Gå til innhold

Kneet ut av ledd?


Gjest Gjest_Meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Sandbekken
Lurer på noe. Når dere sier dere har fått kneskålen ut av ledd, er den kun ute en liten stund da, eller står den 90 grader ute av ledd, helt til dere får skubbet den på plass av lege?

Hvis det er et akutt tilfelle låser kneet seg og man får krampe i musklene, når dette skjer må man til akutten på sykehus for at de skal skyve den tilbake, røntgen og hele pakka..

Andre ganger kan kneskåla "poppe" ut og inn av seg selv, er man rask med å strekke benet ut går det på plass igjen ;)

Leger synes det er vanskelig å stille diagnosen når kneskåla bare har poppa ut og inn av seg selv, så da renger dem ikke det som ordentlig patellaluksajon (forskyvning av kneskåla)

Jeg selv mener det bare er ordkløveri og at de som opplever det selvsagt merker hva som skjer i kneet når det skjer, man kjenner igjen følelsen liksom..

Endret av Sandbekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Helle_*

Off da, det hørtes slettes ikke godt ut. Jeg har også fått kneskåla ut av ledd, 3 ganger! Men da står den 90 grader ute, helt til jeg får legehjelp. Det er ubeskrivelig vondt. Skal operers om 2 mnd, gleder meg til å bli kvitt smertene og usikkerheten på når/om den går ut igjen...

Men kan ikke søsteren din kreve en form for erstatning for dette? Det hjelper jo lite for selve kneet, men en liten "trøstepremie" er det jo, he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Noen her som har erfaring med slike problemer, hvor lang tid må man vente på operasjon osv?

Hei, har hatt kneskålene ut av ledd fem ganger, siste gangen ette at jeg var voksen, da først ble jeg operert i beggge bena med ett års mellomrom, knea er ødelagt av slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken
Off da, det hørtes slettes ikke godt ut. Jeg har også fått kneskåla ut av ledd, 3 ganger! Men da står den 90 grader ute, helt til jeg får legehjelp. Det er ubeskrivelig vondt. Skal operers om 2 mnd, gleder meg til å bli kvitt smertene og usikkerheten på når/om den går ut igjen...

Men kan ikke søsteren din kreve en form for erstatning for dette? Det hjelper jo lite for selve kneet, men en liten "trøstepremie" er det jo, he he :)

Off.. ja det er helt fælt! Og som du også nevner, usikkerheten ved om og når kneet kommer til å gå ut av ledd igjen er jo til å bli sprø av.. Jeg tør jo aldri dra på fjelltur eller skitur igjen :(

Hvordan skal din operasjon foregå? har de nevnt noe om hvor stort arret blir?

Erstattning for operasjone hadde jo vert supert, for hele den opersajonen hun gikk igjennom virker helt amatørmessig! Bare det at de opererte et barn som ikke var ferdig utviklet er jo sprøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_soffy_*

hei! Jeg fikk kneskåla mi ut av ledd for en måned siden. Har gått med gips i 3 uker og nå kan jeg gå uten krykker, men jeg halter litt. gjør ganske vondt i kneet mitt når jeg går, og kan ikke bøye kneet mitt mer enn 90 grader. Har mye vann i kneet, så det kan jo være en grunn til at jeg ikke klarer å bøye det.

Er det noen flere som har hatt vondt i kneet en måned etter kneskålen gikk ut av stilling? Hvor lenge er det normalt å ha vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest kneskadet

Hei.

Jeg er en gutt på 24 som fikk kneet ut av ledd for ca et halvt år siden. Da mener jeg hele kneet, og ikke bare kneskålen. Altså en kneluksasjon. Jeg rev av 3 av 4 ligamenter, og måtte ha en bypass operasjon pga at pulsåren ble klemt. Jeg mangler også følelse i huden fra kneet og ned til foten, så hele leggen er følelsesløs.

Jeg lurte bare på om noen av dere har kjenskap eller erfaring med slike skader?

Særlig med tanke på hva man kan forvente av kneet etter at man er ferdig med rehabilitering. Jeg mangler i dag en del bevegelse i kneet, og det knaker og knirker mye. styrken er forsåvidt tilbake men ikke like eksplosivt som i det friske beinet.

