Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Er det ok å "mase" på sykehus angående ventetider, eller oppnår jeg ikke noe annet enn at personen som sitter med boka kan bli forbannet og dytte meg videre nedover på ventelistene? Jeg står på venting for en undersøkelse. Der har jeg stått i over ett år nå. I følge sykehuset "står jeg som prioritet 1 og kommer sikkert til å høre fra dem snart". Det samme sa de i fjor på denne tiden. Jeg skjønner selvfølgelig at ting kan skje -alvorlig syke pasienter som må ha fortrinnsrett osv., og det er heller ikke slik at jeg forlanger å få time på dagen. Hadde de nå bare sagt noe ala: "Vi har ikke anledning til å ta deg inn før tidligst i august/Vi har for tiden ca 6 måneder ventetid", så hadde det vært greit for da hadde jeg hatt noe å forholde meg til i stedet for et standard svar som kan bety at det tar alt fra 2 uker til 2 år til jeg hører fra dem.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Nei, det synes jeg virkelig ikke er ok. Sykehusene har sine ventelister som de setter opp etter prioritering og da må man finne seg i at andre kommer først. At du driver og maser på sykehuset fordi du mener er viktigst og bør komme først setter ikke deg i et positivt lys. Du bør også merke deg at sykehusene noterer tidspunkt hver gang du ringer, så hvem vet. Maser du nok, så blir du nok dyttet lenger ned på ventelistene. Jeg står på venting for en undersøkelse. Der har jeg stått i over ett år nå. I følge sykehuset "står jeg som prioritet 1 og kommer sikkert til å høre fra dem snart". Det samme sa de i fjor på denne tiden. De er vel lei av maset ditt da ser du.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Om legen din har henvist deg til undersøkelse har du vel sikkert fått et brev der det står omtrent når de regner med å innkalle deg? Har det gått over tiden de satte opp er det ingenting i veien for en høflig telefon med spørsmål om når de regner med å kalle deg inn. Jeg har opplevd både at sykehus har glemt meg, og at lege har glemt/vært treg med å sende henvisning, og da er en telefon til sykehuset til hjelp Mas vil selvsagt ikke gjøre at de dytter deg lengre ned på listene, man har krav på medisinsk hjelp selv om helsepersonellet opplever pasienten som plagsom - og det vil heller ikke gjøre at du får behandling raskere, for det skal ligge medisinske vurderinger til grunn når de vurderer i hvilken rekkefølge de skal ta inn pasientene. Og dessuten har du rett til fritt sykehusvalg, så du kan kanskje finne et sykehus med kortere ventelister om belastningen ved å vente er for stor.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Jeg hadde tatt en telefon til sykehuset. 1 år er lenge å vente. Bare forhør deg om hvor lenge du må vente og så si at du kan komme på kort varsel dersom det blir en avbestilling. Å velge et annet sykehus med kortere ventetid er også en mulighet.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Det hender det skjer feil. At fastlegen glemmer å sende henvisningen eller at henvisningen forsvinner et eller annet sted i systemet. Ring for å sjekke at du står på lista. Du får ikke time fortere eller senere om du ringer, men du får bekreftet at du er i systemet.
Gjest ts Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Om legen din har henvist deg til undersøkelse har du vel sikkert fått et brev der det står omtrent når de regner med å innkalle deg? Har det gått over tiden de satte opp er det ingenting i veien for en høflig telefon med spørsmål om når de regner med å kalle deg inn. Jeg har opplevd både at sykehus har glemt meg, og at lege har glemt/vært treg med å sende henvisning, og da er en telefon til sykehuset til hjelp Mas vil selvsagt ikke gjøre at de dytter deg lengre ned på listene, man har krav på medisinsk hjelp selv om helsepersonellet opplever pasienten som plagsom - og det vil heller ikke gjøre at du får behandling raskere, for det skal ligge medisinske vurderinger til grunn når de vurderer i hvilken rekkefølge de skal ta inn pasientene. Og dessuten har du rett til fritt sykehusvalg, så du kan kanskje finne et sykehus med kortere ventelister om belastningen ved å vente er for stor. Nope. Jeg fikk et brev med "noe ventetid må påregnes". Ang. fritt sykehusvalg, så går ikke det i dette tilfellet. (Tro meg, jeg har prøvd). Alle sykehusene jeg har vært i kontakt med tar bare inn pasienter fra sin egen helseregion.
Bomull Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 (endret) Man kan fint ringe for å sjekke at man ikke har falt ut av listen og for å høre om de har noen mer konkret tilbakemelding om forventet behandling (jeg fikk forøvrig en mye raskere operasjon fordi jeg ringte og spurte om å bli tatt inn dersom noen ikke kunne gjennomføre operasjonen sin) Endret 7. april 2008 av Dru
øyenstikker Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Når jeg skulle inn til en undersøkelse på sukehuset for å få stillt en diagnose, fikk jeg brev hvor det stod at det var 3 mnd ventetid. Jeg var på den tiden så dårlig at jeg ikke kunne gjøre noe annet enn å sve døgnet rundt. Og da virker 3 mnd ventetid for en undersøkelse på 10 min ganske menigsløst. Jeg ringte sykehuset og forklarte at jeg var sykmeldt og veldig syk, og lurte på om det gikk an å få noe før 3 mnd. jepp, da fikk jeg time uka etter!!
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Er det ok å "mase" på sykehus angående ventetider, eller oppnår jeg ikke noe annet enn at personen som sitter med boka kan bli forbannet og dytte meg videre nedover på ventelistene? Jeg står på venting for en undersøkelse. Der har jeg stått i over ett år nå. I følge sykehuset "står jeg som prioritet 1 og kommer sikkert til å høre fra dem snart". Det samme sa de i fjor på denne tiden. Skal ikke pri 1 ha behandling innen 6 (8) uker?. Jeg tror du har falt ut av lista deres. Ring og sjekk! Du blir ikke dyttet bak i køen av den grunn!
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Og husk at du faktisk har krav på å komme inn innen 1 år, hvis ikke har du krav på å bli sendt utenlands. Har lang erfaring med helse-Norge og det er ikke lett..
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Skal ikke pri 1 ha behandling innen 6 (8) uker?. Jeg tror du har falt ut av lista deres. Ring og sjekk! Du blir ikke dyttet bak i køen av den grunn! Neida, jeg er på lista deres. Hvis ikke, har de jugd noe jævlig til meg.
Gjest ts Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Neida, jeg er på lista deres. Hvis ikke, har de jugd noe jævlig til meg. Og det var meg, trådstarter.
Helen Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 Hvis du går inn på http://frittsykehusvalg.no/ kan du sjekke hvor lang ventetiden er på det sykehuset du skal på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå