her og tittet innom hjemmesiden fra innlegget over - må bare få si; for en bra side du har laget! :klappe: Nå er ikke akkurat vektoperasjon noe tema for meg, men for de dette er aktuelt for så må de finne utrolig mye god informasjon på siden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vurderer gastric bypass, jeg er anbefalt å ta operasjonen fra lege på Rikshospitalet grunnet fedmerelatert sykdom.

Jeg synes operasjonen virker skummel, jeg er redd for hvordan livet blir etterpå.

Har du noen gode råd? Kunne du tenke deg å dele dine erfaringer med meg?

Jeg er i "tenkeboksen" skal/skal ikke. Jeg har faktisk takket nei en gang. Trodde nok en gang at jeg selv skulle klare å gå ned de nødvendige kiloene men du vet, det går jo rett og slett ikke. Jeg har slanket meg i 20 år og har nå klart å bli syk p g a dette.......

Håper jeg hører fra deg

Det er godt mulig en slik operasjon vil hjelpe deg, men jeg anbefaler at du sjekker noye opp selv og er kritisk foer du bestemmer deg. En operasjon kan ikke garantere noe som helst. Den garanterer ikke bedre helse, og den garanterer ikke varig vektnedgang. Det er ogsaa en rimelig stor risiko for komplikasjoner i etterkant, selv om du foelger alle raad og veiledninger til punkt og prikke. Saa du maa selv bestemme deg for om maalet med operasjonen er verdt risikoen for komplikasjoner eller at den rett og slett ikke fungerer.

Noen linker du kan kikke paa:

Generelt om bariatric surgeries

Om operasjoner virkelig kan redde liv

Om en tenker aa faa barn i etterkant

Mer om aa faa barn i etterkant

En annen historie om fedmeoperasjon, en persons erfaringer

Gjoer noen soek selv, les og vaer kritisk til det du leser. Kanskje finner du ut at operasjonen uansett er det som er best for deg, kanskje vil du heller finne en annen loesning paa helseproblemene dine. En operasjon kan vaere midt i blinken for deg, eller det kan slaa gale. Jeg raader deg til aa ikke gaa igjennom en operasjon om du er usikker paa om det er det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

www.vektoperasjon.no

her er mye nyttig informasjon skrevet av folk som skal eller er blitt operert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

noen som har betalt selv for en slik operasjon? hvo mye koster d?

jeg ska spørre legen om han kan hjelpe meg i gang på veien til en slik operasjon. jeg har bmi på 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, siden jeg ikke kjenner til gastric bypass personlig, men tenkte nevne dette likevel.

Jeg så på Oprah (hihi) at mange som opereres har blitt så store fordi de overspiser og bruker mat som "trøst". Når de ikke kan trøste seg med mat lengre, er det lett å begynne med andre "uvaner" istedenfor. Flere på Oprah hadde erstattet maten med alkohol - gjerne 1-2 glass vin hver kveld. Siden gastric bypass gjør at maten tas opp annerledes i kroppen, ble de også fullere på mindre drikke, og utnyttet dette til rus - "det er jo bare 1 glass vin!"

Så vær klar over at operasjonen ikke løser alle problemer. Problemet er ofte ikke at man er tykk, men at man har uvaner eller psykiske issues som gjør at man har blitt tykk. Tenk nøye gjennom hvorfor du vil gjøre dette, og hvilke negative konsekvenser det vil føre til. For ALT har negative konsekvenser, selv om det har store positive konsekvenser.

Jeg leste også en gang om en jente som hadde slanket seg mange mange kilo og blitt så mye slankere at hun "ikke var til å kjenne igjen". Hun hadde problemer med å identifisere seg med den "nye seg", var det virkelig "henne" lenger? Så tenk også gjennom - hvem vil jeg bli, og hvordan vil jeg forholde meg til den nye meg? Hva ønsker jeg at å bli slank skal løse?

Til slutt vil jeg bare si - til dere som skal opereres, lykke til, og jeg håper dere får et bedre liv av dette, og at det åpner opp noen dører - bare ikke gjør ting "annerledes, men egentlig like ille" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Alex_*
noen som har betalt selv for en slik operasjon? hvo mye koster d?

jeg ska spørre legen om han kan hjelpe meg i gang på veien til en slik operasjon. jeg har bmi på 40.

er lenge siden du spurte om dette.... men tenkte jeg kunne svare på det. jeg skal ta samme opperasjonen og i bergen koster det 118 000 privat. men det slår å ta det gjennom kommunen. da tar det 2 år etter du får henvisning fra fast legen din til du kommer til spesialist. etter det tar det ett år til du får operasjonen, hvis du får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Eva_*
noen som har betalt selv for en slik operasjon? hvo mye koster d?

jeg ska spørre legen om han kan hjelpe meg i gang på veien til en slik operasjon. jeg har bmi på 40.

Har du prøvd LCHF ? Anbefaler å prøve det i 14 dager før du/dere i det hele tatt tenker på å operere! Etter en gastric bypass er det for sent. Da kan du nesten ikke spise fett. LCHF står for. Low Carb High Fat. Fett hjelper deg til å bli mett, du kan ta opp alle næringstoffer og virkningen går ikke over på to år som en gastric bypass gjør.

Det er karbohydratene som er fetende. og insulinet er et fettlagrings hormon!

Les selv om det, ikke alle operasjoner er vellykkede.

Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gutt 35

Jeg står på venteliste for behandling på Aker sykehus, Har bestemt meg for å ta operasjonen privat slik at jeg selv kan bestemme når operasjonen skal utføres, slipper å vente i 2.5 til 3 år.

Aleris i oslo koster behandlingen 138 000 kr men hvis du reiser til aleris i sverge så koster det bare 110 00 sek som i dag utgjør ca 90 000 norske.

Man kan også ta oprasjonen i belgia eller tyskland med priser ned mot 70-80 tusen men jeg savner oppfølgning fra disse landene i ettertid.

Det er sikkert lurt å ta operasjonen i et land som man forstår språket.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mille_*
Jeg står på venteliste for behandling på Aker sykehus, Har bestemt meg for å ta operasjonen privat slik at jeg selv kan bestemme når operasjonen skal utføres, slipper å vente i 2.5 til 3 år.

Aleris i oslo koster behandlingen 138 000 kr men hvis du reiser til aleris i sverge så koster det bare 110 00 sek som i dag utgjør ca 90 000 norske.

Man kan også ta oprasjonen i belgia eller tyskland med priser ned mot 70-80 tusen men jeg savner oppfølgning fra disse landene i ettertid.

Det er sikkert lurt å ta operasjonen i et land som man forstår språket.

Lykke til

Fint at du nevner dette, jeg skal opereres ved Aleris i Sverige i august og er MEGET godt fornøyd med oppfølging jeg har fått i forbindelse med forberedelser til operasjonen, og personalet jeg har kontakt med er helt fantastiske!

Jeg valgte å ta saken i egne hender i stede for å krangle meg gjennom det offentlige her i Norge...jeg har en BMI på 40, noe som tilsir at jeg er "kvalifisert" til en operasjon, men likevel er jeg ikke "tykk nok" for det norske helsevesenet siden jeg ellers er tilsynelatende frisk og rask. Desverre for meg har jeg altså ikke følgesykdommer (enda). Har fått avslag på henvisninger til Tonsåsen og står i en uendelig lang kø for å komme til utredning på SiV i Larvik...det er veldig demotiverende og jeg må si jeg virkelig beundrer de som finner seg i å måtte vente opp til 3 år fra de først ber om hjelp til de faktisk får det. Skulle ønske jeg hadde en stk helseminister som kunne tatt en telefon for meg...*bitterheten lyste lang vei* neida, men det er positivt at helseproblemet fedme endelig har kommet på dagsorden og at det blir anerkjent som et helseproblem, ikke bare at man er lat, spiser feil og bør trene mer! :)

Lykke til alle som måtte trenge det, selv har jeg begynt nedtellingen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Fint at du nevner dette, jeg skal opereres ved Aleris i Sverige i august og er MEGET godt fornøyd med oppfølging jeg har fått i forbindelse med forberedelser til operasjonen, og personalet jeg har kontakt med er helt fantastiske!

Jeg valgte å ta saken i egne hender i stede for å krangle meg gjennom det offentlige her i Norge...jeg har en BMI på 40, noe som tilsir at jeg er "kvalifisert" til en operasjon, men likevel er jeg ikke "tykk nok" for det norske helsevesenet siden jeg ellers er tilsynelatende frisk og rask. Desverre for meg har jeg altså ikke følgesykdommer (enda). Har fått avslag på henvisninger til Tonsåsen og står i en uendelig lang kø for å komme til utredning på SiV i Larvik...det er veldig demotiverende og jeg må si jeg virkelig beundrer de som finner seg i å måtte vente opp til 3 år fra de først ber om hjelp til de faktisk får det. Skulle ønske jeg hadde en stk helseminister som kunne tatt en telefon for meg...*bitterheten lyste lang vei* neida, men det er positivt at helseproblemet fedme endelig har kommet på dagsorden og at det blir anerkjent som et helseproblem, ikke bare at man er lat, spiser feil og bør trene mer! :)

Lykke til alle som måtte trenge det, selv har jeg begynt nedtellingen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Gjest_Gro_*
Litt off-topic, siden jeg ikke kjenner til gastric bypass personlig, men tenkte nevne dette likevel.

Jeg så på Oprah (hihi) at mange som opereres har blitt så store fordi de overspiser og bruker mat som "trøst". Når de ikke kan trøste seg med mat lengre, er det lett å begynne med andre "uvaner" istedenfor. Flere på Oprah hadde erstattet maten med alkohol - gjerne 1-2 glass vin hver kveld. Siden gastric bypass gjør at maten tas opp annerledes i kroppen, ble de også fullere på mindre drikke, og utnyttet dette til rus - "det er jo bare 1 glass vin!"

Så vær klar over at operasjonen ikke løser alle problemer. Problemet er ofte ikke at man er tykk, men at man har uvaner eller psykiske issues som gjør at man har blitt tykk. Tenk nøye gjennom hvorfor du vil gjøre dette, og hvilke negative konsekvenser det vil føre til. For ALT har negative konsekvenser, selv om det har store positive konsekvenser.

Jeg leste også en gang om en jente som hadde slanket seg mange mange kilo og blitt så mye slankere at hun "ikke var til å kjenne igjen". Hun hadde problemer med å identifisere seg med den "nye seg", var det virkelig "henne" lenger? Så tenk også gjennom - hvem vil jeg bli, og hvordan vil jeg forholde meg til den nye meg? Hva ønsker jeg at å bli slank skal løse?

Til slutt vil jeg bare si - til dere som skal opereres, lykke til, og jeg håper dere får et bedre liv av dette, og at det åpner opp noen dører - bare ikke gjør ting "annerledes, men egentlig like ille" :)

Jeg skal slankeoperes med GBP om litt over 4 uker. Skal gå på pulverkur nå de siste 4 ukene, og må ned mellom 5 - 10 % av dagens vekt. Har gått til tett oppfølging på sykehuset i snart 2 år, og føler meg utrolig godt ivaretatt. Var på operasjonskole på Fredag, og der fikk vi all informasjon vi trengte.

Det du tar opp er kjempeviktig. Mye av "fettet" sitter mellom øra, og det er der jeg i allefall må jobbe /har jobba) mest. Den sykiske biten er VELDIG viktig. Har hørt om folk som har tatt operasjon men klart å spise seg like tykke igjen. Denne operasjonen er en drahjelp i riktig retning, men ikke noe enkel løsning på overvektsproblemet. Gå til psykolog, kartlegg spisevaner. Hvorfor? Når? og Hvordan overspiser jeg!! For meg har dette vært en 5 års lang prosess, men MÅ er jeg klar som bare det!! Med en GBP går man ned ca 33% av nåværende vekt (varierer selvsagt noe fra individ til individ) så selv med en operasjon vil jeg ligge på rundt 100 kg. MEN, man må trene og tenke på hva man fører i seg. Mitt mål er å halvere vekta, dvs ned til 75. Det blir en hard jobb, men operasjonen gir meg en utrolig god drahjelp mot målet. LYKKE TIL ALLE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Alex_*
noen som har betalt selv for en slik operasjon? hvo mye koster d?

jeg ska spørre legen om han kan hjelpe meg i gang på veien til en slik operasjon. jeg har bmi på 40.

er kanskje litt seint ute med å svare på denne men jeg skal ta en slik operasjon privat. Jeg tar den i bergen og den er ikke billig. 118 000kr. men jeg syns det er bedre å betale det enn å vente 2-3 år i det offentlige. gjør du det privat blir ventetiden 2-3 måneder istedenfor år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kanskje litt seint ute med å svare på denne men jeg skal ta en slik operasjon privat. Jeg tar den i bergen og den er ikke billig. 118 000kr. men jeg syns det er bedre å betale det enn å vente 2-3 år i det offentlige. gjør du det privat blir ventetiden 2-3 måneder istedenfor år

har tatt operasjon i Brasil, 24.08.09, det kostet meg 30.000kr, familien min bor der...veit om klinikken i Gjøvik som det koste 75.000kr.

har gått ned 12kg til nå, har ikke hatt noe problemer med spissing...no "dumping" til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...