Gå til innhold

Compulsive skin picking


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Bare lurer på om det finnes andre her som har lidelsen compulsive skin picking. Etter flere år uvitende om dens utbredelse er har jeg nå lært at det er ca 10% av befolkningen som sliter med dette.... Jeg får selv mye støtte i en selvhjelps side med forum på nettet, har bare aldri møtt noen norske jenter der...

  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare lurer på om det finnes andre her som har lidelsen compulsive skin picking. Etter flere år uvitende om dens utbredelse er har jeg nå lært at det er ca 10% av befolkningen som sliter med dette.... Jeg får selv mye støtte i en selvhjelps side med forum på nettet, har bare aldri møtt noen norske jenter der...

ENDELIG en annen nordmann! Jeg har følt meg så alene! Jeg følte meg mer alene før jeg fant ut at det var en sykdom og hadde et (eller egentlig flere) navn: Dermatillomani. Hvordan går det med CSP'en din?

Den største medfølelse, H.

Skrevet (endret)

Går det å plukke og bite leppene sine til kjøttkaker, samt bite huden rundt neglene under den der også eller? For da tror jeg jaggu jeg har et snev av den også XD

Edit;(ikke ment som trollepost eller respektløst mot dere, det så så fælt ut da jeg posta :sjenert: )

Endret av Minya
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Går det å plukke og bite leppene sine til kjøttkaker, samt bite huden rundt neglene under den der også eller? For da tror jeg jaggu jeg har et snev av den også XD

Edit;(ikke ment som trollepost eller respektløst mot dere, det så så fælt ut da jeg posta :sjenert: )

Det som kjennetegner det som "sykdom" er at man havner i en "transe" der man mister sans for tid og rom mens man plukker/peller/klemmer o.l. på huden.. Det er f.eks. normalt å klemme på kviser, men om man havner i denne "transen" er det mer trolig at man har CSP/dermatillomani. Er selvfølgelig flere faktorer, men det er et typisk trekk, da. Var det forklarende nok?:)

Skrevet

Bare lurer på om det finnes andre her som har lidelsen compulsive skin picking. Etter flere år uvitende om dens utbredelse er har jeg nå lært at det er ca 10% av befolkningen som sliter med dette.... Jeg får selv mye støtte i en selvhjelps side med forum på nettet, har bare aldri møtt noen norske jenter der...

Vi er fler: http://trichogskinpicknorge.blogspot.no/

Skrevet

Visste ikke at det var en sykdom! Jeg plukker alltid på kviser og nupper om jeg har, helt til de er mye verre enn de var i utgangspunktet.. Ikke bra. Er heldigvis veldig heldig med at jeg ikke får noe særlig arr av det. Tar meg selv ofte i å begynne å plukke så lenge jeg har et speil (dog ikke foran folk)..

Skrevet

Jeg tror nok jeg har et snev av dette... Prøver for harde livet å slutte å plukke på fingre og hendene mine, men detter bort innimellom, og etter dette ser ikke fingrene mine uut..

Skrevet

Hm, kjenner godt igjen "transen", både lange episoder foran speilet på badet med klemming og pirking, og negl-fingerplukking og tungebiting mens man glemmer tid og rom...

Den litt skrekkblandede følelsen av man man virkelig burde slutte nå med en gang, fordi man blør og bare blir styggere, men man greier ikke å rive seg løs...

Visste ikke at det fantes et navn på det der. :forvirret:

Skrevet

Hm, kjenner godt igjen "transen", både lange episoder foran speilet på badet med klemming og pirking, og negl-fingerplukking og tungebiting mens man glemmer tid og rom...

Den litt skrekkblandede følelsen av man man virkelig burde slutte nå med en gang, fordi man blør og bare blir styggere, men man greier ikke å rive seg løs...

Visste ikke at det fantes et navn på det der. :forvirret:

Det jobbes faktisk med å finne en kur for dette. En forskergruppe er blitt innvilget penger og håper på å ha en løsning/behandling for problemet:) Erna Moen er den jeg har vært i kontakt med, så det er jo veldig spennende:) Få som vet det er en sykdom - selv fant jeg det ut for snart et år siden og har lidd av det i over 10 år...

Skrevet

Usj, har egentlig ikke lyst på flere diagnoser, men hadde jo vært godt å få behandling. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Melder meg inn i klubben... jeg har alltid hatt problemer med dette, noe pga at jeg alltid har hatt problemhud.. men da jeg var 11-12 prøvde jeg epilator på beina som ga meg infeksjoner og sår, begynte og pille og fikk masse arr. Senere kuttet jeg meg litt i overarmer med saks på videregående, aldri noe dypt og skjedde kun to ganger eller noe, men så begynte jeg å pille på sårene og arrene etter dette, og armene mine er ødelagt :-( Jeg kan ikke gå i singletter, og har nå arr også på underarmer og ene hånden etter hudproblemer som oppstod som en følge av stress.

Så har havnet i en ond sirkel, alt av livsendringer og stress slår ut på huden over hele kroppen, og så tar denne pillingen og gjør det ti ganger værre og ødelegger kroppen min for livet. Det blir bedre i perioder, men f.eks. i eksamensperioder har jeg klort opp armene mine til det ugjenkjennelige uten å ville det, og så må man begynne på nytt igjen. Kelo-cote krem og streng selvdisiplin er mitt beste virkemiddel til nå, men jeg er dessverre synlig merket for livet av arr, selv om jeg får kontroll over dette.

Anonym poster: 98b53264485b5c68bc436ec08ba857c1

AnonymBruker
Skrevet

Ueeh, dette sliter jeg med også. Havner i transe og tygger på fingerhuden til jeg blør, samme med leppene. Prøver å fortelle meg selv at jeg skal slutte, men med en gang jeg kjeder meg eller stresser så begynner jeg.

Anonym poster: c8fd7178a68685a2d50da4b5308656ab

Skrevet

Melder meg inn i klubben... jeg har alltid hatt problemer med dette, noe pga at jeg alltid har hatt problemhud.. men da jeg var 11-12 prøvde jeg epilator på beina som ga meg infeksjoner og sår, begynte og pille og fikk masse arr. Senere kuttet jeg meg litt i overarmer med saks på videregående, aldri noe dypt og skjedde kun to ganger eller noe, men så begynte jeg å pille på sårene og arrene etter dette, og armene mine er ødelagt :-( Jeg kan ikke gå i singletter, og har nå arr også på underarmer og ene hånden etter hudproblemer som oppstod som en følge av stress.

Så har havnet i en ond sirkel, alt av livsendringer og stress slår ut på huden over hele kroppen, og så tar denne pillingen og gjør det ti ganger værre og ødelegger kroppen min for livet. Det blir bedre i perioder, men f.eks. i eksamensperioder har jeg klort opp armene mine til det ugjenkjennelige uten å ville det, og så må man begynne på nytt igjen. Kelo-cote krem og streng selvdisiplin er mitt beste virkemiddel til nå, men jeg er dessverre synlig merket for livet av arr, selv om jeg får kontroll over dette.

Anonym poster: 98b53264485b5c68bc436ec08ba857c1

Jeg anbefaler deg å lese denne e-boka: http://grossbart.com/SkinDeep.pdf

Mye av det du skriver virker kjent ut fra det jeg har lest der. Kanskje det kan hjelpe deg? Lykke til :)

Skrevet

Ah, visste ikke at det fantes et navn på det! Har hatt dette i mange, mange år. Lurer på, dere som piller på huden, har dere andre "tvangslidelser" i tillegg?

Jeg piller på huden. Lepper og fingrer ser ikke ut og blodet renner omtrendt hver dag. Kviser, nupper og hodebunn får også gjennomgå. Og når jeg først har begynt så MÅ jeg pille til det ikke er noe å pille på lengre (eller det gjør så vondt at jeg bare må stoppe). Ja, det er omtrendt som en transetilstand.

Men i tillegg til all denne pillingen så hender det at jeg får slike andre "tvangstanker" også. (vet ikke hva jeg skal kalle det...). Helt siden jeg jeg var lita måtte jeg alltid tvinge luften ut av lungene i korte, raske pust, og lage slike hm-lyder. (høres jo helt teit ut men.. :fnise: ), og skrive ord, tall og setninger i løse luften med fingeren. Får jeg ikke gjort det bygges det opp en rastløshet i meg som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.

Høres jo ut som en galning. Egentlig plager det meg ikke så forferdelig mye, men det er jo litt irriterende i blandt at jeg ikke klarer å oppføre meg som en normal person. :tongue:

Skrevet

Lurer på, dere som piller på huden, har dere andre "tvangslidelser" i tillegg?

Jeg vet ikke om det er noen direkte sammenheng, men ofte er det jo slik at de med tvangslidelser har mer enn én. Selv har jeg en trang til å ikke tråkke på linjer og kumlok - og sikkert mye annet jeg ikke er klar over :rolleyes: Normalt er kjedelig, eller? :tunge1:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese denne e-boka: http://grossbart.com/SkinDeep.pdf

Mye av det du skriver virker kjent ut fra det jeg har lest der. Kanskje det kan hjelpe deg? Lykke til :)

Takk for påminnelse, denne lastet jeg faktisk ned i fjor engang, men leste den aldri ferdig. Skal finne den frem igjen, og gjøre øvelsene også denne gangen! :-)

Det er vittig hvor mye psyken kan spille inn, sårene på ene hånden begynte som et slags eksem, da jeg begynte på universitetet. Jeg har etter det hatt tre forskjellige hudleger som har sett på det, og prøvd det som er både av kortisonkremer på resept, og mer alternative kremer/oljer, føler jeg har prøvd alt. Så ga jeg opp, gjorde ferdig bacheloren, og på bare noen få uker bedret det seg drastisk uten noen kremer i det hele tatt. Det å slutte på universitetet var visst en bra kur :lur:

Anonym poster: 98b53264485b5c68bc436ec08ba857c1

Skrevet

Takk for påminnelse, denne lastet jeg faktisk ned i fjor engang, men leste den aldri ferdig. Skal finne den frem igjen, og gjøre øvelsene også denne gangen! :-)

Det er vittig hvor mye psyken kan spille inn, sårene på ene hånden begynte som et slags eksem, da jeg begynte på universitetet. Jeg har etter det hatt tre forskjellige hudleger som har sett på det, og prøvd det som er både av kortisonkremer på resept, og mer alternative kremer/oljer, føler jeg har prøvd alt. Så ga jeg opp, gjorde ferdig bacheloren, og på bare noen få uker bedret det seg drastisk uten noen kremer i det hele tatt. Det å slutte på universitetet var visst en bra kur :lur:

Anonym poster: 98b53264485b5c68bc436ec08ba857c1

Ja, det er jo ofte sånn at man går til hudleger når man egentlig skal gå til "hodeleger" - hehe:) Jeg nevner igjen Erna Moen ved Rikshospitalet. Det anbefales å gjøre mindfullnessøvelser o.l. Selv bruker jeg mer fysiske tiltak, som å teipe fast lysbryteren og gi meg selv tidsfrister på å bli ferdig på badet, men så er det nok mitt lille hode som må "fikses" :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Ah, visste ikke at det fantes et navn på det! Har hatt dette i mange, mange år. Lurer på, dere som piller på huden, har dere andre "tvangslidelser" i tillegg?

Har tvangstanker om at jeg er skitten hele tiden, men jeg klarer å kontrollere disse. Ellers hadde jeg dusjet og vasket hender hele tiden.

Anonym poster: c8fd7178a68685a2d50da4b5308656ab

Skrevet

Det som kjennetegner det som "sykdom" er at man havner i en "transe" der man mister sans for tid og rom mens man plukker/peller/klemmer o.l. på huden.. Det er f.eks. normalt å klemme på kviser, men om man havner i denne "transen" er det mer trolig at man har CSP/dermatillomani. Er selvfølgelig flere faktorer, men det er et typisk trekk, da. Var det forklarende nok? :)

Aner ærlig talt ikke om jeg går inn i noen transe, men jeg plukker og biter og herjer på uten at jeg registrerer det. Leppene mine ser ikke ut pga dette, bruker en formue i reparerende leppepomader og sånt for å fikse sårene som oppstår når jeg har holdt på for mye, og jeg biter bort hud fra fingrene og neglebånd og sånt. :sukk:

Skrevet

Aner ærlig talt ikke om jeg går inn i noen transe, men jeg plukker og biter og herjer på uten at jeg registrerer det. Leppene mine ser ikke ut pga dette, bruker en formue i reparerende leppepomader og sånt for å fikse sårene som oppstår når jeg har holdt på for mye, og jeg biter bort hud fra fingrene og neglebånd og sånt. :sukk:

Det at du ikke registrerer det er også en del av sykdommen... Du får en slags "ro"/indre sensasjon av å holde på, og det er på alle mulig måter tegn på en tvangslidelse. Jeg anbefaler noe så enkelt som "Camphoratum" (ca 50,- på apoteket) til leppene. Sover med det hver natt og er lykkelig :smilorange:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...