liseterese Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 hei. jeg er en bekymret søster som trenger råd å gi søsteren min. hun er alenemor med ei datter på 12 år og en sønn på 15 år. barna ønsker ikke å ha kontakt med far etter han flere gang har sveket og løget til dem. jenta hennes har etter dette fått psykiske problemer, og blir også mobbet på skolen. hun har lite venner og kommer seg sjeldent ut av huset med mindre mor tvinger henne ut. sønnen er veldig aktiv i sport og har gode venner, selv om han tilbringer alt for mye tid fremfor pc`n. både mor og datter trenger sårt å skifte miljø. familie har flyttet fra byen og mor sitter alene med all ansvar og forpliktelser. datter klarer ikke å være alene med bror som "barnevakt" fordi hun ikke klarer å være uten mor over flere timer alene. dette gjør at søsteren min er utbrent både psykisk og fysisk. hun ønsker hun kunne fått en avlastningsfamilie siden ingen andre kan stille opp. både jeg og resten av familien har flyttet fra byen til hver vår kant. hun ønsker å flytte til byen jeg bor i for å kunne ta ferdig utdannelsen og ha noen rundt henne som kan hjelpe til. for at datteren skal få muligheten til å få nye venner og nye hobbyer. Rett og slett for at alle skal få en ny start. Problemet ligger i at sønnenpå 15 står fullstendig imot å flytte, uansett hvor mange ganger de har pratet om dette... jeg mener at de burde komme seg bort, for datterens skyld, og for at mor skal kunne fortsette å være en god mor... er det noen som har noen råd her?
Honey Bee Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Noen ganger må vi ta valg som ikke barna er enig i.En ting jeg oppdrar barna mine til er at vi må ta hensyn til andre.I dette tilfelle må kanskje bror ta hensyn til søster?Men det er jo ikke lett for en 15-åring å forstå. Hvis han ikke vil være med,hva er alternativet?Hvor skal han bo hvis mor og søster flytter?Jeg har flyttet skole 4 ganger i oppveksten,har ikke store traumer etter det.Og jeg var rasende sinna på moren min Idag har jeg stor respekt for min mor,og ser at mange av valgene hun tok på vegne av oss var riktige,selv om ikke vi forsto det da. Lykke til
liseterese Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2008 Noen ganger må vi ta valg som ikke barna er enig i.En ting jeg oppdrar barna mine til er at vi må ta hensyn til andre.I dette tilfelle må kanskje bror ta hensyn til søster?Men det er jo ikke lett for en 15-åring å forstå. Hvis han ikke vil være med,hva er alternativet?Hvor skal han bo hvis mor og søster flytter?Jeg har flyttet skole 4 ganger i oppveksten,har ikke store traumer etter det.Og jeg var rasende sinna på moren min Idag har jeg stor respekt for min mor,og ser at mange av valgene hun tok på vegne av oss var riktige,selv om ikke vi forsto det da. Lykke til hehe, det jeg prøver å fortelle henne. hun kan jo ikke bo der hun er til sønnen er 18 bare for at han nekter. hun er bare redd for at han OG skal få det tungt. hun kan jo ikke sette livet hennes på vent bare pga noe slikt, og uansett er det ikke sikkert hun klarer det likevel. tusen takk for svar
Honey Bee Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 hehe, det jeg prøver å fortelle henne. hun kan jo ikke bo der hun er til sønnen er 18 bare for at han nekter. hun er bare redd for at han OG skal få det tungt. hun kan jo ikke sette livet hennes på vent bare pga noe slikt, og uansett er det ikke sikkert hun klarer det likevel. tusen takk for svar De fleste 18 åringer har ikke mulighet til å etablere seg selv med en gang de er 18 heller.Si til sønnen at det er mange som begynner på andre videregående skoler bare for å få nye omgivelser.Godt å utvide horisonten litt
Rosalie Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Jeg ville ikke tvangsflyttet en 15-åring. Da ville jeg i det minste ventet til h*n var ferdig med grunnskolen og skal over på VGS.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Det er ikke så lenge til han begynner på videregående regner jeg med. Hva med at han blir boende på hybel, mens moren og søsteren flytter? Det er jo mange som flytter ut når de skal begynne på vgs, så det burde ikke være noe problem.
Gjest Gjest-oppgitt Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Enig med personen over meg. Vent til han er ferdig på ungdomsskolen med å flytte. Det syns jeg faktisk at han burde få lov til. Når alle skal videre på videregående, pleier de å spre seg uansett dersom han flytter med. Men da kan han også velge å bo på hybel med vennene sine i nærheten, dersom han vil bli. Hva gjør de dersom gutten ikke trives den nye plassen? Om han ikke får nye venner, får traumer og sperrer seg inne? Jeg syns det nesten er litt egoistisk å flytte før han er ferdig på ungdomsskolen, det er ikke alltid like lett å etablere seg på nye plasser.
absinthia Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Min personlige mening er at de bør flytte, om han ikke trives på det nye stedet, kan han jo flytte tilbake når han begynner på videregående. I blant må man ta hensyn til andre og her synes jeg at hensynet til søsteren veier mer, dessuten vil mer slitasje på mor p.g.a. yngstebarnet også være en faktor som tas med i beregningen. Kanskje de bare skulle satse på at eldstemann får dra ofte på besøk til venner på det stedet der de bor nå, når de flytter? Det burde jo være en løsning som ihvertfall gjorde overgangen litt lettere for ham. Jeg synes ikke at det er greit å ofre mer av søsterens psyke, når det her er snakk om en gutt som er aktiv i idrett og har mange venner. Han har kjempefortrinn når det gjelder å etablere seg på det nye stedet, siden han tydeligvis er en aktiv og sosial type og kommer antagelig ikke til å lide noen stor nød, selv om han slett ikke vil dra dit. Slike ting går seg som oftest til etterhvert, men det gjelder ikke det de andre to i denne familien sliter med. Husk også at om en enslig forelder blir utbrent, så går det i aller høyeste grad utover hele familien. Det er ofte små forskjeller som lager store problemer siden man faktisk skal være ett menneske om oppgaver som andre er to om. Derfor synes jeg det er fornuftig å flytte til et sted der nettverket er bedre.
Cienna Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Nå er det jo bare 4 mnd til skolen er slutt da, så jeg ville ikke flyttet nå...Om mor vil flytte til sommeren er helt greit, så kan sønnen ta standpunkt på om han vil gå VGS der han er nå, eller om han vil flytte med mor. Flere jeg kjenner som måtte må hybel når de begynte på VGS...ble for langt hjemmefra, så det burde nok han kunne klare også...
Gjest Gjest22 Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 Jeg ville ikke flyttet nå, med tanke på skolegangen hans. Tentamene begynner for de fleste om 1-2 uker, og så nærmer eksamene seg. Gruppene man skal være i har blitt sendt inn og alt. Kanskje ikke den beste perioden for en 10. klassing å flytte i? Han har jo søkt på skoler alt å, og sikkert i området de bor nå. Da får som flere har nevn mor heller vente til sommeren i allefall, så får sønnen bestemme selv om han vil bli der de er eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Jeg ville ikke flyttet nå, med tanke på skolegangen hans. Tentamene begynner for de fleste om 1-2 uker, og så nærmer eksamene seg. Gruppene man skal være i har blitt sendt inn og alt. Kanskje ikke den beste perioden for en 10. klassing å flytte i? Han har jo søkt på skoler alt å, og sikkert i området de bor nå. Da får som flere har nevn mor heller vente til sommeren i allefall, så får sønnen bestemme selv om han vil bli der de er eller ikke. han har fremdeles et år igjen på ungdomsskolen. han er født tidlig på året, så er allerede fylt 16 før han begynner på vgs. er helt enig i at de burde vente til sommeren slik at han får gjort ferdig alle prøver og omså gjort seg kjent i den nye byen, og startet med sport og aktiviteter før skolen starter. som mange sier er det også lurt at han får møtt klassen før den slutter dit de omså kanskje skulle flytte. en fredag borte fra skolen skader jo aldri;)
liseterese Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. mars 2008 han har fremdeles et år igjen på ungdomsskolen. han er født tidlig på året, så er allerede fylt 16 før han begynner på vgs. er helt enig i at de burde vente til sommeren slik at han får gjort ferdig alle prøver og omså gjort seg kjent i den nye byen, og startet med sport og aktiviteter før skolen starter. som mange sier er det også lurt at han får møtt klassen før den slutter dit de omså kanskje skulle flytte. en fredag borte fra skolen skader jo aldri;) både jeg og søsteren min flyttet hjemmefra veldig tidlig, og siden det var en positiv opplevelse for oss vil han og få muligheten om han vil:)
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Det er mange som flytter på hybel når de er 15 år, det er da som regel folk som er født sent på året og skal begynne på VGS, men om han går VGS eller siste året på ungdomsskolen så er han jo fremdeles en 15-åring Jeg ville ha funnet en hybel til gutten jeg, og tatt med meg 12-åringen til byen. Ser ikke poenget med å flytte en så voksen gutt som ikke vil.
Rosalie Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 han har fremdeles et år igjen på ungdomsskolen. han er født tidlig på året, så er allerede fylt 16 før han begynner på vgs. er helt enig i at de burde vente til sommeren slik at han får gjort ferdig alle prøver og omså gjort seg kjent i den nye byen, og startet med sport og aktiviteter før skolen starter. som mange sier er det også lurt at han får møtt klassen før den slutter dit de omså kanskje skulle flytte. en fredag borte fra skolen skader jo aldri;) Man river ikke opp en person som har igjen ett år på ungdomsskolen. Det er direkte ondt å gjøre. La nå gutten bli ferdig med ungdomsskolen først, og så kan familien flytte så mye de bare vil. Er det ingen mulighet for at lillesøster kan bo hos noe familie dit de har tenkt å flytte etterpå det siste året?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har selv en 16-åring som nå snart er ferdig med ungdomsskolen. Det må da gå an å vente til han er ferdig med dette skoleåret før dere flytter (det er bare noen måneder igjen). Kunne aldri tenkt meg å la datteren min bytte skole så sent i skoleåret og rett før de skal gjøre ungdomsskolen ferdig. Det er ikke sikkert at de har fulgt opp undervisningen helt likt på skolen han evnt. skal flytte til og det kan være mulig at han derfor går glipp av viktig undervisning før avsluttende eksamen. Det kan gå ut over karakterene som han skal leve med videre. Nei. Tenk på begge barna og la ham avslutte ungdomsskolen ihvertfall!!
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 De skal sikkert ikke flytte i morgen da Han er 15 år og går da i 9. klasse (født tidlig på året). Da er det over 1 år til han er ferdig på ungdomsskolen. Det vil si at han ikke bør flytte før sommeren 2009. Og så lenge bør de vente for sønnens skyld. Men de bør flytte mye før for datterens skyld. Dilemma dette.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Dette er da vel ikke noe dilemma! Hvorfor i all verden må han flytte med moren sin? En 15-åring klarer seg helt fint på hybel.
Honey Bee Skrevet 28. mars 2008 #19 Skrevet 28. mars 2008 Dette er da vel ikke noe dilemma! Hvorfor i all verden må han flytte med moren sin? En 15-åring klarer seg helt fint på hybel. Noen kanskje,ikke alle.Tror ikke mitt barn er klar for det når h*n blir 15...det er ikke så lenge til heller
Gjest Mattea Skrevet 28. mars 2008 #20 Skrevet 28. mars 2008 Dette er da vel ikke noe dilemma! Hvorfor i all verden må han flytte med moren sin? En 15-åring klarer seg helt fint på hybel. Man har da ansvaret for barna sine til de er 18 år!! Man sier ikke til en 15 åring at om han ikke vil flytte så får han bare bli igjen da, og bo for seg selv på hybel. Har alene-moren forresten råd til det da? Betale hybel og utgifter for sønnen et sted og bosted for seg selv og datteren et annet? Skal sønnen gå på trygdekontoret eller sosialen får å få penger til å leve og bo fordi moren har dratt fra ham? Jeg regner med at moren får en kraftig reaksjon fra barnevernet om hun bare dropper sønnen sin på en slik måte. Nei, enten må sønnen bli med eller så får de la være å flytte. Som 15 åring hadde jeg blitt veldig skuffet og mistet mye tillit til voksne om de ikke tok litt hensyn til meg også. Selv om man kan forstå at det er tunge årsaker som veier for at man skal ta mye hensyn til søsteren så kan ikke moren bare forlate gutten sin og be ham bo på hybel fordi søsteren krever mer. Hva slags signal er det til gutten da? At man gir litt blaffen i ham? En 15 åring i 9 klasse på ungdomsskolen er ikke voksen og skal ikke få ansvaret for seg selv i så ung alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå