Gå til innhold

Jobbsøking i kommunal / statlig sektor


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Diva

Jeg er sikkert helt på jordet nå, men hørte engang at man kunne få se liste over søkere til stillingene / og / eller få vite hvem som faktisk fikk stillingen man søkte på ?

Kan det stemme ?

Bare nysgjerrig....

Noen som kan avkrefte / bekrefte ?

Diva 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chica

Når jeg har søkt på stillinger i staten har jeg fått tilsendt ei liste med navn på alle søkerne, og på noen av stillingene var det også liste over tidligere arbeidsgivere og utdanning! Så jeg mistet fort håpet om å få enkelte jobber når jeg så erfaringen til de andre søkerne! Hadde liksom ikke så mye å stille opp med selv, 22 år og nyutdannet uten noe relevant praksis..

Jaja, klarte tilslutt å få meg jobb:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, det kan hende de sender søkerliste til alle søkerne. Altså en liste der alle som har søkt står med navn, alder, utdanning, praksis osv. De opplysningene som du sende da du søkte. Har selv jobbet i offentlig sektor og skrevet søkerliste som skulle sendes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva

I dette tilfellet, har ikke vedkommende mottatt det.

Men det er kanskje ikke vanlig overalt ?

Kan man ringe og be om det i ettertid ?

Kan man få vte hvem som fikk jobben og hvordan dennes alder og kompetanse er ?

Tusen takk for svar :D

Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....

Rutinene rundt ansettelse pleier/burde være ganske gode da. I alle fall der jeg jobba, som om vedkommende ikke har mottatt, kanskje det ikke ble sendt ut?

En gang jeg søkte på en stilling ble det sendt ut søkerliste til alle. Jeg fikk senere et brev om at jeg var på 3. plass og hvem som var på 1. og 2. plass. Siden jeg var en av de "utvalgte" fikk jeg vite hvem som fikk jobben og på søkerlista så jeg jo alder og kompetanse til personen, men de andre bare fikk et brev om at stillingen var besatt.

Sånn var det også der jeg jobba (fylkeskommune). At vi skrev brev til de som ikke ble prioritert om at stillingen var besatt når den var det, men ikke hvem det ble.

Kan jo ringte og høre om det er sendt ut søkerlister og hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Alle kan be om søkerlisten (også de som ikke søker jobben), men de behøver ikke å sende den til de som ikke ber om den.

Du skal også få vite hvem som har fått jobben. Tror ikke du har krav på å få vite hvem som ble innstilt som nr. 2 og 3 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Bare vit en ting: Søkere har full anledning til å be om at navnet IKKE offentliggjøres. Dette er en forholdsvis ny regel, men den innebærer at selv om man mottar søkerliste så er det ikke sikkert alle søkerne står på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det "syndes" mye i offentlig sektor når det gjelder å følge disse rutinene. Jeg har aldri opplevd å få søkerlisten uoppfordret og jeg har søkt mange jobber i offentlig sektor. Men ringer du arbeidsgiver, har du rett til å få søkerlisten hvis du har søkt jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike søkerlister kan man vel be om i forbindelse med alle jobber man søker på, ikke bare i offentlig sektor?

Uansett er søkelister ganske morsomme, for det er gøy å se hvor mange ulike mennesker som søker på en stilling og ikke minst hva slags kompetanse de andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ting en bør være klar over når man ber om søkerliste er at noen arbeidsgiver (ubevist?) vil føle at du er ute etter å kontrollere de. Selv om man har rett på søkerlist og man har faktisk rett til å få navnet på alle søkere, selv de som ber om at det ikke offentligjøres, så er det kanskje ikke alltid like lurt å stå på krava. Blir fort stemplet som en vanskelig paragrafrytter og de vil jo ingen ansette.

Det er mye viktigere å ha fokus på seg selv og skrive gode søknader, gjøre gode intervju enn å granske de andre søkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting en bør være klar over når man ber om søkerliste er at noen arbeidsgiver (ubevist?) vil føle at du er ute etter å kontrollere de.

Det er mye viktigere å ha fokus på seg selv og skrive gode søknader, gjøre gode intervju enn å granske de andre søkerne.

Men det er moro å se slike lister i ettertid om man er så heldig å få jobben. Har gjort det i begge mine jobber, og man blir jo veldig fornøyd med seg selv når man ser at det er mange gode søkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg øker og søker i statlig sektor for tiden.

Har alltid fått brev om at stillingen er besatt ( :cry: ) og navn på den som fikk den.

På intervju en gang spurte de meg faktisk om jeg hadde innhentet søkerliste. Visste ikke at det gikk ann, jeg. Lurer på hvorfor de spurte om det? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...