Gå til innhold

Pusse opp stebarnas rom

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet

Bør stemor være med å betale oppussing av stebarnas rom, eller bør hele kostnaden dekkes av far?

Bare lurer..., hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hehe...jeg leste litt feil ser jeg. Jeg trodde du lurte på om biologisk mor burde dekke oppussing i huset til far :rodme:

Men for å svare på spørsmålet, så synes jeg det er naturlig at de som eier huset er sammen om å pusse opp alle rom.

Endret av venus*
Gjest *englefjes*
Skrevet

Jeg synes det er naturlig at to voksne mennesker som bor sammen i et kjærestelignende forhold har felles økonomi.

Når det gjelder oppussing er dette en verdiøkning som tilfaller begge og det er derfor naturlig at dere begge bidrar.

Mitt svar er derfor ja, stemoren bør være med å betale.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg er enig med de som har svart over. Det er naturlig at de som eier huset deler på å betale. Synes heller ikke man skal skille så mye på dine og mine barn når man lever sammen i et familielignende forhold. Oppussing av et barnerom behøver ikke å betyr verdiøkning av huset, men barna bo hos dere og det er naturlig at alle bidrar.

Skrevet

Dersom hun er medeier i huset og vil tjene på en verdiøkning; ja. Dersom hun "bare bor der" og ikke vil tjene på en verdiøkning; nei. Men det har ingen relevans for saken at hun er stemor.

Skrevet

den verdi økning teorien trenger ikke være så veldig relevant da. om dere har tenkt og bo der noen år går den nokk tilbake til null. barne rom er gjerne billig oppusing og det er ikke sikkert de som skal kjøpe vil ha det sånn som dere har gjort det. desuten kan barn være ganske hus harde.

om du skal betale er vannskelig og si på så lite grunnlag da. mange ting som spiller inn da. har du barn hvordan ser rommene deres ut? har dere vært sammen lenge er ste barna litt dine? felles økonomi? den mest naturlige løsningen for dere er vell den rette.

Skrevet

Enig med Noli, er hun medeier bør hun være med å betale ellers ikke. Om hun er stemor eller ei har liten relevans her.

Gjest Gjest_sia_*
Skrevet

Jeg kan fortelle hvordan vi gjorde det da jeg flyttet inn i hans hus med to barn. Jeg betalte for oppussingen av rommene. Nå ma det sies at det kun var maling av veggene. I tillegg så ble det gardiner, persienner mm.

Dersom det hadde vært snakk om omfattende oppussing som ny tapet og nytt gulv så hadde jeg ment at han burde stå for det meste siden han ville fått verdiøkningen ved salg.

Skrevet

Jeg syns ikke det er relevant om noen har tittelen stemor akkurat når det gjelder oppussing.

Det relevante her er hvem som eier boligen, ikke hvem som skal benytte rommet som skal pusses opp eller hvilket forhold man har til de.

Den eller de som eier, de betaler. Eier begge, betaler begge.

Eier den ene, ja da betaler den ene.

Gjest antigartner
Skrevet

En ting er nå maling og faste installasjoner. Det er en del av vedlikeholdsarbeidet som hører til når man har et hus, stebarn eller ei.

Men hva med innkjøp av nye møbler til stebarnas rom, dersom dette er aktuelt? Gjenstander som barna gjerne oppfatter som "sine", og som ikke har med det rent bygningsmessige? Her ville jeg vært mer i tvil...

Skrevet (endret)

Er det virkelig sånn noen tenker?? ....at man bare er stemor liksom?? Jeg har alltid tenkt at hvis jeg finner meg en mann med barn, så velger jeg "hele pakken" - at jeg tar han med hud og hår. Men det er kanskje ikke slik det fungerer... Hva vet vel jeg.

Egentlig er jeg glad jeg er sammen med en mann som ikke har barn fra før.

Endret av Vita
Gjest Piper
Skrevet

Skal ikke stemor være med å betale for oppussingen av stebarna sine rom, så ville jeg heller ikke latt stemor være med på verdistigningen på huset.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal ikke stemor være med å betale for oppussingen av stebarna sine rom, så ville jeg heller ikke latt stemor være med på verdistigningen på huset.

Stemor er jo ikke med på verdistigningen i huset så lenge hun ikke er medeier i huset. Er hun ikke medeier, bør hun heller ikke være med å betale noen form for oppussing.

Skrevet
Bør stemor være med å betale oppussing av stebarnas rom, eller bør hele kostnaden dekkes av far?

Bare lurer..., hva syns dere?

Det kommer an på om du er medeier, om det er snakk om å bytte farger og tapeter etter barnas midlertidige smak, eller om det er snakk om verdioppgradering av boligen med utskifting av vinduer, gulv osv, hvordan dere ellers ordner det økonomiske i forhold til dere to og dine/mine/våre, og hva du er komfortabel med, ikke minst.

Skal du være med på å betale, skal du også ha vetorett på utgiftsnivået og ha like mye å si i forhold til løsninger som velges som far.

Bidrar du vanligvis til forsørging av barna? Betaler du din egen del av alle utgifter fullt ut, eller tjener han mer enn deg og betaler en høyere prosent? Er du medeier? Er du med på beslutningene, eller får du beskjed om å holde deg unna? Mange ting som spiller inn.

Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet

Oi, tanken på hvem som skal betale hvilke rom har jeg aldri tenkt på.

Vi leier, så for vår del har det aldri vært snakk om hvem som drar fordel av verdistigning, men når vi har pusset opp barnas rom, så har det også blitt kjøpt inn div som gardiner, lamper, møbler osv. Dette har gått av felleskassa, å har aldri vært diskutert hvilke barns rom som pusses opp eller fornyes. Her stiller barna likt, og selv om stebarna nå er såpass store at de snart flytter for seg selv, så må vi regne med at de vil ha med seg møbler og ting fra sine rom på flyttelasset. Det er like naturlig for meg at de tar med sine ting som at mitt barn med tiden vil ta med sine ting. Det får være måte på å gjøre forskjell og være gnien når det gjelder stebarn.

Gjest Piper
Skrevet
Oi, tanken på hvem som skal betale hvilke rom har jeg aldri tenkt på.

Vi leier, så for vår del har det aldri vært snakk om hvem som drar fordel av verdistigning, men når vi har pusset opp barnas rom, så har det også blitt kjøpt inn div som gardiner, lamper, møbler osv. Dette har gått av felleskassa, å har aldri vært diskutert hvilke barns rom som pusses opp eller fornyes. Her stiller barna likt, og selv om stebarna nå er såpass store at de snart flytter for seg selv, så må vi regne med at de vil ha med seg møbler og ting fra sine rom på flyttelasset. Det er like naturlig for meg at de tar med sine ting som at mitt barn med tiden vil ta med sine ting. Det får være måte på å gjøre forskjell og være gnien når det gjelder stebarn.

Helt enig, og det er godt det finnes slike mennesker som deg.

Skrevet

Jeg ville uten tvil vært med på å betale.

Har en valgt mannen, så har en valgt barna også.

Skrevet
Jeg ville uten tvil vært med på å betale.

Har en valgt mannen, så har en valgt barna også.

Først og fremst er det mannen og hans eks som har satt barna til verden, og tatt på seg ansvaret for å forsørge dem.

Det er ingen logisk grunn til at det at de forelsker seg i nye mennesker senere skal gjøre at de kan skyve deler av sin forsørgerbyrde over på nye partnere.

Gjest Piper
Skrevet
Først og fremst er det mannen og hans eks som har satt barna til verden, og tatt på seg ansvaret for å forsørge dem.

Det er ingen logisk grunn til at det at de forelsker seg i nye mennesker senere skal gjøre at de kan skyve deler av sin forsørgerbyrde over på nye partnere.

Mener du da at begge foreldrene skal være med å betale oppussingen, på barnas rom i begges hjem? Da tror jeg det hadde vært en del stemødre som ville "klikket galen" for å si det slik.

Og jeg mener faktisk at man tar del i å forsørge de barna man eventuelt måtte leve med, enten de er biologiske eller ikke. Så må du se det slik du vil, men det er en del av "pakken".

Men så har jeg forstått det slik at det er ikke alle som har felles økonomi, selv ikke etter de har giftet seg, og da er det helt sikkert i slike forhold dette gjelder. For der man ahr felles økonomi, vil man nok ikke klage på akkurat disse tingene men tar det som en del av regnskapet.

Er utrolig glad jeg har funnet den mannen jeg har gjort, men så hadde jeg nok heller ikke valgt en annen type mann heller, for det hadde vært helt rart om han skulle nekte å være med å dekke en del av utgiftene på mine barn.

Skrevet

Jeg ser det vel heller slik at en velger å dele. De fleste mennesker skyver da ikke kostnadene for barna over på andre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...