Gjest Lott@ Skrevet 8. mai 2003 #1 Del Skrevet 8. mai 2003 ........for barna flytte hvor han/hun vil med barna UTEN aksept fra den andre part??? Og kan den som ikke har hovedomsorgen nekte en slik flytting??? Noen som vet hva loven sier om dette?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 8. mai 2003 #2 Del Skrevet 8. mai 2003 ........for barna flytte hvor han/hun vil med barna UTEN aksept fra den andre part??? Og kan den som ikke har hovedomsorgen nekte en slik flytting??? Noen som vet hva loven sier om dette?? Dette kommer helt an på hva slags avtale som finnes i samværsavtalen. Sier den at foreldrene har delt bosted, kan ikke den ene flytte med barna til et annet sted uten samtykke. Om barna har bosted hos den ene, kan man flytte uten samtykke. Men strengt tatt bør man jo uansett spørre den andre part om akkurat dette før man eventuelt flytter. Er borti slike situasjoner daglig på jobb, og vet hvor mye problemer ting kan føre meg seg om den ene velger å flytte uten å snakket med den andre forelderen først. Samværsavtalen må jo uansett endres ved en slik flytting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #3 Del Skrevet 8. mai 2003 Hvis foreldrene har delt foreldreansvar så kan ikke den med hovedomsorgen flytte ut av landet med barna. Hvis samværsforelder har hatt mye samvær og har delt foreldreansvar, og bor på den plassen barna har vokst opp og har sitt trygge og vante miljø og familie så spiller dette en stor rolle i en rettsak hvis omsorgsforelder vil flytte innen Norge. Hvis omsorgsforelder tenker å flytte innen kort tid og samværsforelder er i mot dette av gode grunner, så bør vedkommede begjære tvungen mekling fort, det er mulig å stoppe flytting til rettsak er over. Jeg råder deg til å stille spørsmålet på f2f sine sider, der kan du få mere utfyllende svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 8. mai 2003 #4 Del Skrevet 8. mai 2003 Her finner du paragrafen omkring utenlandsflytting: http://www.rettsnorge.no/Sakslinker/Barneloven_43.htm Her er hele barneloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19810408-007.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. mai 2003 #5 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener det er forskjell på grunnene for flytting også, om man flytter fordi man har lyst er det vanskelig, om man flytter fordi det ikke finnes jobber på nåværende hjemsted men man har fått tilbud annetsteds er det akseptabelt..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 9. mai 2003 #6 Del Skrevet 9. mai 2003 Jeg mener det er forskjell på grunnene for flytting også, om man flytter fordi man har lyst er det vanskelig, om man flytter fordi det ikke finnes jobber på nåværende hjemsted men man har fått tilbud annetsteds er det akseptabelt..? Jeg er veldig usikre omkring reglene for dette, men ta kontakt med en jurist eller med det nærmeste familievernkontoret, så har de folk som kan svare på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. mai 2003 #7 Del Skrevet 9. mai 2003 Den som har hovedomsorgen kan flytte hvor den vil, men ikke ut av norge uten samtykke fra den andre. Så "enkelt" er det. Delt omsorg er uansett avhengig av samarbeid mellom foreldrenene, hvis den ene vil flytte, er dette (som regel) ikke et samarbeid som kan fungere i praksis, uavhengig grunn for flyttingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 12. mai 2003 #8 Del Skrevet 12. mai 2003 Man kan jo som bidragsforelder da kreve hovedomsorgen, og kreve å ha barnet til saken har kommet opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 13. mai 2003 #9 Del Skrevet 13. mai 2003 Man kan jo som bidragsforelder da kreve hovedomsorgen' date=' og kreve å ha barnet til saken har kommet opp... [/quote'] Det eneste er at retten ofte lager midlertidige løsninger før slike saker kommer opp. Disse midlertidige løsningene kan gå begge veier, noe som enten sier at man kan flytte eller at man må bli boende med barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 15. mai 2003 #10 Del Skrevet 15. mai 2003 Har funnet ut det at dette altså dreier seg om hvordan bostedet er. Tilfellene blir slik: Delt bosted: Har man delt bosted, kan den andre nekte en flytting. Har man delt bosted, kan ikke noen av partene flytte med barna uten samtykke fra den andre. Dette må det bli enighet om, og i værste fall avgjøres dette i retten. Fast bosted hos den ene: Har den ene av foreldrene fast bosted hos seg, kan man flytte med barna til et annet sted av landet uten samtykke fra den andre. Dette gjelder også om den andre part har inntil 50% samvær. Er ganske si8kker på at dette stemmer… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluesky Skrevet 15. mai 2003 #11 Del Skrevet 15. mai 2003 Hvis ene parten ikke aksepterer flytting vil det bli avgjort i retten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. mai 2003 #12 Del Skrevet 17. mai 2003 Jeg har full foreldreomsorg og foreldreansvar alene og jeg kan flytte akkurat dit det passer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 17. mai 2003 #13 Del Skrevet 17. mai 2003 Men jeg syns det må være helt forferdelig å gjøre noe slikt med mindre der er en veldig god grunn til det. For det er jammen urettferdig for den foreldren som sitter igjen og blir så langt borte fra barnet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. mai 2003 #14 Del Skrevet 17. mai 2003 Men jeg syns det må være helt forferdelig å gjøre noe slikt med mindre der er en veldig god grunn til det. For det er jammen urettferdig for den foreldren som sitter igjen og blir så langt borte fra barnet sitt. Ja det er jo den eneste urettferdigheten i verden........ Kunne ikke falle meg å så mye som diskutere det med far engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 17. mai 2003 #15 Del Skrevet 17. mai 2003 Ja det er jo den eneste urettferdigheten i verden........ Kunne ikke falle meg å så mye som diskutere det med far engang. Neida - ikke den eneste urettferdigheten i verden. Men tross alt blandt de største urettferdigheter vi vanligvis møter i løpet av livet... Jeg syns ikke det er noen sak å ta lett på i det hele tatt og tenker at den som flytter kanskje skulle satt seg i den andre foreldrens sko et øyeblikk og kjent etter hvordan de ville følt om det var motsatt. Hadde han/hun akseptert det så er det greit å flytte da, men hvis ikke syns jeg det kanskje er verdt å tenke skikkelig over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. mai 2003 #16 Del Skrevet 17. mai 2003 Kanskje det var flere fedre som skulle prøvd noen sko. Så hadde kanskje jentene vært lettere å ha med å gjøre...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 18. mai 2003 #17 Del Skrevet 18. mai 2003 ja, det går nok begge veier det. Om det er far med hovedomsorg eller mor med hovedomsorg som flytter syns jeg det er like trist begge deler jeg da Jeg kan bare tenke meg det må være ille nok å ikke ha daglig omsorg for barnet sitt om man ikke i tillegg skal oppleve at det bor langt langt unna. Men noen ganger er det jo slik at det skjer likevel da. Bare det ikke er gjort på pur f... så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. mai 2003 #18 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg for min del er lei av å flytte, vi flytter av hensynet til barnas sikkerhet. Det er veldig lett for mange å uttale seg bombastisk uten å ha den fjerneste anelse om at de faktisk kan tråkke noen på tærne. Litt for lett å prate på generellt grunnlag...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. mai 2003 #19 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg for min del er lei av å flytte, vi flytter av hensynet til barnas sikkerhet. Det er veldig lett for mange å uttale seg bombastisk uten å ha den fjerneste anelse om at de faktisk kan tråkke noen på tærne. Litt for lett å prate på generellt grunnlag...... Selvfølgelig må vi prate på generelt grunnlag med mindre vi får detaljer å forholde oss til. Det er alt etter den som spør hvor mye han/hun velger å si. Dersom du spør et spesifikt spørsmål om en spesifikk situasjon får du et spesifikt svar i forhold til den situasjonen. Dersom du spør et generelt spørsmål kan du ikke forvente annet enn et generellt svar heller. Og det syns jeg er helt greit jeg - syns det hadde vært mye verre om vi skulle tatt som en selvfølge at alle som ikke har daglig omsorg er farlige for barna sine. Sorry - og det er trist om det sårer deg, men det mener jeg likevel. Det er myyyyyyye bedre å prate på generellt grunnlag enn å bruke stygge generaliseringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 20. mai 2003 #20 Del Skrevet 20. mai 2003 Beklager, Anitacath, her er starten av tråden til Lott@: Noen som vet hva loven sier om dette?? Altså, her er ingen konkrete opplysninger gitt, det blir spurt på generelt grunnlag og da bør man svare på generelt grunnlag. Beklager om jeg virker krass. Jeg tror nok at alle er enige om at hvis det er snakk om sikkerheten til barna stiller saken seg annerledes. Det være seg om det er mor eller far som utgjør denne risikoen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå