Gå til innhold

Tilgjengelighet på alkohol / prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Det er ikke snakk om én undersøkelse. Det har vært utført flere undersøkelser med samme resultatet - de drikker mer.

Dette er en sannhet med svært store modifikasjoner. Jeg siterer fra "Foreldrelanging og ungdomsfyll", en studie som tok sikte på å avklare nettopp dette.

"Ungdom som rapporterte lavfrekvent «foreldrelanging», og ungdom som ikke

hadde fått drikkevarer hjemme i det hele tatt, kom til forveksling likt ut. Kanskje er det slik at det å servere barna sine alkohol en sjelden gang i stor

grad handler om «unntaket som bekrefter regelen»? Spørsmålet reiser seg

ikke bare på bakgrunn av egne funn – andre norske ungdomsundersøkelser

har avdekket tilsvarende resultater (Bakken 1998; Sletten 2000).

http://66.102.9.104/search?q=cache:bG7DYav...apeStrovoll.pdf

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Endret av Helen
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Dette er en sannhet med svært store modifikasjoner

(..)

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du klippet vekk det jeg skrev om foreldrens holdninger, for så å motbevise det jeg skrev ved å linke til forskning som nettopp omhandlet foreldrenes holdninger/omsorgsstil...

Skrevet
Jeg skjønte ikke helt hvorfor du klippet vekk det jeg skrev om foreldrens holdninger, for så å motbevise det jeg skrev ved å linke til forskning som nettopp omhandlet foreldrenes holdninger/omsorgsstil...

Fordi det første avsnittet (svaret til wolfmoon) indikerte at du var enig med de som mener at det er langingen i seg selv som er avgjørende. Det virket som du motsa deg selv litt.

Skrevet

Den undersøkelsen viser da ikke at de som får medsendt ikke drikker mer enn jevnaldrende som ikke får medsendt, men at ungdom som får alkohol servert hjemme (altså innenfor husets fire vegger), ikke drikker mer enn ungdom som ikke får det.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Fordi det første avsnittet (svaret til wolfmoon) indikerte at du var enig med de som mener at det er langingen i seg selv som er avgjørende. Det virket som du motsa deg selv litt.

De drikker jo mer, uansett årsak. Ingen motsigelser der.

Skrevet
Den undersøkelsen viser da ikke at de som får medsendt ikke drikker mer enn jevnaldrende som ikke får medsendt, men at ungdom som får alkohol servert hjemme (altså innenfor husets fire vegger), ikke drikker mer enn ungdom som ikke får det.

Jeg har sett andre undersøkelser som viser at det ikke nødvendigvis er sånn at de som får medsendt drikker mer. Det er heller sånn at i de familiene der foreldre sender med barna alkohol finnes det statistisk sett oftere andre forhold som fører til et stort alkoholkonsum for barna. Men det betyr ikke at det er de medsendte drikkevarene som leder til dette store konsumet, for korrelasjon betyr som kjent ikke kausalitet.

Skrevet
Jeg har sett andre undersøkelser som viser at det ikke nødvendigvis er sånn at de som får medsendt drikker mer. Det er heller sånn at i de familiene der foreldre sender med barna alkohol finnes det statistisk sett oftere andre forhold som fører til et stort alkoholkonsum for barna. Men det betyr ikke at det er de medsendte drikkevarene som leder til dette store konsumet, for korrelasjon betyr som kjent ikke kausalitet.

Jeg jobber innen feltet, og har ikke hørt om en slik undersøkelse. Husker du hvor du hadde dette fra? Hadde vært interessant å lese. (Seriøst ment fra min side altså)

Jeg synes det er prinsipielle forskjeller på alkohol og kondomer da.

Alkohol er noe som skader kroppen, og som faktisk er spesielt skadelig for hjernen mens den er under utvikling. Jeg har akkurat kommet hjem fra en konferanse der en britisk forsker viste frem en hjernescanning av en som hadde drukket mye tidlig og en som ikke hadde det.

Der kunne man faktisk se at et senter som styrte hukommelse (for meg så det ut som en flekk) var betydelig mindre hos den som hadde drukket mye og spesielt tidlig enn hos den andre.

Jeg ser ingen grunn til å bidra til at barna mine tilfører kroppen noe som i brunn og grunn bare er skadelig for dem, og som dessuten vil føre til at de ikke greier å tenke klart.

Gjest ts som lurer
Skrevet
Jeg jobber innen feltet, og har ikke hørt om en slik undersøkelse. Husker du hvor du hadde dette fra? Hadde vært interessant å lese. (Seriøst ment fra min side altså)

Jeg synes det er prinsipielle forskjeller på alkohol og kondomer da.

Alkohol er noe som skader kroppen, og som faktisk er spesielt skadelig for hjernen mens den er under utvikling. Jeg har akkurat kommet hjem fra en konferanse der en britisk forsker viste frem en hjernescanning av en som hadde drukket mye tidlig og en som ikke hadde det.

Der kunne man faktisk se at et senter som styrte hukommelse (for meg så det ut som en flekk) var betydelig mindre hos den som hadde drukket mye og spesielt tidlig enn hos den andre.

Jeg ser ingen grunn til å bidra til at barna mine tilfører kroppen noe som i brunn og grunn bare er skadelig for dem, og som dessuten vil føre til at de ikke greier å tenke klart.

Men sex kan også skade kroppen. Tidlig sex, sex med mange partnere, tilfeldig sex osv kan gi psykiske negative virkninger.

Prevansjon som foreldre tilbyr/anbefaler barna sine er jo ikke bestandig kondomer, kan feks være p-piller. Disse hindrer ikke kjønnssykdommer (og kan gi blodpropp).

Skrevet

Det har du nok helt rett i.

Jeg hadde aldri oppfordra barna mine til å begynne å ha sex i tolvårsalderen, bare så det er sagt. Ei heller drikke.

Men om datteren min, som ikke var 12 men kanskje 15, hadde en kjæreste og jeg mistenkte at de hadde eller kom til å ha sex ganske snart. Så hadde jeg nok kjøpt en pakke kondomer og tatt den store samtalen om sex.

For meg er ikke det synonymt med å si at hun skulle ha sex med det første. Faktisk hadde jeg nok snakka mye med henne om å ikke hverken presse eller la seg presse til noe før hun var sikker på at begge parter ville.

Hadde tolvåringen min hatt sex hadde jeg nok sett på det som et symptom på at noe var gått riv ruskende galt.

Skrevet

Jeg har ennå ikke gjort meg opp en mening om alkohol ennå.

Min grunn til at jeg er usikker er fordi her vi bor så drikkes det hjembrent av de barna som ikke kjenner noen eldre som kjøper alkohol til de. Og jeg vil jo mye heller at barna mine drikker litt rusbrus eller øl enn og drikke hjembrent.

Men samtidig er jeg litt imot at barna skal få det med hjemmefra.

Men i min tid med festing var det faktisk sånn at de veninnene som fikk med en flaske vin hjemmeifra, de drakk kun den flaska vin, mens vi andre drakk oss sanseløse på hjembrent.

Når det gjelder kondomer og prevansjon så kommer jeg til og tilby det til mine barn den dagen det blir aktuelt, uavhengig av hvor gamle de er. Sefølgelig ønsker jeg at de skal vente til de virkelig er klare. Men jeg får ikke bestemt det, det er noe de styrer selv. Og da vil jeg ihvertfall at de i det minste bruker prevansjon og forhindrer kjønnsykdommer og graviditet.

Og jeg kommer til og prate md barna mine om hva jeg ønsker for de og hva jeg mener om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...