Gå til innhold

Er jeg tante eller er jeg ikke tante?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym akkurat nå

Jeg er inngiftet som tante og siden jeg selv ikke har søsken har jeg ingen jeg kommer til å bli 100% ekte tante for.

I går ringte datteren til svigerinnen min (hun er 2 år) og skrek etter onkel hele tiden. Hun enset ikke engang tante som tok telefonen og det virket som om moren hennes ikke engang hadde fortalt henne hvem tante var. Jeg ble litt såret, for jeg vil så utrolig gjerne være tante for både henne og de andre "tante-ungene".

Hva synes dere? Er man tante selvom man er inngiftet? Blir det for dumt om jeg kaller meg selv tante ovenfor dem? Tror faktisk den eldste er den som virkelig aksepterer meg som tante og det er selvsagt stas!

Huff, ble bare litt skuffet over at jeg ikke er tante for denne 2-åringen fra første stund (hun er den eneste jeg har opplevd helt fra hun ble født)...

Bare noen refleksjoner fra ei som så inderlig gjerne vil være ei god tante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en liten nevø på 18 måneder. Han er veldig tantegutt :D (sikkert fordi jeg syns det er et tanteprivilegium å sjemme han bort litt.. :lol: ) Min bror og min foreldre har alltid kalt min samboer, nå min mann (giftet oss i helgen), for onkel i nærheten av han lille. Syns det er naturlig at du er tante til din manns nieser og nevøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turi

Jeg har mange inngiftede tanter og onkler jeg. De er like mye tanter og onkler som de "biologiske".

Eneste unntaket er at ved skilsmisser (som vi har hatt noen av i familien), blir de borte :cry:

Vær tante for niesen din du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivi

Mine brødres koner er tanter til mine barn. Synes det er helt naturlig at de kalles for tante. Selv om de ikke er i slekt med mine barn, er de jo en del av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg med at jeg er enebarn og derfor aldri kan få "egne" tanteunger.

Men jeg har en tanteunge gjennom min mann, hennes foreldre har alltid kalt meg for "tante" når de snakker om meg til henne. Synes det er naturlig jeg!

Bare begynn å kalle deg selv tante til barnet, kanskje det går opp et lys for forldrene også da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Selvfølgelig er du tante!!!!

Ikke vær lei deg fordi tantebarnet roper på onkel og ikke enser deg. Dette kan snu brått, tro du meg. Jeg har selv to barn og de veksler hele tiden på hvem som er favorittene (dette gjelder også populæritetsgrad på meg og pappaen... :wink: ).

Jeg tror ikke barna skjønner eller reflekterer over hvem som er inngiftet eller ikke, og iallefall ikke når man er to år. Bare fortsett å være en god tante du, så vil de nok etterhvert sette mer pris på deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tutta fra Calcutta

Enig med de andre:

Er du gift med med onkel: er du tante.

Kan forstå det dersom onkel til stadighet har med seg nye "tanter" hjem. :ler:

Det blir uromoment for barna.

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri gjort forskjell på biologiske og inngifte tanter og onkler. Dette ser oxo ut til å være oppfatningen i min manns familie.

"Ta deg til rette" , har jg nesten lyst til å si, ved å gjøre ditt beste for å bygge opp et godt forhold til barna. Du kan vel være like mye tante,du!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngiftet eller "ekte" - du er tante uansett.

.. Jeg er tante fortsatt - selv etter at jeg er skilt fra "onkel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren til sambo har en liten pjokk på snart 6 mnd, og de kaller meg alltid tante. Så selvfølgelig er du tante.... :D

Min mors bror - min onkel - skilte seg fra kona for mange år siden, men for meg er hun stadig tante. Jeg kjenner jo henne som tante....Så jeg ble skikkelig forbanna da familien min sa NEI til å invitere henne i bryllupet vårt i august. Selv om jeg forstår dem hadde jeg håpa de kunne forstå meg også.....men, men....

Jeg tror også at det er viktig at dere kaller dere tante og onkel når dere er sammen med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du er tante! Jeg er tante til guttungen til mannen min sin bror, og han er onkel til min søsters barn som blir født til høsten. Noen inngifte er selvfølgelig ikke onkel/tante. Min mann har en "onkel" som han nekter å kalle onkel, han har veldig lite kontakt med tanten, og liker ikke det denne mannen står for. Jeg har en tante som av ulike grunner har hatt nye kjærester med noen års mellomrom. Etter mye motgang har hun nå funnet en flott mann. Jeg setter stor pris på han, er veldig glade for at de har det godt sammen, men jeg er alt for gammel til å få en ny onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

klart du er tante!! Jeg har mange tanter og en av de som står meg nærmest er i høyeste grad inngiftet.

Begrepet tante må jo innarbeides, du må kalle deg tante i fht barnet etc.

-----------------------------

Et relatert tema: Hva når man slår seg sammen med onkelen til halvvoksne gutter, blir man tante da også eller "dama/kona til onkel"/ev "navn"? Eller sagt på annen måte: Blir man mer tante til unger som fødes etter at man har kommet inn i familien i forhold til unger som var der da man kom inn i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern min har ei niese på 8 år. Jeg har vært sammen med sambissen i 3 og et halvt år. Det gikk litt tid før niesa hans tenkte over at jeg egenlig var litt tanta hennes. Men det var noe hun fant ut selv.

Nå bruker hun noen ganger tante og noen ganger navnet mitt. Hun sier til meg at nå må jeg og samboern min "sannelig se å få giftet oss snart, slik at jeg blir ordentlig tanta hennes." He he, hun syns nok det er alt som mangler før hun er helt fortroelig med å kalle meg tante fult ut.

Jeg syns du er tante. Du er jo gift med onkelen hennes og har vært der hele tiden fra hun ble født. Hvertfall Var det sånn for meg at selv om jeg hadde en inngift onkel så var jo han onkelen min fult ut.

Nå hører det med til historien da at de skilte seg og jeg fikk en ny onkel da jeg var 10-11 år og han har jeg aldri kalt onkel. Men han har aldri vært noen onkeltype heller.. Var ikke så gira på å bli kjent med oss, men hvis han hadde vært mer bevist på det selv hadde jeg kanskje kalt han onkel.

Kall deg selv tante du!! Det er jo veldig koselig å få være tante. Snakk med foreldrene hennes om det kanskje.. Er ikke sikkert de tenker noe videre over det, så da kan jo du gi dem en liten påminner :)

XSiljeX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya på skolen

min sønn har to tante, hvorav han forguder den ene. Han er ikke "i slekt" med noen av dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig er du tante! I min familie har det heller aldri vært forskjell på inngiftede og "innfødte" tanter og onkler. Det triste er jo at noen tanter har forsvunnet etter skillsmisse :(

Det har selvfølgelig litt å si når man kommer inn i familien, om det føles riktig å bli tante eller "kona til onkel". Jeg har en ganske ung onkel (pappas lillebror), som var gift med min tante. Etter at de ble skilt ser jeg fortsatt på henne som min tante, selv om jeg ser henne mindre enn før. Min onkels nye kone er bare noen få år eldre enn meg (jeg er 30), og verken hun eller jeg føler at hun er min tante - hun er mer en venninne :D , selv om barna hennes er mine søskenbarn :blunke:

Vel, i din situasjon er du utvilsomt tante, etter mitt syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss har vi aldri gjort noen forskjell på inngifte eller "ekte" tanter og onkler.

Ene onkelen min (som hadde vært singel fram til da) fant seg en dame når jeg var cirka 12-13 år. De har nå bodd sammen i mange år. Jeg kaller henne alltid for tante, men hun er veldig var på det og på bursdagskort etc så skriver hun alltid "hilsen y og onkel x". Men hun blir veldig glad når vi kaller henne for tante. Noen av søskenbarna mine som hun også er tante for, kaller henne aldri for tante...

Men for en som du har kjent siden h*n ble født syns jeg det blir naturlig å kalle seg tante for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du er tante!!

Jeg er tante både til min brors sønn og til min svogers sønn.

Vi gjør ikke noe forskjell på om det er inngift eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du er tante!!! Men, alle er nok ikke enig...

"mine" tante barn har blitt lært å kalle min kjære onkel! Mens "hans" onkelbarn ikke har blitt lært opp til å kalle meg tante...

Til jul fikk vi julekort hvor det stod til onkel xxx og xxx

Skal innrømme at jeg synes det var litt smålig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en samboer som er enebarn. Jeg har selv en bror som har en datter på snart 7 år. Min niese kaller ikke min samboer for onkel. Jeg antar at det er fordi min bror og barnets mor ikke refererer til han som "onkel" når de snakker om oss. Da heter det tante "kari" og "Per". Følgelig sier barnet som hun lærer hjemme (min samboer og jeg har forøvrig vært sammen siden før jenta ble født). Jeg synes det hadde vært hyggelig om hun kalte min samboer for onkel, men respekterer fullt ut at hennes foreldre har valgt å omtale han annerledes, og da er det ikke opp til oss å få de til å "tvangsonkle" han. Det må min bror og barnets mor bestemme selv. Kanskje hadde det skjedd en forandring dersom vi hadde giftet oss, men jeg tror egentlig ikke det. Og for å være helt ærlig - vi ligger ikke akkurat søvnløse om natten pga. det heller... :ler:

Det går an å være tante eller onkel i gavnet, om man ikke enn er det i navnet!

- jeg vil mao tro at siden din lille niese ikke kaller deg for tante, så betyr det at du ikke blir refert til med tittelen "tante" hjemme hos dem heller. Små barn klarer ikke å tenke ut slike ting selv. Uten at det betyr at barnets foreldre ser på deg som et "mindreverdig" familiemedlem av den grunn, for dem er det kanskje bare ikke naturlig å omtale deg som "tante", eller kanskje de rett og slett ikke har tenkt på at det burde de gjøre? Dersom det betyr veldig mye for deg å bli kalt tante, så bør du kanskje ta det opp med din mann, som så igjen kan formidle beskjeden videre? Som sagt, det kan jo være ren ubetenksomhet som er årsaken, det behøver ikke ligge noen "ond vilje" bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...