Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Hos meg er det en farget stripe. Det som har forundret meg mest er at den ikke er snorrett.

Jeg har også fått mange små flekker/føflekker helt øverst på magen. Lurer på hva det er og om det går bort etter fødselen.

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne stripen, er det en farget stripe på magen eller bare hårstripe...? :klø: Jeg har ingen farget stripe, men har en hårstripe fra hårfestet nedentil og oppover hele magen. Har generelt fått mer hår på magen i svangerskapet...

Navlen min er også bare flatet ut, ikke noe som stikker ut! ;)

Det er ikkje ei hårstripe eg har, nei. Den er litt rødaktig, og er i huden. Men som andre her seier, stripa er ikkje rett. Og eg ser ingen stripe under navlen, berre ei svak stripe på oppsida av navlen. Viss eg ikkje hugsar heilt feil, så kjem denne såkalte gravidstripa av at magemusklane glir frå kvarandre etter kvart som magen veks - slik at det blir ein liten åpning mellom magemusklane. Og i dette mellomrommet mellom magemusklane, kan ein sjå gravidstripa. Er det ikkje sånn det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en pigmentstripe, så jo mørkere pigment i huden du har jo større sjangse for å få den. Det er altså ikke hår, men en farget brun/rød stripe. Bare se på mørkhudede, de får jo den svarte streken oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje ei hårstripe eg har, nei. Den er litt rødaktig, og er i huden. Men som andre her seier, stripa er ikkje rett. Og eg ser ingen stripe under navlen, berre ei svak stripe på oppsida av navlen. Viss eg ikkje hugsar heilt feil, så kjem denne såkalte gravidstripa av at magemusklane glir frå kvarandre etter kvart som magen veks - slik at det blir ein liten åpning mellom magemusklane. Og i dette mellomrommet mellom magemusklane, kan ein sjå gravidstripa. Er det ikkje sånn det er?

Hmmm... Jeg trodde mine magemuskler var mye mer delt enn den smale stripen. Hvorfor man får pigmenter akkurat der, aner jeg ikke, men innbiller meg at det ikke er en sammenheng mellom pigmenter og muskler, men dette er IKKE mitt fagfelt...

Jeg har fått en stor "ikeakoffert" med babyklær av min bror. Har gått gjennom den nå og det er masse der i str 62 og 68. Mye av det bærer preg av å ha blitt brukt til en gulpeunge, noen som har tips til hvordan man får bort flekker på barneklær? Kan man klore og bruke biotex osv eller kan dette forårsake kløe/allergi? :klø: Har dette med spesielle vaskemidler til barneklær noe for seg eller er det bare markedsføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det forresten begynt å lekke råmelk fra brystene om natten den siste uken. Jeg hadde kanskje forventet at det skulle komme en del senere, men sånn er nå det. Hva gjør dere andre med det? Sover med BH + ammeinnlegg (virker ikke veldig behagelig, men må man så må man) eller en håndduk e.l. under seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en stor "ikeakoffert" med babyklær av min bror. Har gått gjennom den nå og det er masse der i str 62 og 68. Mye av det bærer preg av å ha blitt brukt til en gulpeunge, noen som har tips til hvordan man får bort flekker på barneklær? Kan man klore og bruke biotex osv eller kan dette forårsake kløe/allergi? :klø: Har dette med spesielle vaskemidler til barneklær noe for seg eller er det bare markedsføring?

Mamma sverger til Vanish... Hun fant fram en liten kjole etter søstersen som det var gulpflekker på - litt vanish på flekken og deretter rett i vaskemaskinen, borte var den. Og vi snakker om 18 år gamle gulpflekker ;)

Så lenge du vasker klærne med parfymefrie/sensitive vaskemidler etter du har brukt flekkfjerningsmiddel så skal det ikke ha noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det forresten begynt å lekke råmelk fra brystene om natten den siste uken. Jeg hadde kanskje forventet at det skulle komme en del senere, men sånn er nå det. Hva gjør dere andre med det? Sover med BH + ammeinnlegg (virker ikke veldig behagelig, men må man så må man) eller en håndduk e.l. under seg?

