Gjest Janna Skrevet 9. mai 2003 #1 Del Skrevet 9. mai 2003 Hvordan tar jeg best vare på disse herlige støvlettene mine? :o Vil så gjerne at de skal vare mer enn èn sesong, da jeg er sikker på å aldri finne så fine/gode sko igjen. Kjøpte dem i høst, og de er ikke behandlet før; bare pusset litt innimellom. Har noen tips om impregnering/smøring, evt. merke på disse smørningene og hva de koster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. mai 2003 #2 Del Skrevet 9. mai 2003 Pass på å alltid ha skobøyler i støvlettene, puss dem ofte, og la dem henge etter skaftet slik at det ikke bøyer seg. Jeg har en klesklype festa passelig langt opp, slik at jeg henger opp støvlettene i klesklypa når jeg kommer hjem. Om impregnering kan du lese i en annen tråd her nylig, tror den var på hus/hjem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2003 #3 Del Skrevet 9. mai 2003 hvis du har planer om å sette de vekk for sommeren er det lurt å pusse og rengjøre de godt. Så fyller du skoen med sammenkrøllet avispapir, det hjelper til å holde formen til støvelettene din. Ikke impregner for mye siden enkelte typer impregnering (mink oil) gjør skinnet svært mykt. Det er nemlig ikke alltid like pent Har selv et par svarte drømmestøveletter som nå har overlevd 2 vintre og ennå er like fine... nesten ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 10. mai 2003 #4 Del Skrevet 10. mai 2003 Får kjøpt slike "stativ" til å ha oppi støvlettene som har en krok øverst å henge dem opp i. Kjøpte mine i Tyskland, kosta et par hundre kroner men synes det er verdt det for å ta godt vare på yndlingsstøvlene! De har utvidelsesmulighet som reguleres av en fjær, så de tilpasses etter skaftvidden på støvlene. Har sett slike i norske skobutuikker også. I tillegg er jeg nøye med å pusse og impregnere dem, det er jeg forsåvidt med alt skotøy, synes det er viktig. Annet skotøy som kun brukes høst/vinter stapper jeg med avispapir, pusser og rengjør og setter bort til neste sesong. Tror ikke merker og slikt har så mye å si når det gjelder skopleieartikler, men der tar jeg kanskje feil? Bruker selv det de selger i skobutikken. Bruker helst sprayimpregnering på mykt, fint skinn, grovere lær kan jeg bruke smøreimpregnering på. Den gjør fargen på læret litt mørkere da. Kjøpte forresten en boks med noe pusse-/impregneringsmiddel for lær/skinn på en messe for et års tid siden. Tror den er laget på en bivoks-basis, lukter honning faktisk. Den funker kjempebra! Bruker den på både vesker og skotøy. Sko og støvler med høye og litt spinkle hæler slites fort ned så da er det viktig å flikke dem hos en skomaker før de slites for langt ned. Gidder ikke det med billig skotøy da, er som regel ikke verdt å reparere på syntetiske på-salg-sko til en hundrelapp eller to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 10. mai 2003 #5 Del Skrevet 10. mai 2003 Tusen takk for tipsene folkens! :D I dag var jeg på en skoforretning og kjøpte impregnerings-spray. Hadde en pusse-olje fra før, så nå er støvlettene mine blanke, rene og nyimpregnerte! Stappet dem med dagens VG og skal sette dem bort imorgen. Gleder meg til gjensynet til høsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. mai 2003 #6 Del Skrevet 10. mai 2003 http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=32698 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå