Karmela Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ble spurt om råd fra en veldig god venninde, og visste jammen ikke hva jeg skulle svare - så jeg tenkte om noen av dere kunne hjelpe med innspill: Venninden min, stakkar, ble som barn befølt og egentlig utsatt for overgrep av sin 10 år eldre bror. Hun ble tvunget til å utføre oralsex, og lignende. Han var vel omtrent 15 år da dette skjedde, så han bør til en viss grad ha forstått hva han gjorde. Dette skjedde over periode på ca. et halvt år, kanskje ett, husker hun. Dette har hun aldri fortalt til noen utenom meg og en annen nær venninde, ikke til sin samboer. Hun sier at hun aldri har følt at hun har blitt "skadet" av dette, selv om hun syns at det selfølgelig er veldig vanskelig å tenke på. Hun skammer seg veldig over dette, siden søskensex er veldig tabubelagt. Hun har egentlig latet som ingenting har skjedd overfor sin bror også. Han har en gang spørt henne, for noen år siden når hun var tenåring - "husker du hva vi gjorde da du var liten?", og da hintet til dette, og flirt. Nå har hun fått egne barn, en jente på 2 1/2 år - og er veldig i tvil om hun skal la jenta få være alene med onkelen sin?? Han har kjæreste, men bor alene. Hun er nok glad i sin bror, som er hennes eneste, men jeg fortår henne godt at hun er i tvil rundt dette. Skal ikke jenta hennes få være med onkel? Hva om det skjer noe? Håper dere KG'ere kan komme med noen gode råd!
Cienna Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ville aldri latt ham være alene med henne...ikke under noen omstendigheter. Uansett om han er "rehabilitert", det er en alt for stor risk å ta med ditt eget barn(!!!!) Jeg ville mest sannsynelig ikke hatt noen kontakt med ham, og han hadde nok heller aldri fått treffe datteren min.... Men det er meg...
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Enig med Cienna, risken hadde vært alt for stor. Jeg hadde også sørget for at det ikke hadde vært noen sjanser for at de kunne bli alene med hverandre f.eks under besøk hos besteforeldre.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Nei, jeg ville aldri sendt mine barn til han. Jeg tror egentlig det kan være lite sansynlig at han gjør noe nå da dette skjedde når han var 15, da han fortsatt var et barn (og ja, han burde visst bedre) , men jeg ville ikke tatt noen sjanse uansett. Det er bedre at barna aldri blir kjent med onkel enn at de blir misbrukt. Det første tar man vanligvis ikke skade av, noe man stort sett blir av å bli misbrukt.
Gjest Siste gjest Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Men de kan jo selvsagt være med onkelen sammen med andre voksne, men ikke alene.
Mrs. K Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Han har en gang spørt henne, for noen år siden når hun var tenåring - "husker du hva vi gjorde da du var liten?", og da hintet til dette, og flirt.Da hun var tenåring må han ha vært i tyveårene, og da altså så voksen at han burde skamme seg i stedet for å flire. Jeg hadde ikke latt barna mine være alene med ham!
Gjest gjest_en Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Aldri!!! Ungen kan bli ødelagt for livet, det er ikke verdt å ta sjansen. Jeg for min del hadde ikke nølt et sekund.
Hedda-78 Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Nei, jeg hadde nok ikke latt mine barn være alene med ham. Men sammen med andre voksne, ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ble spurt om råd fra en veldig god venninde, og visste jammen ikke hva jeg skulle svare - så jeg tenkte om noen av dere kunne hjelpe med innspill: Venninden min, stakkar, ble som barn befølt og egentlig utsatt for overgrep av sin 10 år eldre bror. Hun ble tvunget til å utføre oralsex, og lignende. Han var vel omtrent 15 år da dette skjedde, så han bør til en viss grad ha forstått hva han gjorde. Dette skjedde over periode på ca. et halvt år, kanskje ett, husker hun. Dette har hun aldri fortalt til noen utenom meg og en annen nær venninde, ikke til sin samboer. Hun sier at hun aldri har følt at hun har blitt "skadet" av dette, selv om hun syns at det selfølgelig er veldig vanskelig å tenke på. Hun skammer seg veldig over dette, siden søskensex er veldig tabubelagt. Hun har egentlig latet som ingenting har skjedd overfor sin bror også. Han har en gang spørt henne, for noen år siden når hun var tenåring - "husker du hva vi gjorde da du var liten?", og da hintet til dette, og flirt. Nå har hun fått egne barn, en jente på 2 1/2 år - og er veldig i tvil om hun skal la jenta få være alene med onkelen sin?? Han har kjæreste, men bor alene. Hun er nok glad i sin bror, som er hennes eneste, men jeg fortår henne godt at hun er i tvil rundt dette. Skal ikke jenta hennes få være med onkel? Hva om det skjer noe? Håper dere KG'ere kan komme med noen gode råd! Gutt på 15? behøver ikke være mere moden enn en på 12. oppvekst/famforhold har mye og si. Unge gutter kan faktisk leke med sine yngre søsken. Doktorleken. Hun var 5...en så liten jente vet at dette ikke er lov osv....noe sier meg at alt ikke var som det skulle der i huset. Har broren blitt voksen med årene? hvilke standpukter har han til div temaer rundt dette? har han vert borti ting senere i livet? Hvordan er samboerern/kjæresten? har han en ung kjæreste? Umoden? En kjæreste som har bein i nesen og har staket ut livet? har han staket ut livet. Alle disse spørsmålene kan gi svar på mye.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg hadde ikke tillatt barnet å være alene med onkelen. Hvem har ikke lekt doktorleker, men her er det bl.a. snakk om oralsex. Det er ikke lenger uskyldigt. Han var 15 år, hun 5 da det startet. Han burde vite at den type handling ikke er ok. Selv som umoden på et 12-årsstadie så er det ingen unnskyldning. Hun bør nekte barnet å være alene med onkelen sin. Først og fremst av hensyn til barnet, men også av hensyn til seg selv. Den usikkerheten hun vil føle vil følge henne.
venus* Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Vanskelig situasjon det der. Hun burde nok ikke la barnet være alene med onkelen sin, men dette kan bli noe vanskelig å kontrollere, i hvert fall hvis barnet kommer til å være alene hos besteforeldrene eller liknende. De vil i såfall ikke passe på at h*n aldri blir alene med onkelen sin. Og barnefaren vet heller ikke om hva denne onkelen har gjort? Hm...vanskelig. Men hvor drastiske skritt hun bør ta kommer jo an på hvor mye kontakt hun ser for seg mellom barnet og onkelen. Er det snakk om julebesøk ++, så er det ikke så vanskelig å holde øynene oppe. Men hvis de sees ofte, så blir det straks verre.
Gjest men Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Nei, de skal ikke være alene sammen. Han viser ingen innsikt overfor hva han har gjort. Å få en 5-åring til å utføre oralsex er ikke noe hendelig grenseoverskridelse. Jeg ville vurdert å konfrontere bror, referere til hva som skjedde, og hvordan han har håndtert det i ettertid. Videre ville jeg sagt at han av den grunn dessverre ikke har nok tillit i forhold til jenta, og at han er ansvarlig for å følge det opp ved å unngå alenetid med barnet. Dersom det overskrides, må familie informeres slik at de følger med. Å rense luften mellom de to søsknene kan også være en ide i seg selv. En sterk beklagelse fra hans side er på sin plass, om hun ikke ønsker noe rettslig forfølgelse av saken.
captiva Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ville aldri latt ham være alene med henne...ikke under noen omstendigheter. Uansett om han er "rehabilitert", det er en alt for stor risk å ta med ditt eget barn(!!!!) Jeg ville mest sannsynelig ikke hatt noen kontakt med ham, og han hadde nok heller aldri fått treffe datteren min.... Men det er meg... Og meg.........
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 at moren er veldig i tvil på om hun skal la jenta få være alene med ham, er svar nok i seg selv - du utsetter ikke et lite, forsvarsløst barn for en potensiell fare - selv om det er snakk om familie!
Gjest unna Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Han hadde aldri fått vært alene med mitt barn, det er sikkert og visst. Jeg har vært utsatt for det samme, men med min far, og mine foreldre har aldri fått være alene med noen av mine barn, ikke et par timer en gang. Hold dine barn unna, bare det at han fleiper om hva dere gjorde som barn er nok til å vise at han faktisk ikke forstår at det han gjorde var galt.
La Guapa Skrevet 27. mars 2008 #17 Skrevet 27. mars 2008 enig med de fleste over: When i doubt - dont! Ikke la dem være alene.
Gjest maskot ii Skrevet 27. mars 2008 #18 Skrevet 27. mars 2008 Nå har hun fått egne barn, en jente på 2 1/2 år - og er veldig i tvil om hun skal la jenta få være alene med onkelen sin?? Her er det noe som ikke stemmer, eller som er utelatt fra historien. Hvorfor kommer dette spørsmålet opp i det hele tatt? Har onkelen spurt om å få ha barnet alene? (isåfall bør barnets mor fatte nok mistanke til at svaret er et soleklart nei!) Hva er liksom anledningen til at onkelen skal være alene med barnet?
Lille Ballerina Skrevet 27. mars 2008 #19 Skrevet 27. mars 2008 Ville ikke latt barnet vært alene med onkelen uten tilsyn.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #20 Skrevet 27. mars 2008 Her er det noe som ikke stemmer, eller som er utelatt fra historien. Hvorfor kommer dette spørsmålet opp i det hele tatt? Har onkelen spurt om å få ha barnet alene? (isåfall bør barnets mor fatte nok mistanke til at svaret er et soleklart nei!) Hva er liksom anledningen til at onkelen skal være alene med barnet? Det er da naturlig at en onkel er sammen med nevøen eller niesen sin?! Er barnevakt, for eksempel. Men i dette tilfellet bør han ikke være det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå