Gå til innhold

Kvinners deltidsarbeid

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Joda,men etter 30 år er det fortsatt forskjeller.Kanskje husarbeid er likestilt om 30 år?

Bare å glede seg,med andre ord -på vegne av neste generasjon ;)

Nå aner ikke jeg hvilke tusseladder av noen menn dere har dratt i hus, men det der stemmer ikke på noen av de mennene eller kvinnene jeg kjenner. Så det der vil jeg karakterisere som ren kvinnelig sutre-retorikk.

Det var en forklaring på noe som Paradokset tydeligvis ikke forsto; hvordan kvinner kan være dobbeltarbeidende når MENN har høyest stillingsprosent (eller "jobber mest" som det også kalles)...

Men det kan godt være du kjenner mange menn som både har den mest krevende jobben (i både krefter og/eller timer) som i tillegg gjør hoveddelen av barn- og husrelaterte ting - i såfall må du gjerne klone dem og fordele dem til alle som åpenbart bor på steder med mindre heldig fordeling av den arten - småsteder, i grunnen samtlige steder i landet som ikke har minst én 7 Eleven per tredje kvartal...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det var en forklaring på noe som Paradokset tydeligvis ikke forsto; hvordan kvinner kan være dobbeltarbeidende når MENN har høyest stillingsprosent (eller "jobber mest" som det også kalles)...

Blabla....

Det finnes undersøkelser som viser at menn totalt sett jobber like mye som kvinner....men det har åpenbart ikke du forstått

Gjest Mamsell
Skrevet
Og allikevel er det sykepleieren/barnehageassistenten som heller er hjemme med sykt barn enn prosjektlederen, som faktisk har mulighet for hjemmekontor...

Kjenner meg veldig igjen i denne...

Jeg var sekretær og mannen min var daglig leder i eget firma.

Han mente konsekvent at det var jeg som måtte være hjemme med syke barn og at det var greit at jeg kom for sent på jobb om det tok tid med levering av 2 små barn i barnehagen. Fordi hans jobb var viktigere enn min og fordi han tjente 3 ganger mer enn meg.

Jeg prøvde å appelere til det at han ikke hadde noen å forklare og be om lov hos på sin arbeidsplass. Han kunne finne det for godt å jobbe hjemmefra når han selv følte for det og ingen på jobben hans hadde noe med det. Men jeg hadde en jobb hvor jeg hver dag måtte være der fra 8.30 til 16.00. Han var sin egen sjef mens jeg hadde sjefer å rapportere til og mye strengere regler.

Det var ingen som kontrollerte om han hadde brukt kvoten sin på antall dager hjemme med sykt barn mens jeg hadde et lønningskontor og en persalavd. som sa stopp den dagen grensen var nådd. Mannen min mente at jeg bare kunne "snakke med dem" så ville det nok ordne seg. ALtså istedenfor at han var hjemme den dagen med det syke barnet..

Hans jobb var viktigere enn min. I kroner og øre og ansvar : JA! Men min jobb var også viktig og jeg kunne ikke oppføre meg der som om jeg var friere enn han i sin jobb. Noe som i bunn og grunn var hva han krevde.

Jeg var hverken selvutslettende eller kuet. Bare veldig sliten og lei av å krangle til slutt.

Dette pluss mye annen skevdeling førte til at vi ble skilt.

Gjest Gjest
Skrevet
Blabla....

Det finnes undersøkelser som viser at menn totalt sett jobber like mye som kvinner.... men det har åpenbart ikke du forstått

:fnise: Her var det mye tung og god argumentasjon. Saklig var det også.

"Det finnes undersøkelser som"... Jada, man kan finne undersøkelser som viser våde det ene og det andre. Det finnes også undersøkelser som viser at bananer er kreftfremkallende, og på et tidspunkt mente man at jorden var flat.

Skilsmisseraten vil ikke gå ned før menn ser lyset på punktet om skjevdeling.

Med andre ord, etter responsen fra menn å dømme på diskusjoner om dette temaet, vil det skje omtrent samtidig som griser flyr og helvete fryser. Kvinner har oppdaget at de har det lettere uten menn, og de klarer seg også bedre enn menn i singellivet både med og uten barn (ja, det finnes undersøkelser som viser det...).

Men jøss - lykke til!

Skrevet
:fnise: Her var det mye tung og god argumentasjon. Saklig var det også.

"Det finnes undersøkelser som"... Jada, man kan finne undersøkelser som viser våde det ene og det andre. Det finnes også undersøkelser som viser at bananer er kreftfremkallende, og på et tidspunkt mente man at jorden var flat.

Skilsmisseraten vil ikke gå ned før menn ser lyset på punktet om skjevdeling.

Med andre ord, etter responsen fra menn å dømme på diskusjoner om dette temaet, vil det skje omtrent samtidig som griser flyr og helvete fryser. Kvinner har oppdaget at de har det lettere uten menn, og de klarer seg også bedre enn menn i singellivet både med og uten barn (ja, det finnes undersøkelser som viser det...).

Men jøss - lykke til!

Amen til det :ler:

Skrevet
Blabla....

Det finnes undersøkelser som viser at menn totalt sett jobber like mye som kvinner....men det har åpenbart ikke du forstått

Nei, det finnes undersøkelser som viser at menn bruker like mye tid som kvinner.

Hvor mange oppgaver de gjør unna på den tiden og hvor mye de etterlater til kvinnen, sier undersøkelsen ikke noe om.

Hvis far leker med poden på gulvet, får han like mange poeng for de minuttene som mor får for å lage middag mens hun rydder kjøkkenet, setter på en maskin med tøy og megler mellom to kranglende barn samtidig som hun snakker med hjemmesykepleien som steller gamle foreldre på telefonen.

Som mange andre kvinner kunne også jeg tenke meg å jobbe noen timer overtid fremfor å gjøre en del oppgaver i huset. Det skal være et like reelt valg for meg som for menn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...