Meaty Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Jeg så for en stund siden et TV-program der det var snakk om briter som er på ferie et sted i Spania. Som de fleste andre så drar de jo dit for å oppleve noe annet enn den hverdagen de er vant til. Men det viste seg at i matveien så er de veldig redd for å prøve noe nytt. Nesten alle som ble spurt svarte at de gikk til pub'en og spiste fish and chips til middag eller kvelds. De var ikke interessert i å prøve typisk spansk mat, eller lokale delikatesser. Jeg syntes det var pussig at de helst ville spise det samme som hjemme. Nylig var jeg på det nye Ikea varehuset i Belfast. Jeg og samboer'n (som er derfra) tenkte at vi kunne jo kjøpe middag der, siden det er så billig. Han ble veldig glad da han så at de solgte svenske kjøttboller der, for etter å ha bodd over 5 år i Norge har han blitt glad i både norske og svenske kjøttboller. Han er selvfølgelig fostret opp på fish and chips...men han spiser det ikke så ofte selv når vi er der borte. Vel, da han kom opp til disken og sa at han skulle ha kjøttboller, så kikket damen rart på ham og sa at han burde smake på en først! Men han sa at han helt sikkert ville ha det. Da pekte damen på tyttebærsyltetøyet og sa "det følger med syltetøy, men det vil du vel ikke ha?" mens hun hadde et forundret utrykk. Men joda, han ville ha syltetøy også. Uansett, det vi la merke til var at alle skulle ha fish and chips! Her hadde de altså mulighet til å prøve noe litt annerledes, og til en billig penge, men neida. (Laksen til Ikea er jo faktisk veldig god.) Så det jeg vil frem til med denne historien er: Tror dere nordmenn også er sånn? Spiser dere lokal mat og helt nye retter når dere er i utlandet? Eller sverger dere til ting som dere kjenner og vet at dere liker? (PS: Ikke flytt denne over til matforumet da...jeg ønsker nemlig også svar fra folk som ikke ferdes der )
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Ja, jeg prøver å teste ut de lokale rettene så lenge det ikke er noe som ser/høres direkte uappetittlig ut. Og som regel er det jo faktisk veldig godt.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Jeg spiser helst lokal mat når jeg er i utlandet. Men ikke hva som helst. Må vite hva slags kjøtt det er ihvertfall. Innrømmer at jeg har vært på McDonalds o.l. også i utlandet, hvis jeg har vært kjempesulten eller hatt lite igjen på budsjettet.
Meaty Skrevet 4. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. april 2008 Må vite hva slags kjøtt det er ihvertfall. Enig, jeg prøver helst å unngå ting på menyen som har ordet "surprise" i seg
Gjest Helen Parr Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Selvsagt spiser jeg mest mulig lokal mat. Det er jo delvis derfor jeg reiser til utlandet. Og gjerne lokale spesialiteter som jeg aldri får anledning til å smake hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Kommer litt an på hvor jeg er i verden.... Ikke alle plasser hygienen er like god.
Betsy Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Spiser nesten bare lokal mat når jeg er i utlandet, jeg er ikke redd for å prøve noe nytt. Det er selvfølgelig ikke alt som faller 100% i smak, men jeg har vel aldri opplevd å få servert noe som har smakt helt pyton. Kunne sikkert til og med fått meg til å spise f.eks. grillede insekter i land hvor det er en delikatesse. Ellers har jeg ingenting i mot å ta en burger fra McDonalds selv om jeg er i utlandet, men der spiser jeg kun for å bli mett, og ikke for å få meg en matopplevelse.
Gjest Frosk Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Stort sett lokal mat. Men det kommer også an på hvor lenge man er på tur - når man har vært i Asia noen uker eller måneder kan det smake veeeeeldig godt med en pizza, for eksempel. (Og så er jeg vegetarianer, så det begrenser seg litt hva jeg smaker på av lokale spesialiteter) Kommer litt an på hvor jeg er i verden.... Ikke alle plasser hygienen er like god. Hmmm hygienen er vel ikke bedre på hamburgersjapper etc? Man kan vel bli matforgiftet samme hvilken type restaurant man er på?
Gjest Helen Parr Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Durian og Ice kacang deler bunnplassering over matvarer som ikke har falt i smak hos meg. Durian er en frukt som lukter grusomt og smaker omtrent som den lukter. Stor delikatesse i Malaysia og Singapore. I Singapore er det forresten forbudt å spise durian på t-banen. Ice kacang er en malayisk dessert som består av bønner, gele og saftis. Ikke særlig smakfullt det heller.
Nabodama Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Stort sett lokal mat. Det er jo en del av gleden med å reise.
Gjest kenneth Skrevet 4. april 2008 #11 Skrevet 4. april 2008 Jeg var nylig på en tyrkisk restaurant der jeg bor (i Norge). Jeg spurte servitøren om hva hun anbefalte; (Jeg ville liksom ha noe på den tyrkiske menyen jeg da). Det var "norsk" mat. Jeg sa at jeg gjerne ville ha noe tyrkisk. "ÅÅh!?!". Hun ble litt overrasket. Jeg like så... Artig å prøve noe nytt. Selv om jeg skulle mistenke at den kulinariske nytelsen ville vært større ved å velge en "safe" rett, er det noe med å utvide sin horisont og fravike det dagligdagse mønsteret og de hverdagslige rutinene.
Gimmick Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 Drar ikke utenlandsk for å safe og holde meg til det jeg spiser ellers, men det betyr ikke at jeg er hysterisk og ikke spiser det jeg har lyst på om det skulle være noe jeg kjenner til fra før.
Gjest78 Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 Store deler av gleden med å reise for meg er å spise forskjellige typer mat, så jeg spiser lokal mat ja. Drar ikke til utlandet for å spise på McDonalds.
hjertesukka Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Prøver som regel lokal mat, såsant det ikke er insekter med i bildet. Ellers frister ikke engelske stuinger noe særlig. Står over fish and chips også. Men wokmat på hjørnet i Thailand var særdeles smakfullt. Liker mat med smak i, selv om reker med chili var en sterk opplevelse, bokstavelig talt. Har hørt historier om nordmenn som reiser til Syden med kofferten full av klippfisk, komle, sure agurker og risengrøt. Jaja, de om det.
Meaty Skrevet 4. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 4. april 2008 Durian og Ice kacang deler bunnplassering over matvarer som ikke har falt i smak hos meg. Durian er en frukt som lukter grusomt og smaker omtrent som den lukter. Stor delikatesse i Malaysia og Singapore. I Singapore er det forresten forbudt å spise durian på t-banen. Ice kacang er en malayisk dessert som består av bønner, gele og saftis. Ikke særlig smakfullt det heller. Fy søren de så ganske ekle ut begge to, men den kacangen så helt for jæ*** ut altså! Du skal ha litt kred for å ha prøvd de der. Jeg har ikke vært i den delen av verden, men kan tenke meg at det er litt utfordringer i matveien der ja.
Miamor Skrevet 4. april 2008 #16 Skrevet 4. april 2008 (endret) Jeg synes det er en viktig del av ferieopplevelsen å prøve ut lokal mat. Men etter å ha vært på endel charterferier, har jeg funnet ut at spesielt briter er veldig ensporet i matveien. For eksempel var vi i en badeby utenfor Barcelona, og der serverte stort sett alle restauranter fritert mat à la fish & chips osv. Vi hadde gledet oss stort til å spise spansk tapas, men ble helt utrolig skuffet da vi prøvde. Vi fikk snegler rett fra hermetikkboksen, gammelt brød -elendig opplegg! Vinen var ok, og vi satt faktisk og lo, så utrolig ille var det. Det var første kvelden på feriestedet, og droppet innom et sted som så bra ut. For å toppe det hele kom en lokal musikant inn og spilte trekkspill (skrekkspill). Til ære for bare oss to Vi endte faktisk opp med å spise mye italiensk og kinesisk mat etter dag 3 med dårlig mat. Dette var et typisk turiststed, og det er jo godt mulig at de fleste stedene safet med å servere det folk er vant til. (De fleste turistene som var der var briter eller irer.) Jeg har vært helt andre steder i Spania og fått servert helt fantastisk god mat. Var f.eks i Cala D`Or på Mallorca, og der var maten på Enkelte spisesteder helt nydelig. Vi betalte nok litt ekstra for å gå på et fint sted, og forhørte oss på forhånd med lokale helter om hvor vi burde gå. Jeg har ofte opplevd at det lønner seg å spørre lokalbefolkningen, de vet hvor maten er god og ikke så dyr. Se etter steder der lokale folk fyller mange plasser, det er en grunn til at de er der! Mine beste opplevelser når det gjelder både mat og service er små steder der de lokale går. Ofte både rimelig og godt! Endret 4. april 2008 av Miamor
Betsy Skrevet 4. april 2008 #17 Skrevet 4. april 2008 Man kan vel bli matforgiftet samme hvilken type restaurant man er på? Det er vel enkelte restauranter på Oslos beste vestkant et godt eksempel på!
Gjest Helen Parr Skrevet 4. april 2008 #18 Skrevet 4. april 2008 Har hørt historier om nordmenn som reiser til Syden med kofferten full av klippfisk, komle, sure agurker og risengrøt. Jaja, de om det. Og jeg kan vel tenke meg at nettopp dette er rimelig eksotisk for de fleste sydensere.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #19 Skrevet 4. april 2008 Stort sett lokal mat. Men det kommer også an på hvor lenge man er på tur - når man har vært i Asia noen uker eller måneder kan det smake veeeeeldig godt med en pizza, for eksempel. (Og så er jeg vegetarianer, så det begrenser seg litt hva jeg smaker på av lokale spesialiteter) Hmmm hygienen er vel ikke bedre på hamburgersjapper etc? Man kan vel bli matforgiftet samme hvilken type restaurant man er på? Neida, selvfølgelig ikke. Men var feks på en svært lokal restaurant i fjellene på ei lita øy i Indonesia hvor rottene sprang rungt på gulvet, og da passet vi på å spise noe som måtte lages der og da, fra ferskt til ferdig stekt....
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #20 Skrevet 4. april 2008 Durian og Ice kacang deler bunnplassering over matvarer som ikke har falt i smak hos meg. Durian er en frukt som lukter grusomt og smaker omtrent som den lukter. Stor delikatesse i Malaysia og Singapore. I Singapore er det forresten forbudt å spise durian på t-banen. Ice kacang er en malayisk dessert som består av bønner, gele og saftis. Ikke særlig smakfullt det heller. Durian stinker!!! Kjenner lukta bare jeg ser bildet.... Det er forresten heller ikke lov å ta de med på de fleste hotell pga lukta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå