Gå til innhold

Kneet ut av ledd?


Gjest Gjest_Meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*

Er det noen forskjell på kneskålen ut av ledd og kneet ut av ledd? Skjer det samme da? Bare nysgjerrig, diskuterer med samboeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er to forskjellige ting. Men det er nok mest vanlig å få kneskålen eller patella som det heter ut av ledd. Har du fått kneskålen ut av ledd en gang så er det sansynlig at det kan skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lune_*

Signere over her.

Jeg har hat kneskåla ut av ledd to ganger, det er ikke å anbefale.

Helt jævelig vondt, mildt sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet, har fått kneskåla ut av ledd to ganger selv. Og røket leddbånd og knust biter av kneskåla i samme slengen. Herlige greier :) Har operert kneet nå. Men jeg og samboer hadde en diskusjon her. Er det å få selve kneet ut av ledd verre? Satt og så på reklamen for den serien på tv3, "sykehuset". Der er det en dame som har fått kneet ut av ledd, og det ser helt deformert ut. Hun ringte ambulanse. Og broren til samboeren min har også fått kneet ut av ledd, og han måtte også ha ambulanse og morfin og hele pakka. Er det virkelig så stor forskjell? Hva er egentlig forskjellen?

Nysgjerrig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet, har fått kneskåla ut av ledd to ganger selv. Og røket leddbånd og knust biter av kneskåla i samme slengen. Herlige greier :) Har operert kneet nå. Men jeg og samboer hadde en diskusjon her. Er det å få selve kneet ut av ledd verre? Satt og så på reklamen for den serien på tv3, "sykehuset". Der er det en dame som har fått kneet ut av ledd, og det ser helt deformert ut. Hun ringte ambulanse. Og broren til samboeren min har også fått kneet ut av ledd, og han måtte også ha ambulanse og morfin og hele pakka. Er det virkelig så stor forskjell? Hva er egentlig forskjellen?

Nysgjerrig her :)

Jeg og. De kjedelige var at jeg ikke fikk samme kne ut av ledd, gang nr 2, men heller det andre kneet. :sjokk:

Jaja, nok om det.

jeg tror det er forskjell ja. Når skålen går ut av ledd står det noe om patella-lux (kneskål e.l?) på journalen, men tror ikke patella er nevnt når selve beinet går ut av ledd.

Det så forresten helt jævlig ut på reklamen. Skjønner ikke hvorfor hun skreik mer av smerte? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror nok det er mye verre med kneet ut av ledd uten at jeg har prøvd noen av tingene.

Kneskålen er egentlig ikke ett ledd, den sitter fast i en sene over og under kneet. Men den kan komme ut av stilling, kan tenke meg at det gjør veldig vondt, men når kneet er ute av ledd er det nok mer komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har fått kneskåla ute av ledd tre ganger på ei uke nå. Måtte ha ambulanse og morfin første gang. Håper på at jeg får operasjon, slik at jeg må være forsiktig resten av livet. Vet ikke hvor vanlig det er å få operasjon, men skal til ortoped etter påske, så da får jeg vite mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Noen her som har erfaring med slike problemer, hvor lang tid må man vente på operasjon osv?

2 år ca. ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt er det å få kneet ut av ledd er noe helt annet enn å få kneskåla ut av ledd ja. Tenkte allikevel jeg skulle bidra med litt mer info dersom noen var spesielt interessert ;)

Når man får kneet ut av ledd står ikke lårbeinet og skinnebeinet mot hverandre lenger, og i praksis har man alltid røket begge korsbånd, fått skade av leddbånd på innsiden og/eller utsiden av kneet. Definisjonen av en kneluksasjon sier at minst 3 av 4 leddbånd skal være røket. Man kan også få nerve- og/eller karskader, og i tillegg er en sånn skade nesten alltid ledsaget av brudd og skader på brusk og menisk.

Kneskåla ligger infiltret i sena til knestrekkeren, og ligger som vanlig stødig i ei grop mellom beinforhøyningene nederst på lårbeinet. Når den går ut av ledd "hopper" den ut av denne gropa, nesten alltid til utsiden av kneet. Kneet låser seg da og det oppstår smerter og blodansamling. Man får rifter i leddkapsel og leddbånd som gir smerter i etterkant, men man har som oftest ikke gjort stor skade på disse strukturene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får kne skålen ute av ledd, hva med den puten eller er det en pose som er under, eller er det menisken? Får den skade? har fått kneskålen ut av ledd, derfor spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt kneskålen ute av ledd (patellaluksasjon), og FY fader det er ikke godt. Første gang smatt den på plass av seg selv igjen, men andre gang sto den pent plassert på utsiden av kneet i 3 timer.

Når den er ute av posisjon, sitter kneet helt låst fast, umulig å røre det. Alle muskler i hele beinet sto konstant i krampe i tillegg.

Kneskålen ligger vel inni en slags kapsel, denne var revnet og ødelagt hos meg. Slet med endel betennelser i slimputene som ligger under kneskålen i lang tid etterpå..

Men det hører også til historien at jeg gikk med gal ortose i 8 uker, ble fortalt at jeg måtte for all del ikke røre beinet i det hele tatt, så jeg mistet jo alt av muskler i hele foten. :( Det er nå 5 år siden dette skjedde, jeg har vært nære på å få den ut av ledd igjen flere ganger etterpå. Og foten blir aldri den samme, den er mye stivere i kneleddet enn den andre, og blir vond når det er kaldt.

For en flaks at jeg verken liker trening eller skiturer :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei det samme med meg. Hvor innkompetente kan folk på en ortopedisk avdeling bli, fikk også beskjed om å holde meg i ro, så mistet alle muskler i bena, er på opptrening nå, men klart det tar tid. Håper at jeg får operasjon.

Du trente deg vel opp etterpå, hvor lang tid med trening har du hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Lykkelig fotballspiller

Som mange andre her har jeg også fått kneskålen ut av ledd mange ganger, enig med gjengen ovenfor at det gjør forbanna vondt.

Det er ganske stor forskjell å få kneskålen ut av ledd i forhold til og få hele kneleddet ut av ledd. Når leggen og låret ikke lenger står ovenfor hverandre er det ganske kritisk. Snakket med han som opererte meg, han hadde opplevd en dame som hadde fått hele kneleddet ut av ledd, etter endel timer uten noe særlig behandling måtte benet kuttes av, dette er jo et ekstremt tilfellet, men for å demonstrere hvor stor forskjell det er med kneskål og selve leddet sier ekspertene at hvis hele kneleddet hopper ut må man sannsynligvis amputere benet etter ca 8 timer, da uten noe form for behandling. Men så er det jo avært usedvanlig at hele kneleddet hopper ut av ledd.

I mitt tilfellet som fotballspiller var mitt eneste alternativ operasjon. Operasjonen var vellykket og jeg var igjen klar for rehablitering. Etter 6 uker med krykker og 3 mnd med balanse og styrketrening fungerer kneet som det skal, det eneste er at det "uheldige benet" ikke kan strekkes helt ut, slik som det egentlig skal. Men det også umulig etter en operasjon. Grunnen til at kneskålen min hoppet ut hele tiden var at senefestet mitt under kneskålen satt litt skeivt i forhold til senefestet ved hoften, på denne måten ble kneskålen forskjøvet hver gang jeg strammet låret. Operasjonene gikk da ut på å flytte hele senefeste lenger mot innsiden av kneleddet.

Nå spiller jeg fotball igjen og kan også drive all annen form for aktivitet. Det viktigste er å trene opp benet igjen, og da ikke gi deg før muskelaturen rundt kneet var slik som før, men heller enda bedre enn det det har vært noen gang. Særlig hvis man er aktiv er det viktig å aldri legge fra seg øvelsene man fikk fra fyso, men heller utføre disse så lenge man kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei det samme med meg. Hvor innkompetente kan folk på en ortopedisk avdeling bli, fikk også beskjed om å holde meg i ro, så mistet alle muskler i bena, er på opptrening nå, men klart det tar tid. Håper at jeg får operasjon.

Du trente deg vel opp etterpå, hvor lang tid med trening har du hatt?

Først gikk jeg med ortosen i 8 uker, så var det vel ukentlig fysioterapi pluss hjemmetrening i 3-4 mnd etterpå.. Da var alle musklene på plass igjen, men det tok rundt 2,5 år (!) før kneet føltes likedan ut som det andre. I dag kan jeg strekke ut benet like mye som det andre, men mangler fortsatt litt av bevegelsene som går "sidelengs", vanskelig å forklare, men når jeg sitter med beina i kors (lotus-stilling) så klarer jeg ikke å få det skadde beinet like langt ned mot gulvet som det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har fått kneskålen ute av ledd for noen månder siden. Trener nå hos fysioterapaut.

Men jeg er veldig plaget med å være hoven i leggen, så jeg får dype merker etter strikken på strømpen min, legen annbefalte meg å gå med støttestrømpe, men det nytter jo bare der å da.

Er dette et vanlig problem? å vil det gå over av seg selv med tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei.

Jeg bare lurte på en ting.

Knea mine er sånn at de klikker i ledda hvis jeg retter de ut og når jeg bøyer de tilbake. Det virker som om de klikker litt ut av ledd og inn tilbake på plass igjen. det kan jeg gjøre så mye jeg vil. det sier klikk og bøyer seg litt ekstra bakover. Det kan jeg gjre såmuye jeg vil, hvis jeg sitter med bena rettet ut.

Albuane mine er faktisk enda verre. hver gang jeg retter de ut eller tar de rett ut i været så låser leddet seg helt, og det går ikke an å rette den mere ut. hvis jeg gjør det litt fort så låser den seg og knekker seg rett ut igjen, da knaker det noe grasalt i leddet og det gjør ganske vondt. Det skjer ca. 2-3 gange om dagen. noen ganger er det mer og noen ganger skjer det ikke engang.

Det jeg lurte på, er det noen som vet hva som er galt med leddene mine?

Så hva skal jeg gjøre??

Hilsen Marie på 16 år. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Hei.

Jeg bare lurte på en ting.

Knea mine er sånn at de klikker i ledda hvis jeg retter de ut og når jeg bøyer de tilbake. Det virker som om de klikker litt ut av ledd og inn tilbake på plass igjen. det kan jeg gjøre så mye jeg vil. det sier klikk og bøyer seg litt ekstra bakover. Det kan jeg gjre såmuye jeg vil, hvis jeg sitter med bena rettet ut.

Albuane mine er faktisk enda verre. hver gang jeg retter de ut eller tar de rett ut i været så låser leddet seg helt, og det går ikke an å rette den mere ut. hvis jeg gjør det litt fort så låser den seg og knekker seg rett ut igjen, da knaker det noe grasalt i leddet og det gjør ganske vondt. Det skjer ca. 2-3 gange om dagen. noen ganger er det mer og noen ganger skjer det ikke engang.

Det jeg lurte på, er det noen som vet hva som er galt med leddene mine?

Så hva skal jeg gjøre??

Hilsen Marie på 16 år. :goodbye:

Jeg har det samme problemet selv. Jeg har fått begge kne-skålene mine ut av ledd+ en albue. Grunnen til dette er at jeg har hypermobile ledd(Kan bøyes lengre enn normale ledd). Jeg kan b.la bøye knærne mine bakover og det samme gjelder albuene. Fingrene kan jeg bøye i 90 grader bakover og sliter en del med at leddene mine låser seg. Spesielt hvis jeg bærer noe i armene, da låser albuen seg. Det kan hende at du også har hypermobile ledd. Jeg gikk hos fysioterapaut, men har egentlig fått dårlig med hjelp og informasjon fra fysioterapauter og leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Helle_*

Lurer på noe. Når dere sier dere har fått kneskålen ut av ledd, er den kun ute en liten stund da, eller står den 90 grader ute av ledd, helt til dere får skubbet den på plass av lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken

Hei! Jeg fikk lyst til å dele min historie med dere her :)

Både jeg og lillesøstra mi har ekstremt og skjeldent tilfelle av patellaluksasjon, noe som legene mener er medfødt.

Jeg husker da vi var små kunne vi "impoere" de andre ungene ved å sitte å svinge med foten slik at kneskåla gikk ut og inn av leddet.

Nå når vi er blitt eldre (20 og 17) og leddene har blitt stivere enn da vi var små er dette blitt et stort problem.

Jeg har opplevd flere ganger at kneskåla plutselig hopper ut og låser seg kun av den grunn at jeg har brukt høye hæler.. Jeg husker fjellturer i videregående som utartet seg som et helvete for meg da jeg fikk kneskåla ut av ledd midt på vidda og læreren ikke trodde meg..

For ikke å snakke om alle skiturene og vandring på glatt is.. Nå får jeg helt angst av ordene skitur og fjelltur!!

Lillesøstra mi er den av oss som har det verst, som 9 åring utførte legene på en privat klinikk et sjansespill av en opperasjon, da delte de en av senene i foten hennes i to på langs, surret den så rundt kneskåla hennes for at den skulle ligge på plass.

Dette hjalp ikke, nå har hun større smerter enn noen gang, pluss et arr på 40 sting langs hele leggen og halve låret..

Jeg lurer litt, er det noen har som har det som oss? Hva har dere gjort? Er det noen opperasjon som hvirkelig fungerer??

Endret av Sandbekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...