Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Er tante til tvillinger som skal døpes nå. Vi pleier å gi for et fast beløp til nevøer/nieser. Ville dere gjort det til tvillinger også, eller gitt for litt mindre siden det er to å kjøpe gave til på en gang? Det blir jo dyrt, men føler kanskje det blir oppfattet som gnient og feil å gi for mindre...
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Jeg hadde gitt dobbelt opp av vanlig gave!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #3 Skrevet 23. mars 2008 Jeg ville gitt som vanlig ja. Er ikke de like mye verdt som om de hadde kommet til verden her for seg? Det var kanskje litt skarpt sagt, men vet ikke hvordan jeg kunne skrevet det annerledes og fått frem poenget. Er du fadder til den ene og ikke til den andre syns jeg det stiller seg annerledes. Da går man vel for å kjøpe en skikkelig gave til den man er fadder til og så en vanlig dåpsgave til den andre om man er så tett i familie... Sånn ville jeg gjort det i alle fall. men det kommer jo helt an på familien og hva som er normen også da. Jeg kommer selv fra en familie med mange tvillinger..
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 23. mars 2008 #4 Skrevet 23. mars 2008 Jeg ville gitt som vanlig ja. Er ikke de like mye verdt som om de hadde kommet til verden her for seg? Det var kanskje litt skarpt sagt, men vet ikke hvordan jeg kunne skrevet det annerledes og fått frem poenget. Er du fadder til den ene og ikke til den andre syns jeg det stiller seg annerledes. Da går man vel for å kjøpe en skikkelig gave til den man er fadder til og så en vanlig dåpsgave til den andre om man er så tett i familie... Sånn ville jeg gjort det i alle fall. men det kommer jo helt an på familien og hva som er normen også da. Jeg kommer selv fra en familie med mange tvillinger.. Er litt overgitt over endel holdninger på KG .. er det virkelig vanlig at dere gir mer til fadderbarn enn til andre barn i familien? Jeg er fadder til min nevø, men gir akkurat like dyre gaver til ham som til niesene mine .. Noe annet hadde vært helt utenkelig for meg ...
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #5 Skrevet 23. mars 2008 Er litt overgitt over endel holdninger på KG .. er det virkelig vanlig at dere gir mer til fadderbarn enn til andre barn i familien? Jeg er fadder til min nevø, men gir akkurat like dyre gaver til ham som til niesene mine .. Noe annet hadde vært helt utenkelig for meg ... Da syns jeg at du må respektere at i noen familier er det slik at det å være fadder til noen betyr at man gir denne en litt ekstra oppmerksomhet under dåpen. Det betyr da slett ikke at man gir mer eller mindre til vanlige bursdager, selv om jeg kan forstå at det kan være slik enkelte steder. Altså, jeg tror man må begynne å respektere at det er forkjellige tradisjoner for forskjellige ting her på KG, og slutte å klage på dårlige holdninger... Hva vet vel du om mine holdninger til ting ut i fra våre gavetradisjoner i forbindelse med dåpen? Da kan vel jeg si at jeg syns slike uttalelser tyder på dårlig dømmekraft, men det syns jeg blir litt tåpelig å si på så tynt grunnlag...
ToveM Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 (endret) Min mann er onkel til tvillinger, han er fadder til den ene, men vi gav da like presanger til begge to, det samme gjorde vi da de ble konfirmert. Hadde aldri gitt ulik sum penger til tvillingene, selv om mannen bare er fadder til den ene. Endret 23. mars 2008 av ToveM
Gjest Piper Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 Da syns jeg at du må respektere at i noen familier er det slik at det å være fadder til noen betyr at man gir denne en litt ekstra oppmerksomhet under dåpen. Det betyr da slett ikke at man gir mer eller mindre til vanlige bursdager, selv om jeg kan forstå at det kan være slik enkelte steder. Altså, jeg tror man må begynne å respektere at det er forkjellige tradisjoner for forskjellige ting her på KG, og slutte å klage på dårlige holdninger... Hva vet vel du om mine holdninger til ting ut i fra våre gavetradisjoner i forbindelse med dåpen? Da kan vel jeg si at jeg syns slike uttalelser tyder på dårlig dømmekraft, men det syns jeg blir litt tåpelig å si på så tynt grunnlag... Vil nå heller kalle det dårlige tradisjoner, der man gjør såpass stor forskjell bare fordi man har fått æren av å være fadder til den ene. Og man gir ikke forskjellige summer til tvillinger, det er frekt og respektløst, så får en tradisjon være en tradisjon. Kjenner noen som har mange bilder på veggen av første barnebarnet, ga dyrest gave til første barnebarnet, fordi dette var en tradisjon i deres familie. Men selv om man kaller det for tradisjon, behøver det ikke være en rettferdig tradisjon. Urettferdig kaller nå jeg det, så får du surmule så mye du bare vil over at jeg mener det, men man gjør ikke forskjell på nevøer og nieser til dåpen. Og til TS: Vi ahr tvillinger i vår familie, go de fikk for like mye som de andre har fått, noe annet ville blitt helt feil. Det er da ikke deres feil at de ble født to på en gang.
prinsessa Skrevet 23. mars 2008 #8 Skrevet 23. mars 2008 Jeg syns det er naturlig og gi dobbel gave. Skjønner at utgiften blir stor der og da men sånn er det bare når det er tvillinger. Slik vil det jo også bli på bursdager og konfirmasjon.
Malama Skrevet 23. mars 2008 #9 Skrevet 23. mars 2008 En tvilling er et individ, på lik linje med enkeltfødte barn, så jeg ville absolutt behandlet dem som om de hadde vært helt vanlige søsken, altå normal gave til hver av dem. Å legge seg opp i om det er "dårlig tradisjon" at man i en familie anser en fadder som å være noe spesielt synes jeg blir sært. La nå familier ha slike tradisjoner om de vil? (Å forfordele første barnebarn synes jeg blir noe helt annet. Alle (døpte) barn i en familie har faddere, men bare et barn kan være første barnebarn, derfor blir det noe helt annet) Altså, om to tvillinger har hver sin fadder. Det er i denne familien helt normalt å gjøre ekstra stas på fadderbarn ved dåp og konfirmasjon. Men så kommer en med "kg-justerte holdninger" og fastslår at man må jo begge tvillingene likt, så får den ene tvillingen "faddergave" fra sin fadder, og vanlig gave fra den andre tvillingens fadder, mens den andre tvillingen får "faddergave" fra begge, fordi den andres fadder altså ville være rettferdig... Livet er ikke svart/hvitt... Men DET var vell heller ikke tema i denne tråden opprinnelig. Så til det trådstarter spurte om: en tvilling er et barn, helt og holdente på lik linje med barn som ikke har tvillinger, så jeg ville ikke "straffet" barna for at det tilfeldigvids ble født samtidig som sin søster/bror...
Kristaa Skrevet 23. mars 2008 #10 Skrevet 23. mars 2008 Jeg ville gitt like mye, at de er født samtidig betyr jo kun at man ikke får spedd ut utgiften...
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 24. mars 2008 #11 Skrevet 24. mars 2008 Jeg ville gitt like mye til hver av tvillingene som til de andre. Ang. det med fadderbarn (selv om det er utenfor trådstarters tema): Selv er jeg fadder til to av tantebarna og har ofte gitt en ekstra oppmerksomet fra "gudmor". Både i barndåp, julegaver og konfirmasjon.
Grissini Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Min mann er onkel til tvillinger, han er fadder til den ene, men vi gav da like presanger til begge to, det samme gjorde vi da de ble konfirmert. Hadde aldri gitt ulik sum penger til tvillingene, selv om mannen bare er fadder til den ene. Jeg hadde gjort som dere i samme situasjon.
Gjest Piper Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 Ang. det med fadderbarn (selv om det er utenfor trådstarters tema): Selv er jeg fadder til to av tantebarna og har ofte gitt en ekstra oppmerksomet fra "gudmor". Både i barndåp, julegaver og konfirmasjon. Og dette syns du er riktig fordi? Min søster er fadder til to av mine tre barn, ville det vært riktig av henne å gjøre forskjell på de? Og jeg er fadder til to av hennes, ville det da vært riktig av meg å gi litt mer til de to jeg er fadder til? Klarer ikke å forstå en sånn urettferdighet, for det er akkurat det det er.
Malama Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 Tja, jeg har fått dyrere gave fra min faddertante/onkel enn hva min bror fikk. På samme måte fikk han ekstra fra SIN faddertante/onkel. Det er vel slett ikke mer urettferdig enn at dere velger å ikke la det å være fadder være noe speiselt? I noen familier ER det normalt at den som er fadder gir en ekstra oppmerksomhet. Dette oppfattes ikke for oss som vokser opp i disse familiene som urettferdig, fordi det ikke er det. Føles ikke slik, det er bare forskjellige mennesker vi fikk, og fortsatt får, litt ekstra oppmerksomhet fra. MÅ jeg sende påskekort til min fetter, fordi jeg sender til søsteren hans? Hun var min forlover, jeg synes det er greit å gi henne en julegave, og et påskekort, uten å gjøre det til broren. På samme måte var det greit for hennes foreldre å gi meg en annen type julegave en til min bror, fordi de er fadder på meg, og ikke min bror. Hva med å akseptere at tradisjoner er ulike, og ikke nødvendigvis urettferdige, bare annerledes? Dersom derimot en fadder insisterer på å gi det samme til alle søskenene, mens den andres fadder ikke gjør det, så kan det bli urettferdig, men da er det sånnsett likemye, om ikke mer, den som insisterer på å være "rettferdig" som skaper denne urettferdigheten, om "alle de andre" følger familiens tradisjon...
venus* Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Jeg ville gitt like mye til begge to. Angående gaver fra faddere. I vår familie så er det vanlig at fadderne gir dyrere gaver til sine fadderbarn. Urettferdig? Vel, som jeg av og til sier til mine barn - livet er ikke alltid rettferdig! Jeg har enda til gode til å se et barn som får for lite gaver... Det er mye urettferdighet en kan hause seg opp for, men gaver..?
Gjest Piper Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Hva med å akseptere at tradisjoner er ulike, og ikke nødvendigvis urettferdige, bare annerledes? Dersom derimot en fadder insisterer på å gi det samme til alle søskenene, mens den andres fadder ikke gjør det, så kan det bli urettferdig, men da er det sånnsett likemye, om ikke mer, den som insisterer på å være "rettferdig" som skaper denne urettferdigheten, om "alle de andre" følger familiens tradisjon... Jeg kommer aldri til å akseptere en tradisjon som er urettferdig, uansett hvor mye dere prøver å overbevise om at alle har det så greit så. Og å si at det er den som ønsker å være rettferdig som skaper uretteferdigheten, er og blir for dumt for meg. Beklager, men hvordan kan du egentlig si noe slikt? Hva om den personen er vokst opp i en familie som har en tradisjon å være rettferdig, vil det da si at det er deres tradisjon som er den viktigste, og den andre sin er feil? Det du mener er at alle som kommer inn i familien deres skal følge deres tradisjoner, for ellers er det de som skaper uretteferigheten. At de selv har en egen tradisjon får så være, for deres er viktigst. Ego, ego og litt mer ego, og ejg er så glad for at vi ikke har slike mennesker i vår familie. Vi kommer heldigvis fra en familie der alle er like mye verdt, enten vi er fadder til de eller ikke.
Kosemose Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Dette er KG på sitt "beste". Enig med Venus...
Gjest Marillia Skrevet 24. mars 2008 #18 Skrevet 24. mars 2008 Jeg hadde gitt gave for lik pengesum til tvillinger. Vi har tvillinger i vår familie, men disse har samme faddere, så jeg er litt usikker på hva som hadde blitt gjort hos oss om disse hadde hver sine faddere. Grunnen er at i vår familie er det tradisjon å gi for litt mer i dåpsgave, konfirmasjonsgave og bryllupsgave når man er fadder. Forøvrig hadde vi en diskusjon da min genrasjon begynte å få barn, og ble enige om at vi ga likt til nevøer og nieser i jul- og bursdagsgaver, men som sagt litt ekstra når det er dåp, konfirmajson og bryllup. Å kalle det en dårlig tradisjon fordi man velger å gjøre litt ekstra stas på fadderbarn, synes jeg er dumt. Så lenge det blir gjennomført lik praksis for alle i familien, så blir det til syvende og sist likt for alle barna.
Titta Skrevet 24. mars 2008 #19 Skrevet 24. mars 2008 Jeg synes det blir helt feil at tvillingbarna skal få mindre gaver bare fordi de er tvillinger. Selvsagt skal de få like mye som alle andre, de er da like mye to forskjellige individer som andre søsken. Når det gjelder fadderbarn så synes jeg det er helt uproblematisk at en gir en litt større oppmerksomhet til fadderbarna sine. Jeg ser faktisk på det som noe helt naturlig og nesten en selvfølge. Slik jeg ser på det så skal en fadder følge ekstra opp fadderbarnet sitt. Både når det gjelder kontakt med barnet og generell oppfølging, og også det å gi en ekstra oppmerksomhet når det passer seg. Det har ikke noe med rettferdighet/urettferdighet, men mitt fadderbarn er et barn som jeg har et større ansvar for enn andre barn. Det å være fadder er for meg ikke bare det som skjer under dåpen, men en livslang oppgave hvor det er min jobb å være ekstra oppmerksom ovenfor dette barnet. Likeledes med at en gjerne gir større gaver til egne barn enn til tantebarn uten at noen synes det er urettferdig synes jeg det er like naturlig at fadderbarna står litt nærmere enn "alle andre" og dermed også får litt ekstra.
Malama Skrevet 24. mars 2008 #20 Skrevet 24. mars 2008 Piper: Hva med å altså rett og slett rette seg etter ulike familietradisjoner, uten at det er å endre seg? Altså, i min manns familie retter vi oss etter hans families tradisjoner, og i min familie etter min families tradisjoner. Så danner vi våre egene tradisjoner i vår familie, en miks av disse. Og gjett hva? Hittil har det gått helt fint, og det tror jeg det gjør videre også. Og dette gikk helt fint med mine foreldres blanding av to familiers tradisjoner også. Og jo, om alle retter seg etter at i en familie er det vanlig å gjøre forskjell på fadderunger og andre barn, og en insisterer på å bryte med dette fordi denne er "oppvokst med rettferdighet" (Ehh, jeg nekter å akseptere din oppfattning av at bare å leve slik dere gjør er det rettferdige...), så ER det denne som bryter det som ellers fungerte "rettferdig", og derfor altså sånnsett skaper urettferdigheten. Om du klarer å se det slik eller ei. Verden er ikke svart/hvitt, og merkelig nok klarer de fleste å tilpasse seg... Om jeg var fadder til et barn hvor det i den familien ble ansett som "uhørt" å gi ekstra oppmerksomhet til den man er fadder på, så ville jeg rettet meg etter det, jeg klarer å tilpasse meg. Men du ville altså nektet helt å akseptere det om du var fadder til et barn som vokste opp i en familie med andre traqdisjoner, fordi du ikke liker disse tradisjonene. Likvel hevder du at du er mer rettferdig enn meg... Jaja... Rart det er krig i verden? (og som venus sier, livet ER ikke rettferdig, og de fleste ungene får ikke akkurat for få gaver nei...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå