Gå til innhold

Genialt!

Imax

Anbefalte innlegg

sjekk ut siden www.flylady.com det er en litt rotete side, men essensen er: BRUK TIMER! Altså den du har ved komfyren din når du skal ta tiden. Jeg har begynt å bruke den når jeg skal rydde osv, og da setter jeg den på et kvarter. Og så rydder jeg i et kvarter, og ferdig med det. Og da får man gjort dødsmye! Testet også her om dagen det som står beskrevet som "5 minute disaster area", og da satt jeg timer'n på 5 minutter og gikk inn i kottet.... Har aldri turt å begynne å gjøre noe der, for det er utrolig rotete. Men etter 5 minutter fant jeg gulvet og ble motivert til å ta 5 minutter til en annen gang. Kanskje jeg endelig får ryddet opp i kaoset!

Tipset en kollega på jobb om dette med timer, for hun klaget på at sønnen hennes synes det var pyton å lese hver kveld (han går i andre klasse og skal lese 15 min hver kveld). Bruk timer! sa jeg, og hun gjorde det. Og gutten var mer motivert og setter nå i gang timern selv og leser i 15 min...

Test bruk av timer på alt mulig rart, om det er rydding, trening osv. Kjipe ting går som en lek når man vet at det er kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SMART!

Jeg er jo effektiv når jeg har tidpress (når mamma er på vei hit f.eks :o ).

Dette burde fungere! Må bare skaffe meg en sånn timer da. Det er ikke sånt på komfyren vår. Jo.. på stekeovnen, men den fungerer bare når ovnen er på.

Kan kanskje bruke alarmen på mobilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Kanskje det ja.

Får jo i alle fall ikke ryddet når man synes det er mye ... akkurat nå er det litt for mye rot overalt i huset - et kvarter hadde kanskje hjulpet ... men først skal jeg ut og handle kaffe til frokosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Har prøvd å lese på tid, f.ex sette alarm på om 1 time og si til meg selv at innen alarmen ringer skal jeg ha lest x antall sider - veldig effektivt!! :D Kanskje jeg skal prøve det på rydding også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Jeg og jobber best med tidspress, så når mamma ringer og sier hun er på vei, da kan leiligheten bli veldig bra på 15 minutt! Skal logge av her nå, og sette timeren på 15 minutt og se hva jeg rekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk
SMART!

Jeg er jo effektiv når jeg har tidpress (når mamma er på vei hit f.eks ).

He - he!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som kan fortelle meg teorien bak hvorfor dette funker??

Det hørtes veldig snodig, men smart ut!!

Lurer egentlig på hvorfor vi jobber best under press nå for tiden jeg?

I gamle dager hadde de lengre arbeidsdager og ofte tyngre arbeid, men de fikk gjort mye mer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til sisteperson her inne: For meg funker timern med kjipe ting som jeg ellers bare utsetter og utsetter. For da vet jeg at det gjelder for en begrenset tidperiode og da klarer man alt. Og 5 minutter og 15 minutter er jo ingen ting!

Når det er morsomme ting flyr jo bare tiden, så da behøver man ikke å ta tiden. Men med kjipe ting, da er det fint med timer, og gi deg gjerne en belønning etterpå.

Lykke til folkens - noen som har testa dette ut eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tilgang på timer kan du jo sette din favoritt-cd på og jobbe gjennom de 5 første låter.

Hilsen Trille

PS! "Syng til ditt arbejde, så går det let.

Da er du ferdig før du er træt" fra min minnebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Timer funker også ofte på barn og psykisk utviklingshemmede som "ikke vil" det du vil, evt slutte med ting. (Eks ikke vil ut av badekaret, skru av tv osv).

Timeren er for mange en "nøytral person", og ikke en foreldre eller annen autoritativ person de føler alltid skal bestemme over dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og jobber best med tidspress, så når mamma ringer og sier hun er på vei, da kan leiligheten bli veldig bra på 15 minutt!

Hørtes veldig kjent ut!!!

Men, tror jeg skal prøve det der! 15minutter.....hmm....men hvor er den hersens timeren? Tror jeg må rydde for og finne den..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...