Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 ..Man har vært på en av Kanariøyene? Sånn rent geografisk sett ligger jo disse øyene rett utenfor Afrikas kyst, men allikevel synes vel Kanariøyenes innbyggere at de hører til Europa pga de er en del av Spania. Ja, hva synes du?
Gjest Bellatrix Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Kanariøyene hører til Europa selv om de ligger utenfor Afrika. Endret 24. mars 2008 av Bellatrix
Gjest TS Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Kanariøyene hører til Europa selv om de ligger utenfor Afrika. Ja, men de ligger på på den afrikanske kontinentalsokkel.
Gjest Bellatrix Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Så lenge de tilhører Spania kan de ligge hvor som helst og likevel være Europeisk.
Bernina Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Man har så absolutt IKKE vært i Afrika om man har vært på Kanariøyene.
Gjest Bellatrix Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Geografisk regnes Kanariøyene som en del av Afrika da de ligger på den afrikanske kontinentalsokkel, men politisk og kulturelt regnes de som en del av Europa fordi de er en del av Spania. http://no.wikipedia.org/wiki/Kanari%C3%B8yene Kanariøyene følger i dag samme tidssone som Storbritannia og Irland. Og om Storbritannia bytter tidssone så er det ikke usannsynlig at også Irland følger etter. Da vil Kanariøyene være alene i Europa om å benytte Zulutid eller Greenwich middle time (GMT), og bli det siste sted i Europa – bokstavelig talt – da resten ligger foran i tid. http://www.canarylife.com/canarylife/main....mp;cat=euronews Hmmm.....
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Kanari%C3%B8yene http://www.canarylife.com/canarylife/main....mp;cat=euronews Hmmm..... Ta de kilene med en klype salt Bellatrix. Kanariøyene er europeisk, og når man er der er man i Europa.
Gjest Bellatrix Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Ta de kilene med en klype salt Bellatrix. Kanariøyene er europeisk, og når man er der er man i Europa. Jeg vet. Jeg har ært på Gran Canaria to ganger og har aldri tenkt at jeg har vært i Afrika. Tilhører de Spania så tilhører de Europa.
Gjest TS Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 Jeg mener ikke at det ene eller det andre er riktig eller galt, jeg synes bare det er litt interessant. Det samme gjelder for eksempel Grønland. Er man i Europa eller Amerika når man er der? Det finnes sikkert flere eksempler. Rent teoretisk og geografisk befinner man seg tross alt i henholdsvis Afrika og Amerika i disse eksemplene. (Og bare en liten tilføying - jeg har aldri vært på Kanariøyene og har ingen planer om å dra dit med det første. )
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #10 Skrevet 24. mars 2008 Jeg mener ikke at det ene eller det andre er riktig eller galt, jeg synes bare det er litt interessant. Det samme gjelder for eksempel Grønland. Er man i Europa eller Amerika når man er der? Det finnes sikkert flere eksempler. Rent teoretisk og geografisk befinner man seg tross alt i henholdsvis Afrika og Amerika i disse eksemplene. (Og bare en liten tilføying - jeg har aldri vært på Kanariøyene og har ingen planer om å dra dit med det første. ) Man er i den verdensdelen som det landet man befinner seg i hører inn under - uansett hvilket land man er i. Hvor i all verden har du fått tanken om at Grønland er en del av Amerika? Og før fantasien din løper enda mer løpsk: Tyrkia er både europeisk og asiatisk. Russland er både europeisk og asiatisk.
lille katt Skrevet 24. mars 2008 #11 Skrevet 24. mars 2008 Hvis man er på Fiji da? De tilhører Commonwealth... . Er man da også i Europa?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Hvis man er på Fiji da? De tilhører Commonwealth... . Er man da også i Europa? Man er som sagt i den verdensdel som det landet hører til. Tror du Fiji hører til Europa?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 Nei. Absolutt ikke. Oeyene hoerer ikke til Afrika og har heller ingen afrikansk kultur.
Gjest TS Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 Hvor i all verden har du fått tanken om at Grønland er en del av Amerika? Og før fantasien din løper enda mer løpsk: Tyrkia er både europeisk og asiatisk. Russland er både europeisk og asiatisk. Vel, Russland og Tyrkia ligger jo innenfor begge verdensdelene, så det er vel ikke noe "fantasien min løper løpsk" for... Og rent geografisk ligger Grønland i Nord-Amerika for å svare på det andre du lurte på. - Jeg synes bare det er en morsom tanke, selv om jeg vet at det finnes et svar på det, men jeg forstår jo nå at ingen er med meg på tanken en gang.
lille katt Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Man er som sagt i den verdensdel som det landet hører til. Tror du Fiji hører til Europa? Kjære gjest-som-tar-alt-bokstavelig: jeg lurer bare på hva du mener med at man er i den verdensdelen landet hører til. Fiji ligger i Oseania, men styres av Commonwealth, altså den engelske dronningen.... Er man da i Europa eller Oseania når man besøker Fiji...? Legg merke til denne:
La Luna Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Kjære gjest-som-tar-alt-bokstavelig: jeg lurer bare på hva du mener med at man er i den verdensdelen landet hører til. Fiji ligger i Oseania, men styres av Commonwealth, altså den engelske dronningen.... Er man da i Europa eller Oseania når man besøker Fiji...? Legg merke til denne: Det her blir for søkt, skal du ta det samme eksempelet med Australia og Canada da? Fiji har selvstyre, og styres ikke av Commonwealth.
FoxyFish Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Nei, man har ikke vært i Afrika når man har vært på kanariøyene. Det er nå min mening. På den andre siden ville jeg ikke sagt at man har vært i England om man har vært på Gibraltar heller! Så det er nok ulike svar på de ulike eksemplene Er ikke det viktigste at du hadde en fin tur? hehe
Kosemose Skrevet 24. mars 2008 #18 Skrevet 24. mars 2008 Om noen hadde fortalt meg at de hadde vært i Afrika i påsken og jeg hadde spurt hvor, og de hadde sagt "Playa America" (eller hva det nå heter på Tenereife) så hadde jeg tenkt mitt. Men selvsagt - hvis noen syns det er stas å si at de har vært i Afrika selv om det er Kanariøyne de har vært på, fordi det ligger nært og har samme kontinentalsokkel - så kjør i vei!
Gjest TS Skrevet 24. mars 2008 #19 Skrevet 24. mars 2008 Er ikke det viktigste at du hadde en fin tur? hehe Haha, som sagt, jeg har aldri vært på Kanariøyene. (Men jeg har vært i Afrika flere ganger. ) Jeg er vel bare litt fascinert av at disse øyene mer eller mindre ligger i en annen verdensdel enn den de tilhører og sånn.
lille katt Skrevet 24. mars 2008 #20 Skrevet 24. mars 2008 Det her blir for søkt, skal du ta det samme eksempelet med Australia og Canada da? OK! Har man vært i Australia når man har vært i Australia?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå