Gå til innhold

NAV - underkjenning av sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK.... Jeg trenger litt hjelp her... Om noen jeg kjenner leser dette, blir jeg kjent igjen på flekken, men det får ikke hjelpe.

Jeg ble sykemeldt i ca 18 dager. Hadde da ikke vært borte fra jobben på et år og har alltid stilt opp når andre har vært syke ol. Så fikk jeg takka da. Sjefen min valgte å sende sykemeldingen min til NAV, med ønske om å underkjenne den! Helt uten grunnlag. Kun for å "make a statement". Det har vært utrolig mye frem og tilbake, og en utrolig stor påkjenning for meg, da det han skrev til NAV helt tydelig gikk på meg som person..

Jeg er tilbake på jobb igjen nå da, men problemet mitt er:

Det tar jo litt tid før dette blir ferdig behandlet og i mellomtiden får jeg tydligvis ikke utbetalt penger for perioden jeg har vært sykemeldt. Jeg er alene om alt av utgifter og merker jeg blir utrolig stressa av det her. Jeg får jo noe lønn for tiden etter jeg var sykemeldt. Men det er faktisk omtrent 14 arbeidsdager jeg ikke får lønn for enda... Hva gjør jeg nå?? Prøver han å ødelegge livet mitt eller bare virker det sånn?! Har prøvd å ringe NAV, men får selvfølgelig ikke tak i saksbehandleren. Er det meningen at jeg bare skal gå å vente på pengene i lang tid fremover? Jeg har da regninger som må betales jeg som alle andre...

Mulig dette innlegget ble litt rotete, men jeg er utrolig frustrert og stressa nå.. Er det noen som vet noe om dette?

Takk til dere som gidder å lese dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener sjefen din at du ikke var syk? Jeg tror jeg ville bedt legen som skrev ut sykemeldingen om et utfyllende brev ang saken jeg og tatt meg en tur på NAV med dette og bedt om å få snakke med saksbehandler. Er ikke saksbehandler tilstede be om å få snakke med dennes overordnede (gjelder også pr telefon).

Og funnet meg en annen jobb pronte.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen som helst erfaring på denne fronten, men har du en tillitsvalgt å snakke med på jobben? Tror det kan være lurt.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Underkjenning av sykemelding? Jeg visste ikke engang at det var mulig. Det er da legen som kan vurdere om noen er syk eller ikke, ikke arbeidsgiver eller Nav. Sier meg ellers enig med Frey.

Skrevet

Legen er allerede i kontakt med NAV så vidt jeg vet. Jeg har også sendt et ganske så utfyllende brev til NAV, så de skulle få se min side av saken. Han mener jeg kunne ha jobbet ja. Han mente jeg skulle jobbe selv om jeg var sykemeldt. Jeg fikk beskjed om at dette ikke var lov og da var helvete løs.

Har sagt opp og funnet meg ny jobb :) Skal være glad den dagen jeg slipper å komme tilbake hit for å si det sånn... :sukk:

Og tusen takk for alle svar! :)

Skrevet

Er det sånn at jeg ikke har krav på noen ting når det gjelder det her eller? Jeg skjønner liksom ikke helt hva jeg skal gjøre da....

Gjest lillebøll
Skrevet

Tror nok du bare må vente mens de behandler saken. Blir det skikkelig skrive ville jeg hørt med sosialen om de kunne lånt det manglende beløpet til meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Ring, møt opp personlig, gjør alt du kan for å få tak i Nav. De kan svare deg på hva du har krav på. Du har nok noen rettigheter her.

Skrevet

Også er jeg litt redd for at han skal gjøre det samme med andre senere da. Noen som ikke tør å gjøre noe med det. Den dagen jeg ble sykemeldt sa han faktisk "jeg kommer til å sende det til NAV hvis du ikke kommer på jobb, og da kan det hende du ikke får penger i det hele tatt!"

Prøver å true meg litt indirekte her eller?

Blir så provosert!

Gjest Gjest
Skrevet

Er rimelig sikker på at uttalelsen til sjefen din undergraver hans påstand om at sykemeldingen bør underkjennes. Juridisk kan han ikke velge og vrake i om han mener den bør underkjennes eller ikke, alt ettersom hva du velger å gjøre.

Skrevet

For han kan da vel ikke holde på sånn...? Ble helt satt ut jeg...

Gjest Gjest
Skrevet
OK.... Jeg trenger litt hjelp her... Om noen jeg kjenner leser dette, blir jeg kjent igjen på flekken, men det får ikke hjelpe.

Jeg ble sykemeldt i ca 18 dager. Hadde da ikke vært borte fra jobben på et år og har alltid stilt opp når andre har vært syke ol. Så fikk jeg takka da. Sjefen min valgte å sende sykemeldingen min til NAV, med ønske om å underkjenne den! Helt uten grunnlag. Kun for å "make a statement". Det har vært utrolig mye frem og tilbake, og en utrolig stor påkjenning for meg, da det han skrev til NAV helt tydelig gikk på meg som person..

Jeg er tilbake på jobb igjen nå da, men problemet mitt er:

Det tar jo litt tid før dette blir ferdig behandlet og i mellomtiden får jeg tydligvis ikke utbetalt penger for perioden jeg har vært sykemeldt. Jeg er alene om alt av utgifter og merker jeg blir utrolig stressa av det her. Jeg får jo noe lønn for tiden etter jeg var sykemeldt. Men det er faktisk omtrent 14 arbeidsdager jeg ikke får lønn for enda... Hva gjør jeg nå?? Prøver han å ødelegge livet mitt eller bare virker det sånn?! Har prøvd å ringe NAV, men får selvfølgelig ikke tak i saksbehandleren. Er det meningen at jeg bare skal gå å vente på pengene i lang tid fremover? Jeg har da regninger som må betales jeg som alle andre...

Mulig dette innlegget ble litt rotete, men jeg er utrolig frustrert og stressa nå.. Er det noen som vet noe om dette?

Takk til dere som gidder å lese dette :)

Nå står det ikke diagnose på den delen som arb.giver får. Han er pliktig til å betale deg for de første 16 dagene. det skal mye til for å få en leges s.m underkjent. Ta kontakt med Nav....betaler han ikke, så kontakt org.din.

Skrevet

Det finnes ingen formell hjemmel i loven som tillater arbeidgiver det...så jeg kan ikke fatte at NAV har lov!!De har da jaggu ikke medisinsk kompetanse til å vurdere det???Er litt sjokkert jeg :tristbla:

Er du fagorganisert??Kjør på,de kan ikke bare stoppe pengene til folk på den måten.Er ganske sikker på ut du får medhold her.Fysj :kjefte:

Lykke til,og ja...skaff deg en ny jobb,makan!!!

Skrevet

Takk for all støtte folkens!

Har heldigvis funnet meg ny jobb :jepp:

Når jeg snakket med NAV i begynnelsen, syns de også at dette hørtes merkelig ut.. Så jeg får prøve igjen på mandag... Har veldig lyst til å gå høyere opp med dette da.. Det er jo andre som er høyere opp enn min sjef..

Skrevet

Dette høres jo mildt sagt underlig ut! Det er arbeidsgiver som utbetaler sykepenger for de første 16 dagene en arbeidstaker er sykmeldt (arbeidsgiverperioden) og det står jo ingenting om diagnose på de delene av sykmeldingen som skal sendes til arbeidsgiver i første omgang. (Arbeidsgiver vil likevel selvfølgelig trenge noe informasjon hvis det er snakk om en gradert sykmelding og/ellerr behov for f.eks. tilrettelegging av arbeidsoppgaver, men slik jeg forstår det var ikke dette tilfelle her).

Jeg oppfatter det altså slik at arbeidsgiver holder tilbake dine sykepenger for arbeidsgiverperioden til tross for at det er levert gyldig sykmelding. Dette har arbeidsgiver rett og slett ikke anledning til! NAV har rett til å vurdere grunnlaget for sykmeldingen, men normalt skjer dette først etter at sykmeldingen har vart i minst seks uker.

Jeg forstår rett og slett ikke helt hva arbeidsgiveren din holder på med! :klø: Men det gjør vel ikke du heller da...

Skrevet

Nei, jeg skjønner ingenting jeg...

Jeg kunne skjønt det om det var snakk om en langtidssykemelding. Men det er det da altså ikke...

Og det er kun meg han gjør dette med. Det er flere her som har vært sykemeldt og det var ikke noe problem :klø:

Skrevet

Etter dette startet har jeg slitt med å få sove, våkner i løpet av natta, blir fort lei meg og sint osv... Og jeg trur rett og slett at dette er grunnen. Går rundt og er stressa og uvel hele tiden...

Skrevet

Hadde vedkommende på noen som helst måte fått informasjon om diagnosen din da? Arbeidsgiver kan uansett ikke underkjenne en diagnose stilt av lege, men jeg bare undres...

Arbeidsgiver kan ikke nekte å utbetale sykepenger for sykefravær som er egenmeldt i.h.t. regelverket eller dokumentert ved sykmelding fra lege!

Skrevet
Etter dette startet har jeg slitt med å få sove, våkner i løpet av natta, blir fort lei meg og sint osv... Og jeg trur rett og slett at dette er grunnen. Går rundt og er stressa og uvel hele tiden...

Klart du blir stresset av dette! :klem:

Skrevet

Ja, jeg var så dum jeg, så jeg fortalte hva som var grunnen. Men det er ingen dårlig grunn da, så jeg trur ikke han kommer noen vei med det her...

Men etter å ha snakket med han skjønner jeg jo at han hadde gjort dette uansett hva jeg hadde sagt. Så jeg trur ikke det hadde så stor betydning...

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...