Gå til innhold

Huseier fra helvete

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

Lurte på om noen har hatt en utleier fra helvete.

Hva som skjedde og hva dere gjorde med saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan vel ikke akkurat kalle det utleier fra helvete, men det ble litt problemer med utleier ved flytting.

Først så nektet de å opprette en vanlig depositumkonto da vi flyttet inn. Ikke så veldig lovlig, men det var en liten sum og vi hadde ikke så mye valg for å få leie der.

Da vi skulle flytte leverte vi oppsigelse og den var da på to måneder. Vi var hyggelige og på grunn av overlapping (vanskelig å få tak i leilighet her vi bor) med den nye leiligheten så lurte vi på om vi ikke kunne betale disse to månedene vi skyldte, flytte ut, vaske ned leiligheten, levere inn nøklene, avslutte leieforholdet og få depositumet. Det ville jo bare ha positive konsekvenser; de ville fått alle pengene sine fra oss, samt kunne begynne å leie ut leiligheten to måneder tidligere enn forventet, og vi ville fått igjen depositumet vårt som var sårt trengt ved flytting og betaling av dobbel husleie. Men neida, dette nektet de å gå med på, de ville til og med holde på depositumet en måned etter kontrakten med dem var over og lenge etter de siste betalingene/nedvask/flytting. Ikke før vi skulle da heve depositumet hele tre måneder etter oppsigelsestidspunkt fant vi ut hvorfor; de skulle få mest mulig ut av depositumpengene våre via renter (som de beholdt selvsagt..).

Nå har vi ordentlig depostiumkonto i vårt navn og heldigvis ikke problemer :)

Endret av SuperGjest
Skrevet

Ikke akkurat huseier fra helvete her heller, men jeg leide en gang en leilighet hvor strøm skulle betales utenom husleia, til tross for at leiligheten ikke hadde egen måler. Den høsten jeg flyttet inn, startet husverten fysioterapifirmaet sitt i samme etasje som jeg leide i. Da strømmen skulle leses av, fikk jeg vite at det var en måler for andre ett etasje hvor de bodde selv, og en måler for første etasje (min leilighet og fysioterapien). Må føye til at jeg var ung og hadde ikke vett til å sette meg inn i dette før jeg flyttet inn. Men jeg reagerte når jeg fikk en håndskrevet "regning" på en gul postitlapp pålydende litt over 5000 kr for tre vintermåneder. Da hadde de lest av måleren for første etasje, og delt på to, og ment jeg skulle betale halvparten. Jeg protesterte og fikk beskjed om å tenke meg om, det var vaskemaskin, stekeovn, kjøleskap, varmekabler i gulv i stuen.... Jeg ringte så tre forskjellige strømleverandører og forhørte meg om strømforbruk i en leilighet som min og fysioterapikontor og vanlig praksis ang å betale husleie eksklusive strøm. Fikk høre at om ikke husleien inkluderer strøm SKAL det være egen måler for utleieenheten, og at jeg ikke måtte finne på å betale strømmen for halve første etasjen. Satte også min advokatonkel på saken. Så gikk jeg til huseier og sa hvem jeg hadde ringt og hvilke svar jeg hadde fått, og føyde for sikkerhets skyld til at min onkel skulle undersøke litt til for meg. Det endte med at jeg betalte de litt over 5000 kronene fordelt på et helt år, et dårlig leieforhold og at jeg flyttet etter det ene året. Og så lærte jeg noe om det å leie....

Skrevet

Jeg hadde en leietaker fra helvete.

Han er den mest ekle skitne grisen jeg noen gang har møtt.

• Liker 3
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg hadde en leietaker fra helvete.

Han er den mest ekle skitne grisen jeg noen gang har møtt.

Tråden handler ikke om dette.

• Liker 1
Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg hadde en husvert fra helvete! Dette var i Australia og jeg og samboeren min flyttet inn i en fin leilighet med 3 soverom, fullt møblert.

Hun opprettet ikke egen depositumskonto men satte de 10 000 på sin egen konto og sa det var sånn de gjorde det i Australia. Så, alt gikk bra frem til vi skulle begynne å flytte ut til vinters.

Hun spurte om hun kunne komme å rydde litt i hagen en dag og vi sa det var greit, men at vi ikke kom til å være hjemme. Hun sa at det kunne være hun gikk på do. (sa det mer i en "jeg kommer til å gjøre det uansett" stemme). Så vi sa ikke noe på det.

Dette var i den tida vi og de to romkameratene våre holdt på å rydde ut tingene våre og huset var fullt av klær, esker og småting. Hun hadde gått inn, fotografert rotet og truet med å sende det til de nye vi skulle leie hos. Hun hadde også fjernet ting fra huset (og dette hadde hun ikke lov til under australsk husleielov) og mente vi hadde vandalisert huset hennes og truet med å anmelde oss.

La meg presisere at vi hadde behandlet alle tingene hennes med respekt og ingenting var ødelagt!

Det ble mye styr, hun ringte og kjefta og sa hun skulle anmelde oss. Hun sendte truende e-mailer og smser og var helt loco. Depositumet kunne vi se langt etter.

Vi var ganske slitne av dette så vi bestemte oss for å flytte ut en uke før.

Hun sa at på inspeksjonsdagen skulle hun ta med seg politibroren så han fikk se vandalismen. Han kom, men var slett ikke politi, men en "med erfaring fra leiebransjen". Han inspiserte stedet og sa at "jo selvfølgelig skulle vi få igjen depositumet". Men dama ropte og sa "YOU TRASHED MY PLACE" enda det ikke var NOENTING som var ødelagt og det var renere enn da vi flyttet inn.

Dagen etterpå fikk vi en e-mail der det stod at vi skyldte henne for en ukes husleie. Vi nektet fordi vi mente hun hadde presset oss til å flytte en uke for tidlig. Da innkalte hun oss til sivilt søksmål. Vi møtte ikke opp og fikk regning på 2500 kr. Vi betalte det ikke og hun sendte oss en mail der det stod at hun hadde sendt brev til den norske ambassaden om at vi ikke hadde betalt husleia. Husk at hun hadde depositumet vårt enda og vi ville ba henne trekke det i fra på depositumet.

Enden på visa var at da vi var ferdige på skolen noen mnd etter, flyttet vi til Norge(uten å betale regninga), lot henne beholde depositumet og hun er nå sikkert gal og bitter der nede...

Dette ble langt, men det var en ytterst gal dame :fnise:

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Da jeg var i begynnelsene av 20-årene leide jeg en leilighet. Andre etasje av en eneblig, huseier bodde i første etasje.

Vi hadde felles strømmåler og jeg skulle bare betale ham kr. 500,- pr måned for strøm.Jeg brukte kun komfyr og varmeovn. Hadde ikke andre ting som gikk på strøm.

Ved flere anledninger, da jeg kom hjem, kom jeg hjem til iskald leilighet. Han pleide visst å gå inn i min leilighet når jeg gikk ut og dempet varmen betydelig.

Dette skjønte jeg da hans lille datter en dag sa: Jeg og pappa var her når du var borte.

Skrevet

Hadde en som bare lagde en vanlig konto til depositumet, hentet mine hvitevarer (leiligheten var delvis møblert, spesifisert i kontrakten) da kona flyttet fra ham og tok deres hvitevarer, ringte foreldrene mine og sa jeg hadde full fest hver gang jeg hadde besøk (jeg var 20 år), og tok hele depositumet da jeg flyttet fordi han mente vasken var tett (noe jeg aldri hadde merket) og jeg hadde tatt med gardinene for å vaske og stryke dem i nye huset (gamle, møllspiste gardiner. Ble jammen dyr Plumbo og dyre gardiner gitt... :sur:

Jaja, jeg lærte i alle fall ganske mye om egne rettigheter etter det leieforholdet.

Skrevet

Også hadde jeg en som koblet svømmebassenget sitt på strømmåleren vår.

• Hjerte 1
Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Og jeg måtte gjemme mine skitne truser da jeg fant ut at han bare gikk i min leilighet når jeg var borte.

Snakk om å føle seg overvåket i sin egen leilighet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg bodde en gang i et kollektiv med 5 andre i et svært hus hvor også huseierne bodde. De var kanskje ikke huseiere fra helvete, men alle småtingene samlet gjorde de ganske ille.

Huseieren virket selvfølgelig kjempehyggelig da jeg var på visning, men det var visst bare et av "psykopattrekkene" hans.

Overnatting var tillatt om man ga beskjed, en annen jente i kollektivet praktiserte dette med kjæresten sin. Hun sendte en sms hver gang typen skulle overnatte. Helt til en kveld: Du har nå oversteget antall overnattinger, de nektet henne rett og slett besøk. I kontrakten sto det ingen ting spesifikt om hvor mange overnattinger som var tillatt, annet enn at om vi varslet så var det ok. Problemet mitt var bare at jeg var dum nok til og ikke si ifra en gang kjæresten min overnattet. Så en morgen møtte typen min huseieren på gangen, og gjett om han fikk en overhøvling (sov lite hos meg etter dette for å si det sånn). Flere uker etterpå møter jeg på huseieren, og han konfronterer meg "Du vet hva vi har sagt om overnatting?" Han nærmest klikket på meg. Fra denne dag ble det å ha kjæresten på besøk mer et ork enn en glede. Personangrepene fortsatte. Da huseieren skulle ha visning satt vi i kollektivet på kjøkkenet da de potensielle nyinnflytterne skulle komme å se på leiligheten. Huseieren informerte at overnatting kun var tillatt ved varsling. Da klarte selvfølgelig ikke huseieren å dy seg siden jeg satt der, og blandet meg inn. "Ikke sant (mitt navn). (mitt navn) har lært seg å si ifra". Dette skjedde opptil flere ganger, sånn ca hver gang huseieren stakk hodet innom leiligheten, noe de hadde en tendens til å gjøre i tid og utide.

Hva med å endre kontrakten de hadde til å ha et max antall overnattinger pr år på 14 eller noe istedet for å overvåke oss? Dette høres ikke ille ut, men jeg skal love deg det var grusomt i lengden.

En annen ting var utstyr og ting som ikke helt funket som det skulle. Feks kjøleskapet gikk varmt, og mat ble ofte sur før tiden. Huseieren nektet på at det kunne være noe galt, og innstallerte en temperaturmåler. Et halvt år etter fikk vi nytt kjøleskap.. Grådig. Badet vårt var fullt av mugg, men det brydde huseieren seg heller ikke om. Kanskje huseier har vurdert tanken nå, det er trossalt to år siden jeg flytta ut. Det sto også på utstyrsliste i leiligheten at leiligheten skulle ha egne tørkestativ, men tørkestativene i leiligheten eksisterte ikke lenger (gammelt kollektiv, ting brukes og ødelegges over tid). Da jeg kommenterte dette fikk jeg beskjed om å kjøpe mitt eget klesstativ, det var da vanlig, men hvorfor ha en utstyrsliste oppført i leiligheten som sier at vi skal ha det tilgjengelig?

En annen dag banket husieren på døra mi, og bare frekt glefset til meg. "Du har ikke betalt husleia for forrige mnd!!!" Hæ? Det var da ikke mulig, ikke bare hadde jeg betalt husleia, jeg hadde også betalt husleia for kommende mnd.

Vi hadde også en sykkelbod vi kunne disponere fritt, men det var visstnok kun til vi var i veien for dem, så syklene måtte stå ute på sommeren, ennå det regnet.

De var stadig vekk oppe i leiligheten der vi bodde for å inspisere ulike ting. Fryktelig slitsomt! Mange små detaljer jeg har glemt fra den tiden jeg bodde der, har nok fortrengt det.

Alt dette høres sikkert ikke så ille ut i seg selv, men venninnene mine merket faktisk hvordan jeg endret meg til det positive etter jeg flytta der ifra. Jeg var rett og slett mer glad til sinns. Psykisk terror.

Skrevet

Synes det høres veldig ille ut, jeg. Helt utrolig. Her skulle dere jo hatt masse trekk i husleia fordi dere faktisk ikke fikk det dere betalte for. Men det er jo dessverre sånne erfaringer som skal til for at man lærer seg mer om rettighetene sine.

Skrevet

Jeg syns det hørtes ganske ille ut jeg da. Husvert har ingen rett til å gå inn hos deg for å inspisere! Jeg hadde ikke bodd der lenge i alle fall....

Skrevet
Tråden handler ikke om dette.

Kan så være, men hvorfor er det alltid utleier som skal få pepper, selv om det like ofte er leietakeren som er fra helvete.

Skrevet

Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan huseiere kan få seg til å gå inn i leiligheten til folk når de ikke er hjemme? Vi har leid ut en liten leilighet i mange år, og jeg er aldri inne der med mindre jeg har en veldig god grunn. Synes det er litt ekkelt å gå inn hos folk om de ikke er der, selv om det er avtalt at jeg skal vanne planter el.

• Liker 1
Skrevet
Kan så være, men hvorfor er det alltid utleier som skal få pepper, selv om det like ofte er leietakeren som er fra helvete.

Så lag din egen tråd som heter "Leietakere fra helvete" da vel. At det finnes dårlige leietakere også betyr vel ikke at man ikke har lov til å fortelle om dårlige huseiere.

Skrevet

Vet ikke helt om jeg vil klassifisere en tidligere utleier vi leide av som "utleier fra helvete" , han var igrunnen mer søt og rar .

Iallefall så leide vi hos en gammel mann som hadde blitt så senil at han ikke alltid husket hvilken bod han leide ut og hvilken som var hans egen . Fant mange ganger våre egne flytteesker rundt omkring i kjelleren hans med hans ting oppi :ler: .

Nå er jo ikke akkurat flytteesker i papp det som er verdt mest i verden , så tror ikke han gjorde det for å stjele .

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg lærte hvertfall at man aldri bør flytte inn i kollektiv med fremmede mennesker og ha felles kontrakt. Da en av de jeg bodde med ikke betalte husleie på to måneder, fikk vi beskjed om at det ville bli trukket fra våre depositum da vi skulle flytte. Da jeg spurte hvorfor det ikke ble trukket fra hans depositum, som skulle være to måneders leie, kunne huseier opplyse om at leietakeren aldri hadde betalt depositum. Jeg kan ikke helt se at det skulle være mitt problem at huseier ikke hadde krevd inn depositumet når han hadde hatt opp til flere år på seg.

Grunnen til at vi måtte flytte, var forøvrig at en av de andre hadde forårsaket en stor vannskade. Huseier sa oss da opp alle sammen. Han ville også ha oss alle til å betale for de store vannskadene. Da to av leietakerne ikke vasket ut av rommene sine, ble vi også alle bedt om å betale for innleing av et vaskebyrå. Huseier var en meget streng advokat, som vi alle var litt redde for, så det var utrolig ubehagelig å krangle med ham. Men resultatet ble at vi slapp å betale for vannskade (etter at jeg hadde fått en advokatvenn til å se på regelverket), vi slapp å betale for utvasking fordi jeg gjorde det, og vi ble trukket i depositumet for han ene som nektet å betale husleie.

Jeg kunne sagt mye om rare kollektivbeboere også, men det tilhører vel en annen tråd.

Skrevet

Som gjest skrev, så omhandler ikke denne tråden leietakere, men utleiere.

Hvorfor kan man ikke "slenge dritt" om utleiere som ikke er ved sine fulle fem?

Finnes mange gale utleiere rundt omkring. Sikkert maaange leietakere også, men nå var det ikke det tråden handlet om.

Du kan jo bare starte en ny tråd om det emnet da.

Her er nok et skrekkeksempel på en gal husvert;

Vi leide en liten enebolig på en stor flott gård.

Denne bonden vi leide av, hadde 2 døtre, men hans høyeste ønske var å få en sønn som kunne være "gårdsgutt".

Dette gikk da utover samboeren min, for da vi flyttet inn, ble han gårdsgutten bonden aldri fikk.

Så fort samboeren min var hjemme fra jobb og dagene han hadde fri, var bonden på plass med en gang og skulle ha hjelp til alt mulig rart.

Det var ikke snakk om å ringe/banke på nei, han masjerte bare rett inn og det hendte ofte når vi stod opp om morgenen, at han stod i stua!

Han kunne også finne på å klippe gresset i hagen vår, plante blomster o.l midt på natta.

Da vi flyttet ut, gikk han over gulvene med lupe for å se etter riper!

Helt utrolig!!

Han hadde også visning, uten å si i fra til oss.

Skrevet

Jeg og 5 venner bodde i et gammelt hus i fjor høst, og utleieren der la hvertfall ikke skjul på hvor sleip han var.

Når vi flyttet inn var det skitt over alt! Og da mener jeg SKITT, ikke bare hybelkaniner. Det lå brødsmuler over hele kjøkkenet, og små, døde larver i alle kjøkkenskapene. Veggene var skitne og det sto igjen MASSE møbler fra de forrige leieboerne, det meste var så ødelagt at det ikke kunne brukes.

Da vi snakket med utleieren om dette, at skitt står ikke i kontrakten vår osv, så presterte han å si: "Skitt kommer an på øyet som ser". Eh, javel? Skitt er skitt, det kan vel alle se?! Han påstod også at en av oss hadde vært der før sommeren og godtatt vasken, noe som aldri hadde skjedd. Sist vi hadde vært der, hadde ikke de som bodde der flytta ut engang, så da var det jo ikke så rart at det ikke hadde blitt vasket ut.

Heldigvis er jeg veeeldig glad i å lese lover og kan husleieloven ganske bra, pluss at hun ene som også skulle flytte inn hadde en mor som leier ut, så vi visste hva vi hadde rett på, og kom fram til en løsning hvor vi betalte halv leie i to måneder mot at vi vasket og malte vegger selv. Tok en god stund å bli ferdig med alt, men sparte 18 000,- på det.

Men uansett, tre måneder senere oppdaget vi mugg, sopp og vannskader flere steder i huset (som var eldre en tre måneder, helt klart), og flere av oss hadde også blitt syke av inneklimaet. Så da ville vi få hevet kontrakten. Snakket med endel advokater som mente det var lite sannsynlig å få det til fordi huseiere som oftest ikke vil gi seg i slike saker. Men jeg laget et skriv til huseieren hvor jeg listet opp alle paragrafene han brøt i husleieloven, samt kontrakt for heving, og da vi sa rett til han "Du bryter jo helt klart norske lover!", så kom han med enda et smart utsagn: "Norske og norske lover, ja..." På det tidspunktet var jeg nesten overbevist om at han var stokk dum :fnise:

Han ville ikke skrive under der og da, men tok skrivet og kontrakten med seg og sa han skulle snakke med advokaten sin. Dagen etter ringte han og sa at vi kunne heve kontrakten og flytte ut så fort som mulig! Denne "advokaten" hans hadde vel sagt at han kom til å tape hvis han gikk rettens vei, og det visste jo vi også, så vi holdt hodet ganske kaldt og slapp unna store tap :)

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...