Har lett en del på nettet, men ikke funnet noe annet diskusjonsforum som omhandler dette temaet. Skulle gjerne kommet i kontakt med noen som har eller er i samme sittuasjon. Setter uansett pris på alle tilbakespill, uansett hva det måtte omhandle.

Mvh Kneskadet person

PS.

til deg som var plaget av hoven legg. Jeg har hatt akkurat samme problemet i lang tid etter skaden, det ble en stor grøft i leggen hvis jeg hadde på meg sokker. Jeg har fortsatt litt hevelse i leggen i dag, men det er mye bedre enn det var. Så jeg er av den oppfatning av at det vil bli borte med tiden. Selv om den tiden tilsynelatende kan være veldig lang:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Siri_*

Hei jeg er en jetne på 14 år, og har det kjempe vonde problemet. Det gjør no jvælig vondt. Og det skjer med meg minst en gang i uken. Jeg faller ned med en gang, men legene sier at kanskje når jeg er ferdigvokst så går det vekk, men det har blitt verre...Jeg hadde det bare på den ene, nå går begge ut av ledd når som helt :/. Men det er en operasjon for dette, den skal jeg få snart =D http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kn...asjon-2727.html Står litt om operasjonen her også =P for de som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Jeg har fått kneskålen min ut av ledd seks ganger nå, og nesten ett par ganger!

Det er ikke til å anbefale sier jeg bare...

Det er helt forferdelig vondt, en lege har måttet fått det på plass til meg.

Fire av de gangene har jeg ligget på bakken i en og en halv time før de har fått det på plass. Jeg tørr ikke å gå uten krykker. Har gått med krykker i snart fire måneder!!

Men om 3 dager får jeg heldigvis en operasjon. Da skal de flytte sener fra låret og ned til kneet jeg plages med. Slik at de kan stabilisere kneskålen, slik at jeg ikke skal få det ut av ledd noe mere!

Jeg gleder meg veldig til denne operasjonen.

For hvert skritt jeg tar, så tenker jeg på kneet. Jeg kan få kneskålen ut av ledd bare jeg går helt vanlig, og ikke vrir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen her som har erfaring med slike problemer, hvor lang tid må man vente på operasjon osv?

Har fått kneskåla ut av ledd 5 ganger og skal operere nå. Sist gang det skjedde var i vinterferien og da tok det 3 mnd fra jeg gikk til lege og til jeg skulle operere. Men den ble utsatt pga en annen skade og da ble det 2 mnd til å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kneskålen ut av ledd ca 20 ganger de siste 10 årene. Har operert to ganger, siste gang i 2007. I mars gikk kneskålen atter en gang ut av ledd, og jeg har mest sannsynlig røket alt ortopedene har fikset. Jeg skal derfor transplantere muskler/ leddband fra det friske kneet. Noen som har vært gjennom noe sånt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er selv svært plaget med kneskåla ut av ledd. Nå sist slo jeg det på plass selv.

Jeg skal operer, men vet ikke om jeg tør. Jeg er livredd smerter, kan noen fortelle meg litt om operasjonen og smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Seteleie

Hei. Spennende link... Lurer på en ting når det gjelder kneet ute av ledd; er det noen av dere som er født i seteleie, altså med rompa først???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anita

Jeg har fått kneskålen ut av ledd opptill minst 20 ganger gjennom grunnskolen. Det har alltid vært vondt da det skjedde men så har smerten sakte men sikkert forsvunnet. Men i mars skjedde dette da jeg tråkket skjevt i en bakke og siden det har jeg ikke brukt benet skikkelig. Det knekker og klikker inne i kneet og jeg har ikke kunnet løpe siden. Nå skal jeg bli operert. Det er et kikkhulssinngrep som de sier skal fikse det en gang for alle. Det får vi håpe, for det er helt forferdelig vondt og ødellegger for all fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har revmatisme og det hender noe farer "ut av ledd" inni der når jeg sitter på kne eller huk. Men er usikker på om det er kneskåla eller selve kneet. Vondt er det, men SÅ vondt er det ikke. Og ting spretter på plass straks jeg retter ut beinet. Men da kjenner jeg det resten av dagen at det er vondt:\

Mer enn en gang butikkfolk har spurt om det går bra etter jeg har sittet på huk og sett på nederste hylle, lol:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har revmatisme og det hender noe farer "ut av ledd" inni der når jeg sitter på kne eller huk. Men er usikker på om det er kneskåla eller selve kneet. Vondt er det, men SÅ vondt er det ikke. Og ting spretter på plass straks jeg retter ut beinet. Men da kjenner jeg det resten av dagen at det er vondt:\

Mer enn en gang butikkfolk har spurt om det går bra etter jeg har sittet på huk og sett på nederste hylle, lol:P

Hmm..jeg opplever stadig det samme, spesielt i den ene hofta og ene kneet. Men kan også skje med andre ledd. Tok det opp med en lege som sendte meg i røntgen og alt så bra ut. Jeg flyttet tilfeldig like etterpå så gjorde ikke noe mer med det. Men trur ikke at jeg har noe revmatisme, da skulle jeg vel hatt flere plager?

Anonym poster: 4e5a0f4b808f3f7849f7cd2b8e04ed47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..jeg opplever stadig det samme, spesielt i den ene hofta og ene kneet. Men kan også skje med andre ledd. Tok det opp med en lege som sendte meg i røntgen og alt så bra ut. Jeg flyttet tilfeldig like etterpå så gjorde ikke noe mer med det. Men trur ikke at jeg har noe revmatisme, da skulle jeg vel hatt flere plager?

Anonym poster: 4e5a0f4b808f3f7849f7cd2b8e04ed47

Jeg har også vært i røntgen og de fant heller ikke noe(selv om det egentlig var røntgen for noe annet så kom jo knærne med), og alt så normalt ut der.

Om du har revmatisme eller ei er vanskelig å si, er mange typer, samt mange andre ting som sikkert kan forårsake det samme. Selv har jeg barneleddgikt og den er mest aggressiv når man er barn og ung, men det er enorme forskjeller innen dem med same diagnose som meg. Traff en gutt på 15 da jeg var 12 og han satt i rullestol og fikk ikke opp logget på yoghurten selv. Jeg derimot er fysisk aktiv den dag i dag. Så det er ulike skjebner...

Anonym poster: 9c77c9445d25a2b3db2643a92b81a63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei! Jeg må ta samme operasjon, men har ikke klart å finne ut hva den heter. Vet du hva den heter?:)

Som mange andre her har jeg også fått kneskålen ut av ledd mange ganger, enig med gjengen ovenfor at det gjør forbanna vondt.

Det er ganske stor forskjell å få kneskålen ut av ledd i forhold til og få hele kneleddet ut av ledd. Når leggen og låret ikke lenger står ovenfor hverandre er det ganske kritisk. Snakket med han som opererte meg, han hadde opplevd en dame som hadde fått hele kneleddet ut av ledd, etter endel timer uten noe særlig behandling måtte benet kuttes av, dette er jo et ekstremt tilfellet, men for å demonstrere hvor stor forskjell det er med kneskål og selve leddet sier ekspertene at hvis hele kneleddet hopper ut må man sannsynligvis amputere benet etter ca 8 timer, da uten noe form for behandling. Men så er det jo avært usedvanlig at hele kneleddet hopper ut av ledd.

I mitt tilfellet som fotballspiller var mitt eneste alternativ operasjon. Operasjonen var vellykket og jeg var igjen klar for rehablitering. Etter 6 uker med krykker og 3 mnd med balanse og styrketrening fungerer kneet som det skal, det eneste er at det "uheldige benet" ikke kan strekkes helt ut, slik som det egentlig skal. Men det også umulig etter en operasjon. Grunnen til at kneskålen min hoppet ut hele tiden var at senefestet mitt under kneskålen satt litt skeivt i forhold til senefestet ved hoften, på denne måten ble kneskålen forskjøvet hver gang jeg strammet låret. Operasjonene gikk da ut på å flytte hele senefeste lenger mot innsiden av kneleddet.

Nå spiller jeg fotball igjen og kan også drive all annen form for aktivitet. Det viktigste er å trene opp benet igjen, og da ikke gi deg før muskelaturen rundt kneet var slik som før, men heller enda bedre enn det det har vært noen gang. Særlig hvis man er aktiv er det viktig å aldri legge fra seg øvelsene man fikk fra fyso, men heller utføre disse så lenge man kan!

Anonymous poster hash: 3d54a...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...