Gå til innhold

Hvordan ta best vare på svarte skinnstøvletter?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Hvordan tar jeg best vare på disse herlige støvlettene mine? :o Vil så gjerne at de skal vare mer enn èn sesong, da jeg er sikker på å aldri finne så fine/gode sko igjen. Kjøpte dem i høst, og de er ikke behandlet før; bare pusset litt innimellom.

Har noen tips om impregnering/smøring, evt. merke på disse smørningene og hva de koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på å alltid ha skobøyler i støvlettene, puss dem ofte, og la dem henge etter skaftet slik at det ikke bøyer seg. Jeg har en klesklype festa passelig langt opp, slik at jeg henger opp støvlettene i klesklypa når jeg kommer hjem. Om impregnering kan du lese i en annen tråd her nylig, tror den var på hus/hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

hvis du har planer om å sette de vekk for sommeren er det lurt å pusse og rengjøre de godt. Så fyller du skoen med sammenkrøllet avispapir, det hjelper til å holde formen til støvelettene din. Ikke impregner for mye siden enkelte typer impregnering (mink oil) gjør skinnet svært mykt. Det er nemlig ikke alltid like pent :)

Har selv et par svarte drømmestøveletter som nå har overlevd 2 vintre og ennå er like fine... nesten ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt slike "stativ" til å ha oppi støvlettene som har en krok øverst å henge dem opp i. Kjøpte mine i Tyskland, kosta et par hundre kroner men synes det er verdt det for å ta godt vare på yndlingsstøvlene! De har utvidelsesmulighet som reguleres av en fjær, så de tilpasses etter skaftvidden på støvlene. Har sett slike i norske skobutuikker også. I tillegg er jeg nøye med å pusse og impregnere dem, det er jeg forsåvidt med alt skotøy, synes det er viktig. Annet skotøy som kun brukes høst/vinter stapper jeg med avispapir, pusser og rengjør og setter bort til neste sesong. Tror ikke merker og slikt har så mye å si når det gjelder skopleieartikler, men der tar jeg kanskje feil? Bruker selv det de selger i skobutikken. Bruker helst sprayimpregnering på mykt, fint skinn, grovere lær kan jeg bruke smøreimpregnering på. Den gjør fargen på læret litt mørkere da. Kjøpte forresten en boks med noe pusse-/impregneringsmiddel for lær/skinn på en messe for et års tid siden. Tror den er laget på en bivoks-basis, lukter honning faktisk. Den funker kjempebra! Bruker den på både vesker og skotøy. Sko og støvler med høye og litt spinkle hæler slites fort ned så da er det viktig å flikke dem hos en skomaker før de slites for langt ned. Gidder ikke det med billig skotøy da, er som regel ikke verdt å reparere på syntetiske på-salg-sko til en hundrelapp eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Tusen takk for tipsene folkens! :D

I dag var jeg på en skoforretning og kjøpte impregnerings-spray. Hadde en pusse-olje fra før, så nå er støvlettene mine blanke, rene og nyimpregnerte! :hoppe:

Stappet dem med dagens VG og skal sette dem bort imorgen.

Gleder meg til gjensynet til høsten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...