Gå til innhold

Uregelmessig mens..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Jeg er ganske usikker når det gjelder mensen fordi jeg vet egentlig aldri når den kommer. Jeg er redd for at jeg skal gå på skolen ol. og så plutselig kommer den. Det er så ubehagelig å gå rundt og aldri vite om den kommer, iallfall i tilegg med utflod der jeg ikke kjenner forskjell. Kan nesten ikke å gå ut av huset uten tampong (bind er ekkelt) hvis jeg ikke vet at mensen nettopp var over. Hva bør jeg gjøre?

Har snakket med mor om p-piller, men det tar visst tid med lege og sånt.. Leste litt i noen diskusjoner her, men ble litt forvirra. Kan ikke så mye om p-piller og lurte på; Ikke alle utsetter mensen? Altså at de gjør at mensen ikke kommer den måneden? Leste om et merke som het Cerazette og at de fleste mister mensen? Vil det si for alltid eller kun for perioden du bruker pillene?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hadde det på samme måte selv, og det som har hjulpet meg mye er FAM. Det er kort sagt en metode for å finne ut når en har eggløsning, og da kan du finne ut når mensen kommer, ned til 1-2 dagers slingringsmonn.

Enkelt å lære om du kun skal ha det til å vite ca når mensen kommer, litt mer komplisert om du skal bruke det som prevensjon.

Ang Cerazette: Noen mister mensen når de går på de, andre blør konstant, og andre igjen blør nå og da.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan virker dette FAM-greiene da? :)

Men fins det ikke p-piller som fjerner mensen, kun mens man bruker pillene?

Gjest Sykepleier
Skrevet

Hei hei

Jeg skjønner godt at det ikke er greit å holde orden på alt med mens og slikt. Det letteste er å notere ned når du får mensen og hvor lenge du har den. Dette kan du gjøre et par måneder frem til du ser hvor lang syklus du har, det vil si ca tid mellom hver gang du får mensen.

Du sier ikke noe om hvor gammel du er, men jeg vil ikke anbefale deg å bruke p piller hvis du er under 15 år, eller hvis du ikke er seksuelt aktiv ennå.

Hvis du likevel ønsker å bruker p piller finnes det svært mange typer på markedet. Dette vil legen hjelpe deg å se på. Jeg vil anbefale deg å unngå p piller som yasmine, da disse har en markant høyere prosent komplikasjoner enn svært mange andre. Du trenger ikke bekymre deg for vektøkning eller mer kviser da dette i de fleste tilfeller er en myte med dagens p piller.

De fleste p pillene i dag er såkalte monofase piller. Det vil si at du tilfører kroppen din like mye hormoner med hver tablett. Dette er mest gunstig for kroppen din. Med disse tablettene har du 21 tabletter med hormoner, og 7 tabletter som er "luretabletter". Dersom du vil utsette mensen kan du hoppe over de 7 "luretablettene" og begynne rett på et nytt brett med tabletter. Uansett bør dette være en kriseløsning, f eks dersom du vet du skal til syden eller skal ha en viktig eksamen akkurat når mensen kommer. Man vet ennå ikke om det er uheldig for kroppen å utsette mensen i flere måneder av gangen.

Jeg håper du ble litt klokere av dette, og uansett vil legen din kunne svare på flere spørsmål.

Mvh sykepleier

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk! Det gjorde meg smartere!

Jeg har prøvd å telle og sjekke dato sånn ca når den kommer, men det er alltid forskjellig. Og en gang varte mensen i iallfall 2 uker :S

Men leste en plass om at man plutselig kunne få blødninger? Er dette noe som kan skje uansett hvilket pillemerke man bruker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...