DDuck Skrevet 11. april 2008 #21 Skrevet 11. april 2008 Lager de ikke matpakke selv? Selv spiste jeg havregrøt til frokost da jeg var på den alderen (eneste som gled greit ned nesten i koma), og siden matpakken måtte smøres selv, ble det 3 knekkebrød med brunost. Kjedelig, enkelt og helt greit. Signerer denne. Det er rart at foreldre lager mat til så store unger som kan gjøre det selv syns jeg...
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #22 Skrevet 11. april 2008 Jeg tror kanskje ikke at det her handler om hvorvidt de kan smøre matpakken eller ikke.... Sønnen min er 15 og har smørt matpakken siden han gikk på barneskolen også, men i det siste har jeg engasjert meg litt mht skolemat da han i en lengre periode har vært "matlei". Ofte spiser han lite eller ingenting til frokost og har kuttet helt ut å ta med skolemat, noe som ender med en sløv, trett og irritabel gutt som kommer hjem fra skolen da blodsukkeret er lavt. I tillegg er jeg bekymret for hans konsentrasjon på skolen. Så jeg spurte hva som kunne friste som skolemat, og det ble baguette med ost og skinke, som ble spist i en kort periode til han igjen sluttet helt med skolemat. Og etter en stund skjønte jeg hvorfor - sparebøssen hans var tatt hull på og en liten formue har gått til det jeg antar er godterier m.m. Nå har jeg nesten gitt opp å følge opp mht mat. Gutten er så stor at han vet selv hva som egentlig er det beste for han og jeg tror ikke det blir noe bedre av at jeg "maser". I tillegg er han ikke glad i salat og slike ting så da nytter det ikke hvor godt og delikat slike ting enn måtte være for oss andre her i huset... Jeg velger å tro at dette er en overgangsfase og håper gutten kommer til fornuft.... Har tatt han med til lege for å sjekke at han ikke har mangler samt at kanskje legen kunne ha en liten positiv innvirkning, men den gang ei. Prøvene var fine og mao fikk jeg høre at " der ser du " fra min sønn.... Jeg velger å tro at dette er en overgangsfase og håper gutten kommer til fornuft.... Hvis det er noen som har noen gode råd mht dette der i mot, tar jeg gjerne mot de :o) Min erfaring er at varmmat frister mer til lunsj enn noe annet, og da barna fikk den muligheten spiste de også lunsj uten større innvendinger. På skolen har de kanskje mikro, toastjern osv så de kan varme opp maten? Det har de i alle fall her, og mine barn har vannkoker, stekeplate, mikro og bordgrill tilgjengelig på sine klasserom. Burgere av grove hamburgerbrød og karbonader av svin eller kylling er veldig godt og sunt. Hvis de i tillegg tar på litt salat og grønt som de liker har de et fullverdig måltid, og da får det ikke hjelpe om kanskje dressingen blir litt usunn. Pizza med grov bunn, kylling/svinekjøtt, diverse grønnsaker på... i alle fall sunnere enn godteri og skolebrød. "Rett i koppen" supper, med noen grove rundstykker ved siden av er også et greit nok måltid, og mye bedre enn alternativet (enten ingenting eller godterier). Ellers har mange her skrevet at de har gode erfaringer med wraps og pitabrød... jeg er enig i det. Og hvis skiva er viktig, kan litt ekstra godt pålegg gjøre det lettere å spise. Og til dere som synes det er rart at foreldre lager mat til unger som kan gjøre det selv.... det er vel mye dere kan gjøre selv, men som dere synes er hyggelig/kjekt at andre gjør for dere? Jeg for eksempel kan utmerket godt vaske badet selv, men jeg synes det er veldig hyggelig at andre gjør det for meg Jeg lager lunsjen til barna mine med god samvittighet! Her i huset gjør vi alle en innsats for å gjøre hverdagen hyggeligere og lettere for hverandre. Barna deltar med støvtørring, støvsuging, klesvask, middagslaging (til hele familien) mm for å gjøre hverdagen lettere for meg, og jeg lager frokost og lunsj til dem for å gi dem en god start på dagen. Og siden dette ikke er noe problem for meg og min familie, hvorfor skal det være noe stort problem for dere?
Gjest Evine Skrevet 11. april 2008 #23 Skrevet 11. april 2008 Min 16-åring smører seg grovbrød med prim til frokost .. Han er veldig lang og tynn og har ikke alltid hatt den store matlysten - derfor kjøper jeg det pålegget han setter størst pris på .. og akkurat nå for tiden er det prim. Lunsj kjøper de i kantinen på skolen - så det trenger vi ikke tenke på - heldigvis .. Da han gikk på ungdomsskolen lagde jeg ofte skolemat til ham .. det var for å få ham til å spise - for skulle han gjøre det selv så hadde det ikke blitt gjort.
Gjest Gjest-M- Skrevet 11. april 2008 #24 Skrevet 11. april 2008 Sønnen min lager seg selvfølgelig frokost og niste selv, kunne kanskje misforståes da jeg skrev at jeg serverer. Jeg baker rundstykkene, eller steker pitabrødene ferdig, også fikser han frokost/niste sjøl. Som regel har jeg dratt på jobb når han skal ha frokost. Poenget her var vel at TS ønsket tips om alternativer til brødskiver, og da var det det som var vesentlig her...
Gjest vimselot Skrevet 12. april 2008 #25 Skrevet 12. april 2008 Min ville ikke ha frokost, men jeg fikk han til å drikke enten ett glass juice eller sjokolademelk før han gikk på skolen. Var begynt på ungdomskolen da. Ellers går det an å steke omelett f.eks. På matpakka ble de ofte kokt egg, gulost med papika, fårepølse og sånt litt kjedelig...tror han noen ganger kastet deler av maten og heller gikk og kjøpte seg noe på butikken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå