Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #21 Del Skrevet 20. mars 2008 Privat eiendom er privat eiendom, mener jeg. Jorde eller ikke. Da går du vel aldri i skogen heller uten å sjekke om den er eid av privat grunneier eller kommunen Heldigvis har vi fri ferdsel i Norge, men innmark på vår og sommer, og hage skal man selvsagt ligge unna. Jeg bor selv på gård, og om sommeren er det bare vi som har "hevdvunnet rett" til å gå i innmarka, men om høsten og vinteren er det både jaktlag og turgåere her, og på endel jorder i bygda er det skiløyper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. mars 2008 #22 Del Skrevet 20. mars 2008 Det jeg mente er at jeg i grunnen ikke ser poenget med å gå på andres jorder om en ikke har noe der å gjøre. Sånn som i TS sitt tilfelle forstod jeg det slik at man ser huset hennes. Da burde man la være å bruke eiendommen til rasteplass, turløype, toalett mm. Ellers trasker jeg ikke på jorder. Er ikke så mange i Bergen by. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vita Skrevet 20. mars 2008 #23 Del Skrevet 20. mars 2008 Huff, det er alltid noen som skal ødelegge for oss "ordentlige" hundeeiere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #24 Del Skrevet 21. mars 2008 Det jeg mente er at jeg i grunnen ikke ser poenget med å gå på andres jorder om en ikke har noe der å gjøre. Sånn som i TS sitt tilfelle forstod jeg det slik at man ser huset hennes. Da burde man la være å bruke eiendommen til rasteplass, turløype, toalett mm. Når det gjelder toalett er jeg enig med deg, og man skal heller ikke hive søppel eller ha hunder løs uten kontroll - uansett hvor man er. Men man trenger på ingen måte ligge unna jordet selv om man ser huset. Mange steder er jorder både en integrert del av og kanskje den eneste inngangen til turløyper i skogen, og sånn som der vi bor er det da helt greit at folk går på jordene om vinteren selv om vi ser dem og de ser huset vårt - det er faktisk en del av friluftsarealet i kommunen. Vi kunne selvsagt også valgt å irritere oss over det, men vi har ikke noen lovmessig grunn til det og ville nok irritert magesår på oss forgjeves. Og hvorfor skal folk tenke at de ikke burde bruke slike jorder til å gå på, all den tid de har lovfestet rett til det? Da kunne Mille Marie Treschow og hennes korpulente ektefelle, og alle andre grunneiere i landet bare satt opp helårsgjerde rundt skog og jorder med en gang... Å gå inn i hagen, og å traske rundt husveggene er på den annen side IKKE greit, og jeg synes man bør si fra til folk når de gjør slikt, eller markere tomtegrensa med gjerde eller hekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. mars 2008 #25 Del Skrevet 21. mars 2008 Når det gjelder toalett er jeg enig med deg, og man skal heller ikke hive søppel eller ha hunder løs uten kontroll - uansett hvor man er. Men man trenger på ingen måte ligge unna jordet selv om man ser huset. Mange steder er jorder både en integrert del av og kanskje den eneste inngangen til turløyper i skogen, og sånn som der vi bor er det da helt greit at folk går på jordene om vinteren selv om vi ser dem og de ser huset vårt - det er faktisk en del av friluftsarealet i kommunen. Vi kunne selvsagt også valgt å irritere oss over det, men vi har ikke noen lovmessig grunn til det og ville nok irritert magesår på oss forgjeves. Der er jeg i grunnen enig med deg. Og hvorfor skal folk tenke at de ikke burde bruke slike jorder til å gå på, all den tid de har lovfestet rett til det? Da kunne Mille Marie Treschow og hennes korpulente ektefelle, og alle andre grunneiere i landet bare satt opp helårsgjerde rundt skog og jorder med en gang... Liker en å traske i skogen, er det da helt greit det. Retten er på vår side. Tror ikke alle grunneiere bryr seg om du tar med bikkja i skogen eller i utmarka deres, så lenge de slipper å se fremmedfolk traske i hagen deres. Jeg tror heller ikke folk snoker på kjendisers eiendom bare for å trakke på noe som eies av dem. Personlig ville ikke jeg trasket ubønnhørlig på jorder som tydelig er bearbeidet til f.eks. korndyrking. Hvertfall ikke når det er sådd, eller har begynt å vokse. Beitemark til kyr som er inne for vinteren hadde nok jeg og hatt litt mindre skrupler med å tråkke på, hvis det var veien til turterreng. Å gå inn i hagen, og å traske rundt husveggene er på den annen side IKKE greit, og jeg synes man bør si fra til folk når de gjør slikt, eller markere tomtegrensa med gjerde eller hekk. Det er det jeg og mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 21. mars 2008 #26 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Utrolig frekt både å gå gjennom andres hager og parkere i innkjørselen! Som en annen sa, parker bak dem så de må be deg om å få komme ut! Selv våknet jeg i dag til scooterspor inn i innkjørselen vår, opp gangveien til ytterdøra, gjennom naboens hage og bort til skiløypa. Dette var til og med en løypescooter som da laget skiløype gjennom hagen til naboen og utenfor ytterdøra vår. Den ble sperret temmelig fort! Han kunne fint ha brukt veien bort til skiløypa som går noen meter nedenfor huset vårt, men neida. Endret 21. mars 2008 av Nabodama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. mars 2008 #27 Del Skrevet 21. mars 2008 Er det mulig?!? Kjøre gjennom andres hager for å spare et par meter, noen sekunder og ørlitegranne drivstoff? For en frekkhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 21. mars 2008 #28 Del Skrevet 21. mars 2008 Bor selv på gård, og opplevde tidligere omtrent de samme tingene. Etter noen voldsomme, fiktivt aggresive (tok den HELT ut) skyllebøtter, forsto folk at de ikke kunne ta seg til rette her. Ryktet spredte seg greit fort. Etter å ha satt opp skilt på begge sider av gårdsgrensen (hvor vi har gårdstun-skilting og 50-sone), med påskriften "Fartsovertredelse straffes med skyting", fikk vi slutt på villmannskjøringen i området også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 21. mars 2008 #29 Del Skrevet 21. mars 2008 Akkurat det syns jeg ikke de skal gjøre, må da være bedre måter å løse dette problemet på enn å sette opp livsfarlige feller? Slike "gjerder" (men med skikkelige stokker) er ganske så vanlig i utmark. Eventuelt kan man bruke tau i stedet for ståltråd. Det er det skianlegg gjør for å lede folk den rette veien. Men det skal jo innrømmes at ikke blir særlig pent eller holdbart utover noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 21. mars 2008 #30 Del Skrevet 21. mars 2008 Etter noen voldsomme, fiktivt aggresive (tok den HELT ut) skyllebøtter, forsto folk at de ikke kunne ta seg til rette her. Ryktet spredte seg greit fort. Slik skal det gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #31 Del Skrevet 23. mars 2008 Hva med å sette opp et skilt? Fjernes på eiers regning etc...? Biler altså, ikke folk;) Hadde satt opp skilt jeg med "privat eiendom, ingen gjennomgang" eller det som måtte passe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. mars 2008 #32 Del Skrevet 23. mars 2008 Det er visst skilt hos ts, men ingen som bryr seg. Skilt med "privat, ingen gjennomgang" er tydeligvis en uimotståelig invitasjon til å traske tvert gjennom eiendommen også. Sånn er det hvertfall her hvor jeg bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 24. mars 2008 #33 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Kjenner til det problemet. Kommer selv fra gård og folk har en tendens til å ta seg til rette på eiendommen vår. Særlig når det gjelder parkering av biler. Gården ligger tett inntil et offentlig bygg, og folk er av den oppfattning at det da er greit å parkere hos oss når de ikke får plass på parkeringsplassen. De kjører istykker plenen, parkerer foran dører til loven og fjøset og andre bygg. Far satte opp stolper, så de ikke skulle parkere på plenen, men de ble faktisk kjørt ned... Tror noen folk er av den oppfattning av at det en gård så kan man ta seg til rette, selv som det er privat eiendom. Endret 24. mars 2008 av Huldali Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 24. mars 2008 #34 Del Skrevet 24. mars 2008 Vi har satt opp et slags skigardsgjerde ved sommerhuset vårt som er laget av småtær Det var da veldig drastisk! Hvem måtte ofre småtærne sine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 24. mars 2008 #35 Del Skrevet 24. mars 2008 Det var da veldig drastisk! Hvem måtte ofre småtærne sine? Pappa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 25. mars 2008 #36 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg synes det er litt skummelt å si fra også. man vet aldri i dag... En kveld var det en bil som sto og gikk på tomgang nede i oppkjørselen vår ganske lenge. Til slutt gikk mannen ut og spurte sjåføren om hva han gjorde der eller noe sånt. Og da hadde denne sjåføren, som var utlending, hissa seg skikkelig opp og spurt om han var rasist. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #37 Del Skrevet 25. mars 2008 Kjente tilstander dette. Jeg har vokst opp på en gård som ligger i "sentrum" i ei lita bygd. Vi har oppelvd alt fra at jordet har blitt forsøkt brukt som parkeringsplass (!?!), fremmede som kommer gådende og "fikk lyst til å kikke inn i fjøset", til at hele gårdsveien har blitt avsperret pga et eller annet idrettsarrangement og vi har blitt avkrevd inngangspenger på veien hjem. (da kan jeg love deg at jeg ble sint!! ikke nok med at det ikke på noe tidspunkt hadde spurt oss om det var ok å sperre av veien, men de sendte atpåtil vekk to små barn som skulle komme på besøkt (8 og 10 år gamle) stakkar små var helt på gråten da de kom hjem til sine foreldre som så måtte følge dem ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 25. mars 2008 #38 Del Skrevet 25. mars 2008 Har lovet meg selv at jeg i år skal følge etter folk som bruker eiendommen som rekreasjonsområde - og sette meg i hagen deres, så får vi se hva de sier da Det hadde vært helt herlig, og jeg skulle gjerne vært flue på veggen for å se fjesene deres hvis du hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #39 Del Skrevet 25. mars 2008 Det hadde vært helt herlig, og jeg skulle gjerne vært flue på veggen for å se fjesene deres hvis du hadde gjort det. Me too!! (neste gang noen forsøker å sperre av gårdsveien min tror jeg i alle fall jeg skal stille opp hos vedkommende noen dager etterpå og forlange inngangspenger for at h*n skal få slippe frem til sitt eget hjem ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #40 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg er i ferd med å kjøpe meg en gård, og her skal det opp GRIND i innkjørselen, ja..!! Folk er rare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå