Gå til innhold

Kjøpe kjole i utlandet, erfaringer??

Engel

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal til Brasil på ferie i år. Og siden Brasil er et "lavkostnadsland" med priser på klær som er ca 1/4 av norske priser, tenkte jeg at det kanskje er mulig å gjøre et brudekjolekupp.... Men hvordan gjør jeg det? Hvordan har dere som har kjøpt kjoler i utlandet gjort det??

Skal jeg bare stikke innom en salong mens jeg er der og kikke på kjoler? Det er stor fare for at de ikke snakker annet enn portugisisk, og det kan jeg ikke... Riktignok kjenner samboeren min en i Sao Paulo, men han har sikkert ikke så lyst å være med å se på kjoler... :ler: Dessuten vet man aldri hva salongene har inne, om de må bestille kjolene. Det tar nok for lang tid....

Eller skal jeg prøve kjoler her i Norge, og heller prøve å finne en kjole av et merke de har i Brasil, og så heller få bestilt den der før vi reiser, sånn at jeg bare kan stikke innom og hente den?

Er det forresten noen som vet hva "brudekjole" heter på portugisisk? Sånn at jeg kan søke på nettet og se hva de har?

Og så var det disse tollreglene igjen da... Jeg må vel fortolle kjolen, eller...??? Noen som vet hva det kan komme på? Hvis jeg feks har kjøpt en kjole til 4000 kr eller noe (ja, jeg håper jo de er billige der!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Har dere vært borte over et døgn (som jeg regner med dere er :wink: )

så kan du ha med deg verdier opp til 6000 kr inn i landet igjen uten at det må fortolles/ betales norsk moms. Dersom kjolen er dyrere kan det kanskje lønne seg å få butikken til å trekke fra den lokale momsen, for så å betale norsk moms når du kommer hjem.

Portugisisk kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Vi skal være borte i 3 uker, så det går greit. Opp til 6000, det høres bra ut! men vi kommer jo til å shoppe litt annet også da.... Men gjelder 6000 pr person? I såfall så går det jo greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skaffe seg en lokal tolk for en dag? Det kan de sikkert hjelpe med på turistinformasjonen eller noe sånt... Men det er jo klart at litt research er aldri bortkastet!!!

Men vær obs på at de i Brasil kanskje har en helt annen mote enn de har hjemme i Norge.... Sånn er det ihvertfall der jeg er, et veldig katolsk land hvor det går mye i blonder og stæsj... ikke min stil. :o

Og hvis du skal være der i 3 uker kan du kanskje få sydd en kjole på den tiden også... finn en kjole du liker på nettet og print ut ett bilde av den!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kjole på Broadway i New York. Vi tusla litt rundt Downtown og jeg så denne butikken. Jeg og min kjære gikk nølende inn og kikket oss bittelitt rundt. Var en liten butikk ved ChinaTown og bar preg av dette. Etter litt språkproblemer, kom det ei amerikansktalende dame til unnsetning og fikk ordnet prøvetime dagen etterpå.

Da jeg kom og skulle prøve, fikk jeg slengt minst 100 blader i fanget. Bladde, bladde og atter bladde. Min kjære var sendt avgårde for en 2-timers hårklipp... Etter å ha funnet noen modeller jeg kunne tenke meg, sa dama at det tok minst 6 mnd å få sydd kjolen, pluss prøving og tilpassing. Det ble vanskelig siden jeg reiste tilbake til Norge 3 dager etterpå. De hadde en kjole jeg kunne prøve i min størrelse, resten var "kineserstørrelse". Blablalba, pris, grubling, blablabla, pruting kan man vel si, blablabla og jeg kjøpte kjolen. Den ble hengt i en ugjennomsiktlig pose og hentet dagen før vi dro hjem. Vanvittig varmt å drasse på midt i Amerikas sommer (100 grader F, luftfuktighet på 80%). Klønete å måtte sikkerhetssjekke, scanne, åpne og forklare kjolen både på Newark, Shippool og OSL, men det gikk så fint allikevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tolk kan jeg nok trenge ja...

En venninne av meg har akkurat vært i Brasil, og moten der er akkurat som her (men litt mer sommerlig muligens.. :) ) Har også funnet et par av de kjente Brudekjolemerkene som har forhandlere i Brasil.

Noen som vet om det er stor sjanse for at de har kjoler inne som jeg kan kjøpe, eller om de må bestille? kanskje vanskelig å vite hvordan de gjør det akkurat i Brasil, men... Jeg bruker str 38, som også er en vanlig størrelse i Brasil.

Få sydd kjole, ja kanskje ikke så dumt... Hvis de rekker det på 3 uker. problemet er at vi skal reise rundt i Brasil, men det er en mulighet for at vi kanskje skal innom Rio både i starten og før vi skal hjem, og da kan det jo gå... Men er det ikke stort sett bare i østen de har disse "hurtigsyerskene" da? Er i tvil om så mange andre ville ta på seg å sy en brudekjole på 3 uker.

Jeg tar gjerne imot flere tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Bare flytter denne opp, tilfelle noen har gode tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å få sydd kjole i Brasil. Det vet jeg, men det fins sikkert brudesalonger også. Brudekjole heter: Vestido de noiva.

Håper dere får en herlig ferie.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...