Her har det ikke kommet noe melk ennå, men må innrømme at jeg har utviklet et irrasjonell angst for å ta på de, tenk om melkespruten plutselig står! :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ikke kommet noe melk ennå, men må innrømme at jeg har utviklet et irrasjonell angst for å ta på de, tenk om melkespruten plutselig står! :sjokk:

:fnise: Nå fikk jeg bilder i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Ja, det har jeg også tenkt på. Det som er litt rart er at om jeg prøver bevisst å få ut noe melk, så kommer det ingen verdens ting. Kan ikke klemme ut noen melkesprut altså. :fnise: Det bare skjer helt av seg selv om natten. Det er jo ikke snakk om mye, noen dråper, men nok til at det har blitt flekker både på lakenet og dynetrekket og jeg tenker at skal det være slik hver natt må jeg jo vaske sengetøy hele tiden så det hadde vært greit å slippe.

Litt pussig er det også at når man har diabetes kan det ta litt lengre tid å få i gang melkeproduksjon etter fødselen, og her lekker jeg allerede i uke 32. :fnise:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et godt tegn at du har råmelka klar, Arkana! :)

Jeg kan klemme ut bittelitt, men har ikke akkurat lekkasjeproblemer. Tror neppe det er noen fare for at spruten står før etter fødselen, Scheherezade, men bare vent! Husker godt at jeg hadde rikelig melkeproduksjon første gang, jeg sprutet melk ut i rommet om jenta slapp taket. :) Litt kult også, da!

Lurer på om magen min har sunket ned. Plutselig kan jeg puste igjen, og jeg har gått trappa uten å stoppe underveis! Deilig. :)

I morgen skal jeg på kontroll hos legen. Skulle egentlig på samtale på sykehuset, men de ringte og utsatte, det passer egentlig bra.

Apropos mage: forrige gang fikk jeg brokk på slutten, så at magemusklene skled fra hverandre midt på magen. :overrasket: Ikke vondt, men ekkelt, og det gikk jo over da magen forsvant. Har ikke fått det ennå, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da har nok jeg ingen gravid-stripe! ;)

Jeg lakk litt melk rett etter jeg hadde passert uke 20, men så har det egentlig ikke kommet noe mer. Følte forøvrig i natt at det rant litt da, men prøvde å "finne igjen" det bløte, og da var det borte. Så ikke sikkert det var noe.

Kan av og til få ut bittelitt hvis jeg klemmer på de.

Tror vel det er vanlig å bruke bh og ammeinnlegg hvis man lekker om natten! ;) Men om det bare er så vidt bitte litt, og det holder med å legge et håndkle under, så er vel det ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ammepumpe for litt siden og da jeg (les: sambo) prøvde den kom det bittelitt ut. Skal si jeg var rask til å ta den av!

I dag er jeg hjemme fra jobb. Sovnet kjempeseint i natt og var våken mange ganger. Når det skjer etter en diskusjon med sambo vet jeg at neste dag er fullstendig ødelagt. Så i dag er jeg hjemme. Sov av meg hodepinen i formiddag, så nå er det bare humøret igjen. Det er ganske dystert...

Er det flere her som ikke bare har rosa glansdager i forholdet under graviditeten? Fornuften i meg vet at vi har et bunnsolid forhold og at det nå er gravidhormonene som gjør meg nokså destruktiv, men trivelig er det uansett ikke :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa dager er det få av... Jeg har vanligvis ganske lett og stabilt humør, men har slitt en stund nå. Det går heldigvis litt bedre nå.

Mannen min er heldigvis ganske forståelsesfull, også når jeg blåser ut. Hvis det blir litt mye gravid kone, får han plutselig mye å gjøre og forsvinner. Greit nok, egentlig. Men vi har mange år sammen, og har stort sett kranglet fra oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei.. :goodbye: har temin 25.nov, så jeg er i uke 34 nå.

Hvordan er det med dere andre, har dere fått alt dere trenger i hus eller? Her er alt stort utstyr kommet på plass.

Regner med at bleier, såpe ol. blir handla inn iløpet av oktober.

Mine 2 første ble født i uke 36, så det er ikke noe å vente med tenker nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med dere andre, har dere fått alt dere trenger i hus eller?

Vi har mye på plass, men mangler litt. Bilstol og vogn er forlengst bestilt, men har ikke kommet ennå (bør være her innen et par uker). I helgen fant jeg det eneste stellebordet jeg så langt har likt, men butikken fikk det ikke inn før uke 47. Det er to uker før termin, så jeg tror jeg må forhøre meg med andre butikker, jeg er litt skeptisk til å vente til det er så nært termin. Babycall har vi heller ikke fått bestilt ennå, eller lammeskinn fra Nøstebarn. Skal prøve å huske å bestille begge i løpet av uka. Mangler ellers en del "kjedelige" ting som amme-BH, sengetøy til vogndyne og gulpekluter. Bleier og såper har jeg faktisk ikke tenkt å kjøpe noe som helst av i begynnelsen. Med alle gratispakkene man får her og der har vi en god del bleier, masse prøveflasker på både såpe, babyolje o.l. og også pakker med våtservietter og tørrservietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latte, vet du om du bærer jente eller gutt, eller? :)

Her har vi alt klart, tror jeg, det som ikke er i hus nå er det vel heller ingen krise med, tror jeg... Men har ikke kjøpt brystpumpe eller tåteflaske enda, veit ikke helt om det er lurt å kjøpe og ha klart før fødselen...? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan er det med dere andre, har dere fått alt dere trenger i hus eller? Her er alt stort utstyr kommet på plass.

Ikke helt i hus her, men det kommer seg. Av det som er mest prekært så mangler vi kun bilsete og madrass til senga. Senga er riktignok ikke ferdigmalt, men det kommer seg og blir nok ferdig i løpet av de neste par ukene tenker jeg.

Ellers så mangler vi litt apotekvarer, tilbehør til vogna og stellebag,og etpar helsetepper... Burde kanskje hatt etpar strømpebukser og en sparkebukse eller to i hus også.

Venter riktignok på endel varer som jeg har bestilt, så alt er ikke liggende i hus: mangler slyngevuggen, elastisk sjal, ammepute og masse tøybleier. Tøybleiepakken ligger visst på postkontoret allerede, så den blir henta i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke kjøpt brystpumpe eller tåteflaske enda, veit ikke helt om det er lurt å kjøpe og ha klart før fødselen...? :klø:

Har ikke kjøpt det, og tror jeg drøyer det til jeg ser om det er noe behov... ligger *mange* "brukte" brystpumper på finn.no, så for min del så ser jeg det litt an rett og slett - er litt mye penger å bruke på noe man kanskje ikke har behov for...

Ellers så har vi ikke kjøpt babycall, tenker vi ønsker oss det i julegave elns :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det viktigste i hus.

Mangler babycall, vippestol og babygym. Men tenkte å ønske oss det til jul.

Uansett er det jo bare å sende samboer eller andre i butikken og kjøpe om behovet skulle melde seg før. Eller ta det når jeg er klar for butikker igjen.

Men som sagt, det aller viktigste er på plass. :)

Og når det gjelder brystpumpe. Det har jeg kjøpt! Er veldig klar på at jeg ønsker å pumpe meg innimellom, og ha melk i fryseren så pappaen kan mate litt også. Gir meg litt mer frihet også.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Latte! :vinke:

Vi har det meste nå, men mangler en viktig ting - vogn! Brystpumpe gidder jeg ikke kjøpe nå, jeg venter å se om jeg får bruk for det. Sleit veldig med amminga forrige gang, og er usikker på hvordan det går. Uansett trivdes jeg dårlig med pumpe, og håndmelket heller. Babycall ser vi også an litt med.

Kjøpte bind i dag, det har jeg ikke gjort på mange år. Skjønte ikke hva som var hva, jeg. :sjenert: Like greit å ha det liggende til hjemkomsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...