Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Hos mine unger blir brødskive med pålegg betegnet som kjedelig og lite godt både til frokost og i matpakka. Hva synes andre er en grei frokost å servere en tenåring før skolestart - tatt i betraktning alle de ungene som kommer på skolen og ikke har spist. Og hva med matpakka - bør den inneholde noe som tenåringen har lyst på og faktisk spiser, eller skal den for enhver pris alltid være sunn. Sunn mat som ikke frister vil jeg tippe gjør veien til kantine/nærbutikk kort, og det er neppe sunt!
Gjest Gjest-M- Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Jeg pleier å servere min tenåring rundstykker eller pitabrød til frokost og skolemat. Bruker forskjellig pålegg og litt grønt til. Dette faller alltid i smak hos min sønn. Pitabrød er vel ikke det sunneste brødet, men jeg vurderer det til å være bedre enn skolebrød, boller og andre usunne ting de fort kan spise i stedet.
Gjest StockDama Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Små baguetter er et fint alternativ til den vanlige brødskiva.
Gjest Gjest_Randi_* Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Hos oss har vi jobbet en del med å gjøre matpakkene spennende nok.. Med 2 i barneskolen og en 16 åring, så er det bra for oss alle at de har stabilt blodsukker.. *Jeg lager ofte pita av vanlig brøddeig. Former de som pitabrød, og steker i ovnen. Fylles med alt fra kyllingskinke og salat, til pastasalat, kalkunpølse, spekeskinke, egg.. *Kyllingburger (kyllingkjøttdeig på tilbud eller en kyllingfilet) med salat og grovt brød. *Tortillalefse med salat og diverse *"Club sandwich..
Gjest Gjest_Randi_* Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Oops.. plutselig postet jeg gitt.. forts. *Grove baguetter (av vanlig brøddeig) Pluss at de alltid får frisk frukt eller grønnsaker. Knekkebrød er en avveksling også.. Søk litt på nettet, finnes mange gode matpakketips rundt om.
Rosalie Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Lager de ikke matpakke selv? Selv spiste jeg havregrøt til frokost da jeg var på den alderen (eneste som gled greit ned nesten i koma), og siden matpakken måtte smøres selv, ble det 3 knekkebrød med brunost. Kjedelig, enkelt og helt greit. Hvis de velger å bruke lommepengene sine på å handle lunsj i kantine eller på nærbutikk må da det være deres valg når de er såpass gamle. Men da blir det jo rom til mindre utskeielser ellers. Så lærer de verdien av penger, også.
Amalie_85 Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Lager de ikke matpakke selv? Var det jeg tenkte og! Måtte lage matpakke selv når jeg var tenåring
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 Var det jeg tenkte og! Måtte lage matpakke selv når jeg var tenåring Jeg laget matpakke selv alt da jeg begynte på skolen som 7-åring. Lager de den selv kan de selv bestemme hva de vil ha på skiven. Så kan du jo ha masse grønnsaker som tomater, agurk, paprika, salatbladet osv i kjøleskapet som de kan ha på. Brødmat blir mer fristende straks det kommer litt grønt på dem..
Nabodama Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 Min tenåring får ikke servert noen frokost eller får laget matpakke. Vi er begge ute av huset, dratt på jobb når hun står opp. Etter sporene å dømme, lager hun seg brødskiver med prim, ost eller nugatti:) Til frokost spiser hun youghurt, frokostblanding eller noe sånt hvis hun har tid.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Når man er tenåring må man vel kunne sørge for å smøre seg matpakke selv? Jeg hadde både travle og yrkesaktive foreldre og smøring av brødskiver måtte jeg stå for selv, gitt
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 jeg er også overrasket over at de ikke smører maten selv.. jeg smørte selv siden 2. klasse...
Gjest Bellatrix Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Lager de ikke matpakke selv? Selv spiste jeg havregrøt til frokost da jeg var på den alderen (eneste som gled greit ned nesten i koma), og siden matpakken måtte smøres selv, ble det 3 knekkebrød med brunost. Kjedelig, enkelt og helt greit. Hvis de velger å bruke lommepengene sine på å handle lunsj i kantine eller på nærbutikk må da det være deres valg når de er såpass gamle. Men da blir det jo rom til mindre utskeielser ellers. Så lærer de verdien av penger, også. Enig. Når de er tenåringer er de gamle nok til å skjønne at de må spise og å velge hva selv.
Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Hallo? La nå foreldrene smøre da, hvis de vil. Er det noe å henge seg opp i? Det har vel ikke noe med saken å gjøre, heller. Her får man gå hjem i storefri, så da spiser de hjemme hos seg selv eller noen andre. Da går det i brødskiver. Noen går vel også på senteret og handler, og da blir det mer sånne pizza-ting og skolebrød.
Gjest Gjest_Randi_* Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 Joda, de greier godt å smøre selv. Og så lenge jeg vet at de kan, så er det greit. Det hender de smører selv. Det er ikke noe problem. Jeg har ikke noe prestisje i forhold til at de MÅ smøre maten selv fordi de er en viss alder. Yngste går i 1. klasse, og dermed smører jeg til henne. Mellomste går i 5. klasse og hun sliter litt med å få i seg mat, det var på grunn av henne jeg begynte med alternative matpakker. Og når jeg så smører til de to yngste, så smører jeg til stesønnen på 16 også. Jeg synes det er viktigere at de spiser maten sin enn at de nødvendigvis skal smøre noe selv som de ikke spiser. Stesønnen min spiste omtrent aldri matpakka si, men nå gjør han det. Dette er ikke noe servicehjem, men jeg er litt nøye på at de skal spise skikkelig og holde blodsukkeret stabilt. Stesønnen min spiser en god del mindre boller/skoleboller osv når han får skikkelig lunsj. Og dere.. jeg smører til mannen min også!!!
Wildy Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Wraps er gode til matpakke, fyll med det man liker. Her i gården er salat faktisk en gjenganger også, jeg lager gjerne en stor bolle på kvelden, de som vil ha til matpaken fyller boksen om morgenen og tar med seg et rundstykke å ha til. Vi har også kjøpt inn et lite lager med pålegg i porsjonspakninger; som litt forskjellig syltetøy, leverpostei og makrell i tomat.Litt dyrere ja, men jeg tror uten å ha finregnet på det at det blir billigere enn å kjøpe mat i kantina hver dag allikevel.Fant også noen bittesmå bokser på Nille som kan brukes som prosjonspakning av f.eks italiensk salat ol. Skal man ha med brødskive smaker det askillig bedre om man smører når man spiser, selv synes jeg brødskiver smurt om morgenen smaker "eeeek" til lunsj......
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #16 Skrevet 11. april 2008 Hehe, nå får du rødstrømpene på nakken snart, smøre matpakke til mannen, hørt slik styggedom Men du kan kanskje kikke på: http://veganlunchbox.blogspot.com/ Den er forferdlig amerikansk i tonen, og har endel søte ting, men som en inspirasjon er den brukbar. Kan bli artig å se hvordan boken hennes blir når den kommer ut
Lizzee Skrevet 11. april 2008 #17 Skrevet 11. april 2008 15-åringen her i huset spiser (og lager stort sett selv): Frokost: - Kornblanding eller havregryn med banan eller eplesyltetøy og melk. - GodMorgen Yoghurt Matpakke - Grov baguette med salami, skinke/ost, omelett (laget kvelden før) eller roastbiff. Matpakken lager han noen ganger selv og noen ganger lager jeg den. Alt etter tid og om jeg skal ha noe selv. Han får det han vil ha til matpakke. Ellers går den i søpla og da blir det til at han kjøper boller eller kebab istedenfor. Bedre da å få med noe hjemmefra som blir spist.
Kahlan Skrevet 11. april 2008 #18 Skrevet 11. april 2008 Synes det viktigste er at de spiser jeg... jeg er 27 og samboern min smører matpakke til meg...
Gjest Tenåringsmamma Skrevet 11. april 2008 #19 Skrevet 11. april 2008 Jeg tror kanskje ikke at det her handler om hvorvidt de kan smøre matpakken eller ikke.... Sønnen min er 15 og har smørt matpakken siden han gikk på barneskolen også, men i det siste har jeg engasjert meg litt mht skolemat da han i en lengre periode har vært "matlei". Ofte spiser han lite eller ingenting til frokost og har kuttet helt ut å ta med skolemat, noe som ender med en sløv, trett og irritabel gutt som kommer hjem fra skolen da blodsukkeret er lavt. I tillegg er jeg bekymret for hans konsentrasjon på skolen. Så jeg spurte hva som kunne friste som skolemat, og det ble baguette med ost og skinke, som ble spist i en kort periode til han igjen sluttet helt med skolemat. Og etter en stund skjønte jeg hvorfor - sparebøssen hans var tatt hull på og en liten formue har gått til det jeg antar er godterier m.m. Nå har jeg nesten gitt opp å følge opp mht mat. Gutten er så stor at han vet selv hva som egentlig er det beste for han og jeg tror ikke det blir noe bedre av at jeg "maser". I tillegg er han ikke glad i salat og slike ting så da nytter det ikke hvor godt og delikat slike ting enn måtte være for oss andre her i huset... Jeg velger å tro at dette er en overgangsfase og håper gutten kommer til fornuft.... Har tatt han med til lege for å sjekke at han ikke har mangler samt at kanskje legen kunne ha en liten positiv innvirkning, men den gang ei. Prøvene var fine og mao fikk jeg høre at " der ser du " fra min sønn.... Jeg velger å tro at dette er en overgangsfase og håper gutten kommer til fornuft.... Hvis det er noen som har noen gode råd mht dette der i mot, tar jeg gjerne mot de :o) Var det jeg tenkte og! Måtte lage matpakke selv når jeg var tenåring
lolita90 Skrevet 11. april 2008 #20 Skrevet 11. april 2008 jeg har smørt min egen mat siden tidlig på barneskolen, og i det siste, så har jeg droppet å ta med mat på skolen, rett og slett fordi det er kjedelig mat, og fordi jeg ikke klarer å finne på et alternativ, jeg tar ikke med meg penger på skolen, tar heller med et eple eller en banan sopm jeg spiser på bussen hjem... men med hensyn til at jeg ikke spiser på skolen spiser en en kjempe frokost som inneholder 4 skiver grovt brød og juice eller melk ved siden av... denne frokosten skal jeg spise uansett om den er kjedelig eller ikke... for de som sliter med at tenåringene spiser dårlig på skolen, så spør om de har noen ønsker til hva du kan kjøpe å ha i kjøleskapet som er godt å ha på maten... Noen ganger har jeg skjært opp salat, mini tomater, agurk og har da hatt no kyllingkjøtt som er beregnet til salater tilgjenlig i kjøleskapet, dette pleier jeg å gjøre kvelden før siden jeg har dårlig tid, og de står kaldt i kjøleskapet til morgenen etter.... dette er et godt og sundt tips til en god lunsj... det går også an å kose pasta kvelden før og avkjøle den og ha det i salaten også...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå