Gjest etisk dilemma Skrevet 7. mai 2003 #1 Skrevet 7. mai 2003 Er det rett og omskjære guttebarn,jeg og barnets far er uenige.Barnets far mener det er Guds anbefaling,fornuftig,hygienisk,og vakrere estetisk. Jeg tenker at når vi er skapt med forhud,er den til nytte, naturlig beskyttelse.Jeg tenker også på barnets integretet over egen kropp.Er redd for å angre hvis det blir gjort fordi det ikke kan gjøres om,har samtidig respekt for hvor viktig det er for barnets far.I vesten tenker vi muligens mer enkelt individ enn gruppe?Hva skal vi gjøre????? Vil gjerne høre fra mennesker med egenerfaring. Hilsen en mamma.
Gjest Tutta fra Calcutta Skrevet 7. mai 2003 #2 Skrevet 7. mai 2003 Dette var jo noe du burde visst om før du fikk barn med denne mannen. Et ganske viktig samtaleemne for dere før dere fikk barn. Tutta
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2003 #3 Skrevet 7. mai 2003 Jeg tenker også på barnets integretet over egen kropp.Er redd for å angre hvis det blir gjort fordi det ikke kan gjøres om' date='har samtidig respekt for hvor viktig det er for barnets far. [/quote'] Du sier det selv i innledningen her syns jeg, barnets integritet over egen kropp. Omskjæring av gutter kan medføre nedsatt følsomhet i penis, og dette er uopprettelig senere.
Trebarnsmor Skrevet 7. mai 2003 #4 Skrevet 7. mai 2003 Jeg synes at det man er født med skal man ikke skjære bort.Altså det som er naturlig.Utenom hvis det er plager eller medisinsk grunn. Jeg har aldri hørt at det kan medføre nedsatt følsomhet,heller omvent. Samboeren min er omskjært og har ikke noen problemer med det på noen måter.Men jeg vil ikke at det skal utføres på min gutt pga. at det kan han få bestemme selv senere,hvis det ikke er helt nødvendig.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2003 #5 Skrevet 7. mai 2003 Dette temaet har vært oppe tidligere, her er en fin tråd om omskjæring på gutter: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...er=asc&start=45
LilleBille Skrevet 7. mai 2003 #6 Skrevet 7. mai 2003 Det har jo noe å si hvor barnet skal vokse opp. Her i Norge er det fortsatt ganske uvanlig. Men vokser de opp i usa er vel nesten 75% omskåret. http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/30/367633.html Og det er ikke alltid like greit å forklare guttene i dusjen hvorfor han ar "spikka p###".. Det er aldri artig å skille seg ut... Har venninner som har omskårete barn - som sier at hvis de hadde vist at barna skulle vokse opp her i Norge ville de aldri godtatt omskjæring - men den gangen guttene ble født - regnet de med at de ville bo i land hvor omskjæring var det vanligste - og de ønsket ikke at barna skulle skille seg ut... Jeg ville aldri godtatt at mine sønner ble omskåret. Men hvis de selv ønsket det når de ble gamle nok til å ta en sånn avgjørelse selv - ville jeg latt dem få velge det da.
kristine 80 Skrevet 7. mai 2003 #7 Skrevet 7. mai 2003 Synest det er helt sykt og gjøre dette på små barn som ikke kan svare for seg selv!!! :fy: Det er helt klart en ting de selv må få bestemme når de blir eldre. Det vill jo bli du som får skylden, hvis gutten får problemer senere... og hva kan du gjøre da???????? ingenting
Gjest Poirot Skrevet 7. mai 2003 #8 Skrevet 7. mai 2003 Omskjæring av gutter kan medføre nedsatt følsomhet i penis, og dette er uopprettelig senere. Ble ikke dette nylig avvist? Anyway: Hygiene er ikke problem med normal vask under forhuden Gud anbefaler mye rart... Få i Norge, men allikevel noen (muslimer og opererte), vil derfor skille seg ut. Ergo: Jeg ville ikke gjort det. Han kan ta et standpunkt til Guds anbefaling når han blir voksen.
Furstina Skrevet 7. mai 2003 #10 Skrevet 7. mai 2003 Nej, aldrig. Jag skulle aldrig omskära mitt barn. Sätta kniven i en liten pojke för att det är tradition. Nej. För mig är det ett onödigt ingrepp, på gränsen till övergrepp.
Gjest sexysadie Skrevet 7. mai 2003 #12 Skrevet 7. mai 2003 Omskjæring = lemlesting av barnet. Uansett om d er gutt eller pike. Så d er bare du å gå og mishandle sønnen din!!!
VesleBråka Skrevet 7. mai 2003 #13 Skrevet 7. mai 2003 Hvis min kjære og jeg får en sønn, blir han omskjært. Han er amerikaner, og han har ikke så sterke meninger om dåp/ikke-dåp, navnevalg, eller noe sånt foreløpig, men han har hele tiden vært knallhard på at hans sønner skal omskjæres. Han vil ikke ha en guttetass som går rundt med dritt under forhuden. Uansett om det dusjes om morgenen, samler det seg opp dritt der iløpet av dagen...Han synes forhud er skikkelig ekkelt. Han var ganske gammel før han så uomskjært i garderoben da, og skjønte plutselig hvorfor det ble kalt "brød på pølsa" og "sovepose"... Som jente synes jeg også at omskjært er mye bedre på alle vis. Og ettersom han er gutt vet han mest om guttetisser, og er mest kompetent til å bestemme akkurat det. Veldig liten sak for meg. Til slutt vil jeg si at iallefall må gutten omskjæres når han er bitteliten baby. Ikke vent til han blir stor, da er det jo en kjempegreie med mye smerter osv. Tenk på han som skal venne seg til at hodet ikke har beskyttelse i trusa da...med operasjonsarr...stakkar.
waco Skrevet 7. mai 2003 #14 Skrevet 7. mai 2003 Jeg har en kompis som blei omskjært da han var seksten. Du er ikke normal utrustet har jeg fortalt ham. Det var sikkert penger og familieære som sto på spill. Da blir han dritsur, sier at faren sa at han selv kunne velge, for han var voksen nå til å kjenne smerte. Om han ble presset eller ikke, jeg synes det er galt at vi har ritualer som lemlester en seksten år gammel gutt i et slags "smertetest" for å bevise sin manndom. Idioti. Det som er mest synd og mest leit i denne sammenheng er hvordan særlig kvinnene liker at det er som det er. Da slo tanken meg at løsningen henger på vidt gap! Det er bare å sette seg litt tilbake så ser man det med en gang! Kvinner elsker jo fest, da kan de lage mat og sette igang allianser og intriger selv på bekostning av en middelaldersk barbarisk tradisjon. Jeg blir også litt småforundret over hvor lite kvinner i den offentlig rom aldri har hatt noen tanker om denne skikken, som fjerner hud og gjør følsomheten på penis lik hvilken som annen hud, - men igjen er det jo fordi kvinner bare hyler og skriker hver gang det er jenter som blir kjønnslemlestet, men aldri jenter. For å enda en gang bevise hvor mislykket det er med feminister i styre å stell kan jeg fortelle at flerparten av de prostituerte langs plata er gutter og guttebarn, dvs ikke jenter og jentebarn, allikevel har propegandaen lært oss at det er mannen vs kvinnen. W Hvis bare kvinner kunne forsvinne fra den offentlig rom.
NangaParbat Skrevet 8. mai 2003 #15 Skrevet 8. mai 2003 Jeg synes det er litt ekstreme påstander her ..... om overgrep etc Vil de som påstår omskjæring er et overgrep, også si det samme om andre aktiviteter som utgjør risiko for barnet? Andre operasjoner som ikke er viktige - hareskår, store ører, tannregulering etc? En annen misforståelse er at det bare er muslimer som omskjærer - det gjelder andre store grupper også - i USA omskjæres noe sånt som 75 prosent av guttebarn, alle jødiske guttebarn omskjæres etc. Noen anfører også som argument at barnet ikke bør "skille seg ut" i ettertid. Om barnet viser seg å ha en liten penis tror jeg sjansen for å bli mobbet senere i livet er mange ganger større - så hva gjør man da? Tar en penisforstørrelse på pjokken? (ref. øre-operasjon for å unngå mobbing) Er man så redd for at barnet skal "skille seg ut", bør man heller gå i seg selv og tenke over hva man skal lære barnet for å unngå mobbing. Alle mennesker "skiller seg ut" i forhold til hverandre, skal vi virkelig gå inn for en utvikling som går mot å bli mer like hverandre? Nå er det slik at det er visse fordeler ved å omskjære(om det skal gjøres) når barnet lite - mindre smertefult, mindre sjanse for komplikasjoner etc. Slik inngrepet gjøres på et moderne sykehus, er sjansene for infeksjon etc minimale. Det er likevel et poeng at man utsetter barnet for en ørliten risiko for at noe kan gå galt. Bortsett fra dette er det ingen ulemper eller fortrinn av avgjørende grad ved omskjæring. Følsomheten blir ikke noe nevneverdig nedsatt, blir litt enklere å holde rent, har ikke noe forhud å dra frem og tilbake, ser penere/styggere ut? Det blir i det hele et estetisk spørsmål. Jeg kan likevel skjønne de som mener det ikke er riktig med omskjæring på grunn av faren for komplikasjoner ved inngrepet. Likevel må man tenke gjennom det faktum at du vil foreta en rekke andre irreversible avgjørelser for barnet gjennom dets barndom, og i tillegge utsette det for annen "unødvendig fare"
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #16 Skrevet 8. mai 2003 Og ettersom han er gutt vet han mest om guttetisser' date=' og er mest kompetent til å bestemme akkurat det. Veldig liten sak for meg. [/quote'] Jeg er også mann og bør vel derfor også ha greie på guttetisser? (eller gjelder det bare din mann) Jeg er også omskjært, og har fått erfare hvordan en slik omskjæring KAN komme til å redusere følsomheten i penis. Jeg sliter virkelig med å ha glede av sex, jeg føler nesten ingenting når jeg er inni jenta, uansett hvor våt hun er. Jeg håper du gleder deg på din sønns vegne om dette også skjer med han etter omskjæringen. Da kan du klappe han på hodet og si at det er: "pappa'n din sin skyld, jeg bare lot det skje jeg for pappa har jo mest greie på guttetisser".
Trebarnsmor Skrevet 8. mai 2003 #17 Skrevet 8. mai 2003 Gjest: HA HA HA HA!!! Ja tenk at noen kan si at de har greie på guttetisser bedre enn andre Latterlig. For en utrolig god grunn........hihihi Jeg ler så jeg gråter her. Herregud...et lite dumt eksempel her: Jeg diskuterte med min mann ang. stelling av gutten vår i magen.Vi har to jenter og satt å lurte litt på dette med gutt. Han visste ikke noe bedre enn meg......og han er jo mann.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #18 Skrevet 8. mai 2003 Idioti. Det som er mest synd og mest leit i denne sammenheng er hvordan særlig kvinnene liker at det er som det er. Jeg blir også litt småforundret over hvor lite kvinner i den offentlig rom aldri har hatt noen tanker om denne skikken' date=' som fjerner hud og gjør følsomheten på penis lik hvilken som annen hud, - men igjen er det jo fordi kvinner bare hyler og skriker hver gang det er jenter som blir kjønnslemlestet, men aldri jenter.[/quote'] Det er utrolig mye dobbeltmoral blant kvinner på dette området ja waco. Det er flere som flirer og ler når de bagateliserer omskjæring på gutter, det er tragisk å se at man viser så liten forståelse for en naturlig del av kroppen.
tuji Skrevet 8. mai 2003 #19 Skrevet 8. mai 2003 Nå foregår ikke omskjæring av kvinner på en like steril og human måte som omskjæring av menn, da. Det har vel en viss betydning.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #20 Skrevet 8. mai 2003 Nå foregår ikke omskjæring av kvinner på en like steril og human måte som omskjæring av menn' date=' da. Det har vel en viss betydning.[/quote'] Ikke over hele verden nei, men de som ønsker å få omskjært sine jentebabyer her i landet, foregår det på en like human måte som fjerning av forhud på guttbabyer. Så om man ser bort fra fjerning av klitoris, men omskjæring av kjønnslepper så burde jo det da være helt greit på jentebabyer også da, eller? Poenget er ikke om det skjer på human måte eller ikke, men om det i det hele tatt er riktig å forandre på noe som fra naturens side er ment å være der, og hvilke konsekvenser omskjæringen kan få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå