Gjest Gjest_Motstand_* Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Det er tydelig at det er muslimene mot resten av verden. Men som vanlig kommer nok naivistene løpende med sitt sedvanlige brannslokningsapparat - virkelighetsfornektelsen. De kommer til å si at dette er ekstremister som nesten ingen muslimer sympatiserer med. De kommer til å si at dette er ekstremister som ikke hører hjemme i hverken den arabiske eller den europeiske verden. Men hvor ofte ser man egentlig såkalte moderate muslimer ta avstand fra disse såkalte ekstremistene? Så godt som aldri. Tvert i mot spiller de såkalte moderate muslimske organisasjonene på frykt. Hvis islam og muslimer provoseres kan vi ikke garantere for freden, sier de. Hvis Irak fortsetter kan vi ikke garantere at unge fanatikere ikke gjør dumme ting, sier de. Og hvis den og den boken eller filmen utgis vil det bli bråk, sier de. En såkalt moderat muslim som Arbeiderpartipolitiker Aslam Ashan uttalte på debattprogrammet Tabloid, i forbindelse med det verdensomspennende voldelige spetakkelet som følge av Muhammed-karikaturene, at de mange drapstruslene mot Selbekk og hans familie var hans eget ansvar. Høres det virkelig ut som om muslimer flest tar så sterk avstand fra ekstremistene, slik naivistene påstår? Ikke i mine ører iallfall. Den berømte islamkritiske boken "Sataniske Vers", som medførte at forfatteren og hans familie må leve på flukt resten av sin levetid, var kanskje mer alvorlig enn vi den gang forstod?
Mann 42 Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 (endret) Det er temmelig unyansert av deg å slå alle verdens muslimer i hartkorn med nestlederen av Al Quaida. Og det er temmelig urimelig av deg å kreve et dementi fra dem hver gang noen i den leiren åpner kjeften og truer med vold og terror. Det er omtrent som om vi skulle avkreves et dementi hver gang en nynaziztisk organisasjon svir av et asylmottak i Tyskland, eller det er en marsj for å minnes en av die Alte Kameraten, eller noen lignende. Disse folka har ikke noe med meg å gjøre, og jeg føler meg ikke forplikta til å hverken dementere dem eller forsvare dem. Kanskje man skulle innrømme de muslimene som ikke har slike voldelige tilbøyeligheter, den samme distanse til ekstremistene, i stedet for å stille DEM til ansvar hele tiden. Endret 3. april 2008 av Mann 42
Gjest Gjest_Motstand_* Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Det er omtrent som om vi skulle avkreves et dementi hver gang en nynaziztisk organisasjon svir av et asylmottak i Tyskland, eller det er en marsj for å minnes en av die Alte Kameraten, eller noen lignende. Ja, dersom vi europeere er så sausa sammen med ekstremister i en spesiell sak som det muslimene faktisk er, så er vi raskt ute med dementier og ideologisk motkamp. I så måte er det jo spesielt artig at du nevner nynazisme. Du tilhører jo selv de store hærskare av europeere som har erklært ideologisk krig mot nynazister og i praksis innført ytringsforbud for dem. Til tross for at nynazister er en ytterst ubetydelig gruppe som ikke har noe som helst å gjøre med europeere flest, og som ikke en gang er i stand til å gjøre noe særlig vesen ut av seg. Ser vi så noe tilsvarende blant såkalte moderate muslimer. Over hodet ikke. Til tross for at de såkalte moderate er i samme båt som ekstremistene gjennom koranen finnes ingen tegn til fitna. Som er et arabisk/muslimsk ord naivister bør sjekke ut. Faktum er at den såkalte moderatheten blant muslimer flest begrunner naivistene utelukkende med sin egen påstand. En klassisk sirkelargumentasjon som nesten er tatt rett ut av læreboka til Goebbels. Bare man gjentar noe mange ganger nok blir det til slutt en sannhet.
Mann 42 Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Ja, dersom vi europeere er så sausa sammen med ekstremister i en spesiell sak som det muslimene faktisk er, så er vi raskt ute med dementier og ideologisk motkamp. I så måte er det jo spesielt artig at du nevner nynazisme. Du tilhører jo selv de store hærskare av europeere som har erklært ideologisk krig mot nynazister og i praksis innført ytringsforbud for dem. Til tross for at nynazister er en ytterst ubetydelig gruppe som ikke har noe som helst å gjøre med europeere flest, og som ikke en gang er i stand til å gjøre noe særlig vesen ut av seg. Ser vi så noe tilsvarende blant såkalte moderate muslimer. Over hodet ikke. Til tross for at de såkalte moderate er i samme båt som ekstremistene gjennom koranen finnes ingen tegn til fitna. Som er et arabisk/muslimsk ord naivister bør sjekke ut. Faktum er at den såkalte moderatheten blant muslimer flest begrunner naivistene utelukkende med sin egen påstand. En klassisk sirkelargumentasjon som nesten er tatt rett ut av læreboka til Goebbels. Bare man gjentar noe mange ganger nok blir det til slutt en sannhet. Men vi føler oss ikke akkurat forplikta til å presisere overfor resten av verden at vi ikke er nazier selv. Det regner vi med at alle forstår. Som altså var mitt poeng. De aller fleste mennesker som nøyer seg med å jobbe, forsørge familien og så videre, tar det for gitt at alle skjønner at de ikke er ute for å innstifte en ny verdensorden. Så de blir litt foruretta når de stilles til ansvar for alt hva gærningene sier og gjør. Det kan man ikke fortenke dem i. Og ikke all taushet er fordekt støtte til ekstremisme.
Gjest Gjest_Motstand_* Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Men vi føler oss ikke akkurat forplikta til å presisere overfor resten av verden at vi ikke er nazier selv. Det regner vi med at alle forstår. Vi regner med at alle forstår det nettopp fordi vi utøver så aktiv motstand mot nazisme etc. Hvilket er selve poenget du så beleilig unnlater å besvare. Nemlig at denne typen bekjempelse/avstandstagning fra såkalte ekstremister overhodet ikke er tilstedeværende hos såkalte moderate muslimer.
Mann 42 Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 (endret) Vi regner med at alle forstår det nettopp fordi vi utøver så aktiv motstand mot nazisme etc. Hvilket er selve poenget du så beleilig unnlater å besvare. Nemlig at denne typen bekjempelse/avstandstagning fra såkalte ekstremister overhodet ikke er tilstedeværende hos såkalte moderate muslimer. Hvilket gjør dem til ekstremister selv. Akkurat. Takk for innsikten. Og etter den samme logikken er de aller fleste jeg kjenner, antakelig ekstreme avvikere av den ene eller andre sorten. Endret 6. april 2008 av Mann 42
Gjest Gjest_Motstand_* Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Med din "innsikt" forsvinner også en hver forståelse av grunnlaget for politiske/religiøse prosesser. Du er åpenbart av den oppfatning at dette dreier seg om enkeltindivider. Men det er ikke slik verden fungerer. Verden består av prosesser. Det er vi europeere som er årsaken til at Boot Boys og Vigrid etc ikke en gang er en parentes i historien. På samme måte må nødvendigvis de såkalte moderate muslimene være årsaken til at Al Kaida etc er mektig nok til å utfordre verdens eneste supermakt. Jeg vil også gjenta poenget mitt. Hvis muslimer flest er så moderate som dere naivister skal ha det til, hvorfor er det så ingen fitna å observere? Det er jo ikke akkurat slik at muslimene kan ignorere Al Kaida etc fordi de er en parentes i historien. Avslutningsvis vil jeg påpeke at i et land hvor de færreste av innbyggerne har telefon, og langt mindre SMS og internett, deltok hele 25 000 i demonstrasjon mot en liten filmsnutt produsert av en enkelt politiker fra et lite parti i et lite europeisk land. Og midt oppi alt dette presterer du, muslimenes store forsvarer, og ufarliggjøre det hele. For gud forby at islam og muslimer skal kunne lastes for virkeligheten. Dette er jo per definisjon verket til noen ubetydelig skrullinger som ingen behøver å ta notis av.
Mann 42 Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Med din "innsikt" forsvinner også en hver forståelse av grunnlaget for politiske/religiøse prosesser. Du er åpenbart av den oppfatning at dette dreier seg om enkeltindivider. Men det er ikke slik verden fungerer. Verden består av prosesser. Det er vi europeere som er årsaken til at Boot Boys og Vigrid etc ikke en gang er en parentes i historien. På samme måte må nødvendigvis de såkalte moderate muslimene være årsaken til at Al Kaida etc er mektig nok til å utfordre verdens eneste supermakt. Jeg vil også gjenta poenget mitt. Hvis muslimer flest er så moderate som dere naivister skal ha det til, hvorfor er det så ingen fitna å observere? Det er jo ikke akkurat slik at muslimene kan ignorere Al Kaida etc fordi de er en parentes i historien. Avslutningsvis vil jeg påpeke at i et land hvor de færreste av innbyggerne har telefon, og langt mindre SMS og internett, deltok hele 25 000 i demonstrasjon mot en liten filmsnutt produsert av en enkelt politiker fra et lite parti i et lite europeisk land. Og midt oppi alt dette presterer du, muslimenes store forsvarer, og ufarliggjøre det hele. For gud forby at islam og muslimer skal kunne lastes for virkeligheten. Dette er jo per definisjon verket til noen ubetydelig skrullinger som ingen behøver å ta notis av. Fitna har fått ganske mye forhåndsomtale, og som det står i artikkelen du linker til, har det også vært arrangert protestmøter ukentlig siden det ble kjent at filmen skulle slippes. Og de fleste av DISSE har ikke hatt særlig stort fremmøte, bare et par hundre hver gang. Det er vel omtrent den reaksjonen man kunne forvente i et slikt land, når det kommer en religionskritisk ytring som etter hva jeg skjønner, er designet for å provosere og øke spenningen. Jeg er ikke så sikker på om Fitna er noe konstruktivt innlegg i noen debatt, eller om det er en meningsfull kritikk av islam. Jeg har hørt den beskrevet som en "the Best of Jihad"-film, en "Absolute Terror"-kompilasjon, for en stor del sammensatt av klipp som ekstremistiske muslimske grupper selv har lagt ut. om det stemmer, så har den antakelig noe for seg. Men det er ingen grunn til å sjokkeres av at muslimer over hele verden da tar seg nær av filmen. Man får uansett bare fortsette med å ytre seg og kritisere dem til det synker inn at ytringsfrihet innebærer at man må tåle å høre ting man ikke liker. Når det gjelder din etterlysning av muslimsk fordømmelse av terror og grupper som al Kaida, så har vi da hørt den ofte nok fra de få talsmenn muslimene har her i landet. Men jeg skjønner ikke at det er helt rimelig å forlange at de skal sende ut et dementi hver gang det kommer en ny Osama-video eller nestlederen hans tar podiet. Avslutningsvis: Hvor i all verden har du det fra at jeg er "muslimenes store forsvarer"? Det er en utrolig dum kommentar. Jeg poengterte bare innledningsvis at jeg synes at det er litt urimelig å slå alle muslimer i hartkorn med terrorister bare fordi de ikke ytrer seg eksplisitt mot terrorisme med større hyppighet enn andre. Jeg vil hevde at de aller fleste av dem er lovlydige mennesker som ikke gjør noen fortred, og ikke er innstilt på hverken religionskrig eller sivilisasjons-krasj. Sånn er nemlig de få jeg kan si at jeg har noe personlig kjennskap til.
Gjest annen gjest Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 [...] Muslimer Jeg vil hevde at de aller fleste av dem er lovlydige mennesker som ikke gjør noen fortred, og ikke er innstilt på hverken religionskrig eller sivilisasjons-krasj. Sånn er nemlig de få jeg kan si at jeg har noe personlig kjennskap til. Men hvordan vet du hva de syns ? http://www.document.no/2007/10/liblabrappo...#comment-254804 Med andre ord: Å kjenne muslimer personlig gjør ikke at man vet noe mer om muslimers meninger. Helt uavhengig av hva muslimene faktisk mener, tar ikke-muslimske nordmenn like lite eller mye feil, enten de kjenner muslimer eller ikke.
Mann 42 Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Men hvordan vet du hva de syns ? http://www.document.no/2007/10/liblabrappo...#comment-254804 Med andre ord: Å kjenne muslimer personlig gjør ikke at man vet noe mer om muslimers meninger. Helt uavhengig av hva muslimene faktisk mener, tar ikke-muslimske nordmenn like lite eller mye feil, enten de kjenner muslimer eller ikke. Men du, du veit det, du. For du er synsk.
Bønna Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Men du, du veit det, du. For du er synsk. Det hele dreier seg egentlig bare om å være eller ikke være en rasjonell observatør av virkeligheten. Og du befinner deg åpenbart i en fantasiverden når det gjelder muslimer, Al Kaida og koranen.
Mann 42 Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Det hele dreier seg egentlig bare om å være eller ikke være en rasjonell observatør av virkeligheten. Og du befinner deg åpenbart i en fantasiverden når det gjelder muslimer, Al Kaida og koranen. Jeg fantaserer ikke så mye om muslimene, og jeg er ikke så opptatt av koranen. Jeg forholder meg rasjonelt til den virkeligheten jeg ser omkring meg, og den inneholder ikke muslimer av det kaliberet som du fantaserer om. Sorry mate. Men det blir en kald dag i helvete før jeg gidder å ta på alvor en oppfordring om å se bort fra hva jeg selv opplever, og heller tilslutte meg virkelighetsoppfatningen som fremkommer på dokument.no eller human rights service.
Bønna Skrevet 19. april 2008 #14 Skrevet 19. april 2008 Men det blir en kald dag i helvete før jeg gidder å ta på alvor en oppfordring om å se bort fra hva jeg selv opplever, og heller tilslutte meg virkelighetsoppfatningen som fremkommer på dokument.no eller human rights service. Som en utdannet mann burde du vite at dine egne erfaringer ikke er et godt nok datagrunnlag. Allerede der har du vist deg selv som et eksempel på at det er for mange som slipper inn på universitetene. Derfor skal jeg ikke be deg tilbakevise noe av det som står å lese på sider som document. no, sidene til den internasjonale organisasjonen Human Rights Watch Service eller Honestthinking.org. For det vet jeg at du ikke er i stand til. Men kanskje du kan fortelle oss noe, noe som helst, som indikerer at det flerkulturelle fellesskapsskipet ditt er sjødyktig? Bare sånn for å overbevise oss om at du i det minste forsøker å basere dine innvandringspolitiske meninger på rasjonalitet?
Mann 42 Skrevet 19. april 2008 #15 Skrevet 19. april 2008 Som en utdannet mann burde du vite at dine egne erfaringer ikke er et godt nok datagrunnlag. Allerede der har du vist deg selv som et eksempel på at det er for mange som slipper inn på universitetene. Derfor skal jeg ikke be deg tilbakevise noe av det som står å lese på sider som document. no, sidene til den internasjonale organisasjonen Human Rights Watch Service eller Honestthinking.org. For det vet jeg at du ikke er i stand til. Men kanskje du kan fortelle oss noe, noe som helst, som indikerer at det flerkulturelle fellesskapsskipet ditt er sjødyktig? Bare sånn for å overbevise oss om at du i det minste forsøker å basere dine innvandringspolitiske meninger på rasjonalitet? Trenger jeg å overbevise deg om noe? Du skal hele tida ha det til at alle som er uenig med deg i dine fremmedhatende eksesser, har et "prosjekt", at vi er "milti-kulti-naivister", eller et av de andre fantasifulle ordene du lager deg. Jeg sier bare at jeg kjenner noen muslimer, og de er ikke sånn som du ynder å fremstille dem. Det er også en observasjon. Skulle man feste mer lit til propaganda enn til egne opplevelser? Merkelig ide.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå