Gjest Lottemor Skrevet 8. april 2002 #1 Del Skrevet 8. april 2002 Hei... Jeg har en dater på litt over 16 månder hun har vært rask i utviklingen motorisk,men hun har ikke begynnt å prate.... Babbler mye og sier noen små ord som mamma,pus,vov,henne,dær,hei og nei ellers så peker hun på det hun vil ha og når hun er u-enig med meg så rister hun på hode og hvist hun er enig nikker hun.... Er det jeg som bekymrer meg for ingentin eller er hun sent ute?? klem fra 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lucy Skrevet 8. april 2002 #2 Del Skrevet 8. april 2002 Hei. Jeg synes utviklingen høres helt normal ut jeg. Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Sønnen min pratet litt, med navn på dyr ol. i den alderen, men fra han var ca 18 mnd så skjøt utviklingen fart. Nå sier han stort sett alt.. er ca 21 mnd nå. Bare vent så kommer det nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. april 2002 #3 Del Skrevet 8. april 2002 Alt fra 1 år til 3...... Kjenner barn som snakker tidlig og barn som snakker sent. Ikke noe å bekymre deg for at barnet ditt ikke sier mer enn noen få ord.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 8. april 2002 #4 Del Skrevet 8. april 2002 Jeg sa ikke et ord før jeg var 2-3 år, men brukte heller andre uttrykksmåter. Det kom etterhvert, og nå går kjeften i ett, så nyt det så lenge det varer Neida, men jeg har også hørt om andre like trege som meg, og det pleier å løse seg etterhvert. Enkelte trenger mer tid enn andre, og alle har sikkert ikke "behov" for å snakke siden de har andre måter å gjøre seg forstått på - det kan forresten gi et godt grunnlag for kreative evner.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 8. april 2002 #5 Del Skrevet 8. april 2002 Takk for svarene.... Det var godt å høre at hun ikke er sent ute... Som dere sikkert skjønner så er det mitt eneste barn og jeg bekymmrer meg for allt Var godt å ta en ting fra listen med bekymmringer.... Klem fra12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 8. april 2002 #6 Del Skrevet 8. april 2002 Datteren min er 2,4 år og har såvidt begynt å prate. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg akkurat. Hun skjønner hva vi sier, men klarer ikke å snakke helt ennå. Men hun er på god vei. Tror nok du må vente en liten stund til.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cobra Skrevet 8. april 2002 #7 Del Skrevet 8. april 2002 Vår datter er 2 år og 2 mnd, hun er heller ikke så veldig pratsom. Det er nå først de siste mnd at hun har begynt å si flere og flere ord. Tror ikke du skal bekymre deg så mye, det kommer nok skal du se. De fleste lærer seg nok å prate til de er 3 år, det er bare så forskjellig fra barn til barn. Datteren vår har vært veldig rask i den motoriske utviklingen, hun begynte å gå når hun vår 9-10 mnd, man kan jo ikke være snar til alt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freetime Skrevet 8. april 2002 #8 Del Skrevet 8. april 2002 Hei Lottemor Dette er ikke noe å bekymre seg for. Som jeg forstår så har du ett barn. Min første snakket setninger da han var 2 1/2 år.Etterhvert som det har blitt flere søsken,så snakker de tidligere siden de lærer av hverandre. Man må tenke på barna individuelt,ingen er like og det finnes ikke noe fasit svar. Du skal bare vente til hun setter igang,da skulle du ønsket det gikk seinere Så lenge hun har noen ord allerede,bare 16 mnd.er det ganske bra Om du vil øve henne litt så kan jeg anbefale deg å låne på biblioteket eller kjøpe i bokhandelen de små billedbøkene med ett bilde på hver side. Så må vi som foreldre også huske at fordi om de små ikke prater,så suger de til seg informasjon,så alt vi sier om igjen og om igjen,vil komme ut igjen før eller senere En god regel er å prate og fortelle barnet hele tiden hva vi holder på med,det være seg skifting av klær og bleie,når vi gjør husarbeid,osv.osv. Føles noen ganger som om man snakker med seg selv,men hva gjør vel det,man inkluderer barnet i det daglige på en positiv måte. Lykke til, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 8. april 2002 #9 Del Skrevet 8. april 2002 Heisann IKKE bekymre deg du ungene er jo så forskjellige. Gutten min snakket helt rent og kunne synge flere sanger da han fylte 2 år, men til gjengjeld har han vært utrolig sein med alt det motoriske! Gikk ikke før han var nesten 17 mnd og var treig med masse andre ting også! Men som regel mestrer de jo alt etter hvert alle sammen! men vi er vell alltid mest bekymret med førstemann..........da har man jo null erfaring! Lykke til videre Klemmer fra12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpiogirl Skrevet 10. april 2002 #10 Del Skrevet 10. april 2002 Jeg har en gutt som er 2 ar, og han har ikke begynt og snakke setninger enna... Han sier noen fa ord men det er det... Ellers er han veldig flink til og si no no som betyr nei pa engelsk... Jeg snakker norsk med han, men mannen min er engelsk-kyproter sa vi snakker engelsk nar vi er sammen alle sammen og sa bor vi pa kypros sa alle andre snakker kyprotisk til han. Han skjoenner nesten alt vi sier til han, sa alt til sin tid...Alle er forskjellige og jeg syntes ikke 16 maneder er sent, jeg syntes det hoeres ut som hun er veldig tidlig ute hvis hun begynner og snakke setninger nar hun er 24 maneder... scorpiogirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 10. april 2002 #11 Del Skrevet 10. april 2002 Sønnen min er et par måneder eldre enn ditt barn. Og han er på samme "nivå". Dette er helt vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sola Skrevet 11. april 2002 #12 Del Skrevet 11. april 2002 tror nok du kan ta det helt med ro ja . jeg er tanta til en gutt på snart 3 år og han har først nå de siste par månedene fått fart på pratinga ,og enda er det endel uklart men det meste er nå forståelig. så dette med språkutvikling er nk veldig individuelt sola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå