Gå til innhold

Når snakker barna rent?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når (ca alder) er det vanlig at barn klarer å snakke "rent" og i fulle setninger??

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Det er store individuelle forskjeller. Noen snakker rent når de er tre -fire, andre sliter med uttale til langt ute på barneskolen.

Hvis barnet mitt ikke hadde snakket rent når h*n gikk siste året i barnehagen, hadde jeg søkt hjelp.

Skrevet

Sånn ca rundt 3 år. Jeg har en sønn på 2,5. Han snakker veldig rent, men har ikke alle bokstavkombinasjoner på plass riktig enda.

Gjest Gjest
Skrevet

Ungen vår på 4 1/2 lesper. Går det over av seg selv?

Skrevet (endret)

Min sønn var, iallefall ifølge min mor hehe, veldig tidlig ut. Han er nå 3,5 og snakker helt rent bortsett fra at han sier litt for my SHHHH istede for en ren S, men det er veldig vanlig i den aldern for mange unger.

Han begynte å sette sammen setninger når han var rundt hjørnet av 2 år mener jeg, han var svært tidlig ute synes nå jeg da. så har det da bare blitt bedre og bedre, men jeg passer på og rette veldig mye på han da for at det skal bli gramatisk rett, er kansje delte meninger om slikt, men jeg synes iallefall det blir rett å gjøre det slik :) .

Han var forøverig egentlig litt sen med bleien tror jeg, han er helt ren nå, men jeg synes det er sent... som en trøst så ble han jo ren da iløpet av litt over en helg, og han er helt tørr på natta og, står opp på do etc, så jeg er mer enn fornøyd :)

Endret av Alve
Skrevet
Ungen vår på 4 1/2 lesper. Går det over av seg selv?

Nå skal ikke jeg si for sikkert, for jeg er ikke bombesikker, men nei det går ikke over av seg selv mener jeg. Det er noe som må læres bort om jeg ikke husker feil. Lesper er jo rett og slett å ikke sette tunga på rett plass for å si det slik, så da må man jo lære det, men jeg vet egentlig ikke så mye om det, jeg ville ha tatt kontakt med noe fagpersjonell der jeg for å få litt hjelp :)

Skrevet

Har en på 2,5 og hun snakker rent på de ordene/setningene hun kan, det er vel heller det at hun ikke forstår uttalelsene på enkelte vansklige/nye ord. Men ja hun snakker veldig rent og pent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...