Gjest ts som lurer Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Noen foreldre sender alkohol med barna sine på fest, selv om de er under 18. Argumenetet er at ungene vet de ikke har lov å drikke men kommer høyst sannsynlig til å drikke likevel. Sender vi med alkohol vet vi i alle fall hva de drikker. Undersøkelser viser at disse barna drikker mer enn de som ikke får med alkohol fra foreldrene. Disse undersøkelsene er vel kjent for de fleste. Men så lurer jeg på; fører det til økt sexpress blant unge dersom foreldrene gir de unge lett tilgang på prevensjon? Eks: Mor kjøper en pakke kondomer og legger på nattbordet til dattra si på 14 år som har fått seg kjæreste. Argumentet til mor er at hun har snakket med dattra om at det er for tidlig å ha sex, men vet de har sex likevel. Hun mener at med lett tilgang på prevensjon har de i alle fall trygg sex. Hva tror dere?
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Den viktigste forskjellen her, er at det er lov å gi en 14 åring kondomer, men det er ikke lov å kjøpe alkohol til en! Men uansett, nei, jeg tror ikke man har mer sex hvis man har lettere tilgang på kondomer. Barna som får med seg alkohol på fest, drikker ikke oftere enn de ellers ville ha gjort, men de drikker mer på akkurat den festen.
:-) anna Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Jeg er veldig motstander av å sende med barn alkohol på fest. Av grunnene du nevnte. Men jeg synes kondomer blir noe annet. Når barnet er blitt tenåring så er det jo uansett på tide å ta praten om prevensjon og seksuelt overførbare sykdommer. Om hva det faktisk vil si å bli foreldre tidlig o.s.v Gjerne sammen med praten om egne og andres grenser, om å si nei om man ikek er sikker o.s.v. Da synes jeg det vil være greit å si at her har du en pakke kondomer. Det er ikke fordi jeg tror du trenger dem, eller fordi jeg synes du skal bruke dem. Men fordi jeg vil at du skal ha tilgjengelig den dagen du trenger dem, eller om du har en venninne som trenger. Om det blir nå eller om fem år.
Gjest ts som lurer Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Jeg er veldig motstander av å sende med barn alkohol på fest. Av grunnene du nevnte. Men jeg synes kondomer blir noe annet. Når barnet er blitt tenåring så er det jo uansett på tide å ta praten om prevensjon og seksuelt overførbare sykdommer. Om hva det faktisk vil si å bli foreldre tidlig o.s.v Gjerne sammen med praten om egne og andres grenser, om å si nei om man ikek er sikker o.s.v. Da synes jeg det vil være greit å si at her har du en pakke kondomer. Det er ikke fordi jeg tror du trenger dem, eller fordi jeg synes du skal bruke dem. Men fordi jeg vil at du skal ha tilgjengelig den dagen du trenger dem, eller om du har en venninne som trenger. Om det blir nå eller om fem år. Klokt sagt anna. Men jeg lurer på om ungene føler det slik: Selv om mamma har sagt at det er for tidlig å ha sex har hun likevel godtatt godtatt det, siden hun kjøper kondomer til meg.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Klokt sagt anna. Men jeg lurer på om ungene føler det slik: Selv om mamma har sagt at det er for tidlig å ha sex har hun likevel godtatt godtatt det, siden hun kjøper kondomer til meg. Man bør vel understreke at dette ikke er tilfellet.
Gjest ts som lurer Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Jeg er veldig motstander av å sende med barn alkohol på fest. Av grunnene du nevnte. Men jeg synes kondomer blir noe annet. Når barnet er blitt tenåring så er det jo uansett på tide å ta praten om prevensjon og seksuelt overførbare sykdommer. Om hva det faktisk vil si å bli foreldre tidlig o.s.v Gjerne sammen med praten om egne og andres grenser, om å si nei om man ikek er sikker o.s.v. Da synes jeg det vil være greit å si at her har du en pakke kondomer. Det er ikke fordi jeg tror du trenger dem, eller fordi jeg synes du skal bruke dem. Men fordi jeg vil at du skal ha tilgjengelig den dagen du trenger dem, eller om du har en venninne som trenger. Om det blir nå eller om fem år. Hva om man aksepterer at ungen får p-piller. Har man da godtatt at hun har sex fra den dagen hun får pillene?
Nabodama Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 (endret) Mødre kan ikke gjøre noe til eller fra om barnet har bestemt seg for å ha sex. Jeg synes ikke det blir riktig å si at mor har godtatt at datteren har sex, for mor har egentlig ikke noe med å godta eller ikke. Det må være datterens egen beslutning. Jeg ville heller satset på et godt grunnlag, i form av samtaler, at hun vet min innstilling osv, men jeg ville også utstyrt henne med prevensjon hvis jeg trodde eller visste hun var i en situasjon hvor sex var aktuell. Datteren min og jeg har snakket mye om det å være tenåring, og hva det innebærer. Alkohol, sex, forhold osv. Og jeg har sagt at jeg håper hun ikke har sex før hun føler seg klar for det, og at hun da bruker prevensjon. Det viktigste må være å forberede tenåringen på div utfordringer som vil komme, slik at hun er tryggere på hva hun selv vil. Det er min innstilling til det, og jeg kan ikke godta eller ikke. Det skjer uansett. Når det gjelder alkohol, kommer hun aldri til å få med seg alkohol hjemmefra når hun skal på fest. Heldigvis har hun hittil ikke vært borti alkohol, men det vil jo skje. Og vi henter henne fra festen, uansett hvor langt unna det er. Det er ikke bare for å ha kontroll med alkoholinntaket, selv om jeg er helt sikker på at det å bli hentet har en preventiv effekt, men også fordi hun ikke skal måtte sitte på med fremmede/ikke komme seg hjem osv. Endret 10. april 2008 av Nabodama
Gjest ts som lurer Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 Det skjer uansett. Men tror det det skjer oftere og med flere ulike partnere? Hadde vært interessant om det ble gjort studier på det.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 Men tror det det skjer oftere og med flere ulike partnere? Hadde vært interessant om det ble gjort studier på det. Tenk på hva alternativet er da: at de ikke får prevensjon. Ungdommen vil uansett ha sex, men uten å beskytte seg. Vi ville fått amerkanske tilstander med hensyn til tenåringsgraviditeter - ikke akkurat noe å trakte etter.
Nabodama Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Men tror det det skjer oftere og med flere ulike partnere? Hadde vært interessant om det ble gjort studier på det. Hvorfor tror du det? Jeg tror at hvis tenåringen har fått gjort seg opp sin egen mening om det, og er trygg på seg selv, så setter hun de grensene hun trenger.
Gjest ts som lurer Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 Hvorfor tror du det? Jeg tror ingenting, jeg lurer. Lurer på om man kan sammenligne det med tilgang på alkohol.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 10. april 2008 #12 Skrevet 10. april 2008 Det er et interessant tankespill, men jeg vil si at den store forskjellen på kondomer og alkohol er at ungdom selv kan kjøpe førstnevnte. I stedet for å kjøpe kondomer, så kan en jo tilby seg å gjøre det hvis det blir aktuelt? Jeg vet ikke hvordan det er idag, men jeg husker at "alle" hadde kondomer når jeg var ungdom, selv om "ingen" hadde sex..
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 Nå har jeg alltid vært litt tvilende til den undersøkelsen om at ungdom drikker mer hvis de får med seg drikke på fest, min personlige erfaring med meg selv og mine venner er at sånn er det ikke. Tenker også med gru på hva jeg drakk på fest før jeg fikk alkohol kjøpt på polet av eldre folk/foreldre/søsken. Når det gjelder prevansjon eller ikke, så tror jeg ikke det har så mye å si. Jeg har større tro på "den gode kommunikasjonen" mellom foreldre og barn, enn at det å få en pakke kondomer skulle ha så mye å si. Da oppfordrer vel helsesøster til sex da, når hun deler ut kondomer til ungdomsskole elever!? Jeg tror de fleste (iallefall gjorde de det i min vennekrets) venter til de er klare for å ha sex, uavhengig av om de har kondomer eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Ikke usannsynlig at jeg hadde hatt mer sex om jeg hadde hatt kondomer lett tilgjengelig. Foreldrne min kjøpte aldri kondomer til meg, og jeg kunne ikke tenkt meg å kjøpe det selv. Hadde syntes det var dritflaut. Var livredd for å bli gravid, så jeg holdt meg stort sett i skinnet når jeg var på fest.
Nabodama Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Men tror det det skjer oftere og med flere ulike partnere? Hadde vært interessant om det ble gjort studier på det. Det jeg ser og hører i min datters miljø, er at de jentene som har fått minst oppmerksomhet hjemme, altså de som føler seg minst "sett" som person, er de som prøver ut mest. De søker mye oppmerksomhet fra gutter, er gjerne på flørtern med flere samtidig, og debuterer gjerne tidlig med både alkohol og sex.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Nå har jeg alltid vært litt tvilende til den undersøkelsen om at ungdom drikker mer hvis de får med seg drikke på fest, min personlige erfaring med meg selv og mine venner er at sånn er det ikke. Tenker også med gru på hva jeg drakk på fest før jeg fikk alkohol kjøpt på polet av eldre folk/foreldre/søsken. Det er ikke snakk om én undersøkelse. Det har vært utført flere undersøkelser med samme resultatet - de drikker mer. Mange alkoholforskere mener at foreldrenes holdninger er like forklarende som den økte tilgjengeligheten. Ungdom som har foreldre som synes det er greit at ungdom drikker, de drikker mer. Logisk nok, vil kanskje mange si.
Rosalie Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 Nå har jeg alltid vært litt tvilende til den undersøkelsen om at ungdom drikker mer hvis de får med seg drikke på fest, min personlige erfaring med meg selv og mine venner er at sånn er det ikke. Tenker også med gru på hva jeg drakk på fest før jeg fikk alkohol kjøpt på polet av eldre folk/foreldre/søsken. Når det gjelder prevansjon eller ikke, så tror jeg ikke det har så mye å si. Jeg har større tro på "den gode kommunikasjonen" mellom foreldre og barn, enn at det å få en pakke kondomer skulle ha så mye å si. Da oppfordrer vel helsesøster til sex da, når hun deler ut kondomer til ungdomsskole elever!? Jeg tror de fleste (iallefall gjorde de det i min vennekrets) venter til de er klare for å ha sex, uavhengig av om de har kondomer eller ikke. Det er ikke snakk om én undersøkelse. Det har vært utført flere undersøkelser med samme resultatet - de drikker mer. Mange alkoholforskere mener at foreldrenes holdninger er like forklarende som den økte tilgjengeligheten. Ungdom som har foreldre som synes det er greit at ungdom drikker, de drikker mer. Logisk nok, vil kanskje mange si. Jeg kommer fra et sted jvor mange får medsendt srikkevarer hjemmefra ned i ungdomsskoleallder, og min erfaring er som undersøkelsene - de får sin fylledebut tidligere og drikker mer enn jevnaldrende som ikke får med drikkevarer.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Jeg synes ikke det er et stort problem om ungdom debuterer tidlig, det viktige er at de selv er klare for det og at de bruker prevensjon. Jeg tror ikke at en person som er trygg på seg selv vil føle seg presset til å debutere bare fordi h*n får kondomer av foreldrene.
Gjest ts som lurer Skrevet 10. april 2008 #19 Skrevet 10. april 2008 Det jeg ser og hører i min datters miljø, er at de jentene som har fått minst oppmerksomhet hjemme, altså de som føler seg minst "sett" som person, er de som prøver ut mest. De søker mye oppmerksomhet fra gutter, er gjerne på flørtern med flere samtidig, og debuterer gjerne tidlig med både alkohol og sex. Tja, kan hende det. Likevel var jeg tidlig ute med både alkohol og sex selv om jeg hadde foreldre som elsket meg over alt på jord. Kunne ikke fått bedre barndom. Jeg var rett og slett bare veldig nyskjerrig på litt forbudte ting.
Nabodama Skrevet 10. april 2008 #20 Skrevet 10. april 2008 Tja, kan hende det. Likevel var jeg tidlig ute med både alkohol og sex selv om jeg hadde foreldre som elsket meg over alt på jord. Kunne ikke fått bedre barndom. Jeg var rett og slett bare veldig nyskjerrig på litt forbudte ting. He he, ja noen er også det:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå