Gå til innhold

Helsepersonell på fritiden?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Folk skriver her på fritiden sin, ikke som offisielle representanter for helsevesenet.

Når man uttaler seg som helsepersonell er det ikke noe som heter "fritid". Man er helsepersonell 24 timer i døgnet, dessverre.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Når man uttaler seg som helsepersonell er det ikke noe som heter "fritid". Man er helsepersonell 24 timer i døgnet, dessverre.

Jeg DEFINITIVT IKKE sykepleier på fritida mi!!! Jeg er både kone, mor, husmor, kollega, nabo, treningskamerat, syklubbmedlem osv., og ikke sykepleier når jeg går hjem fra jobb! Definitivt!

Skrevet
Jeg DEFINITIVT IKKE sykepleier på fritida mi!!!

Sorry Mac, når du uttaler deg som sykepleier på KG, så er du sykepleier selv om det er aldri så mye etter arbeidstid. Og da representerer du sykepleierstanden og det den står for.

• Liker 1
Skrevet
Hvis det var noen som svarte som var helsepersonell, så burde de straks svart at seksuelle forhold mellom pasienter og helsepersonell ikke skal forekomme.

Ikke bare "det ville jeg aldri ha gjort", som henleder leseren til å tro at det bare er en personlig mening, og at lovverk og etikk ikke er en del av vurderingen.

Jeg synes ikke det er nødvendig å henvise til en lovtekst, når det er så åpenbart at det ikke er lov. Og personlig så ville jeg nok stusset mer over svaret "nei, det gjør jeg ikke fordi det ikke er lov". Hadde vedkommede gjort det hvis det var lov? ;)

Men jeg er absolutt enig i at helsepersonell alltid er helsepersonell. Men jeg har i den senere tid innsett at mange sykepleiere ikke deler denne meningen. Jeg er nesten blitt litt skeptisk til etikkundervisningen de har på sykepleierskolen.

Gjest Gjest
Skrevet
Sorry Mac, når du uttaler deg som sykepleier på KG, så er du sykepleier selv om det er aldri så mye etter arbeidstid. Og da representerer du sykepleierstanden og det den står for.

Er advokaten advokat når han går hjem fra jobb? Eller er han pappa og husbond og fotballtrener? Eller læreren?

La meg få lov å være noe annet enn det jeg er utdannet til!!! Utdanningen er bare litt av meg, la meg få være alt det andre også!

Skrevet
Er advokaten advokat når han går hjem fra jobb? Eller er han pappa og husbond og fotballtrener? Eller læreren?

La meg få lov å være noe annet enn det jeg er utdannet til!!! Utdanningen er bare litt av meg, la meg få være alt det andre også!

En advokat som gir ulovlige råd på fritiden kan miste lisensen og jobben, helsepersonell som gir helseskadelige råd på fritiden kan bli tiltalt for det... En har et større etisk og rettslig ansvar som helsepersonell. Slik er det bare.

Jeg kan ikke se hvordan en ikke skulle kunne være feks sykepleiere OG pappa samtidig. Det er da ingen motsetningen i de rollene.

Dette er en avsporing, men jeg blir provosert av helsepersonell som ikke skjønner ansvaret sitt.

• Liker 2
Skrevet
Er advokaten advokat når han går hjem fra jobb?

Ja.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er en avsporing, men jeg blir provosert av helsepersonell som ikke skjønner ansvaret sitt.

Hva slags helsefaglig ansvar har jeg når jeg er på syklubb? Eller når jeg jogger en tur med mannen min?

Skrevet
En advokat som gir ulovlige råd på fritiden kan miste lisensen og jobben, helsepersonell som gir helseskadelige råd på fritiden kan bli tiltalt for det... En har et større etisk og rettslig ansvar som helsepersonell. Slik er det bare.

Jeg kan ikke se hvordan en ikke skulle kunne være feks sykepleiere OG pappa samtidig. Det er da ingen motsetningen i de rollene.

Enig.

Har hørt om en psykolog som mistet autorisasjonen fordi han hadde kalt naboen sin for en jævla psykopat. For en psykolog kan ikke slenge rundt seg med diagnoser på fritiden.

På samme måte som en lærer ikke skal sitte og preike dritt om elevene sine på en fest en lørdagskveld.

Noen roller har man døgnet rundt, og de reguleres både av lovverk og yrkes- og fagetiske retningslinjer.

Deal with it.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hva slags helsefaglig ansvar har jeg når jeg er på syklubb? Eller når jeg jogger en tur med mannen min?

Du har ansvar for å ikke uttale deg på en måte som strider mot yrkestiske retningslinjer. Hvis det hadde skjedd en bilulykke på joggeturen, så ville du vært mer pliktig enn menigmann til å hjelpe til på ulykkesstedet.

Hvis dere ER helsepersonell som lurer på dette, så les de forbanne helselovene! Dette er dere faktisk pliktige til å kunne...

Edit: typos

Endret av venus*
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
På samme måte som en lærer ikke skal sitte og preike dritt om elevene sine på en fest en lørdagskveld.

Nei, man prater ikke om elevene sine på fest, for de har man taushetsplikt om. Men er denne personen lærer på denne festen, eller er han en av festdeltakerne? Dette handler om roller, og om å skille jobb og fritid....

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis det hadde skjedd en bilulykke på joggeturen, så ville du vært mer pliktig enn menigmann til å hjelpe til på ulykkesstedet.

Ja, men da er situasjonen en helt annen! Da er jeg førstemann til en ulykke, og er forpliktet til å hjelpe. Men så lenge jeg jogger, er jeg bare treningskompis til mannen min....

Skrevet
Hvis dere ER helsepersonell som lurer på dette, så les de forbanne helselovene! Dette er dere faktisk pliktige til å kunne...

Signerer.

Nei, man prater ikke om elevene sine på fest, for de har man taushetsplikt om. Men er denne personen lærer på denne festen, eller er han en av festdeltakerne? Dette handler om roller, og om å skille jobb og fritid....

Straks denne personen åpner munnen og sier noe jobbrelatert (uttaler seg om elever, kolleger, rammeplaner, undervisning), uttaler h*n seg som lærer. Og om man da sleiver i vei med uttalelsene sine, bør man være bevisst på at det kan bli brukt mot en.

Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å være både lærer og festdeltaker..? Jeg ser ikke problemet.

Det er jo ingen som forventer at denne læreren bare skal snakke om tredjegradslikninger.. Men jeg tror de aller fleste synes det er ugreit hvis en videregåendelærer legger ut om hvor sexy han synes 16-år gamle jenter er. For å ta et eksempel.

Skrevet
Men så lenge jeg jogger, er jeg bare treningskompis til mannen min....

Ikke dersom du gir medisinske vurderinger/råd til mannen din under joggeturen. Da er du en treningskompis som samtidig uttaler seg som sykepleier (forutsatt at du er sykepleier, da).

Gjest Gjest
Skrevet
Er det virkelig så vanskelig å være både lærer og festdeltaker..? Jeg ser ikke problemet.

Nei, det er så alt for lett å være begge deler. Derfor er det så godt når jeg bare kan være meg på en fest, og ikke hun sykepleieren. Det er det jeg prøver å formidle....

Skrevet
Nei, det er så alt for lett å være begge deler. Derfor er det så godt når jeg bare kan være meg på en fest, og ikke hun sykepleieren. Det er det jeg prøver å formidle....

Er du sykepleier..? I såfall lurer jeg på hva det er du føler du ikke kan gjøre i fritiden som sykepleier? Hva er det du vil kunne si i fritiden som ikke ville vært etisk forsvarlig på jobb?

Jeg er litt fristet til å be deg om å lese etikk og få mer yrkesstolthet.. Men det virker som om dette er gjennomtenkte meninger du har. Uheldigvis.

Skrevet

Da er det lurt å gå på fest BARE med andre sykepleiere :). Da er alle i samme båt - du trenger ikke å veie dine ord, du kan snakke tull og tøys og sykepleieting om hverandre, og ingen tar deg etterpå.

Det går fint an å være helsepersonell på fest, eller advokat eller førskolelærer for den saks skyld. Men det krever at man er litt bevisst på hva det innebærer å ha en slik rolle/utdannelse, og styrer unna visse typer spørsmål, eller unngår å falle for fristelsen å komme med "ekspert"-uttalelser i visse diskusjoner.

Litt refleksjon i forkant er ikke å forakte. Man skulle da tro at de fleste faggrupper innen helse, jus el. lign. har en viss undervisning/veiledning i forhold til slike temaer?

Gjest Gjest
Skrevet
Da er det lurt å gå på fest BARE med andre sykepleiere :). Da er alle i samme båt - du trenger ikke å veie dine ord, du kan snakke tull og tøys og sykepleieting om hverandre, og ingen tar deg etterpå.

Det går fint an å være helsepersonell på fest, eller advokat eller førskolelærer for den saks skyld. Men det krever at man er litt bevisst på hva det innebærer å ha en slik rolle/utdannelse, og styrer unna visse typer spørsmål, eller unngår å falle for fristelsen å komme med "ekspert"-uttalelser i visse diskusjoner.

Litt refleksjon i forkant er ikke å forakte. Man skulle da tro at de fleste faggrupper innen helse, jus el. lign. har en viss undervisning/veiledning i forhold til slike temaer?

Jeg går gjerne på fest hvor andre ikke vet hva jeg er. Da får jeg bare være meg selv, med mine meninger, uten at det står stemplet i panna at "der snakket sykepleieren"...

Gjest Gjest
Skrevet
Er du sykepleier..? I såfall lurer jeg på hva det er du føler du ikke kan gjøre i fritiden som sykepleier? Hva er det du vil kunne si i fritiden som ikke ville vært etisk forsvarlig på jobb?

Jeg er litt fristet til å be deg om å lese etikk og få mer yrkesstolthet.. Men det virker som om dette er gjennomtenkte meninger du har. Uheldigvis.

Hvis jeg drikker med dritings, med alle kunnskapene mine om de skadelige virkningene alkoholen gjør, ville det være forenelig med å være sykepleier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...